2019-01-23, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Åklagaren vet garanterat, vilket är skilt på att åklagaren är ärlig. Hur hela ärendet hanterats talar för att bedömningen lutar sig mot släktskapet inom rättsväsendet.

Nej, snacket om " släktskap" inom rättsväsendet är en myt, vilket flertalet utredningar visat.

Åklagaren är heller knappast så korkad att hon väljer att spela rysk roulette med sin karriär och begå justitiemord på sig själv, bara för att en våldtäktsanklagad polis skall undkomma straff, vilket ju isf vore fallet här. Särskilt inte som att hon inte har något att vinna på det, och i synnerhet inte då även en annan åklagare gjort samma bedömning.

Hur ärendet skötts talar snarare för att man gått grundligt tillväga. Det är inte första gången utredningsuppgifter som ej är kända för allmänheten helt kan ändra på ett spelbräde.

som sagt:

Citat:
– Om man tar del av samtliga uppgifter i förundersökningen så menar jag att det ger en helt annan bild än vad som framgår i medierna och från Anders Lindstrand, säger hon.

Citat:
Utredare på försäkringsbolaget har givetvis bättre koll än åklagaren på vilka ärendet hon tidigare haft eller inte haft mot försäkringsbolag.

Självklart, dock är ju frågan hur hennes tidigare ärenden hos försäkringsbolagen är av intresse för denna utredning. Det kan ju vara en utav dom där sakerna som ger ärendet " ett annat ljus".
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-01-23 kl. 20:38.
Citera
2019-01-23, 20:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej, snacket om " släktskap" inom rättsväsendet är en myt, vilket flertalet utredningar visat.

Åklagaren är heller knappast så korkad att hon väljer att spela rysk roulette med sin karriär och begå justitiemord på sig själv, bara för att en våldtäktsanklagad polis skall undkomma straff, vilket ju isf vore fallet här. Särskilt inte som att hon inte har något att vinna på det, och i synnerhet inte då även en annan åklagare gjort samma bedömning.
Så den här polisen har alltså haft tidigare utredningar på sig där man tvingats utreda vilket jäv som föreligger hos andra ... där ser man...

Citat:
Hur ärendet skötts talar snarare för att man gått grundligt tillväga. Det är inte första gången utredningsuppgifter som ej är kända för allmänheten helt kan ändra på ett spelbräde.

som sagt:
Nej, det är inte normalt eller att betrakta som grundligt när man använder våldtäktsundersökningen för att sätta dig brottsoffret för narkotikabrott...

Citat:
Självklart, dock är ju frågan hur hennes tidigare ärenden hos försäkringsbolagen är av intresse för denna utredning. Det kan ju vara en utav dom där sakerna som ger ärendet " ett annat ljus".
Det var ju du själv som tog upp det ... som ett led i att försöka smutskasta kvinnan ... så det får du väl själv stå för.
Citera
2019-01-23, 20:44
Bannlyst
Citat:
Så den här polisen har alltså haft tidigare utredningar på sig där man tvingats utreda vilket jäv som föreligger hos andra ... där ser man...

Det har jag ingen aning om, jag syftade på dom mycket omfattande utredningar som gjorts ang internutredande svensk polis rent generellt. Den har som sagt visat sig hålla en hög standard i internationell jämförelse

Citat:
Nej, det är inte normalt eller att betrakta som grundligt när man använder våldtäktsundersökningen för att sätta dig brottsoffret för narkotikabrott...

Jo det råder normalt fri bevisföring i Sverige. Framkommer uppgifter på brott så får man använda sig utav dom uppgifterna oavsett hur dom kommit fram.

Eftersom åklagare valt att väcka åtal för narkotikabrott ( eget bruk) så bedöms det inte som hon har haft som en invändning som är trovärdig.

Citat:
Det var ju du själv som tog upp det ... som ett led i att försöka smutskasta kvinnan ... så det får du väl själv stå för.

Kvinnan breder ju ut sig ganska självmant på sociala medier.

Jag står helt klart för att jag tror det finns saker som hon väljer att inte ta med i sitt korståg och hatkampanj mot polismannen på facebook.

Det här kan var en sådan sak.

