Låtskrivaren Kenneth Gärdestad, 69, har gått bort i sviterna av sin cancer.
Det bekräftar familjen.
– Vi har sett vartåt det gick men det går aldrig förbereda sig, säger sonen Christofer Gärdestad.
Kenneth Gärdestad var en känd, svensk artist som gjorde mycket musik tillsammans med sin bror Ted Gärdestad.
De senaste åren har han varit sjuk i cancer – och nu bekräftar familjen att han har gått bort.
Kenneth Gärdestad har den senaste tiden vårdats på sjukhus, och tidigt på lördagsmorgonen somnade han in. Vårdpersonal ringde då familjen, och berättade att det hela hade skett stillsamt.
Helt otroligt att Kenneth inte har fått en egen tråd. Ja jag vet att Ted gjorde musiken och brorsan Kenneth skrev texterna och det blev en helt osannolik duo men nog borde textförfattaren ha fått en egen tråd.
Jag minns 1972-1975 när Ted blev hur poppis som helst och mina bägge storasystrar rent avgudade honom. Bröderna Gärdestad var aldrig poppis hos mig för jag förstod inte deras storhet
Den amerikanska supergruppen Toto med bröderna Porcaro var mycket goda vänner til Ted, Kenneth och Janne Schaffer och inledningen til Teds vinnarlåt i Eurovisionen från 1979 (=Satellit) influerades mycket utav Totos "Hold the line".
Det sa Kenneth för några år sedan.
Senast redigerad av InteMuhammed 2018-03-03 kl. 23:38.
Teds och Kenneths pappa Arne jobbade på Kronofogdemyndigheten och pappan fick sin släng av sleven på ett mycket kärleksfullt sätt med låten "Klöversnoa". Lyssna på texten så förstår ni det.
Hade han planer på att begå självmord redan på 70-talet? Tänker främst på låten Eiffeltornet, där han sjunger om att han kommer begå självmord om han blir lämnad.
Så dåligt han mår. Så ledsen jag blir att se detta.
Detsamma. "Sol, vind och vatten" har en strof som också är märklig. "Jag tror jag tror att livet får ett lyckligt slut". Så blev det inte.https://youtu.be/OAedjDif11U
Hade han planer på att begå självmord redan på 70-talet? Tänker främst på låten Eiffeltornet, där han sjunger om att han kommer begå självmord om han blir lämnad.
Nej men däremot var det folk som sjöng jag ska hoppa framför pendeltåget efter hans död,lite väl kanske