Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kynologen
... För övrigt får man redan vid installationens begynnelse frågan om man vill installera proprietära drivrutiner och annat. Man klickar ja där men får ändå göra det i efterhand. Det spelar ingen roll om man har internet eller ej (funktionen begär inte internet).
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
... Om man tycker att klicka Ja på frågan om manvill installera ytterligare drivrutiner och sedanbekräfta med ytterligare ett.klick är "onödigt" och krångligt så får man tycka det.
Som jag skrev ovan, men du såg väl inte det. Om du ändå riktar dig till mig är inlägget obegripligt.
Citera
2018-12-30, 14:32
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kynologen
Som jag skrev ovan, men du såg väl inte det. Om du ändå riktar dig till mig är inlägget obegripligt.

Jag uttryckte mig otydligt.
Det är två olika frågor som ställs vid installationen. Dels om man vill inkludera programkällor med proprietär kod. Dels om man vill göra en sökning efter sådana drivrutiner som passar just den dator man installerar till. Man måste alltså välja programkällor, göra sökningen på förslag från installationsprogrammet, och godkänna de föreslagna programpaketen. Allt detta är på förslag och det räcker med att klicka OK på de förslag man får.

Svarar man nej på första frågan så kommer inte den andra upp, då får man hålla tillgodo med open source-drivrutiner.
Även om man svarar ja på alla frågor och installerar proprietära drivrutiner från programförråden så är det inte säkert att man får den bästa drivrutinen.

Det kan finnas ännu bättre drivrutiner att ladda hem från tillverkaren, och dessa är inte alltid så enkla att installera, det kan jag hålla med dig om.
Citera
2018-12-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag uttryckte mig otydligt.
Det är två olika frågor som ställs vid installationen. Dels om man vill inkludera programkällor med proprietär kod. Dels om man vill göra en sökning efter sådana drivrutiner som passar just den dator man installerar till. Man måste alltså välja programkällor, göra sökningen på förslag från installationsprogrammet, och godkänna de föreslagna programpaketen. Allt detta är på förslag och det räcker med att klicka OK på de förslag man får.

Svarar man nej på första frågan så kommer inte den andra upp, då får man hålla tillgodo med open source-drivrutiner.
Även om man svarar ja på alla frågor och installerar proprietära drivrutiner från programförråden så är det inte säkert att man får den bästa drivrutinen.

Det kan finnas ännu bättre drivrutiner att ladda hem från tillverkaren, och dessa är inte alltid så enkla att installera, det kan jag hålla med dig om.
I Ubuntu 18.04.1 LTS ser det ut så här. Något mer än så om programkällor dyker inte upp. Sedan kan det säkert vara så som du beskriver vad gäller andra Linuxdistro, det har jag inte i minnet.
Citera
2018-12-30, 14:58
Medlem
En sak att ha i åtanke när man klagar över att Linux är komplicerat är att de flesta hårdvarutillverkarna inte berättar hur deras prylar fungerar, eller hur drivrutinerna kommunicerar med hårdvaran. Utom för ett annat företag: Microsoft. Om då datorn jag har använder hårdvara som FOSS-världen inte hunnit undersöka tillräckligt väl så kommer hårdvaran att krångla för mig, eller kanske fungera alls. Men beror det verkligen på Linux?

Jag har själv i många års tid haft en laptop med Wifi-hårdvara från Broadcom, och det var lite smått krångligt att behöva manuellt göra något med det så fort jag uppdaterade kärnan, men efter något år slapp jag det besväret eftersom FOSS-världen hunnit ta reda på hur grejerna fungerade.

Vad gäller specifika program så tycker jag att den lösning jag sett i de flesta Linux-distributioner är överlägsen det som finns i Windows. I mitt fall startar jag ett program som heter "YAST" och väljer med det vilka andra program jag vill ha installerat. Jag behöver inte bry mig om vem som tillverkar dem, eller några långa licenser med krångligt språk: det mesta faller under någon av FOSS-licenserna, som vid det här laget är välkända för mig.

Utöver det så sorteras programmen på ett långt mer logiskt sätt i startmenyn än i Windows (Mac:en kan jag inte uttala mig om): om jag väljer att installera tex Gimp så läggs det under (motsvarande) Start->Grafik->Bitmapsgrafik->Gimp. Om jag installerar Photoshop under Windows hamnar det (gissningsvis) under Start->Adobe->Photoshop_vX.Y->Photoshop. Jag tycker detta andra sätt att sortera saker på startmenyn är tämligen ologiskt, där man som användare förutsätts memorera vem som gjort vilket program. [En generalreservation här är att jag inte använt Windows sedan version 8.1 var ny, och sakerna kan ju ha förbättrats sedan dess.]

