2019-01-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag har en mängd gamla veteranbilar och entusiastbilar från 60-70 talet, jag är inte ett dugg orolig över att bensinen tar slut under min livstid, jag är 45 och har väl förhoppningsvis många år kvar i livet.

Jag är helt säker på att jag inte kommer att få uppleva den dagen under min livstid då bensinen tar slut.

Och jag tror snarare att oljan riskerar att bli billigare i framtiden när det finns en massa olika alternativ som framdrivning och energikällor. Då minskar efterfrågan på råolja.

Därmed inte sagt att den svenska regeringen med flera inte kommer att safta på med rejäla skattehöjningar på bensinen i framtiden. Dagens energiskatter kan mycket väl komma att fördubblas både en och två gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
så länge det finns organiskt liv på planeten så nybildas olja , depåerna fylls på med miljontals fat varje år , så oljan kommer aldrig att ta slut .
läs på lite innan du skriver
Jag sa aldrig att det kommer ta slut under vår livstid.
Jag är även medveten om att det finns nya källor som inte är utnyttjade ännu där bla Stockmanfälten ingår.
Jag vet inte när oljan tar slut eller när källorna är för små för att det ska vara lönsamt.
Allt jag vet är att oljan kommer ta slut med det uttag vi har i dag då det inte bara är bilismen som använder sig av den.

Min fråga var helt hypotetisk.
Hur gör ni när oljan är slut?
Frågan kvarstår.
Citera
2019-01-24, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag sa aldrig att det kommer ta slut under vår livstid.
Jag är även medveten om att det finns nya källor som inte är utnyttjade ännu där bla Stockmanfälten ingår.
Jag vet inte när oljan tar slut eller när källorna är för små för att det ska vara lönsamt.
Allt jag vet är att oljan kommer ta slut med det uttag vi har i dag då det inte bara är bilismen som använder sig av den.

Frågan kvarstår.

titta på senaste dokument utifrån , inte ens Norges små fällt har peakat ännu på måga många år , det är politiken som styr om de ska börja öppna fler fält som de vet är minst lika stora som allt de
pumpat upp tills nu .

så olja finns det under många många hundra år till garanterat
Citera
2019-01-24, 11:23
Medlem
Citat:
titta på senaste dokument utifrån , inte ens Norges små fällt har peakat ännu på måga många år , det är politiken som styr om de ska börja öppna fler fält som de vet är minst lika stora som allt de
pumpat upp tills nu .

så olja finns det under många många hundra år till garanterat
Enl Hydro o Norska politiker så utvann de mest naturgas för tio år sedan när jag bodde där då oljan var på väg att ta slut. Är ju konstikt om ledarna där säger en sak medan SVT säger annat.
Men frågan var fortfarande hypotetisk o kvarstår.
Citera
2019-01-24, 11:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
så länge det finns organiskt liv på planeten så nybildas olja , depåerna fylls på med miljontals fat varje ÅR , så oljan kommer aldrig att ta slut .

läs på lite innan du skriver
Dagens förbrukning ligger på 14 000 000 000 liter per dag.
Senast redigerad av pollenper 2019-01-24 kl. 11:36.
Citera
2019-01-24, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Dagens förbrukning ligger på 14 000 000 000 liter per dag.

jag har inte koll på exakta mängden fat som återbildas , men det är en ansenlig mängd som nybildas varje år , du får googla själv och läsa
Citera
2019-01-24, 12:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Frågan kvarstår.

Jag tror att alla dom som kör entusiastbil idag är döda den dagen bensinen "tar slut".

Så ingen kan besvara frågan.
Citera
2019-01-24, 14:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Förslaget att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar i Sverige 2030 är ett bland 73 punkter som denna fyrpartiuppgörelse vill ha, så passa på och njut av din fossildrivna bil, du har 11 år till på dig.....

https://samnytt.se/nya-regeringen-vill-forbjuda-forsaljning-av-bensin-och-dieselbilar-fran-2030/

Varför ljuger du?
Och fake-news hatsajten samnytt.se sprider samma lögner..

