• 1
  • 2
2019-01-27, 16:16
Medlem
Jag såg en video om hur forskning som visar hur pass snabbt den kognitiva förmågan minskar drastiskt på bara några hundra ökning i ppm. typ 700 pmm räcker för att tappa upp till 30%
Exempelvis i en motorcykelhjälm kan det lätt uppnå några tusen ppm och då är man nere på typ 50% kognitiv funktion i hjärnan. Livsfarligt. (finner dock inte videon nu så har inte hela listan)

Tänker därför införskaffa en mätare då jag är övertygad om att det är därför jag är så j*vla trött hemma på helgerna.

Kikat lite på Amazon.de och det finns nån för runt 500-600kr men de flesta verkar ligga på strax övert tusenlappen.

Någon som har några tips? Behöver endast ha CO2 mätare ej temp osv.
Citera
2019-01-27, 17:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Jag såg en video om hur forskning som visar hur pass snabbt den kognitiva förmågan minskar drastiskt på bara några hundra ökning i ppm. typ 700 pmm räcker för att tappa upp till 30%
Exempelvis i en motorcykelhjälm kan det lätt uppnå några tusen ppm och då är man nere på typ 50% kognitiv funktion i hjärnan. Livsfarligt. (finner dock inte videon nu så har inte hela listan)

Tänker därför införskaffa en mätare då jag är övertygad om att det är därför jag är så j*vla trött hemma på helgerna.

Kikat lite på Amazon.de och det finns nån för runt 500-600kr men de flesta verkar ligga på strax övert tusenlappen.

Låter konstigt att du får hög nivå av CO2 bara på helgerna hemma. Det vanliga folk har hemma är väl CO-larm. Alltså kolmonoxid, som är livsfarligt i låga doser. Har man öppen spis hemma ska man ha en sån.

Köp D-vitamin istället.
Citera
2019-01-27, 22:02
Medlem
Undersök ventilation och ev mögel
Citera
2019-01-28, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Låter konstigt att du får hög nivå av CO2 bara på helgerna hemma. Det vanliga folk har hemma är väl CO-larm. Alltså kolmonoxid, som är livsfarligt i låga doser. Har man öppen spis hemma ska man ha en sån.

Köp D-vitamin istället.
Halvdålig ventilation i kåk från 50-talet och vädrar inte då jag bara har en liten 1:a och är frussen person. Kan inte ha fönstren öppna mer än 3 min nu på vintern.

Det betyder att jag sitter och andas in och ut samma luft och CO2 nivån bara stiger. läs på lite så ska du också få upp ögonen för hur mycket vår utandningsluft påverkar vardagen om du sitter i samma rum som inte byter ut luften med bra ventilation. PÅ jobbet är det bra ventilation där är jag pigg.

Det är till och med så illa att då CO2 nivåerna stiger på vår planet så kommer det resultera i en försämring av hela mänsklighetens kapacitet succesivt.

Och nej jag sitter inte här med foliehatt utan detta är fakta.
Citera
2019-01-28, 02:46
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Halvdålig ventilation i kåk från 50-talet och vädrar inte då jag bara har en liten 1:a och är frussen person. Kan inte ha fönstren öppna mer än 3 min nu på vintern.

Det betyder att jag sitter och andas in och ut samma luft och CO2 nivån bara stiger. läs på lite så ska du också få upp ögonen för hur mycket vår utandningsluft påverkar vardagen om du sitter i samma rum som inte byter ut luften med bra ventilation. PÅ jobbet är det bra ventilation där är jag pigg.

Det är till och med så illa att då CO2 nivåerna stiger på vår planet så kommer det resultera i en försämring av hela mänsklighetens kapacitet succesivt.

Säger inte att du har foliehattsteorier utan det är bara ett väldigt ovanligt problem, med höga CO2 värden i hemmet, speciellt om det inte är fullt av folk i lägenheten. Därför finns inte ens vettiga/billiga mätare att köpa. Däremot kan ju ventilationen vara undermålig eller så är det helt enkelt något annat än CO2 som gör dig trött.

Mitt råd är att kontakta hyresvärden som får ta in en firma som kollar luftkvalitèn över en helg. Äger du kåken kan du själv ta in en firma som sysslar med sånt. Då dom troligen även kollar av andra värden än bara CO2. Du får en större check av luften på det sättet än att köpa en dyr mätare som bara visar en grej.
Citera
2019-01-28, 11:18
Medlem
Har en Netatmo väderstation Kostar iofs över tusenlappen, men visar också inner och ytter temperatur, lufttryck, luftfuktighet och ljudnivå.

Graf över CO2 igår/idag och för hela december. Bostaden är en lägenhet med självdragsventilation.
https://imgur.com/a/VB7vSSl

Hade fönstret öppet till första spärren under natten.
Låg i sängen till kl 11:00, gick upp och stängde fönstret eftersom det bildats en snödriva mellan fönster och blomkrukorna.
Gick hemifrån kl 16:00.
Kom hem kl 17:30.
Gick ut en vända runt 23:00.
Gick och la mig 01:00 inatt.
Gick upp 08:00 och har stannat hemma.

I december.
Besök här den 2:a och 30:e, bortrest under julen.
Citera
2019-01-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Säger inte att du har foliehattsteorier utan det är bara ett väldigt ovanligt problem, med höga CO2 värden i hemmet, speciellt om det inte är fullt av folk i lägenheten. Därför finns inte ens vettiga/billiga mätare att köpa. Däremot kan ju ventilationen vara undermålig eller så är det helt enkelt något annat än CO2 som gör dig trött.

