2019-01-29, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hur skall vi tolka det? Dags för litet kremlologi i tråden?

Finansdirektör som får gå på dagen (efter 4 mån på jobbet) 3 veckor innan rapporten är väldigt negativt, tror att kommande veckor blir kritiska för OP. Man får komma ihåg att kvartalsrapporterna inte revideras så det är först nu som revisorerna granskar tidigare antaganden. Det blir intressant att se om de godkänner tidigare bokningar av Skurubron och Biografen givet anmälningar av revisorn och börsens särskilda granskning av redovisning hos projektutvecklare.

Även att huvudägaren Staffan Persson hoppar av styrelsen precis innan årsskiftet är också klart negativt. Man kan misstänka att anledningen till att han avgår antingen är för ha större frihet att senare sälja aktierna utan att sitta som insynsperson eller så handlar det om att han är orolig risker kopplad till stämningar eller personligt betalningsansvar om det visar sig vara problem med bokföringen.

Det kan dock bli kritisk läge för OP redan nästa vecka då de har förfall av en obligation som de har gett ut i ett dotterbolag, http://www.matsorowerbond.se/. Denna förfaller 9/2 2019 och senaste i somras när de skulle göra en delbetalning tvingades de till att skjuta upp betalningen två månader http://www.matsorowerbond.se/wp-content/uploads/2016/02/DOK-3087646-v3-Pressmeddelande-utkast-27-juni-2018-1.pdf
2019-01-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Läste/hörde också 11900 fler vilket jag tycker låter sjukt lite. Tänk bara de 9000 afghanerna om de får möjlighet till familjeåterförening i Sverige för att ”vi vet att det underlättar integrationen” eller vad Morgan nu sa. Ja bara där så är ju de 11900 slagna med råge. Jag trodde faktiskt att Sverige skulle köra på en restriktiv linje framöver, men så verkar det inte bli. Tydligen så har vi ”kontroll” över situationen.

Tror iofs inte att folk drar pga detta, men många väntade sig nog en annan linje från S som nu gjorde en helomvänding för att få sitta kvar vid köttgrytorna. Det hade sannolikt varit bättre för Sverige att lösa de problem vi har istället för att fortsätta satsa på att vara världens främsta humanitära stormakt.

Och för att återknyta till bomarknaden: svennebanan sitter nog hemma och knyter näven i byxfickan och kommer förmodligen lägga än större omsorg vid vilket område hen gör sin nästa ”fastighetsinvestering”.

Afghanerna i gymnasieamnestin är väl officiellt över 18 nu, så föräldrar tror jag inte de kan ta hit. Över tid tror jag dock flyktinginvandringen har plockat bort väldigt många tillgängliga hyresrätter vilket gjort att fler måste köpa boende.
Senast redigerad av RMgX 2019-01-29 kl. 09:45.
2019-01-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med tanke på att M3 växt rätt snabbt så förstår jag inte riktigt behovet av RB’s obligationsköp.
Det utgör ca 30 %-35% av tillskottet från 2013 men närmare 50 % från 2015.
Hade det inte varit bättre att hålla igen och banta RB’s balansräkning efter 2015.
Jo, men svensk ekonomi drivs nu endast av lånetillväxt. Det som är bra är väl att vi nu har tillräckligt med prylar för att klara oss genom 10 års recession och mat lär vi ha råd med.
2019-01-29, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo, men svensk ekonomi drivs nu endast av lånetillväxt. Det som är bra är väl att vi nu har tillräckligt med prylar för att klara oss genom 10 års recession och mat lär vi ha råd med.

Bra??? Det innebär ju att svensk ekonomi bara fungerar i högkonjunktur eftersom denna konjunktur fått sin energi från den ökade skuldsättningen och inget annat. "Inget annat" är förstås hårddraget men Sverige förvaltas inte längre utan ges bort (till främmande folk). De kommande 10 åren lär svenska offentliga skulder fortsätta att sticka iväg. Det enda som kan "rädda" kronan i Europa är att EU fortsätter att gå kräftgång även det.

Jag vill ha misär därför att vad som kommer efteråt är framtidstro. Hade framtidstro senast på 90-talet när Persson var statsminister. Kommer från mig som var M-sympatisör på den tiden.
2019-01-29, 10:06
Medlem
Intressant om hyror av Fredrik Kopsch, lektor i fastighetsrätt vid Lunds universitet.

"Jag tror inte att hyrorna är problemet för hur mycket som byggs, utan snarare att det är svårt att få mark och att det är så många regleringar av utformningen, till exempel hur högt man får bygga", säger han.

"Jag tror inte att hyrorna i särskilt många områden kan bli så mycket högre. Även i Stockholm är det ganska korta kötider till nyproduktion och en stor omflyttning, vilket tyder på att man är ganska nära den nivå man skulle få med marknadshyror", säger Fredrik Kopsch.

Han tillägger att flera av de problem som finns i dag på hyresmarknaden - långa kötider, ombildningar till bostadsrätter och svarthandel - kommer att finnas kvar även med marknadshyra i nyproduktion.

"De problemen finns alla i det befintliga beståndet. Det finns knappat någon svarthandel av kontrakt i nyproduktion, de ombildas inte och kötiderna är inte så långa", säger han.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/01/29/bomarknad-sma-effekter-fri-hyressattning-nyproduktion-forskare.html
2019-01-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant om hyror av Fredrik Kopsch, lektor i fastighetsrätt vid Lunds universitet.

"Jag tror inte att hyrorna är problemet för hur mycket som byggs, utan snarare att det är svårt att få mark och att det är så många regleringar av utformningen, till exempel hur högt man får bygga", säger han.

