2019-01-18, 17:31
Medlem
Vore bra om detta håller sig tills nästa val, när det nu än blir.
2019-01-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Kan de bilda majoritet redan redan idag så kommer de att göra en jordskredsseger i valet 2022. Frågan är bara om M och KD förstår att de behöver samarbeta med SD?

Det skulle inte förvåna mig om Alliansen återuppstår istället.

Något som skulle förvåna mig ännu mindre är om M och KD hoppar in i regering tillsammans med S-C-L-MP, med skamset stöd från V.
De är så jädra rädda för " vad folk ska säga och tycka ", så de offrar hellre hela möjligheten. Den jag tror vore den enda som skulle våga vore Ebba B T. Hon är den enda som har stake att fråga chans på Jimmie. Tvingar hon då med Kristersson är saken ordnad. C och L kan stå där och frysa.

SMS, deras partier och folk i allmänhet lugnar ner sig tills mitten 2020. Vi behöver detta!
2019-01-18, 18:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Här kommer det;

Värt att notera M, KD och SD som skulle bilda majoritet.
Och det är innan uppgörelsen blev materialiserad och Löfven statsminister. Vad säger de som inte tror på det konservativa blockets egna majoritet?

Ny Sifo: Efter uppgörelsen – rekordlågt stöd för L
Den första opinionsmätningen efter den blocköverskridande regeringslösningen visar att Liberalerna tappat varannan väljare sedan valet, och Centerpartiet var tredje väljare. Ett valresultat i enlighet med den nya Sifoundersökningen skulle ge M, KD och SD egen majoritet i riksdagen.
https://www.svd.se/ny-sifo-efter-uppgorelsen--rekordlagt-stod-for-l

Vi går en spännande OU-vår till mötes!
2019-01-18, 18:22
Medlem
Jag tror dessvärre Liberalerna klarar sig. Nyval var chansen att få bort dem. Nu har de 3,5 år på sig att lajva opposition och plocka tillbaka de besvikna borgerliga väljarna. Minnet brukar vara kort hos svenska väljare.
2019-01-18, 20:18
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Kan de bilda majoritet redan redan idag så kommer de att göra en jordskredsseger i valet 2022. Frågan är bara om M och KD förstår att de behöver samarbeta med SD?

Det skulle inte förvåna mig om Alliansen återuppstår istället.

Något som skulle förvåna mig ännu mindre är om M och KD hoppar in i regering tillsammans med S-C-L-MP, med skamset stöd från V.

Nej. Det gör de inte.

Inget av det skulle förvåna mig heller, tvärtom.
Den dagen folket förstår det blir SD stora på riktigt.

Riktigt intressant Sifo.
Väljarna straffar svikarna. Synd att de kommer ha glömt det till 2022.
2019-01-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och det är innan uppgörelsen blev materialiserad och Löfven statsminister. Vad säger de som inte tror på det konservativa blockets egna majoritet?

Ny Sifo: Efter uppgörelsen – rekordlågt stöd för L
Den första opinionsmätningen efter den blocköverskridande regeringslösningen visar att Liberalerna tappat varannan väljare sedan valet, och Centerpartiet var tredje väljare. Ett valresultat i enlighet med den nya Sifoundersökningen skulle ge M, KD och SD egen majoritet i riksdagen.
https://www.svd.se/ny-sifo-efter-uppgorelsen--rekordlagt-stod-for-l

Vi går en spännande OU-vår till mötes!
Ja väldigt spännande bakom betalväggarna...
2019-01-21, 09:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JxJ
Den som tror att S får mindre än 23,5% och SD får mer än 25% är så verklighetsfrånvänd att det skriker om det. Jag tror verkligen inte att någon här förstår sossarnas historia och hur pass statsbärande de varit genom tiden. Något att uppmärksamma är att sossarna satsar sjukt mycket pengar på det här valet, de har investerat så jävla mycket för de vet hur mycket som står på spel (speciellt med tanke på hur det gått för socialdemokratiska partier runt om i Europa de senaste åren).

Min gissning på de partier som klarar riksdagsspärren ser ut såhär;
S - 26%
SD - 21%
M - 20%
C - 9%
V - 8%
L - 5%
MP - 4%

I dag är S bidragsbärare inget annat. Alla vill ha allmosor särskilt muslimerna som älskar det systemet.
Senast redigerad av Returpapper 2019-01-21 kl. 09:28.
2019-01-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Opinionsundersökningar är av ringa värde nu. Det Sovande Folket förstår inte vad som pågår. Nästa val är hösten 2022 och då är allt glömt.