Mitt råd är att kontakta hyresvärden som får ta in en firma som kollar luftkvalitèn över en helg. Äger du kåken kan du själv ta in en firma som sysslar med sånt. Då dom troligen även kollar av andra värden än bara CO2. Du får en större check av luften på det sättet än att köpa en dyr mätare som bara visar en grej.

Möjligtvis att jag blivit lite lurad av en CO2 alarmist. Jag bor förvisso ensam men på liten yta. Har dragit igen lite ventilationsspringor vid fönstren då det annars blir ca 18c hörinne på vintern. Det är något hyresvärden borde kunna kika på såklart. Men jag har inte orkat dra in dom i min lägenhet jag gillar inte folk som springer här när jag inte är hemma.

Jag tror dock att vi alla blir lite överraskade om vi faktiskt börjar mäta i våra hem.

Citat:
Ursprungligen postat av morris
Har en Netatmo väderstation Kostar iofs över tusenlappen, men visar också inner och ytter temperatur, lufttryck, luftfuktighet och ljudnivå.

Graf över CO2 igår/idag och för hela december. Bostaden är en lägenhet med självdragsventilation.

Låg i sängen till kl 11:00, gick upp och stängde fönstret eftersom det bildats en snödriva mellan fönster och blomkrukorna.

I december.
Kul att se lite siffror från verkligheten! Älskar grafer och statistik. Tack
Citera
2019-01-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris

I december.

Intressanta grafer m h a en sådan här mätare bör man ju kunna räkna ut hur ofta luften byts ut i lägenheten /huset och då ser man om det har funnits något fel på ventilationen

Man vet att det finns ca 400 ppm som bakgrund
Citera
2019-01-29, 20:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Koldioxid är ju en viktig indikator på dålig inomhusluft och det som mäts för att styra behovsstyrd ventilation, alltså där ventilationsflödet styrs av CO2-givare och fläskar på mer luft vid stigande CO2-halt. Även om det finns annat man skulle kunna mäta och styra mot så brukar övriga föroreningar oftast samvariera med CO2 och CO2 är lättast att mäta så därför har man valt den gasen.

Fast jag är tveksam till dina siffror. Vid 1 % CO2-halt blir man dåsig men 700 ppm är ju inte ens en tiondel av det så det tvivlar jag på har någon prestationsnedsättande effekt. Boverkets riktvärde för CO2 är 1000 ppm och det borde väl innehålla en viss marginal mot skadliga effekter. (Nu är ju inte riktvärde det man vill ligga på utan ska snarare ses som max men det är åtminstone tillåtet.)

Källa: https://www.boverket.se/globalassets...h_material.pdf

Du får nog vara beredd på en mätare för ett par tusen spänn.
Citera
2019-01-29, 20:43
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Du borde skaffa en massa krukväxter och sedan sköta dessa så att de mår bra.. CO2 bort och syre in i dess naturliga kretslopp. Kommer man in i en lägenhet med mycket levande växter så mår man bättre har jag märkt..
Citera
2019-01-29, 23:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du borde skaffa en massa krukväxter och sedan sköta dessa så att de mår bra.. CO2 bort och syre in i dess naturliga kretslopp. Kommer man in i en lägenhet med mycket levande växter så mår man bättre har jag märkt..
Med betoning på en massa. Det krävs en jäkla massa krukväxter för att få någon märkbar sänkning av CO2-halten och det krävs att växterna får mycket ljus. Nettoupptag av CO2 sker enbart så länge växtens massa ökar, om den inte längre växer så är CO2-upptaget som netto plus/minus noll. Nya växtceller bildas under upptagande av kol från luften men samtidigt bryts gamla döda celler ner och bildar ny CO2.

Lite mätningar på sånt där: https://www.matec-conferences.org/ar...2017_05004.pdf
Citera
2019-01-30, 07:23
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Med betoning på en massa. Det krävs en jäkla massa krukväxter för att få någon märkbar sänkning av CO2-halten och det krävs att växterna får mycket ljus. Nettoupptag av CO2 sker enbart så länge växtens massa ökar, om den inte längre växer så är CO2-upptaget som netto plus/minus noll. Nya växtceller bildas under upptagande av kol från luften men samtidigt bryts gamla döda celler ner och bildar ny CO2.

Lite mätningar på sånt där: https://www.matec-conferences.org/ar...2017_05004.pdf

Ganska så meningslös "rapport" av någon som studerar plantor. 13 plantor och mätvärden då plantorna utsätts för 300 och 700 lux. Det enda som kom fram var att plantorna förbrukar MER co2 vid det högre ljus talet. Nu är ju dagsljus i ett fönster oerhört mycket starkare än 700 lux.

Oftast mellan 20 000 och 90 000 lux vilket borde få plantorna att konsumera 10-20ggr mer co2

Jag räknade plantorna i vårat hus.. Då enbart de som står i fönstren. Jag har 6 stora fönster på undervåningen och 7 på övervåningen.. 13 fönster.. Det får 5-7 plantor i varje fönster. totalt 38st som står på "fönsterbänkarna" då är det lite glest i några fönster och får plats med några till.

Finns även några större växter som står i närheten av fönstren på golvet (4st). så totalt 42 plantor på 120m2 då jag inte räknar in källarplan. I rapporten du länkade så framgick inte ytan som mät plantorna befann sig på utan värdena verkar ha beräknats fram på annan lite oklar basis. INTE om plantorna förbättrade inomhus klimatet i forn am mer syre och mindre co2.

Går man ex in i ett tillslutet växthus en morgon där det finns 40-50 plantor på samma yta 120m2 så lär man notera en väldig skillnad i syre och co2 halter gentemot ett tomt växthus med samma yta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in