2019-01-23, 22:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Häng en tyngd i en fjäder. Om fjäderns töjs finns det en kraft.

Nej då finns det ett luftmostånd. Eller ett motsånd. Inte en kraft.
Citera
2019-01-23, 22:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nej då finns det ett luftmostånd. Eller ett motsånd. Inte en kraft.

Hur kan man dra ut en fjäder utan kraft? 🤔
Citera
2019-01-23, 22:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej.

Jag har aldrig riktigt begripit det där med idioter som tjurskalligt säger nej och på så sätt tror att de har falsifierat hela vetenskapen.

Det funkar inte riktigt så i den riktiga världen. Att du säger "nej" betyder liksom inte så himla mycket när vetenskapen anser att gravitation faktiskt är bevisad. Vill du hävda något annat får du falsifiera att saker faller nedåt...
Citera
2019-01-23, 22:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kan du förklara för mig, om du har två system med tryckskillnad emellan så behövs en avgränsare.
Atmosfären har övertryck jämfört med vakuum i rymden. Vad händer om du gör hål på en förpackning med övertryck?
Nej, trycket avtar gradvis, vilket vi kan mäta, ju högre upp ju lägre tryck. Förklara det om det finns en barriär, då borde trycket vara lika, oavsett höjd.

Citat:
Hur kan atmosfärens övertryck runt jorden finnas kvar? Och säg för fan inte "gravitationen". Om du säger "gravitationen" ändå så får du bevisa den ;-)
Gravitationen. Vilket bevisas av att atmosfären har mer massa än rymden utanför atmosfären. Att massa attraherar massa råder det inget tvivel om.

Citat:
Och det finns ingen dome. Däremot finns Van-Allen bältena. Och det vet ju du också att vi inte kan ta oss igenom dom. Kolla på (det nu nedlagda) Orion-projektets videos. Dom är helt clueless när det gäller hur dom ska ta sig igenom VA-bältena.
Van Allen själv har sagt att det inte var något problem för Apollo-farkosterna att ta sig igenom strålningen. De fick lite drygt en röntgen—dos. Orion hade problem med modern elektronik, som är mycket känsligare än den på Apollos tid.
Citera
2019-01-23, 22:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej. Det kan förklaras med densitet. Och vikt.

Nej det kan såklart inte förklarar med densitet. Densitet är ingen kraft och den saknar en riktning.
Samma sak med vikt (massa). Vikt är ingen kraft och den saknar en riktning.

Du har nog inte tänkt igenom det här riktigt. Vilket ifs är en grundförutsättning för att tro på att jorden är platt.

Citat:
Om allting skulle dras ner av gravitation så kan ingenting flyga. En A-380 väger 500 ton. Den kan flyga.

Jag tror du saknar grundläggande kunskap inom fysik.
Citera
2019-01-23, 22:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Saker med högre densitet än den omgivande miljön faller neråt. Punkt. Utom flygplan.

Punkt? Varför faller de nedåt och hur vet de vad som är ned?

Enligt Newtons rörelselagar behövs det en kraft för att förflytta ett föremål. Du påstår nu att detta inte stämmer?
Citera
2019-01-23, 22:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej men jag vet att ett högre tryck utjämnar med ett lägre tryck.

Nja det är ju inte riktigt sant. Det är lägre lufttryck på ett 200m högt berget än nere i dalen.
Hur tror du en höjdmätare fungerar?

Som sagt, du har nog inte riktigt tänkt igenom det hela.
Men du hade nog bara otur när du tänkte.
Citera
2019-01-23, 22:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kämpar genom luften eller flyger genom "jymden"? Det handlar bara om lufttrycket innanför och utanför väggen. Inte framåt. Och ni kallar mig en idiot?

Shame on you!
Det är fortfarande bara en atmosfärs tryck. Flygplanet driv framåt med stor motorkraft genom atmosfärens luftmotstånd. Rymdstationen bara "är" i vakuum.
Citera
2019-01-23, 23:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Visst men Vomit Comet flyger ju i en "sinus kurva" inom atmostfären. Och vad ska jag tillstå att NASA har åkt till månen och att jorden är rund bara därför?
Du missade (medvetet?) helt poängen. Hur kommer det sig att objekt med högre densitet än luft, kan flyta i luft under fritt fall? Det är precis som om när gravitationen är neutraliserad, då tappar plötsligt densiteten/flytkraften all kraft.
Citera
2019-01-23, 23:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du får bevisa lite nu känner jag

Det är faktiskt du som kommer med väldigt extraordinära påståenden som går stick i stäv mot etablerad kunskap. Följaktligen är det du som ska bevisa dina påståenden.

Du säger bland annat att det inte behövs någon kraft för att förflytta ett föremål vilket strider mot något så grundläggande som Newtons rörelselagar. Vad har du för bevis för att något så välbeprövat som Newtons 2:a är felaktig?
Citera
2019-01-23, 23:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Nej.

Jasså minsann.
En barnvagn står på en gata som lutar svagt med 2 grader. Den står stilla i början men börjar långsamt att rulla. Vad är det för kraft som orsakar rörelsen? Och säg inte "densitet". Kan du inte förklara hur densitet får ett föremål som står helt stilla att börja röra på sig så är du bara löjlig.
Citera
2019-01-23, 23:26
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Du är off-topic.

Jag off topic? Du gav exakt samma exempel fast skruvat till din patetiska verklighetsuppfattning. Förklara hur densitet kan få saker att röra på sig. Det är din uppfinning. Förklara den.
Senast redigerad av Sadoman 2019-01-23 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in