2019-01-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Tror du verkligen att PostNord finns i Kina? Den kinesiska säljaren har naturligtvis inget annat alternativ än att använda sig av en speditör i sitt eget land. Sedan när försändelsen anländer till Sverige så är det PostNords uppgift att leverera.

I dagsläget så finns det inget annat alternativ när det gäller postpaket från utlandet. Det enda sättet att undvika PostNord är med ett transportföretag som levererar gods från punkt A till punkt B.
Oj alla världsledande fraktbolag är aktiva i Kina. Om du inte visste det är Kina en stor ekonomisk kraft i världen. Att säljarna fortfarande väljer statliga frakt/post företag är subventionerna.
Citera
2019-01-26, 10:27
Medlem
swebarbs avatar
äntligen kunde jag betala,

Importmoms: 27,42 kr
Deklarationsavgift: 75 kr (inkl. moms 15 kr)
Citera
2019-01-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
äntligen kunde jag betala,

Importmoms: 27,42 kr
Deklarationsavgift: 75 kr (inkl. moms 15 kr)

Vadå, arbetar verkligen nissarna på PostNord en lördag? Det stod på deras hemsida att sortering av paket på helger var tillfällig i samband med Black Friday och skulle upphör vid årsskiftet.
Citera
2019-01-27, 12:16
Medlem
NightWalker1s avatar
så hur är det nu när man beställer från kina idag? får man fortfarande betala lika mycket i administrationsavgift som tidigare eller har dom sänkt det nu?
Citera
2019-01-27, 15:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
så hur är det nu när man beställer från kina idag? får man fortfarande betala lika mycket i administrationsavgift som tidigare eller har dom sänkt det nu?
Innan var det 150 kr numera betalar du bara 75
Beställer du från någon som har momsavtal med postnord betalar du ingen avgift alls bara momsen...
Citera
2019-01-27, 15:16
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Innan var det 150 kr numera betalar du bara 75
Beställer du från någon som har momsavtal med postnord betalar du ingen avgift alls bara momsen...
ok. hur ser man om säljaren har momsavlat då? på tex ebay?
Citera
2019-01-27, 15:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
eBay är ju lite komplicerat eftersom det är enskilda vendors. Sidor som Banggod och Gearbest har en lösning som gör att paketen ser ut att komma från inom EU.
Citera
2019-01-28, 02:19
Medlem
Postnord har ljugit för oss. De har minskat kinabreven markant och nu verkar de mer problem än förr.
Citera
2019-01-28, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
eBay är ju lite komplicerat eftersom det är enskilda vendors. Sidor som Banggod och Gearbest har en lösning som gör att paketen ser ut att komma från inom EU.

De kan dock sluta avtal med ebay så att momsen även där blir inbakad. Fattar inte hur postnord ska palla trycket med amazon. Snälla låt ups och dhl express sluta avtalet med amazon sverige, aldrig postnord!
Citera
2019-01-28, 14:09
Medlem
Får man betala samma straffavgifter om man beställer från Kanada eller låt oss Brasilien som från Kina?
Citera
2019-01-28, 14:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
De kan dock sluta avtal med ebay så att momsen även där blir inbakad. Fattar inte hur postnord ska palla trycket med amazon. Snälla låt ups och dhl express sluta avtalet med amazon sverige, aldrig postnord!
Säkert. Dom har ju dock så vitt jag vet inte gjort det för något annat land så att dom ska göra det för lilla Sverige tror jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Får man betala samma straffavgifter om man beställer från Kanada eller låt oss Brasilien som från Kina?
Om det är från utanför EU så får man betala.
Citera
2019-01-28, 17:10
Medlem
Jag betalade idag hanteringsavgift och moms på ett paket från Aliexpress, eftersom jag trodde att det var ett paket jag faktiskt ville ha. Korkat av mig att inte maila och fråga vad paketet innehöll, jag vet. Tyvärr var det så att jag betalade över 20 kronor moms på försändelsen som kostade mig runt 1 dollar att beställa. Hur fan kan Postnord räkna så fel, och ta ut 200% moms på varan??? Vad är det för debila personer som hanterar deras momsuträkningar, som inte kan konvertera valutor på ett korrekt sätt? Det står "Value (NTD)" och Postnord räknar som att värdet är skrivet i USD. I vanliga fall skulle jag inte bry mig ett skit om 18 kronor, men eftersom det är Postnord som gjort felet tänker jag faktiskt klaga.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-01-28 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in