2019-01-25, 03:02
Medlem
ComedyBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: det inte alls kommer förbjudas några bensin och dieselbilar 2030.

Däremot kommer det inte att säljas några fabriksnya diesel och bensinbilar efter 2030, år 2029 får den som vill köpa sin sista nya diesel/bensinbil, och sen köra den till den blir skrot 20-30 år senare, så vi lär ha många bensin och dieselbilar på vägarna även efter år 2050.

Efter 2030 kommer man kunna köpa nya elbilar, men även bilar med traditionella förbränningsmotorer som drivs av gas (cng), samt laddhybrider som kombinerar en liten elmotor med en traditionell bensin eller dieselmotor.

Begagnade bilar av årsmodell 2029 och äldre påverkas inte.

Vad gäller ditt svammel om att andra länder inte gör något är bara löjligt.
Du verkar helt ha missat hela hysterin i Tyskland, där körförbud hotar i flera städer för nästan helt nya bilar, i Stuttgart har man redan förbjudit euro 4 dieslar, bilar som är knappt 10 år gamla, och i över 100 andra tyska städer gäller miljözoner med körförbud för äldre smutsiga bilar.

Även Frankrike har miljözoner och körförbud i flera städer för äldre bilar.
I Belgien samma sak i två städer.
Amsterdam vill förbjuda biltrafik i centrum 2025.
Paris vill förbjuda dieselbilar 2024.
Rom har också besluta att förbjuda dieselbilar 2024.

Förutom Sverige har även Danmark, Irland och Nederländerna beslutat att förbjuda nybilsförsäljning av nya bensin och dieselbilar från år 2030.

Alla EU-länder måste även förhålla sig till de gränsvärde för luftkvalitet om 40 mg no2 som gäller inom hela unionen, medlemsstater med för höga värden är tvingade att åtgärda detta, annars väntar dryga böter.
EU-kommissionen har även beslutat om hårda utsläppskrav på biltillverkarna, därmed är de tvingade att under 2020-talet långsamt fasa ut de tradtionella bensin och dieselbilarna ur sitt programm, annars klarar de inte kraven och då väntar miljardböter.
För att få sälja sina bilar i Unionen krävs också att de uppfyller den senaste lagstadgade utsläppsnormen sk. euronorm, annars får bilarna helt enkelt inte säljas inom EU.

Medveten om det du skrev först i ditt inlägg. Men tänker som sagt långsiktigt, vem vet om bensin och dieselförsäljning förbjuds i Sverige 2040?

Ang. mitt ”svammel” så tänkte jag mest på städer utanför Europas gränser i diverse pissländer, har du någon gång vart i t.ex. Bangkok eller New Dehli eller åtminstone sett bilder/filmer så ser du ju totalt kaosartade gator i städerna fyllda med gamla skitbilar och mopeder med typ fem personer på. Där människor går med munnskydd för att luften är så jävla dålig. Eller i USA där nån sydstatspajas startar upp sin dieselslukande V8-pickup och åker till jobbet, och tankar bilen full för en femhundring. Klimatkrisen MÅSTE lösas på en global nivå om man vill se verkliga resultat, spelar ingen roll om bara några få i-länder i Europa gör allt de kan..
Senast redigerad av ComedyBall 2019-01-25 kl. 03:11.
Citera
2019-01-25, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Förbud hit och förbud dit. Bensinen ska vara snordyr, all heder åt elbilen som är lika skadlig för miljön som en bensinbil, genom sin tillverkning. Lilla Sverige ska rädda världen genom att strikt begränsa livet för sina egna medans storstäder i andra delar av världen är täckta i ett moln av avgaser och ingen bryr sig ett skit. Osv osv.

För den vanliga Svensson som använder sin bil för att åka och handla, köra ungarna till fotbollen och åka till jobbet så är en miljöbil en kanonidé då denne person kanske inte ens bryr sig ändå. Priset som styr i huvudsak. Men en annan frågeställning har snurrat i mitt huvud ganska länge nu. Hur kommer framtiden se ut för oss som ser bilen som något mer, än en plåtklump på fyra hjul som ska frakta arslet till och från jobbet? Vi entusiaster som har bensin i blodet, som spenderat mer timmar i garaget än vad vi kommer ihåg? Ska bensinen förbjudas och således ta ifrån oss vår passion och hobby? Nu tänker jag långsiktigt, men det här kommer bli ett problem i framtiden. Hur tänker ni kring detta?

I framtiden tror jag att det kommer finnas andra drivmedel som du kan ersätta dagens "fossiloljebaserade" drivmedel med.

