Citat:
Ursprungligen postat av
isnisn
Hmm okej, får kolla på det. LH och FSH är kontrollerat av två olika endokrinologer samt överläkaren. Kanske ska uppmärksamma överläkaren på prolaktinet, det var AT-läkaren som vidimerade provsvaren för prolaktinet..
Tycker du definitivt ska ta upp det, allra minst provtagning för att se om värdet ökat eller minskat.
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=396
Du bör även ta lh och fsh när du går på nebido, båda värdena ska gå ned mot noll när hypofysen fungerar som den ska.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlubberBlubber
Hur mår du då?
Kolla symtomen för hypotyreos så får du ett hum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogdanfb
B12 var på gränsen när jag testade för något år sedan så det fick jag tabletter för. Det var dock inte helt åt skogen utan precis utanför referens.
Jag har inte grävt nånting i detta så vet inte om det stämmer eller inte, på facebook har jag sett många påstå att referensvärdena som används i sverige är väldigt väldigt låga, att det som i sverige är övre gräns är i japan nedre gränsen.
Vad jag däremot vet är att det finns en gråzon där vissa mår bra medans andra har bristsymtom, hur högt gråzonen går varierar med källa, med referens på typ 150-500 brukar 250-300 anges.
Bara utifall att du skulle tillhöra den mycket lilla grupp som behöver ligga lite högre så borde du medicinera upp b12 så det ligger högt kanske över referens för att se om du mår bättre eller inte.
Att ligga över referens är i regel inte ett problem, ett fåtal kan uppleva en stresskänsla.
Vid b12 brist kan man även behöva substitera b6 och b9, be läkaren ta homocystein det brukar stiga vid brist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogdanfb
Jag har förstått att olika nivåer av Östrogen slår oerhört olika från person till person.
Genom åren då och ibland stött på diskussioner om att östradiol blir mer potent när progesteron är lågt och att tillskott med progesteron kan dämpa effekterna av högt östradiol.
Citat:
Ändå lite nyfiken på om det finns någon konsensus på vad som är en hög nivå östrogen för en frisk, "normal" man. Är det redan vid referensvärdets övre gräns eller går många över och ändå mår bra, inga biverkningar o.s.v?
Vansinnigt komplicerad fråga som spretar åt alla djävla håll typ, träffat män som upplever sig ha optimalt östradiol alltifrån under referens till över referens det är helt enkelt inte one size fits all.
Med det sagt och utan att ha grävt nämnvärt i det, utifrån vad jag läst på trt-forum verkar majoriteten må som bäst när östradiol ligger yttepyttelite under mitten av referens men stirra dig inte blind på några siffror på ett papper, det är hur du mår som är det viktiga.