2019-01-30, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Skäms inte för att visa min okunnighet, för geocaching ligger utanför mitt kunskaps-och intresseområde, så kan nån förklara detta med "spårbarhet" när det gäller så små föremål som ett örhänge eller en liten sko?
Tack på förhand!
Vi är nog många som undrar det
Citera
2019-01-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Fast verkar det då inte för tidigt att slå in paket före joggingturen? Barnen måste väl varit vakna vid 21tiden.

Ja där sprack den idén.
Citera
2019-01-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
De där örhängena med ett kors är väl en religiös symbol?

Hej @VigosRos.

Som svar på din tidigare ställda fråga , där du också samtidigt visar upp ditt ointresse för detta mordfallet av den nu mera hädangångna kvinnan vid namn Lena Wesström , genom att inte själv för länge sedan lyckats med att ha tagit reda på en sådan enkel sak , som att dessa örhängen inte ! är någon symbol för Jesus-korset eller som har något med det religiösa att göra.

Obs ! ... Dessa nu omtalade örhängena och som Lena Wesström tidigare burit hängande i sina öron som dekorationer vid olika tillfällen , är helt enkelt sagt en symbol för just GeoCaching och ingenting annat.

Mvh/ @JokerMannen. 👤
Citera
2019-01-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hur mycket kostar det att driva en Geotour?

Är det så stora utgifter att de inte kunde ha
hittat några andra som kunde hjälpa till med
finansiering?

Kan det vara så att det var LW som var sur för att
hon inte fick någon credit av de andra?

"Ledsen att inte mer info kan ges. Vi är bakbundna."
Var de "bakbundna" av LW?
Var hon ansvarig för landningssidan och hemsidan
och hade bestämt sig för att ta bort dem?
SD och HD hade ingen möjlighet att hindra henne?
Enligt arrangörerna förhandlas kostnaden fram mellan arrangör och Groundspeak. Det är individuellt från fall till fall. Det som framkom i samband med nedläggningen av denna tour var att avtalet är löpande och därmed kostnaderna.

Bakbundna var arrangören både av byråkrati från län och kommuner, men även genom NDA från Groundspeak. Arrangörerna ska förhandla med sin sponsor/samarbetspartner vilken tidigare var Region Örebro Län, men som skulle komma att bli alla länets kommuner var och en för sig. Detta skulle bli allt för tungrott för arrangörerna som valde att avsluta touren.

I min mening driver vi offtopic. De inblandade i touren är visserligen huvudpersoner i tråden, men touren som sådan känns perifer.
Citera
2019-01-30, 17:53
Medlem
Citat:
Korset med ring runt är bokstaven G, med ett lodrätt streck igenom som bildar ett X. "X marks the spot". En symbol för GZ=Ground Zero. Alltså målet. Geocaching handlar om att ta sig till ett mål. Någon koppling till religion finns inte.
Citera
2019-01-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Skäms inte för att visa min okunnighet, för geocaching ligger utanför mitt kunskaps-och intresseområde, så kan nån förklara detta med "spårbarhet" när det gäller så små föremål som ett örhänge eller en liten sko?
Tack på förhand!

Inom geocaching är ett spårbart objekt ett föremål som förflyttar sig mellan olika geocacher. Antingen har man föremålet med sig, eller så lämnar man det i geocachen för nästa besökare att hitta och ta med sig till nästa geocache. Spårbara kallas de för att de bär på en kod. Denna kod registrerar man ihop med sitt fynd av geocachen. Vitsen är att kunna se var föremålet varit. Vanligt är att man skickar ut ett spårbart föremål för att följa dess resa ut i världen. Den lilla skon är ett sådant exempel.

Spårbara objekt går under andra namn som trackables, geocoins, TB/TravelBug, geodogtags osv och kan se ut på olika sätt. Ett smycke, en namnbricka på jycken, en dekal på bilen för att nämna några.
Citera
2019-01-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Vi är nog många som undrar det
Eller hur?
Det är ju flera här i tråden som öppet informerat om att de, likt mig, inte har nån vidare kunskap om geocaching. Med tanke på att mordmotivet (om ett sånt finns?), nu tycks drifta åt just geocachar[folket-]hållet, är det i mina ögon underligt att ingen frågat om detta med ett örhänges "spårbarhet". Är man rädd för att göra bort sig? Tror man att alla andra nog vet?
Har örhängena/guldskon försetts med spårbar radioaktiv isotop? Springer geocacharna omkring i terrängen med geigerräknare?
Snälla?! Nån i tråden: berätta!

OffT: Du har ännu inte nått upp till 50 inlägg, så jag kunde inte PMa dig ang metalldetektorer.
Citera
2019-01-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag har hela tiden spekulerat om HD och JG.

