2019-01-28, 21:15
Avslutad
Haft en Passat 1,8 t -98 i ett par år, aldrig varit något problem tills för en månad sen.
Då hade jag precis kört ca 10 mil, stannade någon minut och sen skulle jag iväg igen. Vägrade starta, fick till slut bärga bort den.

Testa att starta den dagen efter, ladda batteriet körde motorvärmaren men starta inte.
Sen någon dag senare starta den, körde ca 1 mil och den gick som en klocka.
Testa att starta igen efter nån timme men startade inte.

Tills igår hade den stått orörd i ca två veckor, tänkte testa att starta den och tro på fan att den startade. Körde en bit och gick som en klocka.

Men idag startade den inte...rätt drygt.

Nån som har varit med om liknande eller har koll på vad det kan vara för fel?
Citera
2019-01-28, 21:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoBerra
Haft en Passat 1,8 t -98 i ett par år, aldrig varit något problem tills för en månad sen.
Då hade jag precis kört ca 10 mil, stannade någon minut och sen skulle jag iväg igen. Vägrade starta, fick till slut bärga bort den.

Testa att starta den dagen efter, ladda batteriet körde motorvärmaren men starta inte.
Sen någon dag senare starta den, körde ca 1 mil och den gick som en klocka.
Testa att starta igen efter nån timme men startade inte.

Tills igår hade den stått orörd i ca två veckor, tänkte testa att starta den och tro på fan att den startade. Körde en bit och gick som en klocka.

vilken typ av ljud ger bilen när den inte startar? är det det klassiska tjugga tjugga tjugga, eller är det klick, händer ingenting etc. du får beskriva lite bättre.
Citera
2019-01-28, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
vilken typ av ljud ger bilen när den inte startar? är det det klassiska tjugga tjugga tjugga, eller är det klick, händer ingenting etc. du får beskriva lite bättre.

Är ingen expert på bilar, men det är inte bara ”klick osv...”utan den vill inte tända till riktigt känns de som, eller inte att den får bensin. Motor går runt eller vad man ska säga. Men sen helt plötsligt så startar den, och när den väl startar går den som den ska. Men tyvärr är det mer sällan den startar...
Citera
2019-01-28, 21:44
Medlem
Citat:
Är ingen expert på bilar, men det är inte bara ”klick osv...”utan den vill inte tända till riktigt känns de som, eller inte att den får bensin. Motor går runt eller vad man ska säga. Men sen helt plötsligt så startar den, och när den väl startar går den som den ska. Men tyvärr är det mer sällan den startar...

Öppna tanklocket så du eliminerar vakuum i bränslesystemet och pröva igen, sedan kolla bränslepumpen eller om det finns två, det verkar som bränslet har problem att nå fram.
Citera
2019-01-28, 21:46
Medlem
K.Stroganoffs avatar
Ärgad eller glapp kontakt till bensinpumpen.
Citera
2019-01-28, 22:12
Medlem
killawifes avatar
Det kan vara själva tändningslåset som strular, det är inte ovanligt på massor av bilar. Det är lätt att kolla. Ta bort plasten under ratten och lossa tändningslåsets kontaktstycke. I mitten av de tär det en grej man kan vrida på för att starta bilen. Om den startar varje gång med det så har du felet där, om inte så är det nåt annat.
Citera
2019-01-28, 22:32
Medlem
Citat:
..............
Har man inte alla verktyg och diagnosutrustning, så är en bra start i felsökningen att ge motorn lite startgas/brakecleaner och se om motor tänder igång på det. Då får man reda på om att det är bränslebekymmer och kan leta vidare på den sidan. Fortsätt då att kontrollera bränsletryck, bränslepumpsrelä och pump. Slå på tanken och se om bränslepumpen/motorn hoppar igång.

Var försiktig när du använder startgas på din turbobil, så du inte spränger slangar och laddluftkylare om det det blir bakslag. Det bästa är att lossa en slang eller nippel på insuget, ta vilken som som sitter smidigast till, och boffa in lite gas så nära ventilerna som möjligt.

Om den inte startar på startgas så kan det vara fel på startspärr, kamaxelgivare, tempgivare, stömförsörjning till motorstyrdon m.m. Men då måste man nästan koppla in en dator och köra en diagnos, innan man börjar felsöka för mycket.

Om inte annat får du berätta vad som hände med startgas, så får vi fortsätta efter det.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-01-28 kl. 22:45.
Citera
2019-01-28, 22:39
Medlem
Kallstartsventilen kan va trasig.

Då skickar bilen på för lite soppa.

Fick det felet på en 98as passat 1.8 (utan turbo)

Jag fick hålla på köra ihjäl den på startmotorn innan den startade ( Om den ens startade)

Prova detta om något av ovanstående inte funkar.

Troliga fel

Bensinpump

Tändstift

Har du kopplat bort batteriet nyligen är det kanske spjällhuset som måste kalibreras. Prova håll lite gas när du provstartar. Startar den med lite gas är det nog detta.

Vaccum i tanken , ta bort tanklocket, prova starta. (Tanken på min passat vart så stort att tanken drog i hop sig, fick bara i 30 liter i tanken sen )
Citera
2019-01-28, 22:41
Medlem
När tändningalåset på passat är trasigt märker du det genom att ingen alls överhuvudtaget händer när du vrider på nyckeln.

99 gånger av 100 är det så
Citera
2019-01-29, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LordAmok
Kallstartsventilen kan va trasig.

Då skickar bilen på för lite soppa.

Fick det felet på en 98as passat 1.8 (utan turbo)

Jag fick hålla på köra ihjäl den på startmotorn innan den startade ( Om den ens startade)

Prova detta om något av ovanstående inte funkar.

Troliga fel

Bensinpump

Tändstift

Har du kopplat bort batteriet nyligen är det kanske spjällhuset som måste kalibreras. Prova håll lite gas när du provstartar. Startar den med lite gas är det nog detta.

Vaccum i tanken , ta bort tanklocket, prova starta. (Tanken på min passat vart så stort att tanken drog i hop sig, fick bara i 30 liter i tanken sen )

Beställde nya tändstift och bränslepump igår.
Tror ni en inte allt för kunnig mek kan byta pump själv?
Lite kan jag skruva, har inte tummen helt mitt i handen
Citera
2019-01-29, 09:58
Medlem
Sluta kasta pengar i sjön, läs felkoder först. Alltid felkoder först innan man börjar rota och byta grejer...
Citera
2019-01-29, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Sluta kasta pengar i sjön, läs felkoder först. Alltid felkoder först innan man börjar rota och byta grejer...

Och hur får jag fram dessa felkoder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in