Vad mer som framgår av den sekretessbelagda FUP:en kan vi bara spekulera i.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-01-23 kl. 20:57.
Citera
2019-01-23, 20:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det har jag ingen aning om, jag syftade på dom mycket omfattande utredningar som gjorts ang internutredande svensk polis rent generellt. Den har som sagt visat sig hålla en hög standard i internationell jämförelse
Vilket eventuellt jäv och vilka relationer som kan ha påverkat här har du alltså ingen kunskap om du heller.

Citat:
Jo det råder normalt fri bevisföring i Sverige. Framkommer uppgifter på brott så får man använda sig utav dom uppgifterna oavsett hur dom kommit fram.

Fri bevisföring är skilt ifrån att man använder utredningsresultat för att skrämma bort offer från att anmäla, eller för att trakassera offer som man av något skäl inte gillar.
Så nej - våldtäktsoffer har normalt inget att frukta i det avseendet, fokuset kommer inte vara att fälla dem för eget intag av narkotika.

Citat:
Eftersom åklagare valt att väcka åtal för narkotikabrott ( eget bruk) så bedöms inte det hon har haft som invändning som trovärdigt.
Åklagaren har ett mycket udda sätt att handlägga det hela på -- vilket jag redan konstaterat.
Citera
2019-01-23, 20:52
Bannlyst
Citat:
Vilket eventuellt jäv och vilka relationer som kan ha påverkat här har du alltså ingen kunskap om du heller.

Nej, men vi kan konstatera att det inte är särskilt troligt att inte en, utan TVÅ , åklagare villigt blottar strupen och inför allt och alla begår justitiemord på sig själva.

SU har hårda bestämmelser för att undvika sådant och hade dom brutits hade vi garanterat fått höra det en miljon gånger vid det här laget.

Citat:
Fri bevisföring är skilt ifrån att man använder utredningsresultat för att skrämma bort offer från att anmäla, eller för att trakassera offer som man av något skäl inte gillar.
Så nej - våldtäktsoffer har normalt inget att frukta i det avseendet, fokuset kommer inte vara att fälla dem för eget intag av narkotika.

Nu kom ju detta fram efter att hon anmält, och nej, det är fortfarande inte onormalt att använda uppgifter / analyser som kommit ifrån en målsägande, som sedan renderar i ett nytt ärende där målsägande blir misstänkt.

Hennes invändning om hur hon fått substansen i sitt blod / urin anses uppenbarligen inte trovärdig, hade den varit det hade åklagaren inte valt att åtala.

Citat:
Åklagaren har ett mycket udda sätt att handlägga det hela på -- vilket jag redan konstaterat.

Som sagt, det är alls inte omöjligt att media skriver skandalrubriker, och en målsägande tjuter som en stucken gris på sociala medier,
(ackompanjerad av sina anhängare) men att uppgifter som finns hos åklagare/ polis och som inte framgår av media, eller målsägande, ger en HELT annan bild utav det hela. Det vore inte första gången det hände, och det är inte ett udda/konstigt handläggande av en åklagare att han beslutar efter det utredningen visar, och inte vad media skriver.

Det gäller troligtvis både ärendet där kvinnan är målsägande och där hon är misstänkt, dem rör ju samma händelse.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-01-23 kl. 21:46.
Citera
2019-01-23, 21:59
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Detta är knappast uppgifter som den anklagade polismannen sitter på och återigen så kan man ha olika försäkringar hos olika försäkringsbolag.

Nej, exakt. Han har inga uppgifter eftersom han har fabulerat, dvs snackat dynga. If har ju undersökt detta och kommit fram till att det bara är ljug.
Citera
2019-01-23, 22:05
Medlem
sandyhells avatar
Citat:

Word! Man kan verkligen ifrågasätta Afrenondskas intentioner, en liten poliskramare kanske? Sen när i hela helvete blev det ok att använda någons rape-kit emot denne? Det inträffar tydligen bara när man anmäler en polis.
Senast redigerad av sandyhell 2019-01-23 kl. 22:08.
Citera
2019-01-23, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Nej, exakt. Han har inga uppgifter eftersom han har fabulerat, dvs snackat dynga. If har ju undersökt detta och kommit fram till att det bara är ljug.

Nej och det är knappast han som skrivit pm:et heller. Vart uppgiften kommer ifrån vore också intressant att veta, och än mer varför det nämns i ärendet.

