2019-01-27, 15:02
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har jag "fel"? Greta har redan skolkat i 16 dagar bara under förra terminen. Det är sex dagar mer än vad en rektor kan godkänna. Även om hon nu skulle har fått "tillåtelse" (att skolka! idiot!) om tio dagar. Vet en ung person som ville få ledigt från högstadiet för att åka skidor med amerikanska kompisar under spring break som är mitt emellan vårt sportlov och påsklov. Det fick denne inte, trots goda betyg.

Om arbetsgivare: Tänkte mest vad de kan kolla på när en ung människa inte har gymnasiebetyg dyker upp. "Jaha vilka betyg HAR du då, Greta? Från sexan kanske?"
Projicera inte på mig. Jag HAR utbildning. PS, du vet väl att det inte ska vara mellanrum mellan bokstäver och tecken som frågetecken ? och utropstecken ! eller hur ? Min OCD gjorde att jag rättade i ditt inlägg ovan.

Googla malena ernman dotter skolan och du kommer se att hon har skolkat från skolan alltsedan hon var 13 år dvs började i sjuan. Hon har knappt alls gått sjuan och åttan. Och du tror alltså det kommer gå bra för henne? Hon har för fan varit borta sen 2015!!!!!!

... och? Hon blir inbjuden att tala på world economic forum i Davos vad gjorde du när du var 16? Alla utom de som fortfarande ser sina grundskolebetyg som sin största akademiska prestation inser att hon troligare får Nobels fredspris än fastnar i någon slags white trash tillvaro liknande din egen.
2019-01-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
... och? Hon blir inbjuden att tala på world economic forum i Davos vad gjorde du när du var 16? Alla utom de som fortfarande ser sina grundskolebetyg som sin största akademiska prestation inser att hon troligare får Nobels fredspris än fastnar i någon slags white trash tillvaro liknande din egen.

Tror du de bjuder in henne för att hon har något nytt att komma med eller pga populism?

Bono är också i Davos, vet inte vilket av hans 10 gigantiska hus han åkte ifrån men han tog privatjeten i alla fall. Bono vars välgörenhetsorganisation för fattiga som bara lyckades skänka 1% av insamlade medel. Bono har också varit populär att synas med...

Stort skämt är vad det är. Men visst, det är bra för karriären att prata om miljön.. Krävs bara man inte har ett samvete. Säkert bra mat där nere också.
Senast redigerad av pex666 2019-01-27 kl. 15:15.
2019-01-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag undrar lite vad Greta har sagt som är så banbrytande? Jag menar, hon syns väldigt mycket men tycks säga väldigt lite som inte redan är sagt. Tyvärr tycks hon mest fungera som någon slags, frivillig eller ofrivillig, gallionsfigur för människor i hennes närhet som vill göra karriär på klimatfrågan.

Vem har sagt att hon framför något nytt ? Det som irriterar en och annan är att hon får så stort genomslag när hon framför sådant som den begåvade redan vet.
2019-01-27, 15:18
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur fan tänker du? Ska folk inte engagera sig i frågor som är "jättestora" och har debatterats länge? Miljöfrågan är ständigt aktuell, men du tänker att en 16-åring själv skulle komma på något annat att engagera sig i som ingen annan gjort tidigare?
Nu vet ju inte jag varför du ogillar att tänka klart så himla mycket men det som skaver kring Greta är inte Greta som person eller hennes engagemang, utan omvärldens reaktion på det och hennes morsas enorma cynism. Hela greta-debaclet är en perfekt ursäkt för politrukerna som låtsas försöka rädda klimatet. Rätt vad det är så slipper man tala om konkreta åtgärder utan kan fokusera på en tonåring istället och huruvida det är rimligt att vuxna hatar och klankar ner på en sådan, inte för att någon gör det men det låter bra och engagerar funderingsovilliga som dig.

Förstår du?
2019-01-27, 15:22
Medlem
Citat:
Har jag "fel"? Greta har redan skolkat i 16 dagar bara under förra terminen. Det är sex dagar mer än vad en rektor kan godkänna. Även om hon nu skulle har fått "tillåtelse" (att skolka! idiot!) om tio dagar. Vet en ung person som ville få ledigt från högstadiet för att åka skidor med amerikanska kompisar under spring break som är mitt emellan vårt sportlov och påsklov. Det fick denne inte, trots goda betyg.

