2019-01-30, 10:33
Medlem
Blessedfruits avatar
Jag undrar ändå varför det diskuteras så livligt om örhängena. Det är möjligt att JM på något avlägset vis har (vad det verkar i så fall väldigt mager) insyn i utredningen. Men att någon som kallar sig Jokermannen och som beter sig som hen gör, vilket värde ligger det då i det som tillförs? Mitt intryck är att hens fokus ligger på att få uppmärksamhet, inte på att föra diskussionen framåt.
Citera
2019-01-30, 10:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi ju inte riktigt vad JM är ute efter, men din spekulation skulle kunna vara riktig. Men jag har några invändningar mot den teorin.

Det jag tänker på är att som jag minns det var krattningen ett resultat av någon slags information som funnits i utredningen en längre tid (före oktober alltså), och även MV sa att det var något som var känt sedan en tid och att h*n hade synpunkter på detta (ur minnet nu). Detta skulle ju kunna vara ett örhänge som saknas naturligtvis.

Men varför kratta vid bron och andra ställen?

Nu tänker jag att om bägge örhängena saknas, då kan man kanske inte veta exakt när och hur de har försvunnit. Det skulle kunna finnas bilder på att hon har dom på sig t ex strax före mordet. Säg att hon hade dom på sig vid konversationerna på kvällen som hon kanske gjorde med bilder på ett eller annat sätt.

Men:
Hon joggade på kvällen vid nio-tiden (jag tar allt fritt ur minnet, haka inte upp er på den exakta tiden nu). Om det är väldigt små örhängen, sådana som sitter an direkt i hålet, då kan det hända att man joggar i dessa utan att ta av dom. Men är de av sådan modell som hänger, då är det obehagligt att jogga med om. Då tar man av dom före joggningen.

Så:
Om det är ett mindre örhänge som hon kan ha joggat med, det finns bilder på att hon hade dessa på strax före eller efter joggningen, då är det naturligtvis anmärkningsvärt att kolla efter dessa.

Min tanke blir då att det kan ha ramlat av vid en kamp vid planket. Jag förmodar att detta är inget man missar på fyndplatsen. Säkert ett standardförfarande att kolla om hon har bägge örhängena på sig. Om ett saknas letar man noga på fyndplatsen (som man ju har konstaterat är brottsplatsen) efter det.

Har hon inga örhängen alls på sig, är det inget man tar för givet att hon har haft på sig innan. Men fyndplatsen och området runt detta borde noga kontrolleras. Naturligtvis kan det vara svårt att hitta ett pyttelitet örhänge i buskagen.

Jag tänker också att det kanske inte är helt sannolikt (men inte helt uteslutet) att bägge örhängena ramlat av.

Ännu mer osannolikt tänker jag att gm har tagit av ett eller bägge för att slänga vid cykelbron där man också gjorde en krattning. Jag tror inte att den eventuella inskriptionen skulle vara t ex SDs namn och att hon skulle bära dessa. Annars skulle en sådan kunna irritera en gm om det var så att situationen var den som SJ hävdar; att LW inte ville släppa greppet om SD och hade örhängen med hans inskription på sig. I det fallet skulle gm kunnat ta av örhängena och i ilska och för att dölja motivet kanske slänga dom på annat ställe. Nu tror jag inte på det scenariot.

Hon kan slutligen även bara ha haft ett örhänge på sig. Om ett av dom gått sönder nyligen kan hon tagit av sig det och lagt åt sidan, det andra kvar i örat. Det kan ha hittats antingen en på fyndplatsen eller ett i en låda för att lämnas till reparation. Eller ett har kastats.

Finns en oändlig antal möjligheter, lite överdrivet.
Krattningen vid bron tror jag alltså inte har med ett eller två örhängen som saknas att göra.

Om hon hade haft på sig hängande örhängen innan joggningen, som hon tagit av sig, varför sätta på sig dessa i den sena timmen? Inget man sover i.

Det underliga är att jag tycker att jag minns något vagt om att ett örhänge saknats någonstans. Någon bild? Någon kommentar i någon loggning? Har jag drömt detta?

Man kanske krattar vid bron för att säketställa att hon inte tappade örhänget när hon joggade.
Efter att ha letat överallt och inte funnit dessa finns det ju bara en trolig förklaring kvar. Att mördaren tagit dem.