En sak är säker, det är knappast någon utredare som bara på måfå kokat ihop något efter att spelat tärning

IF är inte det enda försäkringsbolaget heller.
Citera
2019-01-23, 22:36
Bannlyst
Citat:
Word! Man kan verkligen ifrågasätta Afrenondskas intentioner, en liten poliskramare kanske? Sen när i hela helvete blev det ok att använda någons rape-kit emot denne? Det inträffar tydligen bara när man anmäler en polis.

Poliskramare?Ja jag har ju en sambo som är polis

Det har alltid varit ok med fri bevisföring i sverige, iaf har vi haft det så mycket länge. Och nej det inträffar inte alls bara när man anmäler en polis, jag känner till flertalet ärenden där det i en utredning kommer fram uppgifter om en målsägande som i sin tur genererar andra ärenden gentemot denne som misstänkt, inga konstigheter.

I sådana här trådar behövs ofta lite motvikt till dem drev och konspirationer som frodas, det är mina intentioner.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-01-23 kl. 22:54.
Citera
2019-01-23, 23:46
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Poliskramare?Ja jag har ju en sambo som är polis

Det har alltid varit ok med fri bevisföring i sverige, iaf har vi haft det så mycket länge. Och nej det inträffar inte alls bara när man anmäler en polis, jag känner till flertalet ärenden där det i en utredning kommer fram uppgifter om en målsägande som i sin tur genererar andra ärenden gentemot denne som misstänkt, inga konstigheter.

I sådana här trådar behövs ofta lite motvikt till dem drev och konspirationer som frodas, det är mina intentioner.

Visa mig ett våldtäktsfall där våldtäktsanmälarens rape kit använts för att väcka åtal pga påvisad narkotikaförekomst i blod/urin. Ja, det är fri bevisföring, men den används inte för att avskräcka våldtäktsoffer från att anmäla. Varför är det skillnad när man anmäler en polisman? Ska rape kits användas mot den som anmält? Nej, självklart inte. Om du har mer än 1 hjärncell så kan du räkna ut med arslet varför.
Citera
2019-01-24, 07:05
Bannlyst
Citat:
Visa mig ett våldtäktsfall där våldtäktsanmälarens rape kit använts för att väcka åtal pga påvisad narkotikaförekomst i blod/urin. Ja, det är fri bevisföring, men den används inte för att avskräcka våldtäktsoffer från att anmäla. Varför är det skillnad när man anmäler en polisman? Ska rape kits användas mot den som anmält? Nej, självklart inte. Om du har mer än 1 hjärncell så kan du räkna ut med arslet varför.

Återigen, fri bevisföring gäller. Helt oväsentligt hur man kommit över bevisningen, och helt oväsentligt om man kommit över bevisning på det sättet 1, 2, 19, eller 0 ggr tidigare.

Nej det är inte skillnad när man anmäler en polisman, jag kan spotta fram mängder med ärenden där en målsägande i princip lagt sig själv i samband med att denne anmält någon.

Ska man per automatik bli åtalsimmun för att brottsmisstanken kommit fram i samband med något man själv anmält? Självklart inte.

Om du har mer än en hjärncell kan du nog räkna ut varför
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-01-24 kl. 07:11.
Citera
2019-01-24, 07:58
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Återigen, fri bevisföring gäller. Helt oväsentligt hur man kommit över bevisningen, och helt oväsentligt om man kommit över bevisning på det sättet 1, 2, 19, eller 0 ggr tidigare.

Nej det är inte skillnad när man anmäler en polisman, jag kan spotta fram mängder med ärenden där en målsägande i princip lagt sig själv i samband med att denne anmält någon.

Ska man per automatik bli åtalsimmun för att brottsmisstanken kommit fram i samband med något man själv anmält? Självklart inte.

Om du har mer än en hjärncell kan du nog räkna ut varför

Men sluta svamla nu. Jag pratar inte om anmälningar i stöesta allmänhet, utan våldtäktsanmälningar. Där brukar rättsväsendet inte använda sig av den fria bevisföringen på detta sätt. Så ge mig ett exempel där an våldtäktsoffers rape- kit använts mot hen! Du som kunde spotta fram mängder...
Senast redigerad av sandyhell 2019-01-24 kl. 08:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in