Sanningen är att det inte alls kommer förbjudas några bensin och dieselbilar 2030.

Däremot kommer det inte att säljas några fabriksnya diesel och bensinbilar efter 2030, år 2029 får den som vill köpa sin sista nya diesel/bensinbil, och sen köra den till den blir skrot 20-30 år senare, så vi lär ha många bensin och dieselbilar på vägarna även efter år 2050.

Efter 2030 kommer man kunna köpa nya elbilar, men även bilar med traditionella förbränningsmotorer som drivs av gas (cng), samt laddhybrider som kombinerar en liten elmotor med en traditionell bensin eller dieselmotor.

Begagnade bilar av årsmodell 2029 och äldre påverkas inte.
Citera
2019-01-24, 14:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Förbud hit och förbud dit. Bensinen ska vara snordyr, all heder åt elbilen som är lika skadlig för miljön som en bensinbil, genom sin tillverkning. Lilla Sverige ska rädda världen genom att strikt begränsa livet för sina egna medans storstäder i andra delar av världen är täckta i ett moln av avgaser och ingen bryr sig ett skit. Osv osv.

För den vanliga Svensson som använder sin bil för att åka och handla, köra ungarna till fotbollen och åka till jobbet så är en miljöbil en kanonidé då denne person kanske inte ens bryr sig ändå. Priset som styr i huvudsak. Men en annan frågeställning har snurrat i mitt huvud ganska länge nu. Hur kommer framtiden se ut för oss som ser bilen som något mer, än en plåtklump på fyra hjul som ska frakta arslet till och från jobbet? Vi entusiaster som har bensin i blodet, som spenderat mer timmar i garaget än vad vi kommer ihåg? Ska bensinen förbjudas och således ta ifrån oss vår passion och hobby? Nu tänker jag långsiktigt, men det här kommer bli ett problem i framtiden. Hur tänker ni kring detta?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: det inte alls kommer förbjudas några bensin och dieselbilar 2030.

Däremot kommer det inte att säljas några fabriksnya diesel och bensinbilar efter 2030, år 2029 får den som vill köpa sin sista nya diesel/bensinbil, och sen köra den till den blir skrot 20-30 år senare, så vi lär ha många bensin och dieselbilar på vägarna även efter år 2050.

Efter 2030 kommer man kunna köpa nya elbilar, men även bilar med traditionella förbränningsmotorer som drivs av gas (cng), samt laddhybrider som kombinerar en liten elmotor med en traditionell bensin eller dieselmotor.

Begagnade bilar av årsmodell 2029 och äldre påverkas inte.

Vad gäller ditt svammel om att andra länder inte gör något är bara löjligt.
Du verkar helt ha missat hela hysterin i Tyskland, där körförbud hotar i flera städer för nästan helt nya bilar, i Stuttgart har man redan förbjudit euro 4 dieslar, bilar som är knappt 10 år gamla, och i över 100 andra tyska städer gäller miljözoner med körförbud för äldre smutsiga bilar.

Även Frankrike har miljözoner och körförbud i flera städer för äldre bilar.
I Belgien samma sak i två städer.
Amsterdam vill förbjuda biltrafik i centrum 2025.
Paris vill förbjuda dieselbilar 2024.
Rom har också besluta att förbjuda dieselbilar 2024.

Förutom Sverige har även Danmark, Irland och Nederländerna beslutat att förbjuda nybilsförsäljning av nya bensin och dieselbilar från år 2030.

