Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Text
Citat:
Ursprungligen postat av pappa6116
Text
Nej, det finns inga vetenskapliga bevis och man minns inte tidigare liv men jag tycker detta kan vara värt att diskutera ändå.
Varför det inte går att bevisa har jag skrivit lite om på föregående sida. Ingenting som du kan få reda på om dig själv är du. Ingenting som du kan veta om dig själv är du. Jag ska förklara närmare vad jag menar..
Man minns givetvis ingenting av tidigare liv eftersom minnesfunktionen sitter i kroppen(objektet) och inte i det djupaste medvetandet, som är livet.
Rymdmedvetenheten(ditt sanna jag/livet) är hela tiden närvarande i nuet, vilket är det enda ögonblick som ständigt är. För detta medvetande existerar inte tid, eller minnen. Bara närvaro.
Framtid och dåtid finns bara i tanken, alltså i objektmedvetenhetens dimension, och det är tyvärr få människor som inser sitt högre medvetande - rymdmedvetenheten.
Men om du
verkligen blir medveten om att du är medveten kommer du att inse att ditt sanna jag, medvetenheten bakom tanken, är tidlös. Odödlig.
För mig handlar det inte om tro, trots att jag inte kan bevisa det.
Det man har nytta av genom att få insikt om att man är medvetandet bakom tanken är att man då kan styra "sig själv", "sitt liv" och "sin verklighet" till en betydligt högre grad än annars. Möjligheterna är oändliga.