2019-01-23, 06:39
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteEnRosaKattTill
Eller så bevisar det inte någon gudsexistens utan ...tadaaaa : Aliens!

Skämt åsido, kan inte hitta några ”starka bevis för Gud” där men religösa tenderar ju till att vända och vrida på allt just för att bevisa sin tes (men det är en mänsklig egenskap och man får ta den för vad det är).

Aliens som i så fall skapade människan, inte ursprungligen skapade utan genom att mixa genom knep och knåp. De kanske vill utge sig för att vara gudar men de skapade väl inte himmel och jord och fåglar m.m. som det står i bibeln? De är möjligen om detta stämmer våra herrar och skapare men de är inte gud.
Citera
2019-01-23, 06:48
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Det stämmer... Titeln var sensationellt skriven för att locka till sig publik.
Den förklarar konceptet "Gud" enligt hebreiska religioner, att vara totalt felaktig.
Då man tar bort hans personliga inblandning i människors liv.
[En personlig gud som hjälper en är felaktig och direkt anti-spirituell kunskap, självömkan ger ingen utveckling.]

Den förklarar inte konceptet allsmäktig Gud/Brahma/Nirvana.

Läs det här gott folk: Det är en annan vinkel på vad "gud" är och aliens existens:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&u act=8&ved=2ahUKEwjiseLAmIPgAhWRhqYKHeKJBQYQFjABegQ ICRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.angelfire.com%2Fempire% 2Fserpentis666%2FAliens.html&usg=AOvVaw3dW2X_BbV1r a4KD8Ube58H

Kom inte och säg att det inte var spännande.
Citera
2019-01-23, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Läs det här gott folk: Det är en annan vinkel på vad "gud" är och aliens existens:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&u act=8&ved=2ahUKEwjiseLAmIPgAhWRhqYKHeKJBQYQFjABegQ ICRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.angelfire.com%2Fempire% 2Fserpentis666%2FAliens.html&usg=AOvVaw3dW2X_BbV1r a4KD8Ube58H

Länken fungerade inte. :/

Här har vi riktiga Gud:
http://facebook.com/profile.php?=73322363
Citera
2019-01-23, 09:00
Medlem
Historier om gudar är ett sätt att förklara saker man inte förstår eller har kunskap om. En bra historieberättare får respekt och lyssnare. En vidskeplig imam tränar sig duktig på att beskriva sin vidskepelse på ett övertygande sätt, okunniga, lättlurade eller individer pressade av sociala normer att tro på imamen påhitt. Det skapar samhörighet, vi är bättre än de som inte tror som vi. Vidskepelse är ett maktredskap med rötter i folktroskasualitet, är du God kommer du till paradiset, är du dum kommer du till helvetet. Ifrågasätter du det är du dum och kommer till helvetet, lättast är att vara God, då har imamen riktlinjer hur du ska vara God och därmed är du under kontroll. Med hård social kontroll har du inte så mycket val eftersom synd kan påstås smitta, hela familjen kommer till helvetet om en syndar.
Citera
2019-01-23, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Historier om gudar är ett sätt att förklara saker man inte förstår eller har kunskap om. En bra historieberättare får respekt och lyssnare. En vidskeplig imam tränar sig duktig på att beskriva sin vidskepelse på ett övertygande sätt, okunniga, lättlurade eller individer pressade av sociala normer att tro på imamen påhitt. Det skapar samhörighet, vi är bättre än de som inte tror som vi. Vidskepelse är ett maktredskap med rötter i folktroskasualitet, är du God kommer du till paradiset, är du dum kommer du till helvetet. Ifrågasätter du det är du dum och kommer till helvetet, lättast är att vara God, då har imamen riktlinjer hur du ska vara God och därmed är du under kontroll. Med hård social kontroll har du inte så mycket val eftersom synd kan påstås smitta, hela familjen kommer till helvetet om en syndar.

Nja, detta stämmer ju.
Man skapar sina egna verklighet.
Helvetet och himlen finns inom dig, här på jorden. Och demonen är ditt ego.

Dom flesta troende är inte det av populistiska motiv, det är rätt vågat att vara öppen troende idag; då det är en kontroversiell fråga som möts med starkt motstånd i många fall. Likt nu.
Senast redigerad av SinnesFrisk 2019-01-23 kl. 09:59.
Citera
2019-01-23, 09:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2019-01-23, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak

Oerhört spännande artikel! Tackar.

Finner det specifikt intressant då jag tydligen är fienden.
Är en yngre, Watcher själv och det var Greys som upplyste mig igenom abduktion-
det häftigaste som någonsin har hänt mig i hela mitt liv.

Fick bland annat uppleva 3.000-5.000~ år, på några minuter med förmågan att kunna komprehera allt som pågick som att det var i vanlig realtid.
Detta gav mig vid tillfället en oerhörd inblick i hur samhället fungerade.
( Jag fick uppleva ett samhälle på jorden, snarare observera* )
Dom introducerade mig till olika metafysiska koncept igenom att föra över sina tankar till mig.
Och gav mig förståelse likt, klickar med fingrarna -
Det var tre stycken Greys vid första tillfället.

