2019-01-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
Två av mina kursare fick nyligen ingångslön 40.000 precis efter examen på en av de större affärsjuridiska byråerna. Den lönen är högre än genomsnittet men 36.000 är inte orimligt.

Fast 40’ per månad motsvarar bara ca 30 om man jobbar 12 timmar per dag. Många yngre som hoppar av från juristbyråerna och börjar på myndigheter, 90-talister vill ha fritid också, eller är allmänt curlade och tål inte stress...
Citera
2019-01-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Känns att tråden kryllar av höginkomsttagare eller lögnare som är nöjda över sina löner och vill skylta med de för det känns knappast representativt för Sverige.

Alla är cirka 25 år och tjänar minst 40-50K /månad.

Så är inte riktigt löneläget om man tittar på statistiken.

Normal ingångslön för de flesta kandidater är cirka 25-30K, men i tråden har vi alltså tillex jurister med noll erfarenhet som får 40K och får börja jobba på en stor firma? Varför skulle en etablerad firma vilja anställa människor med 0 erfarenhet, ge de en betydligt högre lön än snittet och knappt ha användning för de?

Dagisfröknar som tjänar strax under 40K ok.. Man undrar vart det är fel för när man tittar på toppkommunerna i Sverige och tittar på genomsnittet så tjänar tydligen en dagisfröken med 3 års erfarenhet 100K mer än snittet i den kommunen.

Min syster är förskolelärare och tjänar 37 i månaden. Helt sjukt... Rätt så nyutbildad också. Hon sa att det är brist på utbildade förskollärare därför kan de begära så mycket. Så det finns... Men du har rätt många överdriver/ljuger här i tråden utan tvekan.
Citera
2019-01-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Fast 40’ per månad motsvarar bara ca 30 om man jobbar 12 timmar per dag. Många yngre som hoppar av från juristbyråerna och börjar på myndigheter, 90-talister vill ha fritid också, eller är allmänt curlade och tål inte stress...
Eller märker att det inte är värt att försumma familj och vänner för att tjäna några extra tusenlappar i månaden.
Citera
2019-01-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joel559
Min syster är förskolelärare och tjänar 37 i månaden. Helt sjukt... Rätt så nyutbildad också. Hon sa att det är brist på utbildade förskollärare därför kan de begära så mycket. Så det finns... Men du har rätt många överdriver/ljuger här i tråden utan tvekan.

Det är sjukt. Finns inget mer att säga.

Jag trodde då inte att alla tjänade såhär mycket pengar. Säljare som är 22 år som drar in 800K enkelt medan resten får "tampas" med att ha 2-3 års erfarenhet och tjäna 45K.

Det handlar inte bara att man har en utbildning heller det handlar om vad man tillför på arbetsplatsen man jobbar på. Som nyexad tillför man inte mycket så att slänga iväg 40K till en nybörjare är bara rent oansvarigt.
Citera
2019-01-24, 16:09
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det var ett uttömmande svar, trevligt.
Men säljare vet jag dock vad det är. Har några högre studier i ämnet och arbetar själv som säljchef med visst inköpsansvar. Dock på större bolag och är inte att betrakta som "sälj" i den bemärkelse du beskriver.
Tvivlar på att någon taxerar 800k för ett jobb 9-17.
Möjligen, möjligen undantag. Men det finns med största sannolikhet eftergifter i det där. Faktumet att man inte ens uppger en normal arbetstid rimmar dåligt bara det.
Har man ingen lunch som telefonsäljare idag? Som arbetsgivare vill jag tro det är olagligt, och det finns få arbetsgivare som betalar för lunchtid. Alternativet är ju att personen i fråga jobbar färre timmar än normalt, men det gör det bara än märkligare i förhållande till inkomst.
Du har ju då ett välkvalificerat arbete, inte riktigt det jag syftar på. Inköp är typiskt master/MBA-material av en anledning.

När jag var tonåring hade jag vänner (i samma ålder) som inflationsjusterat snittade på ca 60k/månad för att sälja ganska meningslösa telefonabbonemang ungefär 6 timmar om dagen.

Detta berodde ju i stora drag på att vi tidigare hade haft monopol inom telecom, och innan alla levde på Internet var marknaden minst sagt trög på att anpassa sig till saker.

Detta är ju ett typexempel på det jag syftar på: hög lön, totalt okvalificerat, själsdödande, kasst för CV, leder ingenstans, och en temporär produkt (funkar en stund, men varje ny budget är du värdelös och inom ett par år förblir du det). När produkten inte är lönsam längre måste man hitta en ny, och har utvecklats extremt lite av jobbet.

Dessa vänner slutade också, trots pengarna. Det lät sjukt i mina tonårsöron då det var några år innan jag själv tjänade ordentligt, men idag förstår jag precis varför de slutade trots lönen.
Citera
2019-01-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Ni Civilingenjörer som har <45k efter 5-10 års löneutveckling, vad fan sysslar ni med? Är ni dåliga på att förhandla eller är ni överkvalificierade för rollen?

Har varit för dålig på att förhandla.
Sen har jag en roll som även högskoleingenjörer och till viss del KY-utbildade jobbar med. Måste nog upp ett steg i hierarkin. Kan tillägga att jag jobbar inom samhällsbyggnadssektorn.

Har tyvärr inte upplevt att någon arbetsgivare värderat att jag har en Civing-examen. Även om jag vet att jag inte gjort dåligt ifrån mig på något jobb.
Citera
2019-01-24, 16:19
Medlem
Ingångslön 1977: 10.000
Nuvarande lön: 132.000

Tanten är nöjd med min utveckling iaf
Citera
2019-01-24, 16:31
Medlem
Ingångslön 2014: 29000
Lön 2018: 41000
Kommunal beställarorganisation
Citera
2019-01-24, 16:32
Medlem
Det lite mer intressanta är att hanterverkare generellt där det även räcker med gymnasiet går in på 22-23 nånstans, men huersomhelst, 32-35 ligger dom alla gånger, är det ackord och/eller trakt så är det nämare 40k.

Gymnasiet utan CSN eller universitet med csn.

hmmm..

Utbilda ihjäl sig och ändå tjäna mindre än Bengan som lägger taktegel XD (även skuldfri utbildning)
Citera
2019-01-24, 16:36
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Otroligt vad lite folk verkar tjäna i ingångslön. Är glad över att jag inte har studerat vidare med ett skuldberg och ändå kan lyfta samma lön på mitt 8-17 jobb.

Visst men hur kommer din lönekurva se ut, det är ju det enda som spelar någon roll. Jag gick in på 18,6k 2003, i dag tjänar jag 86k och jobbar 40 timmar(max) i veckan och 75% av dessa hemifrån.

Grymt skönt att kunna sitta under markisen bredvid poolen och arbeta under fina sommardagar.
Citera
2019-01-24, 16:46
Medlem
R.Victorianos avatar
Ingångslön 2005: 17k har jag för mig.
Lön 2018:32k/mån + ~750k från utdelning från mitt företag
Egenföretagare inom utveckling, webb/appar m.m.
Citera
2019-01-24, 16:59
Medlem
Grundutbildad Sjuksköterska:
2014: 23500
2018: 33500

Vidareutbildning till distriktssköterska
2019: 38500
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto