2019-01-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Men vilken trovärdig källa säger att örhängena är borta? Är det redan en s.k. trådsanning som sprids?
Ingen trovärdig källa som jag ser det... men verkar vara andra som är av annan uppfattning (och det är OK). Dock ingen som vet med säkerhet!
Citera
2019-01-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Bra tanke där med krattandet.
Kanske SD gett dessa örhängena till LW men ville ha tillbaka dem. Undras vad som stod i graveringen.
JM skriver två par dvs 4stycken. Kanske bara ett slarvfel och att det är ett par. Då är båda borta med andra ord.
Du behagar skämta när du anser det vara väl tänkt att i terräng söka metallörhängen med hjälp av krattor/ räfsor?!

Bland Örebropolisens ca 10 personer starka utredningsgrupp borde det väl åtminstone finnas ett litet ljushuvud som känner till effektiva och smidiga handhållna metalldetektorer? Så tycker jag.

Fast med tanke på hur Polisens presstalesperson, en kvinna jag tyvärr glömt namnet på, i somras eller höstas pratade i nattmössan om svårigheten med att finna "organiskt material", så kanske inte heller kunskap om metalldetektorer finns hos Polisen i Bergslagen?
Örhängen av silver och guld är f ö oorganiska, legeras inte med kol..

Edit: Det bör ha varit Christina Hallin. Fann inte just det där om "organiskt material"-uttalandet, men en trevlig AB-artikel från 11 oktober

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nQnEo/har-soker-polisen-efter-spar-i-lenamordet
Senast redigerad av Carinah78 2019-01-30 kl. 09:07.
Citera
2019-01-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ingen trovärdig källa som jag ser det... men verkar vara andra som är av annan uppfattning (och det är OK). Dock ingen som vet med säkerhet!

Gustav II Adolf red väl också in i dimridåerna. Det gick inte så bra då och det börjar bli lite osäkert med den här mordtråden. Jag börjar tråna efter åklagarens nästa drag.
Citera
2019-01-30, 09:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Varifrån kommer uppgiften att örhängena är försvunna?

Ny teori/idé/ledtråd och med den erfarenhet jag har av utredningsarbete så ska ingenting förkastas och allt kollas upp. Man kan inte veta vad som är viktigt eller inte. Det är så polisen i Sverige också jobbar, hoppas jag.
Citera
2019-01-30, 09:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Att kratta efter ett örhänge/eller två är nog dömt att misslyckas i den terrängen... kanske på en golfbana men inte där.

Fattar inte vad örhängen skulle ha för betydelse alls! Kan Du förklara?

Det kan jag inte veta i nuläget utan mer efterforskningar därav mina frågor i tråden och annorstädes. Se mitt svarsinlägg till Vigosros för en stund sedan.
Citera
2019-01-30, 09:15
Medlem
Jag hittade en bild daterad 5 maj 2018.

Man kan tydligt se att örhängena är av silver och om man förstorar upp bilden tycker jag mig se en gravering.
Ögat kanske luras att man ser något fast det kanske är skuggor

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/5bab3f24-59a3-40ca-95db-a9ba8d1c0166.jpg

Andra bilden är från 28/4 2018
Detta är andra silverfärgade örhängen

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/50176fa2-fe65-45f4-a9f3-38deed0bb2cd.jpg

En tydligare bild på örhängena. 2/4 2018
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b7d951c6-3488-42aa-bf49-797cab76c744.jpg
Senast redigerad av Medimera 2019-01-30 kl. 09:36.
Citera
2019-01-30, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kan jag inte veta i nuläget utan mer efterforskningar därav mina frågor i tråden och annorstädes. Se mitt svarsinlägg till Vigosros för en stund sedan.
Jag ser vad Du skriver "ny teori/idé/ledtråd"...

Hur tänker Du då att det skulle ha med mördandet av LW att göra?
Citera
2019-01-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ny teori/idé/ledtråd och med den erfarenhet jag har av utredningsarbete så ska ingenting förkastas och allt kollas upp. Man kan inte veta vad som är viktigt eller inte. Det är så polisen i Sverige också jobbar, hoppas jag.
Då är det viktigt att Polisen använder sig av adekvata hjälpmedel som t ex metalldetektorer när man söker örhängen av metall.

Och hundar när man söker försvunna trebarnsmammor. Eller det som efter fyra dygn är kvar..

Sjabblet hos Polisen med att inte söka med hundar i närområdet kan bara inte få sopas under mattan!
Jag utgår från att anhöriga gjort en JO-anmälan. Väl?
Citera
2019-01-30, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Då är det viktigt att Polisen använder sig av adekvata hjälpmedel som t ex metalldetektorer när man söker örhängen av metall.

Och hundar när man söker försvunna trebarnsmammor. Eller det som efter fyra dygn är kvar..

Sjabblet hos Polisen med att inte söka med hundar i närområdet kan bara inte få sopas under mattan!
Jag utgår från att anhöriga gjort en JO-anmälan. Väl?

Det fetade, jag håller med för en gång skull.
Jag har också funderat över det där med metalldetektor.
Citera
2019-01-30, 09:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag ser vad Du skriver "ny teori/idé/ledtråd"...

Hur tänker Du då att det skulle ha med mördandet av LW att göra?

Om ett par av hennes örhängen är försvunna och ingen kan förklara varför, så kan det ha viss bäring för mordutredningen. På vilket sett vet jag inte tyvärr. GM kanske tog dem innan eller efter mordet. Isf varför?

Jag spekulerar bara. Märk väl att jag i alla mina inlägg skriver "om örhängen är försvunna".
Citera
2019-01-30, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det fetade, jag håller med för en gång skull.
Jag har också funderat över det där med metalldetektor.
Trevligt att vi är överens om metod för att söka metallörhängen.
Men håller du inte med mig i den här delen? -fanns i samma inlägg:

<Och hundar när man söker försvunna trebarnsmammor. Eller det som efter fyra dygn är kvar..>

Hade kroppen hittats inom 24 h hade nog åkl Åsa Hiding idag haft en starkare hand.
Citera
2019-01-30, 09:33
Medlem
Citat:
Om ett par av hennes örhängen är försvunna och ingen kan förklara varför, så kan det ha viss bäring för mordutredningen. På vilket sett vet jag inte tyvärr. GM kanske tog dem innan eller efter mordet. Isf varför?

Jag spekulerar bara. Märk väl att jag i alla mina inlägg skriver "om örhängen är försvunna".
OM nu ett par örhängen är borta... hur skulle det ha något med mordet att göra... om Du får spekulera fritt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in