2018-12-08, 10:22
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja, att läsa en tidning från, säg, 1990-talet (ok jag vet inte exakt när men har för mig tidningarna var som mäktigast just innan internetnyheter slog genom) och man tas till en helt annan värld.
Idag är SVD nästan som Metro var i början. Man skummar genom den på 15 minuter (ännu snabbare nu när man måste hoppa över alla snyftartiklar).

Men visst - de kan inte klandras för tidningsdöden. Folk idag behöver inte nyheter för det är gratis. Tidningarna kanske lever på att bli propaganda maskiner istället?

Det är likadant med webben. De viktigaste nyheterna får jag från SVT.se. varför ska jag gå in på SvD? "Mina" vinklingar får jag från Nya Tider, Fria Tider, Samnytt, med fler.

Kanske att SvD undersökt sin kundkrets och beslutat inrikta sig på den goda medelklassen istället för samhällskritikerna?

Förbannat bra skrivet!
Här är du nog ”spot on”.
Jag gör dessutom på samma sätt med ”vinklingarna”.
Tack för din text.
Citera
2018-12-08, 12:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Har sagt upp SvD då den inte längre är en borgelig konservativ tidning. Jag vägrar stödja vänsterjournalestik.

Villket är synd. Nu när SvD skulle behövas som mäst og bäst.
Citera
2019-01-20, 17:00
Medlem
Råkade idag kolla SVD igen, en månad sedan sist.

Bläddrade till kulturdelen som började med artikeln "Det här har jag rätt säga - och du får tycka vad du vill" som handlar om en hyllad tysk författare som skrivit " högerextrema" artiklar och nu beklagar sig över åsiktskorridoren.

Sen följer bland annat artikeln
* "Hon följer paret som vägrade rädda henne från nazisterna".
* "Obamacare blev ett skällsord Trump kunde kampanja på" - en intervju med Jesse Jackson.
* En artikel om nazism, pennalism och systematiska övergrepp på ett katolskt kloster.
* En artikel om hur orealistisk Trumps mur är.

Exakt sådant här jag vill undvika för jag blir irriterad av att läsa humanitär propaganda.
Ställde istället tillbaka SVD.
Citera
2019-01-20, 19:24
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Utbyta åsikter på ledarsidan? Varför 2015?

Ja, på den tiden tilläts läsare kommentera vad ledarskribenten tog upp. Det ledde ofta till intressanta diskussioner med andra konservativt lagda personer utan att degenerera till lekstugenivå som ofta är fallet här.

Jag vet, tanken svindlar på samma sätt som att man en gång i tiden fick köpa alkohol i vanliga matbutiker. Men det roliga tog slut 2015, då man helt sonika släckte ner det sista vattenhålet i MSM. Sedan dess har SvD gått utför allt snabbare.
Citera
2019-01-20, 20:58
Medlem
HipToBeSquares avatar
Chefsredaktören Tove Lifvendahl på SvD blev kallad till Bilderberg 2014. De ville antagligen att de skulle föra en mer globalistvänlig journalistik likt DN. Resultatet kan man se idag och SvD är en pajastidning. Gör man som globalisterna vill så får man skylla sig själv, man lika gärna skjuta sig själv i foten.
Citera
2019-01-21, 10:14
Medlem
Ankdammsmans avatar
En stor del av problemet är presstödet. Utan det hade chansen ökat dramatiskt att SvD faktiskt hade försökt fylla högernischen på riksplanet på mer än ledarsidan. Nu får de tiotals miljoner för att driva en DN-klon istället. Marknaden för vänsterliberal allmän-och kulturjournalistik är givetvis helt mättad, men Karén & Co kan ändå köra på.

Det allra roligaste är att presstödet ska säkra mångfalden. Epic, epic fail.
Citera
2019-01-21, 18:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
En stor del av problemet är presstödet. Utan det hade chansen ökat dramatiskt att SvD faktiskt hade försökt fylla högernischen på riksplanet på mer än ledarsidan. Nu får de tiotals miljoner för att driva en DN-klon istället. Marknaden för vänsterliberal allmän-och kulturjournalistik är givetvis helt mättad, men Karén & Co kan ändå köra på.

Det roliga är att det inte kommer att hjälpa. SvD är dödsdömt.
Citera
2019-01-24, 09:42
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Det är ganska ironiskt, då presstödet hjälper tidningarna att producera ett större och bredare material, som i sin tur kan locka en bredare och större grupp av läsare. Dessa läsare tror sig tidningen kunna behålla med samma inriktning som alla andra tidningar.
Citera
2019-01-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det roliga är att det inte kommer att hjälpa. SvD är dödsdömt.

I och för sig har SvD varit starkt beroende av stöd utifrån för att gå runt så länge någon kan minnas. De var under flera årtionden en av landets största mottagare av presstöd (eftersom de var andratidning i huvudstaden) och dessutom fick de stadigt ekonomiskt stöd från SAF. Utan dessa båda strömmar av stöd hade de nog gått i backen redan för 40-50 år sedan. Men skillnaden är ju att SvD på Buster von Platens tid (80-90-talen) var en kvalitetstidning med riktigt bra journalistik och kritik, och dessutom en tidning som inte kände sig tvungen att imitera DN i sitt tilltal och sina åsikter.
Citera
2019-01-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nu har SVD förfallit till att handla om snyftartiklar om flyktingar. De var, för inte så länge sedan, förnuftets röst. Staten gjorde något vänsterblivet och SVD var enda tidning som skrev hur galet det var.

Nu har även SVD tappat tråden.
Varför blir det så här?
Vad kan man göra åt det?

Du kan inte ha läst Per Gudmundssons ledarstick. Bad boy på tidningen tillsammans med
kollegan Ivar Arpi.
Citera
2019-01-24, 11:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
I och för sig har SvD varit starkt beroende av stöd utifrån för att gå runt så länge någon kan minnas. De var under flera årtionden en av landets största mottagare av presstöd (eftersom de var andratidning i huvudstaden) och dessutom fick de stadigt ekonomiskt stöd från SAF. Utan dessa båda strömmar av stöd hade de nog gått i backen redan för 40-50 år sedan. Men skillnaden är ju att SvD på Buster von Platens tid (80-90-talen) var en kvalitetstidning med riktigt bra journalistik och kritik, och dessutom en tidning som inte kände sig tvungen att imitera DN i sitt tilltal och sina åsikter.
Du har helt rätt, dock accelererar SvD mot djupet genom sjunkande upplagor. SvD’s vänstersväng på nyhets och kulturplats har knappast hjälpt. Hade man haft en konservativ inrikting och varit lite av Fox News i svensk tidningsvärld så tror jag att SvD hade kunnat överleva. Nu är det en DN klon utan värde.
Globalisteterna på ledarplats räcker inte för att rädda SvD.
Citera
2019-01-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du har helt rätt, dock accelererar SvD mot djupet genom sjunkande upplagor. SvD’s vänstersväng på nyhets och kulturplats har knappast hjälpt. Hade man haft en konservativ inrikting och varit lite av Fox News i svensk tidningsvärld så tror jag att SvD hade kunnat överleva. Nu är det en DN klon utan värde.
Globalisteterna på ledarplats räcker inte för att rädda SvD.

Visst, SvD är i nuläget (och sedan omkring 2010) en rätt schizofren tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in