Vad jag menar är att en postare driver väldigt
tydligt ➡mot JG - att han ska synas noga
i sömmarna.

Hej @gloriouslife.

Obs ! ... Det är mycket viktigt , att denna av mig tidigare omtalade personen , och från och med nu , synas i alla sina sömmar.

Obs ! ... Jag ber vänligen alla medlemmar inom denna mordtråden om största uppmärksamhet , detta med anledningen sagt av att , den personen har ! inte rent mjöl i sin påse.

Obs ! ... Jag är nu mera tillräckligt invigd i , och inom detta mordfallet gällande den nu mera hädangångna kvinnan vid namn Lena Wesström , för att därtill sagt äga mig rätten att låta mig framföra detta påpekandet av yttersta vikt tillika sagt att , den nu av mig omtalade personen i fråga , har god kännedom om vad som inträffade och hände under den sena Måndags-kvällen den 14 Maj År 2018 och inom Mikaels' distrikt i Nya Hjärsta inom Örebro Län.

Mvh/ @JokerMannen. 👤
Citera
2019-01-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Inom geocaching är ett spårbart objekt ett föremål som förflyttar sig mellan olika geocacher. Antingen har man föremålet med sig, eller så lämnar man det i geocachen för nästa besökare att hitta och ta med sig till nästa geocache. Spårbara kallas de för att de bär på en kod. Denna kod registrerar man ihop med sitt fynd av geocachen. Vitsen är att kunna se var föremålet varit. Vanligt är att man skickar ut ett spårbart föremål för att följa dess resa ut i världen. Den lilla skon är ett sådant exempel.

Spårbara objekt går under andra namn som trackables, geocoins, TB/TravelBug, geodogtags osv och kan se ut på olika sätt. Ett smycke, en namnbricka på jycken, en dekal på bilen för att nämna några.
Stort tack för ditt trevliga och uttömmande svar! Då förstår jag mycket bättre, hyggligt av dig!
I min spekulation nämnde jag isotoper och geigerräknare. Det var givetvis inte på allvar. Bäst ändå att jag härmed stryker radioaktivitet från tråden. En del spekulationer tycks olyckligtvis gå mot trådsanningar, inte bra. Vill absolut inte bidraga med sånt.
Citera
2019-01-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Enligt arrangörerna förhandlas kostnaden fram mellan arrangör och Groundspeak. Det är individuellt från fall till fall. Det som framkom i samband med nedläggningen av denna tour var att avtalet är löpande och därmed kostnaderna.

Bakbundna var arrangören både av byråkrati från län och kommuner, men även genom NDA från Groundspeak. Arrangörerna ska förhandla med sin sponsor/samarbetspartner vilken tidigare var Region Örebro Län, men som skulle komma att bli alla länets kommuner var och en för sig. Detta skulle bli allt för tungrott för arrangörerna som valde att avsluta touren.

I min mening driver vi offtopic. De inblandade i touren är visserligen huvudpersoner i tråden, men touren som sådan känns perifer.

Är NDA = non disclosure agreement?
Citera
2019-01-30, 18:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Man kan ju lätt tro det eftersom L*na är troende. Krabbankonrad länkade tidigare en bild från geoacachingshopen (!):

https://www.geocachingshop.nl/en/jewelry/8552-geocaching-earrings-pendant-silver.html

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cfccb843-001a-457a-9b2f-a1bee528e238.jpg

Det verkar finnas en mängd olika saker man kan köpa, bl a känner man igen trackable travelbugs:

"A TravelBug is a metal plate with a registered number used in Geocaching. The free translation of Travel Bug is "Trip-beetle". This covers the load of a Travel Bug: he moves from "treasure" to "treasure" where his travel is tracked on internet. ... In this category you will find not only the ' standard ' travel bugs, but also travelbug origins, QR code travel bugs and more."

https://www.geocachingshop.nl/en/965-travel-bugs

Däremot när hon har på sig sin prästkrage har hon haft dessa örhängen på sig. Men de har hon även vid andra tillfällen verkar det som. Finns bilder där det som ut som hon använder dessa en hel del:

https://www.instagram.com/p/BA6iBVWR5Fx/
https://www.instagram.com/p/sFKs7OR5OD/

Här är en bild på ett litet örhänge med initialen S:

https://www.instagram.com/p/tdmTtox5KQ/
Citera
2019-01-30, 18:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Gissningsvis letade poliserna efter ett något större föremål och då var det krattor som gällde just då. Vad de gjorde när BO hittades vet vi inte så mycket om.

Ja, jag krattar ofta på tomten. Om du vill ha upp något mindre föremål, då får du jobba på .

Det är ju det som är vitsen. Du vill inte ha med varenda grus- eller jordkorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in