---------------------

Min åsikt är att hårdvarutillverkarna borde antingen berätta för FOSS-världen hur grejerna fungerar och hur man kommunicerar med dem, eller själva se till att det finns drivrutiner som fungerar tillsammans med Linux: det är bara om hårdvaran fungerar tillsammans med Linux som Linux-användare kommer att köpa den... Om jag i förväg vet att hårdvaran X inte kan fås att fungera med Linux lär jag aldrig köpa den. Om det däremot finns drivrutiner till den på tillverkarens hemsida (eller i min distributions paketförråd) så lär jag vara långt mer sugen på att köpa den. Bara ett exempel: jag är inne på min andra skrivare från Brother, båda i 5000+-klassen, eftersom Brother centralt tillhandahåller det som behövs för att få grejerna att fungera tillsammans med Linux.

Sedan är FOSS-världen lite annorlunda än Windowws- och Mac-miljöerna i det att man som användare förutsätts lägga lite mer tid på att försöka lösa problemen själv.
Citera
2019-01-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Har använt ubuntu flr länge sen av det jag minns fick man använda konsolen för att installera varje liten sak som drivrutiner och annat.

Det var extremt jobbigt att installera saker helt enkelt man fattade knappt guiderna och det var så mkt jobb för ett litet program eller nån drivrutin.

Varför kan man inte bara ha installations filer så som på windows .exe filer för allt.

Man klickar sen installeras det bara.

Idag brukar de flesta distributioner komma med någon form av software center, där du bara söker efter det du vill ha och klickar på "install". Med andra ord inte mer komplicerat än att installera från Google Play eller AppStore.
Men även om man ska installera via terminalen brukar det allt som oftast bara innebära något i stil med "sudo apt install geany" om du vill installera t.ex. Geany. Detta är på alla sätt och vis överlägset att behöva gå ut på någon sida, dra hem programmet och sedan se till att man alltid har senaste versionen i varje separat program.
Det finns liksom en anledning till att man inte laddar hem separata *.apk filer på t.ex. telefonen för att installera. Det är helt enkelt både säkrare och enklare om installation och uppdatering av mjukvara sker via ett och samma program.
Citera
2019-01-05, 15:48
Medlem
Citat:
Har använt ubuntu flr länge sen av det jag minns fick man använda konsolen för att installera varje liten sak som drivrutiner och annat.

Det var extremt jobbigt att installera saker helt enkelt man fattade knappt guiderna och det var så mkt jobb för ett litet program eller nån drivrutin.

Varför kan man inte bara ha installations filer så som på windows .exe filer för allt.

Den vanligaste metoden i dag är installation via en pakethanterare. Sedan finns det program som installeras genom att man exekverar en fil. Oftast så är det kommersiella program som använder den metoden (VMware Workstation till exempel).
Citera
2019-01-06, 09:00
Medlem
Citat:

Det var väldigt länge sedan du behövde använda källkoder för att kompilera din egna installation. De flesta distros har paketfiler som du bara kan klicka på för att köra. En del av charmen med t.ex debian är just att du inte behöver ladda ner en fil och sedan klicka på den, utan du använder bara sudo apt install fil alt. git clone.

Är du inte en avancerad användare rekommenderas det att du använder en distro i Debianfamiljen såsom Ubuntu eller Mint eller något.

Använder du Windows kan du även använda den numer använda Ubuntu i Windows för att utforska.
Citera
2019-01-06, 20:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
En sak att ha i åtanke när man klagar över att Linux är komplicerat är att de flesta hårdvarutillverkarna inte berättar hur deras prylar fungerar, eller hur drivrutinerna kommunicerar med hårdvaran. Utom för ett annat företag: Microsoft. Om då datorn jag har använder hårdvara som FOSS-världen inte hunnit undersöka tillräckligt väl så kommer hårdvaran att krångla för mig, eller kanske fungera alls. Men beror det verkligen på Linux?

Jag har själv i många års tid haft en laptop med Wifi-hårdvara från Broadcom, och det var lite smått krångligt att behöva manuellt göra något med det så fort jag uppdaterade kärnan, men efter något år slapp jag det besväret eftersom FOSS-världen hunnit ta reda på hur grejerna fungerade.

