2019-01-28, 20:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det lär ha varit lika skevt i skallen på Hanna kan jag komplettera med.

Alldeles riktigt men lilla väna och mjuka Hanna glömmer de som bashar Oskar gärna bort, djävligt märkligt kan man ju tycka med tanke på vad polis informerade om på presskonferensen.

Viss skevhet är tydligen acceptabel, det gäller bara att hitta rätt person så förlåts allt.
Citera
2019-01-28, 20:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, absolut.
Bra. Då kan vi sätta Hanna i centrum eftersom det varit ett överfokus på Oskar i över ett års tid - med tanke på förundersökningens resultat där båda är formellt misstänkta för att ha planerat och mördat sina barn för att sen avsluta sina liv.

Har du nån tanke på Hannas roll i det hela?
Citera
2019-01-28, 20:45
Medlem
Citat:
Bra. Då kan vi sätta Hanna i centrum eftersom det varit ett överfokus på Oskar i över ett års tid - med tanke på förundersökningens resultat där båda är formellt misstänkta för att ha planerat och mördat sina barn för att sen avsluta sina liv.

Ja, men det skrev vi väl om imorse? Igår?
Citera
2019-01-28, 20:46
Medlem
Citat:
Håller med om att bakgrunden till att H ville mörda barnen skulle kunna ligga i hennes depression i kombination med hennes anknytning till flickorna i kombination med ångest över deras sjukdom. Det som är knepigt är dock att flickorna inte var småbarn längre. Dessutom verkar H ha kunnat arbeta som vanligt. Det motsäger överbeskyddande kontrollbehov tycker jag. Plus att hon inte var den som hade kommandot på skolmötena. Hon verkar ha släppt in O helt och hållet i omvårdnaden om flickorna. Om man driver mödra-altruismteorin till sin spets i detta fall: Innebär det att H övertalade O att det var bäst för flickorna att de mördades?
Develi. This is it, alltså vad jag tänker om Hanna.

Men vi vet så lite om henne! Jag är hur nyfiken som helst på henne. Svårt att spinna loss i teorier med så lite att ta utgångspunkt i. Oskar har liksom lämnat efter sig spår som lämpar sig väl för att spinna olika tankar kring.

Det är vad jag gör. Gissar. För jag vet väldigt lite om dessa två människor.
Senast redigerad av Tey44 2019-01-28 kl. 20:49.
Citera
2019-01-28, 20:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vad menar du egentligen? Som jag förstår det hela har Os ärende redan behandlats av fakultetsstyrelsen och lags ut för kompetensprövning (en av dem Örebroprofessorn). Vad skulle hans chef (prefekten på institutionen antar jag du tänker på?) kunna ha för åsikter/inverkan om det?
Av känd orsak behandlades aldrig hans ansökan. - Tidigare förslag 7 juni betr. en treårig anställning som adjungerad prof. i U-sala bordlades för senare beslut, men återkom aldrig på dagordningen. - Många aspekter på saken: Förutom kompetens, granskarnas omdömesförmåga, nya värdegrunder, behov, strategiska överväganden mm.
Citera
2019-01-28, 20:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Alldeles riktigt men lilla väna och mjuka Hanna glömmer de som bashar Oskar gärna bort, djävligt märkligt kan man ju tycka med tanke på vad polis informerade om på presskonferensen.

Viss skevhet är tydligen acceptabel, det gäller bara att hitta rätt person så förlåts allt.
Det finns exceptionellt lite kring gärningspersonerna men det finns forskning i ämnet.

Vi har huvudsakligen ett motiv presenterat - dels via familjens bakgrund där de med ljus och lykta jagat bot för sin förstfödda dotter sen hon fick sin diagnos i ME år 2015.
Det återkommer att barnens sjukdom varit i centrum via deras gemensamt undertecknade brev till sina efterlevande.
Via förhör har FuL fått fram att "föräldrarna har varit hårt ansatta och allt fokus har gått åt till barnens sjukdom."

Fortsättningsvis citeras en mening ur brevet:
”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”

Polisens pressmeddelande beskriver det samma:
Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Sen vet man att det i huvudsak är depression som föregår självmord, det förefaller vara den största psykiska ohälsan vid filicide-familicide oavsett om bakgrund är individuell.
Det framkommer att ingen av dem mådde bra - det är en familj i kris i relation till döttrarnas sjukdomssituation.
Det finns uppgifter i tråden gällande icke välmående och det finns uppgift via kollegor till Oskar.
Hanna har för övrigt en koppling till självmordslinjen.
Det framkommer däremot ingenting om att de var annat än funktionella och uppskattades av t.ex. kollegor. Tills på slutet då det gick käpprätt åt helvete.