Alla EU-länder måste även förhålla sig till de gränsvärde för luftkvalitet om 40 mg no2 som gäller inom hela unionen, medlemsstater med för höga värden är tvingade att åtgärda detta, annars väntar dryga böter.
EU-kommissionen har även beslutat om hårda utsläppskrav på biltillverkarna, därmed är de tvingade att under 2020-talet långsamt fasa ut de tradtionella bensin och dieselbilarna ur sitt programm, annars klarar de inte kraven och då väntar miljardböter.
För att få sälja sina bilar i Unionen krävs också att de uppfyller den senaste lagstadgade utsläppsnormen sk. euronorm, annars får bilarna helt enkelt inte säljas inom EU.
Citera
2019-01-24, 17:56
Medlem
Skulle bränslet ta slut eller bli för dyrt, så får man leta upp nåt annat drivmedel att köra på.
Koka egen etanol, gengas, rapsolja, för att nämna några alternativ.
Citera
2019-01-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag tror att alla dom som kör entusiastbil idag är döda den dagen bensinen "tar slut".

Så ingen kan besvara frågan.
I sak håller jag med dig.
Däremot kommer tillverkningen av fosila bränslen minska i takt med nya bränslen ökar. Så i princip lär vi hamna där där det inte är lönsamt att tillverka bensinen.
Citera
2019-01-24, 21:10
Medlem
Citat:
I sak håller jag med dig.
Däremot kommer tillverkningen av fosila bränslen minska i takt med nya bränslen ökar. Så i princip lär vi hamna där där det inte är lönsamt att tillverka bensinen.
Så länge det som tillverkas kan avsättas på en global marknad så kommer tillverkningen finnas kvar så länge det går att driva åtminstone ett sista raffinaderi på full kapacitet. Distributionskanalerna kommer kollapsa långt innan tillverkningen. Jämför fotogen som fortfarande används inom flyget, men som i princip inte längre går att få tag i för privat bruk. Så det är ju fullt möjligt att raggarna får köpa bensin på apoteket i småflaskor för att köra sina gamla V8or de sista metrarna fram till bilkyrkogården.

Flytande bränsle i någon form tror jag dock kommer finnas kvar under överskådlig framtid. Går inte att jobba i skogen med eldriven motorsåg osv.
Citera
2019-01-25, 02:48
Medlem
ComedyBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Förslaget att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar i Sverige 2030 är ett bland 73 punkter som denna fyrpartiuppgörelse vill ha, så passa på och njut av din fossildrivna bil, du har 11 år till på dig.....

https://samnytt.se/nya-regeringen-vill-forbjuda-forsaljning-av-bensin-och-dieselbilar-fran-2030/

Fel. De vill förbjuda NYFÖRSÄLJNING av bensin/dieselbilar. Bensin och diesel kommer fortfarande säljas, och du kan fortfarande köpa en bensindriven bil 2029 och köra med den. Men soppan kommer ju med allra största säkerhet vara otroligt dyr.

Citat:
Bensin o diesel kommer säljas. Nog för att den kommer bli svindyr för de FÅ som har en entuiastbil.
Frågan är då hur långt du kör per år med din entusiastbil redan nu?

Jag själv skulle aldrig köpa mig en veteranbil. Om jag skulle få rejäl gubbsjuka så skulle jag köpa en ny sportbil. Även dessa börjar komma som hybrider o en elsportbil är nog inte långt borta.
Men jag har några bekanta med veteraner o då pratar jag riktiga veteranbilar i nyskick. Dessa bilar gör inte många mil per år.
Samtidigt så ska man ha i beräkningen att bla Audi jobbar med ersättningsbränsle till det fossila. De har kommit långt med ex dieseln.

Men en motfråga.
Hur kommer ni med era entuiastbilar göra om bensin/diesel tar slut? För den kommer ta slut då det tar tusentals år för fossiler att omvandlas till olja.

Ja, i.o.m att det är just entusiastbilar så körs de ju inte många bil per år. Endast under sommarmånaderna t.ex. Och de gångerna man får tanka bilen lär ju bli snordyrt men är ju inte hela året liksom.

Jadu, ingen som har en uppskattad siffra på årtalet då dieseln och bensinen befaras vara helt slut? Inte helt omöjligt att det kanske inträffat under min livstid, men lär nog vara en gammal surgubbe då hoppas jag (är 21).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in