Svetsarn sitter säkert, vinner han även 2022 ? Det är dumt att underskatta socialdemokratiska partiledare, när skall ni lära er?

V och L tar tre års semester, emedan C blir motorn i islamiseringen av Sverige.

Nja, opinionsmätningar är viktiga för (L) eftersom de är beroende av att bra valresultat i EU parlamentsvalet nu i vår. Ligger de konstant under 4% spärren i ett par mätningar nu kan den gruppering i partiet som försörjer sig med EU pengar få panik och arbeta för att få bort Björklund

Ett katastrof val i Maj kan annars bli det som får Björklund utkastad. Det finns ju en grupp inom (L) som insåg vad som skulle hända efter en uppgörelse med (S). De lär ju få sin syn bekräftad nu. Björklund kommer inte att sitta outmanad särskilt länge till. Särskilt inte när han misslyckades med att säkra ministerposter.
2019-01-21, 09:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej. Det gör de inte.

Inget av det skulle förvåna mig heller, tvärtom.
Den dagen folket förstår det blir SD stora på riktigt.

Riktigt intressant Sifo.
Väljarna straffar svikarna. Synd att de kommer ha glömt det till 2022.

Ja, precis. Väljarna kommer att ha glömt av det hela precis som man glömde DÖ (alliansen som helhet ökade t om lite i jämförelse med 2014 års val).

Utöver det finns det givetvis ingen chans/risk att V är med och sänker regeringen om det "konservativa blocket" når egen majoritet i olika OU.
2019-01-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja, opinionsmätningar är viktiga för (L) eftersom de är beroende av att bra valresultat i EU parlamentsvalet nu i vår. Ligger de konstant under 4% spärren i ett par mätningar nu kan den gruppering i partiet som försörjer sig med EU pengar få panik och arbeta för att få bort Björklund

Ett katastrof val i Maj kan annars bli det som får Björklund utkastad. Det finns ju en grupp inom (L) som insåg vad som skulle hända efter en uppgörelse med (S). De lär ju få sin syn bekräftad nu. Björklund kommer inte att sitta outmanad särskilt länge till. Särskilt inte när han misslyckades med att säkra ministerposter.

Jag håller med om att de närmaste OU, samt EU-valet, är viktiga för L. Vad som händer inom L är det absolut intressantaste att följa fram till EU-valet. Om det går riktigt dåligt för L i EU-valet sitter JB löst.
Jag är inte lika orolig för MP. De kommer att klara sig bra i de närmaste OU, såvida inte S tar några beslut som går stick i stäv mot vad MP tycker, och MP måste stå och försvara dessa beslut.
2019-01-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Jag håller med om att de närmaste OU, samt EU-valet, är viktiga för L. Vad som händer inom L är det absolut intressantaste att följa fram till EU-valet. Om det går riktigt dåligt för L i EU-valet sitter JB löst.
Jag är inte lika orolig för MP. De kommer att klara sig bra i de närmaste OU, såvida inte S tar några beslut som går stick i stäv mot vad MP tycker, och MP måste stå och försvara dessa beslut.

Skulle tro det blir kräftgång för L både i OM och EU-valet, och Björklund sitter löst.
L:s EU-vurmande är idag ganska urvattnat, då det inte finns något riksdagsparti som tillhör en grupp i EU-parlamentet som vill avskaffa EU.
Deras sits är likt ett parti som har profilfrågorna, fortsatt högertrafik och bevarande av Systembolaget!

V kommer däremot säkert ta ett rejält skutt uppåt 12-13 % inom snar framtid.
2019-01-23, 05:03
Medlem
PantherEs avatar
DN/Ipsos mätningarna mellan den 10–20 januari

Väljarstöd i januari

Socialdemokraterna: 30 % (28,3)

Moderaterna: 18 % (19,8)

Sverigedemokraterna: 18 % (17,5)

Centerpartiet: 8 % (8,6)

Vänsterpartiet: 8 % (8)

Kristdemokraterna: 7 % (6,3)

Liberalerna: 5 % (5,5)