Att de inte började söka efter örhängena ute i naturen förrän efter ett tag kan ha varit för att man var tvungen att gå igenom alla Lenas tillhörigheter först samt fråga alla hennes vänner och bekanta om någon lånat dem, och när de senast såg henne bära dem.

Och sist men inte minst hoppades man på goda resultat av NFC och jag tror att det började komma tillbaka prover med negativt besked och man började inse att här måste det börjas byggas ett indiciefall och då är varje lilla sak av betydelse. Då blir örhängena viktiga helt plötsligt trots att de varit kända sedan tidigare.

Edit: hoppas jag inte missförstått något du skrev. Jag läser inläggen ganska snabbt nu p.g.a. tidsbrist.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-30 kl. 10:37.
Citera
2019-01-30, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Då ni avhandlar "örhängesfrågan" ska jag försöka bringa klarhet i denna. Om örhänge saknas är dessa med största sannolikhet i mördarens ägo vilket anses som en s.k "trofé". Någon anser symbolen örhängena står för, inte förtjänas av BO. Detta ger utredarna en bild av GP (gärningsmannaprofil)

Det om det är en mördare som är av den sort som man brukar sortera in under typen seriemördare/lustmördare tror jag. Som känner behov av att komma ihåg sitt brott, känna en stimulans av att ha dessa i sin ägo som en trumf och även för att kunna minnas mordet.

Jag tror inte att denna gm är den typen av mördare.
Han kom hem till hennes hem och hon öppnade dörren en mycket sen timma på kvällen.
Citera
2019-01-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig helt och fullt!
Hur ett par örhängen kan ta upp sådan plats från någon som inte kan visa vad hen har på "fötter" och ställer en massa frågor och vill inte svara... är något av en gåta!
Jag tror inte JM har en agenda utan hen vill att vi inte ska utesluta medgärningsmannaskap?
Titta på fler i järngänget tex. Jag kan inte se att hen utesluter SD men vill kika på fler.
Jag kanske är naiv men jag finner JM inlägg intressanta men visst ska allt granskas och inte ses som fakta.
Citera
2019-01-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innocentes
Kan JM mena att Lena hade spårbara GC-örhängen på sig, och att det var anledningen till att JG visste före andra att det var hon somhittats innan det var officiellt?
Och mördaren tog dessa för att hon inte skulle hittas så fort? (Vilket hon heller inte gjorde).
Citera
2019-01-30, 10:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kanske krattar vid bron för att säketställa att hon inte tappade örhänget när hon joggade.
Efter att ha letat överallt och inte funnit dessa finns det ju bara en trolig förklaring kvar. Att mördaren tagit dem.

Att de inte började söka efter örhängena ute i naturen förrän efter ett tag kan ha varit för att man var tvungen att gå igenom alla Lenas tillhörigheter för samt fråga alla hennes vänner och bekanta om någon lånat dem, och när de senast såg henne bära dem.

Och sist men inte minst hoppades man på goda resultat av NFC och jag tror att det började komma tillbaka prover med negativt besked och man började inse att här måste det börjas byggas ett indiciefall och då är varje lilla sak av betydelse. Då blir örhängena viktiga helt plötsligt trots att de varit kända sedan tidigare.

Ja, en bra invändning.

Om det nu saknas ett/två örhängen.

Men innerst inne tror jag att det var något annat (eller vad som helst).
Det kanske var ändå det faktum att någon sagt sig ha sett någon på andra sidan (eller hur?)och att det var detta som föranledde krattningen. Det kan ha varit något som gm ville göra sig av med på väg hem. Det kan ju ha varit en sten eller något annat som använts vid mordet som han absolut inte ville ha med sig hem och som inte kunde brännas i pelletspannan.

Något som man kan fundera över är ju hur man vet med säkerhet att brottsplatsen är fyndplatsen?
det finns ju en mängd saker man kan göra för att fastställa det.

- likfläckar
- vegetation under kroppen
- blodfynd
- kroppsställning
- skador
osv.