Mvh
Senast redigerad av SinnesFrisk 2019-01-23 kl. 13:00.
Citera
2019-01-25, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Aliens som i så fall skapade människan, inte ursprungligen skapade utan genom att mixa genom knep och knåp. De kanske vill utge sig för att vara gudar men de skapade väl inte himmel och jord och fåglar m.m. som det står i bibeln? De är möjligen om detta stämmer våra herrar och skapare men de är inte gud.
Övrig skapelse borde vara ifrån den "allsmäktige". Om han så bara skapade ett system som tillåter liv naturligt (fysikaliska lagar/funktioner, materia cyklar(svarta hål, möjligheten för stjärnor osv)

Enligt denna version av människo-skapelsen.
Så bor dessa änglar som skapade oss i himmelen naturligt, deras hemplanet.

Vi är skapelser av änglar och är änglar till viss del, bokstavligen om den stämmer.
(Mestadels Homo Erectus dock)

Mvh
Citera
2019-02-03, 12:28
Medlem
Ryggradsluss avatar
Hur kan man inte förstå att det finns en skapare?

Att det bara kan finnas en ursprunglig möjliggörare högsta Gud eller skaparkraft.

Man vill' inte tro eller inse sanningen. Det kan underlätta. Jag förstår. Vi bör inte tänka på den högsta guden för mycket kanske.

Ingen kan ju sätta nåt vid sidan av Gud med sitt fulla förstånd.

Romarna måste ju vetat och förstått. Men kanske ignorerat och haft sina gudabilder som vi har superhjältar.

För att skaparen är så ouppnåelig, oförståbar. Som jag har svårt att tänka mig, förstås. Som det ska vara. Det tjänar väl inget till?

En oförståbar kraft som är upphovet till att vi kan finnas. Vars namn eller ord folk slänger sig med utan att kunna förstå mer än en del av vår mänsklighet som ju är allt vi har. och det vi kan greppa, se och tillåtas vara.

I en film häromdagen var det en kvinna som använde ordet Gud och det kändes så härligt mänskligt hur hon gjorde det mitt under sitt liv när hon levde det för fullt under sina dagliga förehavanden. Hon levde för fullt. Så vackert hon lever. Det var nåt så komplett där i den scenen. Så fullständigt.

När Jack Nicholson och co skulle iväg med hans Saab!

Jesus med vänner är här för oss.
Använder ni ofta ordet Gud och hur?

Känner ni att några insiktr på nåt sätt förstört era liv? Stört er vandring här.

Vad skulle ni helst inte veta?
Citera
2019-02-03, 12:59
Medlem
Man-At-Armss avatar
Är inte upplyst för fem öre. Men trivs med livet och gjorde inte det när jag försökte hitta en andlighet i livet.
Det var som jag sökte tröst i något ouppnåeligt, när trösten var så mycket lättare att finns i det greppbara vardagliga livet, med att sätta mig i ekorrhjulet. Hitta en partner, fast jobb osv...

Använder sällan ordet Gud. För Gud är ogreppbar och diffus för mig
Senast redigerad av Man-At-Arms 2019-02-03 kl. 13:02.
Citera
2019-02-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Att det bara kan finnas en ursprunglig möjliggörare högsta Gud eller skaparkraft.

Man vill' inte tro eller inse sanningen. Det kan underlätta. Jag förstår. Vi bör inte tänka på den högsta guden för mycket kanske.

Ingen kan ju sätta nåt vid sidan av Gud med sitt fulla förstånd.

Romarna måste ju vetat och förstått. Men kanske ignorerat och haft sina gudabilder som vi har superhjältar.

För att skaparen är så ouppnåelig, oförståbar. Som jag har svårt att tänka mig, förstås. Som det ska vara. Det tjänar väl inget till?

En oförståbar kraft som är upphovet till att vi kan finnas. Vars namn eller ord folk slänger sig med utan att kunna förstå mer än en del av vår mänsklighet som ju är allt vi har. och det vi kan greppa, se och tillåtas vara.

I en film häromdagen var det en kvinna som använde ordet Gud och det kändes så härligt mänskligt hur hon gjorde det mitt under sitt liv när hon levde det för fullt under sina dagliga förehavanden. Hon levde för fullt. Så vackert hon lever. Det var nåt så komplett där i den scenen. Så fullständigt.

När Jack Nicholson och co skulle iväg med hans Saab!

Jesus med vänner är här för oss.
Använder ni ofta ordet Gud och hur?

Känner ni att några insiktr på nåt sätt förstört era liv? Stört er vandring här.

Vad skulle ni helst inte veta?
Det spelar inte så stor roll för miög om det finns en skapare som inte går att upptäcka, men som har skapat världen. Tyvärr så lägger folk till en massa attribut och åsikter till denna skapare. Det finns miljontals människor som anser att de vet vad skaparen vill och de anser även att jag ska rätta mig i ledet. Dessutom gör de detta utan att komma med bra belägg.
Så tro gärna på en skapare, men låt denne sköta kontakten med människorna bäst den vill. Om den vill.
Citera
2019-02-03, 13:51
Medlem
Inte speciellt att förstå, alla är olika. Är man intresserad av naturkunskap och science så har man ganska lätt för att förstå hur allting uppkom och inte nödvändigtvis av att 'någon' satte allt i rullning. Finns en uppsjö av vetenskapliga skrifter som beskriver olika teorier om hur universum, galaxer, solsystem, jorden, livet här uppkom utan av någon påverkan av någon utifrån. Vad man vill tro på väljer man själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in