Jag tror att hundrafemtio år fram så har inte så många invånare något intresse i bilar med dagens eller äldre teknik.

Bilar som intresse är stort så länge någon knyter an till dom. Om du tittar på T-forden så var priserna höga för trettio år sedan. Nu är dom billiga.
På uppgång i samlarbranchen är åttiotalsjapaner. och om hundra år så är det nog mer en annan form av resande där man inte själv är inblandad som chaufför. då kommer intresset att kraftigt minska.
Det finns de som tycker häst och vagn är kul men inte lika hett nu som för hundra år sedan.
Citera
2019-01-25, 08:26
Moderator
Citat:
Förbud hit och förbud dit. Bensinen ska vara snordyr, all heder åt elbilen som är lika skadlig för miljön som en bensinbil, genom sin tillverkning. Lilla Sverige ska rädda världen genom att strikt begränsa livet för sina egna medans storstäder i andra delar av världen är täckta i ett moln av avgaser och ingen bryr sig ett skit. Osv osv.

För den vanliga Svensson som använder sin bil för att åka och handla, köra ungarna till fotbollen och åka till jobbet så är en miljöbil en kanonidé då denne person kanske inte ens bryr sig ändå. Priset som styr i huvudsak. Men en annan frågeställning har snurrat i mitt huvud ganska länge nu. Hur kommer framtiden se ut för oss som ser bilen som något mer, än en plåtklump på fyra hjul som ska frakta arslet till och från jobbet? Vi entusiaster som har bensin i blodet, som spenderat mer timmar i garaget än vad vi kommer ihåg? Ska bensinen förbjudas och således ta ifrån oss vår passion och hobby? Nu tänker jag långsiktigt, men det här kommer bli ett problem i framtiden. Hur tänker ni kring detta?
När blyad bensin förbjöds lät det likadant, och vid flera andra "omvälvningar" i miljötänket runt bilar. Tänk hur det skulle sett ut i våra storstäder idag om inte katalysatorrening och partikelfilter funnits på bilarna ...
Saker kommer givetvis att fortsätta som vanligt, om 10 år kommer du troligtvis inte vara alls lika intresserad av att ligga och skruva med bilar, men även om du är det så kommer det finnas fossildrivna bilar som bruksas i minst 25 år till, när bilarna börjar bli entusiastbilar istället för bruksbilar så kommer det med allra största säkerhet fortfarande finnas bränsle till dem att köpa i så länge de finns kvar. Möjligtvis blir fossilt bränsle utfasat och du får köpa syntetiskt förnybart bränsle nån gång om 50 år när du fortfarande skruvar med dina förbränningsmotorfordon.
Jag sätter en rätt stor peng på att tillgång på reservdelar kommer att ställa till betydligt mer huvudbry än tillgången på bränsle.

För de som växer upp nu så kommer hybriddrivlinor och eldrift vara det normala. De kommer lära sig att skruva med dem precis som vi lärt oss skruva med kolvmotorer, inte att förglömma, väldigt stor del av skruvandet med bilar handlar inte om motorn, bromsar, bärarmsbussningar, stötdämpare, fjädrar osv. är vanligare, att vi kommer slippa byta kamrem och olja i samma utsträckning är väl knappast nåt negativt.
Citera
2019-01-25, 11:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fipplaren
Skulle bränslet ta slut eller bli för dyrt, så får man leta upp nåt annat drivmedel att köra på.
Koka egen etanol, gengas, rapsolja, för att nämna några alternativ.

Ytterligare en fördel med elbil. Man kan tillverka elen själv.

En elmotor är ju mer fascinerande är en fossilmotor så borde väl passa motorentusiaster ännu mer.
Lite magneter och koppartråd så snurrar den. En ångmaskin är fan så mycket intressantare än fossilen.
Citera
2019-01-25, 12:00
Medlem
Citat:
Medveten om det du skrev först i ditt inlägg. Men tänker som sagt långsiktigt, vem vet om bensin och dieselförsäljning förbjuds i Sverige 2040?

Ang. mitt ”svammel” så tänkte jag mest på städer utanför Europas gränser i diverse pissländer, har du någon gång vart i t.ex. Bangkok eller New Dehli eller åtminstone sett bilder/filmer så ser du ju totalt kaosartade gator i städerna fyllda med gamla skitbilar och mopeder med typ fem personer på. Där människor går med munnskydd för att luften är så jävla dålig. Eller i USA där nån sydstatspajas startar upp sin dieselslukande V8-pickup och åker till jobbet, och tankar bilen full för en femhundring. Klimatkrisen MÅSTE lösas på en global nivå om man vill se verkliga resultat, spelar ingen roll om bara några få i-länder i Europa gör allt de kan..
O i Sverige ser du stora SUVar i bilköerna där man sitter en o en.
Du har rätt. Problemet är globalt o det är globalt man måste jobba. Det är där som I-världen måste investera o tvinga fram miljöarbete i U-länder.

