Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Om nu ett par ingraverade silverörhängen är försvunna vad skulle det kunna bero på?
Jag antar Lena ej lånat ut dem till någon annan och att ingen har sett och hittat dem bland hennes tillhörigheter sedan mordet därav är de intressanta av någon anledning i utredning. Varför? Hade hon på sig dessa natten till mordet? Tog GM dessa efter mordet? Varför skulle de vara så viktiga för hen?
Edit: Är det det ena eller båda örhängena man krattade efter för ett tag sedan i gräset kanske?
Nu vet vi ju inte riktigt vad JM är ute efter, men din spekulation skulle kunna vara riktig. Men jag har några invändningar mot den teorin.
Det jag tänker på är att som jag minns det var krattningen ett resultat av någon slags information som funnits i utredningen en längre tid (före oktober alltså), och även MV sa att det var något som var känt sedan en tid och att h*n hade synpunkter på detta (ur minnet nu). Detta skulle ju kunna vara ett örhänge som saknas naturligtvis.
Men varför kratta vid bron och andra ställen?
Nu tänker jag att om bägge örhängena saknas, då kan man kanske inte veta exakt när och hur de har försvunnit. Det skulle kunna finnas bilder på att hon har dom på sig t ex strax före mordet. Säg att hon hade dom på sig vid konversationerna på kvällen som hon kanske gjorde med bilder på ett eller annat sätt.
Men:
Hon joggade på kvällen vid nio-tiden (jag tar allt fritt ur minnet, haka inte upp er på den exakta tiden nu). Om det är väldigt små örhängen, sådana som sitter an direkt i hålet, då kan det hända att man joggar i dessa utan att ta av dom. Men är de av sådan modell som hänger, då är det obehagligt att jogga med om. Då tar man av dom före joggningen.
Så:
Om det är ett mindre örhänge som hon kan ha joggat med, det finns bilder på att hon hade dessa på strax före eller efter joggningen, då är det naturligtvis anmärkningsvärt att kolla efter dessa.
Min tanke blir då att det kan ha ramlat av vid en kamp vid planket. Jag förmodar att detta är inget man missar på fyndplatsen. Säkert ett standardförfarande att kolla om hon har bägge örhängena på sig. Om ett saknas letar man noga på fyndplatsen (som man ju har konstaterat är brottsplatsen) efter det.
Har hon inga örhängen alls på sig, är det inget man tar för givet att hon har haft på sig innan. Men fyndplatsen och området runt detta borde noga kontrolleras. Naturligtvis kan det vara svårt att hitta ett pyttelitet örhänge i buskagen.
Jag tänker också att det kanske inte är helt sannolikt (men inte helt uteslutet) att bägge örhängena ramlat av.
Ännu mer osannolikt tänker jag att gm har tagit av ett eller bägge för att slänga vid cykelbron där man också gjorde en krattning. Jag tror inte att den eventuella inskriptionen skulle vara t ex SDs namn och att hon skulle bära dessa. Annars skulle en sådan kunna irritera en gm om det var så att situationen var den som SJ hävdar; att LW inte ville släppa greppet om SD och hade örhängen med hans inskription på sig. I det fallet skulle gm kunnat ta av örhängena och i ilska och för att dölja motivet kanske slänga dom på annat ställe. Nu tror jag inte på det scenariot.
Hon kan slutligen även bara ha haft ett örhänge på sig. Om ett av dom gått sönder nyligen kan hon tagit av sig det och lagt åt sidan, det andra kvar i örat. Det kan ha hittats antingen en på fyndplatsen eller ett i en låda för att lämnas till reparation. Eller ett har kastats.
Finns en oändlig antal möjligheter, lite överdrivet.
Krattningen vid bron tror jag alltså inte har med ett eller två örhängen som saknas att göra.
Om hon hade haft på sig hängande örhängen innan joggningen, som hon tagit av sig, varför sätta på sig dessa i den sena timmen? Inget man sover i.
Det underliga är att jag tycker att jag minns något vagt om att ett örhänge saknats någonstans. Någon bild? Någon kommentar i någon loggning? Har jag drömt detta?