Om arbetsgivare: Tänkte mest vad de kan kolla på när en ung människa inte har gymnasiebetyg dyker upp. "Jaha vilka betyg HAR du då, Greta? Från sexan kanske?"
Projicera inte på mig. Jag HAR utbildning. PS, du vet väl att det inte ska vara mellanrum mellan bokstäver och tecken som frågetecken ? och utropstecken ! eller hur ? Min OCD gjorde att jag rättade i ditt inlägg ovan.

Googla malena ernman dotter skolan och du kommer se att hon har skolkat från skolan alltsedan hon var 13 år dvs började i sjuan. Hon har knappt alls gått sjuan och åttan. Och du tror alltså det kommer gå bra för henne? Hon har för fan varit borta sen 2015!!!!!!

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/det-har-varit-ett-helvetiskt-ar
"hon ville inte gå till skolan utan bara sitta i soffan mellan oss"

När hon var med i "Vi i femman" hade hon inte varit i skolan på evigheter heller! Hur fan kan detta vara ansvarsfullt?

Och båda döttrarna har NPF. Börjar seriöst tro på x antal medlemmar i tråden som skrivit om Munchausen by proxy!

Du påminner om en papegoja. Du vägrar läsa skollagen. Rektor kan ge längre ledigheter. En flicka i en av mina klasser fick ledigt 4 månader på grund av att den ensamstående pappan fick en tillfällig placering i Orlando.
2019-01-27, 15:23
Medlem
Npf diagnos eller ej, är föräldrarnas iscensättande av Greta som klimatgudinna en kompensation för tidigare försummelse. Det är ju bra att skylla på en "diagnos" när dottern sätter sig i soffan,vägrar äta och bara vill vara mellan föräldrarna. Föräldrarna som jobbar dygnet runt med sin nya uppsättning av en barockopera. Kan det möjligtvis vara så att Greta (och den yngre dottern som nu blir satt i skuggan - hur går det med henne?) ville ha sina föräldrar, som var frånvarande?
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/det-har-varit-ett-helvetiskt-ar/
2019-01-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Du påminner om en papegoja. Du vägrar läsa skollagen. Rektor kan ge längre ledigheter. En flicka i en av mina klasser fick ledigt 4 månader på grund av att den ensamstående pappan fick en tillfällig placering i Orlando.

Är Gretas ledighet lika befogad?
2019-01-27, 15:27
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Tror du de bjuder in henne för att hon har något nytt att komma med eller pga populism?

Bono är också i Davos, vet inte vilket av hans 10 gigantiska hus han åkte ifrån men han tog privatjeten i alla fall. Bono vars välgörenhetsorganisation för fattiga som bara lyckades skänka 1% av insamlade medel. Bono har också varit populär att synas med...

Stort skämt är vad det är. Men visst, det är bra för karriären att prata om miljön.. Krävs bara man inte har ett samvete. Säkert bra mat där nere också.

Spelar det någon roll? Om det går en 100del så bra för Greta som för Bono så slår hon ändå mer än 90% av oss andra svenskar detta trots missade fredagar i nian.

Det är väl ändå ett större skämt när Jakob Wallenberg får uttala sig oemotsagd om miljön och flyg i SVT från Davos utan man ens kommenterar hans affärsintressen inom flygindustrin.
2019-01-27, 15:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Du är ju helt bestört, eller vansinnig, är jag rädd. Skulle nu Greta få Nobels fredspris så skulle det bara visa vilken enorm travesti Nobels fredspris blivit! Priset skulle förlora all mening! Hur kan du inte se detta??
2019-01-27, 15:29
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Du är ju helt bestört, eller vansinnig, är jag rädd. Skulle nu Greta få Nobels fredspris så skulle det bara visa vilken enorm travesti Nobels fredspris blivit! Priset skulle förlora all mening! Hur kan du inte se detta??

Obama?
2019-01-27, 15:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Obama?
Ja vad är det med honom?
2019-01-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är Gretas ledighet lika befogad?

Det vet jag inte. Ledigheten för Orlandovistelsen gick mycket bra . Flickan var motiverad . Vid hemkomsten fick hon berätta om sin USA vistelse på engelska .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in