Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Det var ett uttömmande svar, trevligt.
Men säljare vet jag dock vad det är. Har några högre studier i ämnet och arbetar själv som säljchef med visst inköpsansvar. Dock på större bolag och är inte att betrakta som "sälj" i den bemärkelse du beskriver.
Tvivlar på att någon taxerar 800k för ett jobb 9-17.
Möjligen, möjligen undantag. Men det finns med största sannolikhet eftergifter i det där. Faktumet att man inte ens uppger en normal arbetstid rimmar dåligt bara det.
Har man ingen lunch som telefonsäljare idag? Som arbetsgivare vill jag tro det är olagligt, och det finns få arbetsgivare som betalar för lunchtid. Alternativet är ju att personen i fråga jobbar färre timmar än normalt, men det gör det bara än märkligare i förhållande till inkomst.
Du har ju då ett välkvalificerat arbete, inte riktigt det jag syftar på. Inköp är typiskt master/MBA-material av en anledning.
När jag var tonåring hade jag vänner (i samma ålder) som inflationsjusterat snittade på ca 60k/månad för att sälja ganska meningslösa telefonabbonemang ungefär 6 timmar om dagen.
Detta berodde ju i stora drag på att vi tidigare hade haft monopol inom telecom, och innan alla levde på Internet var marknaden minst sagt trög på att anpassa sig till saker.
Detta är ju ett typexempel på det jag syftar på: hög lön, totalt okvalificerat, själsdödande, kasst för CV, leder ingenstans, och en temporär produkt (funkar en stund, men varje ny budget är du värdelös och inom ett par år förblir du det). När produkten inte är lönsam längre måste man hitta en ny, och har utvecklats extremt lite av jobbet.
Dessa vänner slutade också, trots pengarna. Det lät sjukt i mina tonårsöron då det var några år innan jag själv tjänade ordentligt, men idag förstår jag precis varför de slutade trots lönen.