Indien är tyvärr tragiskt.
Men titta i stället på Kina. De ligger några år före Indien o kan därför användas som exempel då Indien är mitt uppe i en stor utvecklingsresa på samma sätt som Kina.
I Kina så exploderade ekonomin o de köpte bla Volvo. Bland Volvohatare så används detta som att Volvo numer är en Kinesisk skitbil medan vi med hjärna ser att de utvecklar en redan bra produkt.
Exempelvis så ändrade de performancedivisionen till eldrift genom Polestar1.
De köpte även SAAB för att bygga elbilen News.
Även Kina har sina miljövrak men deras nybilshandel har exploderat o de satsar stenhårt på miljövänliga alternativ.

Vad gäller USA.
Det skitlandet har en befolkning som kan dö för sina rättigheter.
De kommer fortsätta köra sina bilar om de så ska kvävas på kuppen. Då dog de iaf för sina rättigheter.
Citera
2019-01-25, 12:02
Medlem
Citat:

ALLA länder måste göra allt de kan och några länder måste vara först. Jag tycker det är coolt att Sverige tillhör den progressiva skaran.

Angående framtiden för bilintressrade så är det nog ingen fara. Exakt hur intresset yttrar sig kommer kanske förändras, typ trimma elmotor istället för V8.
Citera
2019-01-26, 19:26
Medlem
Jag tror att bensin och diesel kommer finnas kvar mycket länge, men det blir enormt dyrt att tanka med det, efter 2030, också få stationer som säljer det. Det kanske kommer något syntetiskt, biologiskt drivmedel som kan ersätta det under en övergångsperiod. Har redan sätt hur osålda äldre dieselbilar tex Volvo x90, bilar som kan ha 10000-13000:- i bilskatt, de är mkt svårsålda fast de är billiga. De försvinner hos handlarna mer och mer, jag tror de försvinner till Ryssland, Estland, Litauen och liknande länder där de kan leva länge till. Tänker inte köpa en ny diesel eller bensinbil, får bli en billig småbil med bra miljövärden.
Citera
2019-01-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanjanJoh
Jag tror att bensin och diesel kommer finnas kvar mycket länge, men det blir enormt dyrt att tanka med det, efter 2030, också få stationer som säljer det. Det kanske kommer något syntetiskt, biologiskt drivmedel som kan ersätta det under en övergångsperiod. Har redan sätt hur osålda äldre dieselbilar tex Volvo x90, bilar som kan ha 10000-13000:- i bilskatt, de är mkt svårsålda fast de är billiga. De försvinner hos handlarna mer och mer, jag tror de försvinner till Ryssland, Estland, Litauen och liknande länder där de kan leva länge till. Tänker inte köpa en ny diesel eller bensinbil, får bli en billig småbil med bra miljövärden.
Dieseln kommer ju vara kvar eftersom det främst är privatbilismen som skall klämmas åt. Förbudet gäller inte bussar, lastbilar, traktorer, arbetsfordon, båtar m.m.
Citera
2019-01-26, 22:01
Medlem
Prostreet32s avatar
Kortguide på hur man ska bete sig:

1. Stäng av EGR ventilen.
2. Ta bort partikelfiltret, byt programvara.
3. Kör på "fuldiesel".
4. Kör avställt.

Då har man gjort som privatperson mest skada för regeringen och dess politik på fordonsfrågan.
Citera
2019-01-27, 10:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror det på sikt kommer att dö ut. Dagens bilar är inte gjorda för att åldras.
Det är dels en naturlig teknikutveckling (avveckling?), men också ett direkt resultat av förd politik.

Ta bara Bonus Malus exempelvis. Hård straffbeskattning av traditionella bensin- och dieselbilar. Det behöver inte vara några bränsleslukande monster, utan bilar med helt vanliga 2-litersmotorer har skattenivåer på 12-14 tkr/år. Säljs inte många av dessa bilar idag. Det har istället blivit en boom för el och hybridbilar, samt bilar med mycket små överladdade bensin- och dieselmotorer. De har alla mer teknik och elektronik än vad Apolloraketen hade som USA landade på månen. Tveksamt om dessa bilar ens får uppleva sin 10-årsdag. Bilar blir mer och mer av typen köp, slit och återvinn. Inget som det mekas med hemma i garagen.

Officiellt är ju miljöskäl argumentet till denna utveckling, men jag tror att miljövinsterna är mycket ringa om man betänker hela livscykeln. Det åtgår ju en icke oansenlig mängd energi för att tillverka de här bilarna. Jag tror att utvecklingen drivs på att globalistiska krafter som tjänar väldigt mycket pengar på handel, sysselsättning och tillväxt. Förlorarna är konsumenterna som kommer få ett betydligt dyrare bilägande på sikt. Dagens subventioner på elbilar kommer att försvinna då det inte kommer att gå att finansiera för staten. Vad som skulle kunna komma att ändra på det här är väl ett totalt paradigmskifte i synen på hela "global-warming"-debatten, modeordet "hållbart" osv. Det tror jag kommer dröja, men kan ev ske när vi går in i en ny mindre istid, vilket enligt vissa forskare inte ligger alltför långt bort.
Citera
2019-01-27, 10:26
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanjanJoh
Jag tror att bensin och diesel kommer finnas kvar mycket länge, men det blir enormt dyrt att tanka med det

Det är ju inte så att man borrar efter diesel i nordsjön och bensin i venezuela utan bränslena hänger ihop, flyget kommer behöva flygfotogen i decennier precis som helikoptrar behöver sitt Jet-A1, så det kommer finnas både dielsel och bensin under hela vår tid.

Ingen kommer att elkonvertera udda fordon som vägmaskiner, tunga motorsågar, portabla vattenpumpar/svetsar mm.
Citera
2019-01-27, 11:49
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Men en annan frågeställning har snurrat i mitt huvud ganska länge nu. Hur kommer framtiden se ut för oss som ser bilen som något mer, än en plåtklump på fyra hjul som ska frakta arslet till och från jobbet? Vi entusiaster som har bensin i blodet, som spenderat mer timmar i garaget än vad vi kommer ihåg? Ska bensinen förbjudas och således ta ifrån oss vår passion och hobby? Nu tänker jag långsiktigt, men det här kommer bli ett problem i framtiden. Hur tänker ni kring detta?
Ja, det är just det "bilrelaterade" som du ger uttryck för som är en intressant fråga.

För det är ju mer än bara ett intresse eller en hobby, utan det är för många en livsstil.
Dessutom finns det en hel del "symbolik" som kommit att förknippas med bilar och motorer.

Så ... vad kommer att hända med allt detta ... ?

"Bilen" har ju länge nu representerat en "personlig frihet", som yttrar sig i Dels förmåga att rent fysiskt kunna förflytta sig - på eget initiativ - lång sträckor, men även Symbolvärdet av att tex kunna "mecka" med sin bil, och därför kunna ses sig själv som "sitt eget ödes Herre".
Att inte Behöva någon annan, att vara Oberoende helt enkelt.

Men, nu tycks vi gå en annan fratid till mötes.

Dels vill man förbjuda bilar med förbränningsmotor, vilket är en sak.
Men vi ser samtidigt ett starkare och starkare fokus på "Självkörande bilar."
Bilar som - dessutom - ingen vanligt "hemma-meckare" kan vare sig Mecka med, underhålla och serva - eller ens Köra ...

---

Kan man därmed hävda att "framtiden" kommer att göra oss Mindre Oberoende, pga teknologins landvinningar ... ?
Är det inte, isf, helt tvärtom mot hur man brukar tala om framtiden, och framtida teknologi.
För det vanligaste har ju varit att förklara att tekniken kommer att ge oss större frihet, ökat oberoende, osv.

Men, det kommer kanske att bli helt tvärtom ... ???

Det är ju inte bara detta med bilarna, utan även det "kontantlösa samhället" som ju också kommer att ta en av våra traditionella friheter från oss.

I en framtid där alla bilar är självkörande bilar, kommer ju alla att förvandlas till Passagerare.
Och då blir bilen förvandlad - rent symboliskt - till ett Kollektivmedel.
Ett transportmedel som vi förvisso kan Kommendera, beordra, dit vi vill att den ska köra.
Men, som vi samtidigt inte kan kalla "Vår Egen."

Det eftersom ingen privatperson längre kan vare sig "laga" den, om den gör sönder, eller "trimma" den om vi vill göra den bättre.
Det kommer bara att bli producentens egen expertis som kommer att ha rätt kompetens, och Tillåtelse, att serva den.

---

Man kan naturligtvis Önska att det fortfarande ska finnas små "luckor i lagen" som tillåter för engagerade hobby-entusiaster att fortfarande köra omkring med sina "gamla veteranbilar."
Men, eftersom de går på fossilt bränsle så finns ju möjligheten att de kommer att vara bannlysta från allmän väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in