Men det kan vara något som gm har hällt över kroppen. T ex något som man har hemma som vi har snackat om tidigare. Klorin, kalk osv. En tom förpackning som man inte vill ha kvar hemma.
Citera
2019-01-30, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte nu följt allt om (de ev) örhängena men enl officiell uppgift blev ju LW utsatt för ett grovt våld (övervåld?); säg att hennes öron har skador som indikerar att örhängen har avlägsnats på ett brutalt vis (bortryckta), då borde de också rimligtvis ha en bäring för mordet.
Menar nu inte att jag finner detta troligt.

Edit: såg inlägg ovan, instämmer med föregående postare.

Inte för att jag tror på denna teori själv; men gm skulle kunna ha dragit ut henne från lgh genom att grabba tag i ett örhänge. Då vill han inte att det ska finnas kvar med hans fingeravtryck på.

Men jag tror inte att hon hade hängande örhängen på sig efter joggingen.
Citera
2019-01-30, 10:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Jag tror inte JM har en agenda utan hen vill att vi inte ska utesluta medgärningsmannaskap?
Titta på fler i järngänget tex. Jag kan inte se att hen utesluter SD men vill kika på fler.
Jag kanske är naiv men jag finner JM inlägg intressanta men visst ska allt granskas och inte ses som fakta.

Det är ju att granska vi gör just nu till viss del genom att diskutera.
Även om ett fåtal skribenter verkar vilja att vi bara ska förkasta vissa idéer utan att ha tittat på dem.

Hur vi då ska kunna bedöma huruvida idén/teorin är relevant och trovärdig är för mig en gåta.
Citera
2019-01-30, 10:49
Medlem
Citat:
Bra grävt.
En tanke jag har om dessa är att de är omöjliga att jogga i. Och innan läggdags sätter man in på dessa långa.

Kanske är det en mycket mindre typ av örhänge som efterforskas.

Eller så saknas de inte från fyndplatsen utan saknas från hemmet.

Värsta spekulationen:
Kan hon ha haft barnens inskriptioner på örhängen av hängande sort som hon tog fram inför morgondagen? Alltså den yngste sonens namn som hon skulle ha på sig på morgonen vid födelsedagsfirandet? Vad var det han kallades? Hans geocachingnamn?

Jag tror hon använde cache örhängena bara när hon var ute och cachade.
Det finns bilder när hon är utan och bilder på de andra hängande örhängena så jag tror inte hon hade cache örhängena på sig vid planket.
Senast redigerad av Medimera 2019-01-30 kl. 10:51.
Citera
2019-01-30, 10:56
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Det om det är en mördare som är av den sort som man brukar sortera in under typen seriemördare/lustmördare tror jag. Som känner behov av att komma ihåg sitt brott, känna en stimulans av att ha dessa i sin ägo som en trumf och även för att kunna minnas mordet.

Jag tror inte att denna gm är den typen av mördare.
Han kom hem till hennes hem och hon öppnade dörren en mycket sen timma på kvällen.

Först insinuerar du om seriemördare/lustmördare för att i nästa andetag inte tro på den samma???

Min bild av mördaren har inte ändrats nämnvärt sedan den ödesdigra dagen 19/5. Där får GP vara seriekn.....e om du så önskar, poängen med indiciefall som detta tenderar att bli, är ju att finna kopplingarna till GP/BO. Är övertygad om att du delar den uppfattningen. Oavsett går vi vidare...
Senast redigerad av Enorm 2019-01-30 kl. 11:05.
Citera
2019-01-30, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innocentes
Kan JM mena att Lena hade spårbara GC-örhängen på sig, och att det var anledningen till att JG visste före andra att det var hon somhittats innan det var officiellt?

Kan någon som är insatt förklara vad dessa geocachingörhängen är för något och vad det innebär att de är spårbara?
Citera
2019-01-30, 10:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Jag tror hon använde cache örhängena bara när hon var ute och cachade.
Det finns bilder när hon är utan och bilder på de andra hängande örhängena så jag tror inte hon hade cache örhängena på sig vid planket.

Vet någon om hon var ute och cachade den dagen? I så fall har hon kanske inte bytt om till andra örhängen. Sedan är frågan om hon bytte örhängen direkt efter varje geocachtur eller hade hon dem på sig några dagar? T.ex. om hon skulle cacha flera dagar i rad. Hon skulle ju till Norge och cacha efter sonens födelsedagsfirande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in