2019-01-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Vilka KY?

Revenue management och Food & beverage management
Citera
2019-01-28, 16:21
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q---
Jag tänker, träningsskort, SL kort, tjänstebil/drivmedel etc det finns en uppsjö av förmåner som gynnar både arbetsgivare/arbetstagare som man kan förhandla till sig om man är klok, de slipper arbetsgivaravgifter och du slipper 50% skatt, win-win.

Jag har det som ingångslön, har inte löneförhandling sen dess, är ganska nöjd.

Så du skattar hellre bort 50% av allt över 504' ?

Nej givetvis inte. Dock har väl alla gymkort genom jobbet som vanlig förmån, SL kort behöver jag inte så det skulle ju bara vara en kostnad, kör inte så mycket bil heller, åker nästan mer taxi när det gäller arbete. Jag tjänar över miljonen per år och att hålla på att försöka få bort hundralappar i månaden känns inte relevant.

Men givetvis så skulle jag vilja få ner skatten.
Citera
2019-01-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nej givetvis inte. Dock har väl alla gymkort genom jobbet som vanlig förmån, SL kort behöver jag inte så det skulle ju bara vara en kostnad, kör inte så mycket bil heller, åker nästan mer taxi när det gäller arbete. Jag tjänar över miljonen per år och att hålla på att försöka få bort hundralappar i månaden känns inte relevant.

Men givetvis så skulle jag vilja få ner skatten.

Good for you 🔥👌

För mig är alla 100 lappar 100 kronor och inte 50, det var bara förslag finns mycket man kan be om.

Kost, telefon, hemstäd, massage/rekreation, parkering etc etc
Citera
2019-01-28, 17:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Datavetenskap/informatik

Något på 27 var det.
Citera
2019-01-28, 17:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Menar folk verkligen allvar när de tjänar så jävla mycket? Även för skittjänster?

Om det nu ligger till på det här sättet så undrar jag verkligen hur folk i restaurang/servicebranschen kan se sig själva i spegeln. De invandrare som jobbar som slavar på sina restauranger (typ pizzabagare) för max 22.000 kronor och noll semester och ledig onsdag-torsdag. Herregud!

Pluggar man ca 4 år så är det väl inga fantasisiffror folk uppger (i de flesta fallen). Det är sådana ingångslöner när företag just är ute efter utbildat folk och inte folk som vet hur man lagar en god pizza.
Citera
2019-01-28, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Pluggar man ca 4 år så är det väl inga fantasisiffror folk uppger (i de flesta fallen). Det är sådana ingångslöner när företag just är ute efter utbildat folk och inte folk som vet hur man lagar en god pizza.
Så utbildning innebär garanterat att man tjänar bra?
Citera
2019-01-28, 18:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Så utbildning innebär garanterat att man tjänar bra?

Det är väl en förutsättning åtminstone. Sedan vad är bra? Efter 4 års studier med ett par hundratusen i skuld hos CSN så är väl allt under 30 egentligen ganska dåligt. Det är det första företaget kollar på vilken examen du har sedan såklart kan du suga både som person och på det du är utbildad till så du kommer inte få anställning pga det.
Citera
2019-01-28, 18:10
Bannlyst
Citat:
Det är väl en förutsättning åtminstone. Sedan vad är bra? Efter 4 års studier med ett par hundratusen i skuld hos CSN så är väl allt under 30 egentligen ganska dåligt. Det är det första företaget kollar på vilken examen du har sedan såklart kan du suga både som person och på det du är utbildad till så du kommer inte få anställning pga det.
Är det inte orättvist att pizzabagare med 20.000 i lön ska jobba som slavar så fisförnäma svenskar kan sitta där med sitt fina vin och 40.000 i plånboken?
Citera
2019-01-28, 18:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Är det inte orättvist att pizzabagare med 20.000 i lön ska jobba som slavar så fisförnäma svenskar kan sitta där med sitt fina vin och 40.000 i plånboken?

Den där pizzabagaren har alla förutsättningar att också läsa sig till en examen som ger ett jobb med mer än 20.000 i lön. Om du vill att de ska tjäna mer får du väl ge mer dricks alternativt starta någon kampanj där man ska fördubbla priset på pizza så de kommer få mer.
Citera
2019-01-28, 18:14
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Haha! Just Lafferkurvan är ju faktiskt så sann som den kan bli! Finns flera exempel på det runt om i världen.

Nej du... 10 % skatt på inkomsten hade varit lagom. Hade man tjänat 40 hade man då fått behålla 36 lax. Det hade varit mer rimligt i min mening....
Håller helt med dig, rimlig skattenivå.
Citera
2019-01-28, 18:15
Bannlyst
Citat:
Den där pizzabagaren har alla förutsättningar att också läsa sig till en examen som ger ett jobb med mer än 20.000 i lön. Om du vill att de ska tjäna mer får du väl ge mer dricks alternativt starta någon kampanj där man ska fördubbla priset på pizza så de kommer få mer.
Nej. Invandrare har noll chans att plugga på universitet.
Citera
2019-01-28, 18:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nej. Invandrare har noll chans att plugga på universitet.

Hur tänker du nu? Finns det någon skylt invandrare är inte välkomna på våra universitet? Ok du har inte behörighet. Det är kan du fixa genom Komvux. Sedan kommer du som en svensk också få studiemedel via CSN så fattar inte problemet ens. Sverige har bland de mest generösa reglerna som finns angående detta att plugga och det gäller givet invandrare också. Om de bara vill eller nöjer sig med att baka pizza och få rätt mycket svart vid sidan så är det deras val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in