2019-01-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Att även om olika stegräknare får samma summa så ger informationen inte ett skit.
Mig ger det en del. Motivation! Jag har bl a som mål att gå minst 15-tusen steg per dag. Ser man då på stegräknaren att det saknas steg är det bara att ge sig ut och traska.
Citera
2019-01-23, 13:45
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Att även om olika stegräknare får samma summa så ger informationen inte ett skit.

Vad menar du? Ska en stegräknare ge information om något annat än antal steg?
Citera
2019-01-23, 13:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Är ju precis det Fenjal888 menar. Att det endast ger en siffra på antal steg. Ingenting om förbränningen eller dylikt. Hade du läst en sida bak i tråden så skrev h*n det också tydligt.
Citera
2019-01-23, 13:59
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Mig ger det en del. Motivation! Jag har bl a som mål att gå minst 15-tusen steg per dag. Ser man då på stegräknaren att det saknas steg är det bara att ge sig ut och traska.

Det var ju kul för dig. Oavsett vilket mål du sätter på en stegräknare så kommer den aldrig någonsin kunna garantera ett resultat. Det finns många motiverade som aldrig får sina resultat för de famlar runt i blindo.

Citat:

Pja, vissa (speciellt feta optimister) vill gärna ge någon sorts ekvation som t ex "1000 steg = 100 kcal" eller något liknande, det är detta jag vill betona en stegräknare aldrig kan ge.
Citera
2019-01-23, 14:07
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är ju precis det Fenjal888 menar. Att det endast ger en siffra på antal steg. Ingenting om förbränningen eller dylikt. Hade du läst en sida bak i tråden så skrev h*n det också tydligt.

hehe jo men en stegräknare ger ju ändå information om hur mycket du rört dig på en dag. Det är väl inte värdelös information?
Citera
2019-01-23, 14:08
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Pja, vissa (speciellt feta optimister) vill gärna ge någon sorts ekvation som t ex "1000 steg = 100 kcal" eller något liknande, det är detta jag vill betona en stegräknare aldrig kan ge.

Nje, men du kan ju översätta antal steg med km. Iallafall om du gått en långpromenad. Då går det att räkna ut kaloriförbrukningen på ett ungefär. Men det är väl bättre att köpa en GPS-klocka med pulsmätning såklart.
Citera
2019-01-23, 14:10
Medlem
Citat:
hehe jo men en stegräknare ger ju ändå information om hur mycket du rört dig på en dag. Det är väl inte värdelös information?

Den säger bara antal steg, om det en slöpromenad eller powerwalk och steglängden (sträckan) är den helt ovetande om. Totalt ointressant information.
Citera
2019-01-23, 14:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Nje, men du kan ju översätta antal steg med km. Iallafall om du gått en långpromenad. Då går det att räkna ut kaloriförbrukningen på ett ungefär. Men det är väl bättre att köpa en GPS-klocka med pulsmätning såklart.

Nej, den potentiella avvikelsen gör dessa ekvationer helt irrelevanta. "Normallängden" är ca 65 cm på ett steg. Vissa tar 40 cm steg och andra 80 cm. Vissa väger 70 kg och andra 110 kg. Ett pass på 10 000 steg som visar X kcal kan lätt bli dubbelt så mycket, eller hälften. Så det är totalt skitsnack att man kan använda dessa samband.

Det handlar om tid och puls, inte antal steg. Om du tycker steg är kul information, jättebra! Men kom inte och säg att du kan använda den informationen till något konstruktivt.
Citera
2019-01-23, 14:29
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Nej, den potentiella avvikelsen gör dessa ekvationer helt irrelevanta. "Normallängden" är ca 65 cm på ett steg. Vissa tar 40 cm steg och andra 80 cm. Vissa väger 70 kg och andra 110 kg. Ett pass på 10 000 steg som visar X kcal kan lätt bli dubbelt så mycket, eller hälften. Så det är totalt skitsnack att man kan använda dessa samband.

Det handlar om tid och puls, inte antal steg. Om du tycker steg är kul information, jättebra! Men kom inte och säg att du kan använda den informationen till något konstruktivt.

Om jag går en runda som jag vet är 5 km och på den rundan tar jag ca 6000 steg. Varje dag går jag rundan och tar ca 6000 steg. Tar det dessutom ca 60 minuter i snitt så kan jag räkna ut hyfsat vad förbränningen är.

Sedan börjar jag gå andra rundor. Eftersom jag är en van gångare går jag i princip i samma takt. Efter 6000 steg har jag då gått ca 5 km.

Exakt? Nej, men jag skulle inte säga att en stegräknare är helt poänglös.

Nu vet jag inte hur alla stegräknare funkar. Men den på min klocka går efter steglängder. Det är dock en dyr multisportklocka.
Citera
2019-01-23, 14:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Det ger information om antal steg man tagit. Så om man bryr sig om enbart den informationen så visst. Här var det dock en fråga om förbränning och i det syftet är stegräknare inte jättebra.
Citera
2019-01-23, 14:35
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det ger information om antal steg man tagit. Så om man bryr sig om enbart den informationen så visst. Här var det dock en fråga om förbränning och i det syftet är stegräknare inte jättebra.

Nänä, det är klart. Men om man har en fungerande hjärna så kan ju ett mätverktyg i kombination med annat ge en viss information.
Citera
2019-01-23, 14:58
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Nänä, det är klart. Men om man har en fungerande hjärna så kan ju ett mätverktyg i kombination med annat ge en viss information.

Eller så kan ett skensamband lura en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in