Vad gäller specifika program så tycker jag att den lösning jag sett i de flesta Linux-distributioner är överlägsen det som finns i Windows. I mitt fall startar jag ett program som heter "YAST" och väljer med det vilka andra program jag vill ha installerat. Jag behöver inte bry mig om vem som tillverkar dem, eller några långa licenser med krångligt språk: det mesta faller under någon av FOSS-licenserna, som vid det här laget är välkända för mig.

Utöver det så sorteras programmen på ett långt mer logiskt sätt i startmenyn än i Windows (Mac:en kan jag inte uttala mig om): om jag väljer att installera tex Gimp så läggs det under (motsvarande) Start->Grafik->Bitmapsgrafik->Gimp. Om jag installerar Photoshop under Windows hamnar det (gissningsvis) under Start->Adobe->Photoshop_vX.Y->Photoshop. Jag tycker detta andra sätt att sortera saker på startmenyn är tämligen ologiskt, där man som användare förutsätts memorera vem som gjort vilket program. [En generalreservation här är att jag inte använt Windows sedan version 8.1 var ny, och sakerna kan ju ha förbättrats sedan dess.]

---------------------

Min åsikt är att hårdvarutillverkarna borde antingen berätta för FOSS-världen hur grejerna fungerar och hur man kommunicerar med dem, eller själva se till att det finns drivrutiner som fungerar tillsammans med Linux: det är bara om hårdvaran fungerar tillsammans med Linux som Linux-användare kommer att köpa den... Om jag i förväg vet att hårdvaran X inte kan fås att fungera med Linux lär jag aldrig köpa den. Om det däremot finns drivrutiner till den på tillverkarens hemsida (eller i min distributions paketförråd) så lär jag vara långt mer sugen på att köpa den. Bara ett exempel: jag är inne på min andra skrivare från Brother, båda i 5000+-klassen, eftersom Brother centralt tillhandahåller det som behövs för att få grejerna att fungera tillsammans med Linux.

Sedan är FOSS-världen lite annorlunda än Windowws- och Mac-miljöerna i det att man som användare förutsätts lägga lite mer tid på att försöka lösa problemen själv.

Eftersom det finns betydligt fler enheter som använder Linux-kärnan än windows så brukar det finnas bra med drivrutiner, men viss hårdvara som är speciellt framtagen för en kund (t.ex. Apple) saknar oftast såväl fullständig dokumentation som drivrutinsstöd för annat än macos och kanske på sin höjd windows.
Citera
2019-01-07, 13:53
Medlem
brianmolkos avatar
Får man fråga här hur man egentligen installerar
Har ju bara lyckats med deras programvara app med att installera

Gärna en guide på svenska

Ska man ladda ned paketet och sen
Terminalemulatorn ?
Vad ska man skriva i i den då ?

Har det f ö finnas lösning för långsam start/boot ?
Citera
2019-01-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Terminalemulatorn ?

Exakt hur du gör för att installera något varierar beroende på vilket distribution av Linux du använder, och beroende på hur mjukvaran distribueras. Vanligen använder man den pakethanterare som finns i Linux-distributionen man använder, men ibland laddar man hem ett paket från internet manuellt, och installerar det själv. Det är numera väldigt ovanligt att man installerar från källkod.

Om du berättar vilken distribution du använder och vad du vill installera är det säkert någon av oss som kan berätta för dig hur du skall göra.
Citera
2019-01-07, 17:16
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Terminalemulatorn ?

I terminal

Ubuntu/Debian = sudo apt install firefox

Fedora = sudo dnf install firefox

Opensuse/Suse = sudo zypper install firefox

Arch/Manjaro = sudo pacman -S firefox (Egentligen rekommenderas väl -Syu)

Solus = sudo eopkg install firefox

Finns ju ännu fler pakethanterare än så men dom där är väl några av dom större distrubitionerna.
Citera
2019-01-08, 23:18
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Exakt hur du gör för att installera något varierar beroende på vilket distribution av Linux du använder, och beroende på hur mjukvaran distribueras. Vanligen använder man den pakethanterare som finns i Linux-distributionen man använder, men ibland laddar man hem ett paket från internet manuellt, och installerar det själv. Det är numera väldigt ovanligt att man installerar från källkod.

Om du berättar vilken distribution du använder och vad du vill installera är det säkert någon av oss som kan berätta för dig hur du skall göra.

Ska kolla, hmm inget just nu, jag har Xubuntu.
Det är väl det som gör det svårt med alla distributions..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in