2019-01-23, 16:03
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Fokusera på de riktiga konspirationerna nu istället. Att NASA ljuger om mycket stämmer, frågar någon mig så har vi inte varit på månen, vi kommer inte ut i yttre rymden. Vi kan inte och har aldrig kunnat. Men detta är en psy-op. Nån "platt-jordsexpert" får gärna debunka videon men jag tror inte någon kan det.

Varför är NASA de som "ljuger". Är alla andra organisationer också med i lögnen? Du är bara ett stenkast från skogstokig knäppskalle men lyckas ändå försöka höja dig över dina egna - imponerande.
Citera
2019-01-23, 17:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
... vi kommer inte ut i yttre rymden. Vi kan inte och har aldrig kunnat...
Vad är det som hindrar oss?
Tror du liksom en del plattjordingar, att det är en stor ostkupa (dome) över jorden?
Citera
2019-01-23, 20:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det som hindrar oss?
Tror du liksom en del plattjordingar, att det är en stor ostkupa (dome) över jorden?

Kan du förklara för mig, om du har två system med tryckskillnad emellan så behövs en avgränsare.
Atmosfären har övertryck jämfört med vakuum i rymden. Vad händer om du gör hål på en förpackning med övertryck?

Hur kan atmosfärens övertryck runt jorden finnas kvar? Och säg för fan inte "gravitationen". Om du säger "gravitationen" ändå så får du bevisa den ;-)

Och det finns ingen dome. Däremot finns Van-Allen bältena. Och det vet ju du också att vi inte kan ta oss igenom dom. Kolla på (det nu nedlagda) Orion-projektets videos. Dom är helt clueless när det gäller hur dom ska ta sig igenom VA-bältena.
Citera
2019-01-23, 20:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Kan du förklara för mig, om du har två system med tryckskillnad emellan så behövs en avgränsare.
Atmosfären har övertryck jämfört med vakuum i rymden. Vad händer om du gör hål på en förpackning med övertryck?

Hur kan atmosfärens övertryck runt jorden finnas kvar? Och säg för fan inte "gravitationen". Om du säger "gravitationen" ändå så får du bevisa den ;-)

Och det finns ingen dome. Däremot finns Van-Allen bältena. Och det vet ju du också att vi inte kan ta oss igenom dom. Kolla på (det nu nedlagda) Orion-projektets videos. Dom är helt clueless när det gäller hur dom ska ta sig igenom VA-bältena.

Varför godkänner du inte gravitationen? Tror du inte att den finns? Vad tror du själv gör att atmosfären håller sig runt jorden?
Citera
2019-01-23, 20:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför godkänner du inte gravitationen? Tror du inte att den finns?

Om du bevisar för mig att den finns så ska jag tro på den. Varsågod.
Citera
2019-01-23, 20:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om du bevisar för mig att den finns så ska jag tro på den. Varsågod.

Men i dagsläget tror du inte att gravitationen finns? Vad kallar du den kraften som förflyttar föremål nedåt?

Och, vad tänker du utgör ’behränsningen’ mellan atmosfär och rymden?
Citera
2019-01-23, 20:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Men i dagsläget tror du inte att gravitationen finns? Vad kallar du den kraften som förflyttar föremål nedåt?

Och, vad tänker du utgör ’behränsningen’ mellan atmosfär och rymden?

Van allen bältena är "avgränsningen" tror jag. Vad är din teori för att hålla fast ett övertryck jämsides ett noll-tryck (vakuum) sida vid sida utan avgränsning? Sen finns det visuella avgränsningar osv. på hur långt man kan se, men det är atmosfäriska effekter. Den kraften som flyttar saker neråt är ingen kraft. Det har med densitet och flytkraft att göra. Den där kraften du pratar om som flyttar saker neråt, kan du visa mig hur den kan flytta min heliumballong neråt?
Senast redigerad av Nostradumbass 2019-01-23 kl. 20:38.
Citera
2019-01-23, 20:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Van allen bältena. Den kraften som flyttar saker neråt är ingen kraft. Det har med densitet och flytkraft att göra. Den där kraften du pratar om som flyttar saker neråt, kan du visa mig hur den kan flytta min heliumballong neråt?

Hah. Densitet minsann. Den brukar ofta få höra i plattjordtråden. Det är densitet som drar ut en belastat fjäder alltså?

Ballongen far upp för att den tyngre luften vill ligga under den lättare ballongen. Alltså gravitation.

Kan inget objekt ta sig igenom van Allen-bältena?
Citera
2019-01-23, 20:40
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ballongen far upp för att den tyngre luften vill ligga under den lättare ballongen. Alltså gravitation.

Hahaha. Gravitation är alltså samma sak som densitet och flytkraft? Gravitation påverkar alltså "tyngre" materia mer än lätt materia så att tyngst materia "vill" ligga underst?
Citera
2019-01-23, 20:41
Medlem
madtops avatar
Citat:

Vilken "förpackning"???
Det finns såklart ingen förpackning.

Citat:

Lufttrycket minskar med stigande höjd. Tryckskillnaden mellan atmosfären på 10 mils höjs och 11 mils höjd är försumbar. Kraften som "suger" är därför försumbar.
Citera
2019-01-23, 20:43
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och säg för fan inte "gravitationen". Om du säger "gravitationen" ändå så får du bevisa den ;-)

Gravitation är bara ett annat namn för den nedåtriktade kraften.
Att bevisa gravitation är så enkelt som att hänga upp en tyngd i en fjäder och konstatera att fjädern töjs ut. Vill du ha lite överkurs så kan du konstatera att storleken på fjäderns töjning är proportionell mot tyngdens storlek - vilket i sin tur betyder att den nedåtriktade kraften är proportionell mot massan.
Senast redigerad av madtop 2019-01-23 kl. 20:53.
Citera
2019-01-23, 20:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hahaha. Gravitation är alltså samma sak som densitet och flytkraft?

Nej absolut inte. Densitet är ingen kraft och den saknar riktning.
Flytkraft är ett resultat av att det finns en nedåtriktad kraft. Ingen gravitation - ingen flytkraft.
Senast redigerad av madtop 2019-01-23 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in