"Jag tror inte att hyrorna i särskilt många områden kan bli så mycket högre. Även i Stockholm är det ganska korta kötider till nyproduktion och en stor omflyttning, vilket tyder på att man är ganska nära den nivå man skulle få med marknadshyror", säger Fredrik Kopsch.

Han tillägger att flera av de problem som finns i dag på hyresmarknaden - långa kötider, ombildningar till bostadsrätter och svarthandel - kommer att finnas kvar även med marknadshyra i nyproduktion.

"De problemen finns alla i det befintliga beståndet. Det finns knappat någon svarthandel av kontrakt i nyproduktion, de ombildas inte och kötiderna är inte så långa", säger han.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/01/29/bomarknad-sma-effekter-fri-hyressattning-nyproduktion-forskare.html

En till intervju med Kopsch.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/01/29/bomarknad-marknadshyra-kan-sanka-hyra-miljonprogram-forskare.html
2019-01-29, 10:22
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Och budgeten för i år kommer de inte ändra, kanske lite småjusteringar men inte ta bort ränteavdraget. 2022 är det valår, så det kommer inte hända om det inte är väldigt brett stöd för det i riksdagen. Jag tror inte de vågar 2021, för nära valår och det finns en risk att Liberalerna och Centerpartiet vänder på kappan och ger sitt stöd till Alliansen igen. Vid ett nyval då, samma år som minskat ränteavdrag och mitt i lågkonjunkturen, så blir nog Socialdemokraterna nöjda om de får 20-25%.

Jag tror att de minskar ränteavdraget nästa år eller inte alls under denna mandatperioden.

Amorteringskravet är ju lättare att plocka bort när som helst, väljarna blir ju bara glada om de får ha kvar mer pengar. Att priserna ska ta fart uppåt igen är väl inte så troligt även om sista amorteringsavdraget tas bort?

Det fetstilade är precis min uppfattning. Det är snart eller aldrig som gäller. Det var antagligen därför Bolund ganska snabbt gick ut med att han kan tänka sig att ta bort det.

När det gäller amorteringskravet så är det svårare än man kanske tror att ta bort det. FI har ju i uppdrag att ansvara för den finansiella stabiliteten, det var ju de som förordade det. Ingves och andra kommer att ställa till med ståhej om en regering går emot FI´s rekommendationer. Men det går nog eftersom, som du säger, folk gillar att få kortsiktiga pengar i handen även om det orsakar katastrof längre fram. Lite som rökning.
2019-01-29, 10:59
Medlem
Citat:

Att fri hyressättning skulle leda till att det byggs fler hyresrätter och eliminerar bostadsköerna är bara struntprat vilket forskare på bl a KTH påpekat länge. Presumtionshyran som infördes hade ingen märkbar effekt heller men när har förespråkarna för fri hyressättning lyssnat på forskning? Det handlar, för Annie Lööf och andra, bara om ideologi. Effekterna spelar ingen roll.
2019-01-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att fri hyressättning skulle leda till att det byggs fler hyresrätter och eliminerar bostadsköerna är bara struntprat vilket forskare på bl a KTH påpekat länge. Presumtionshyran som infördes hade ingen märkbar effekt heller men när har förespråkarna för fri hyressättning lyssnat på forskning? Det handlar, för Annie Lööf och andra, bara om ideologi. Effekterna spelar ingen roll.
I alla fall rätt att det ska vara högre hyror beroende på läget. Lite larvigt att en del i Sthlms innerstad betalar en billigare hyra än någon som bor i nybygge i Haninge. Läget är det viktigaste i en prissättning.
2019-01-29, 11:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Handelsunderskottet med EU fortsätter att växa.
Lite märkligt att det inte adresseras av politikerna.
Vi går mot en situation där eventuell tillväxt sugs in fullständigt till välfärd för bidragsturister.
Hur bostadsmarknaden skall komma tillbaka med nuvarande politik förstår jag inte.
Enda chansen är att öka statens skuldsättning. Samtidigt klarar staten med nöd och näppe av sina grundläggande åtaganden.
När det tar stopp en vacker dag och muslimernas bidrag sänks så blir det kaos på gator och torg.
2019-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Handelsunderskottet med EU fortsätter att växa.
Lite märkligt att det inte adresseras av politikerna.
Vi går mot en situation där eventuell tillväxt sugs in fullständigt till välfärd för bidragsturister.
Hur bostadsmarknaden skall komma tillbaka med nuvarande politik förstår jag inte.
Enda chansen är att öka statens skuldsättning. Samtidigt klarar staten med nöd och näppe av sina grundläggande åtaganden.
När det tar stopp en vacker dag och muslimernas bidrag sänks så blir det kaos på gator och torg.
Man hoppas att befolkningen består av kuvade cucks som fortsätter rösta rödgrönt. Alla vet ju om vansinnet men det går inte att backa nu för den som försöker driva en ansvarsfull agenda blir nedsablad av alla runtomkring somser chansen till billiga politiska poänger.Expressen kör en feature idag om Morgan Johanssons hycklande undanglidande. Sägerallt om hur sossarna fallit.

Vi befinner oss i Rikets fall och man kan studera Romarrikets avveckling för att se hur det kommer att gå.
2019-01-29, 12:09
Medlem
Citat:

"Ganska korta kötider", snitt kötiden för nyproduktion 2018 i Stockholm var 8,2 år [1]! Är alla så miljöskadade att de tycker det är ganska korta tider. Klart kötiderna skulle gå ner om hyran gick upp.

Stockholms bostadsförmedling har väldigt bra statistiktjänst [2].

Kortast kötid för en nyproducerad 3a
Hagastaden (Vasastaden i statistiken): 9 år
Norra Djurgårdstaden: 8 år

Dessa två områden har högst hyra i Sverige.

1. https://bostad.stockholm.se/statistik/summering-av-aret/
2. https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in