Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Jag är rädd för att SD verkar ha nått sitt tak snart. Vad som än händer så går vi inte upp särskilt mycket och efter höstens nederlag vet jag inte vad som behövs.
Folk måste sluta kalla 17,5% för nederlag. Det är bara ett nederlag jämfört med uppblåsta opinionsmätningar som tangerade 29% när det rasade in 10.000 invällare i veckan. SD ökade med nästan 5 procentenheter i valet 2018 medan de andra två storpartierna tappade -2,5 respektive -3,5 och sossarna gjorde sitt sämsta valresultat ever. Att trots detta hamra in bilden av att SD- och SD-väljarna är losers som åkte på förnedrande storstryk måste vara rekord i opsykologiskt och onödigt självskadebeteende.
Citat:
Vad behöver SD Göra för att passera 20%?
Det jag saknar mest från SD är oväsen. Vi har fortfarande massinvandring på historiskt höga nivåer men Löfven har ändå på nåt sjukt sätt lyckats banka in illusionen att gränsen är stängd och invandringen är hårdstrypt. Den enda motbild som finns är att M och SD har några personer som skriver lite tweets som är milt kritiska till Morgan Johansson och uppgörelsen med C/MP om familjeåterförening. Allt medan KD tiger som muren och hoppas att ingen ska påminna deras invandringskritiska väljare om att Busch Thor faktiskt propagerade för familjeåterförening under valrörelsen, dock med brasklappen (parafraserat) ’samtidigt är vi realister och inser att vi inte kommer att få genomslag för det, med en så stark riksdagsmajoritet för att behålla de tillfälliga reglerna’. (Hon räknade in S i den majoriteten, men de vek sig ju senare totalt för C/MP/V).
SD badar i partistöd, de borde använda det till att tapetsera Sverige med budskapet att invandringen inte alls har strypts. Just nu är det typ Expressen som drar lasset genom att ställa kritiska frågor till Morgan Johansson samt att skriva ledartexter som ifrågasätter hur fan de har tänkt egentligen. Låter det som en rimlig ordning att Bonniers varnar för massinvandringen och dess konsekvenser medan SD och M sitter och halvsover? Nä, men det är faktiskt så det är just nu. Bizarro world.
Min prognos för väljarströmmar i närtid är att SD och KD kommer att ha varsin blygsam rännil av tillförsel från M. Detta i uppgivenhet över att M:s idé om att vara en ”kraftfull opposition” utan SD-stöd är ett hopplöst företag. Den dag som M till slut accepterar verkligheten kommer hela M+KD+SD-konstellationen att kunna börja växa i väljarstöd tillsammans, men troligen kommer det att innebära en viss nedgång (eller åtminstone utebliven uppgång) för SD.