Utifrån dessa fakta ämnar jag personligen förhålla mig som utgångspunkt till händelsen.

Sen är de lika förbannat skyldiga båda två vilket är vad Fu kommit fram till.
Citera
2019-01-28, 20:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Develi. This is it, alltså vad jag tänker om Hanna.

Men vi vet så lite om henne! Jag är hur nyfiken som helst på henne. Svårt att spinna loss i teorier med så lite att ta utgångspunkt i. Oskar har liksom lämnat efter sig spår som lämpar sig väl för att spinna olika tankar kring.

Det är vad jag gör. Gissar. För jag vet väldigt lite om dessa två människor.
Ja, vi vet lite om henne - men det brukar inte vara en anledning att bli mindre skyldig vad det än gäller för situation.
Därför vore det idé att granska Hanna utifrån den information som finns.
Citera
2019-01-28, 21:02
Medlem
Citat:

Detta vill jag veta om H:
Hur såg hon ut?
Vilket socialt nätverk hade hon? Många vänner?
Hur var hon som person? Stark integritet? Undfallande? Skör?
Hur var relationen till barnen? <--- Mkt intresserad av att veta MER om det.
Hur hade hennes relation till O inletts och utvecklats? (Hon var några år äldre än honom. Därför tror jag hon var mer känslomässigt mogen. <--Detta även baserat på mina fördomar om män inom akademin.)
Hade hon några fritidssysselsättningar?
Var hon nöjd med sitt arbete?
Trivdes hon i Bjärred?
Hade hon förändrats pga depression senaste året/n? Hur?

Och så vidare.
Citera
2019-01-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ja, vi vet lite om henne - men det brukar inte vara en anledning att bli mindre skyldig vad det än gäller för situation.

Det som gäckar mig allra allra allra mest i detta är nog hur det gick till den första gången den ena föräldern sa till den andra att man ville utplåna familjen.
Citera
2019-01-28, 21:15
Medlem
Citat:

Och: Jag håller dörren öppen för att O är ensam gärningsman. 😅👍 Så du vet var du har mig så att säga. Jag argumenterar inte för att han är det.
Citera
2019-01-28, 21:25
Medlem
Citat:
Detta vill jag veta om H:
Hur såg hon ut?
Vilket socialt nätverk hade hon? Många vänner?
Hur var hon som person? Stark integritet? Undfallande? Skör?
Hur var relationen till barnen? <--- Mkt intresserad av att veta MER om det.
Hur hade hennes relation till O inletts och utvecklats? (Hon var några år äldre än honom. Därför tror jag hon var mer känslomässigt mogen. <--Detta även baserat på mina fördomar om män inom akademin.)
Hade hon några fritidssysselsättningar?
Var hon nöjd med sitt arbete?
Trivdes hon i Bjärred?
Hade hon förändrats pga depression senaste året/n? Hur?

Och så vidare.
Det jag känner till. Hanna såg bra ut. Integritet hade hon. Litade på Oskar. Lite osäker på sig själv trots integritet . Hade bra relation med Moa. Det märktes. Hon spelade tennis ett tag med nån i Bjärred. Via nån bekant känner jag till det .
Hon var inte deppig när jag träffade henne senvåren.
När jag träffade henne först , vill inte säga exakt när, så var hon tillbakadragen. Hon öppnade sig mer med tiden . Hon hade varit barnflicka i Orange county i Kalifornien. Hon hade fin behaglig röst. Hon satt och tittade ut på trädgården och njöt av det .
Citera
2019-01-28, 21:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nej, jag tror alltså inte att förklaringsbrevet var något annat än ett vanligt utprintat papper, hur många sidor som helst med text om man vill det, men utan handskrivna underskrifter i bläck. Det är enda förklaringen till att polisen 10 dagar efter morden visade noll intresse ifall det var föräldrarna som skrivit under brevet. De sa att det var andra omständigheter runt omkring brevet som gjorde att de trodde på innebörden. Det är en viktig ledtråd att komma fram till varför polisen inte tyckte det var essentiellt för deras slutsats. Jag tror alltså att det inte fanns några underskrifter alls och testamentet slog allt.
Ja, det underskrivna och bevittnade testamentet var ett av dokumenten, men vad betr. avskedsbrevet är...
Citat:
...det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta.
Härutöver hade man också i olika media funnit stöd för...
Citat:
...båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.
Allt SS sade i denna del:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in