Citat:
Ursprungligen postat av
mr.anderzon
Ja då blev det ju genast enklare för ts....ska bara veta sitt bmr plus met-värden.....eller så tar man min modell som stämmer någorlunda på 90% av "promenerare". Att skriva till ts att en timmes promenad bränner 800 kcal kommer inte att hjälpa ts att gå ner i vikt som då kan trycka tre Macdonalds cheeseburgare efter sin promenix....
"Hur mycket energi förbränner den här aktiviteten?"
"Du måste äta bättre"
Tycker du att det var rätt svar på frågan? Och vadå "hjälpa ts att gå ner i vikt"? Hur vet du att hon försöker gå ner i vikt?
Citat:
Ursprungligen postat av
seaworthy
60 min promenad förbränner INTE lika mycket som 60 min jogg i 6 min/km-tempo.
Jag har inte påstått det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godblessme
Vilka diskussioner det blev här...
Är verkligen sådan nybörjare, men vad är bmr och förbrukning/ met - värden.
Jag är förresten 18 år och tjej om det påverkar.
BMR är den energimängd som krävs för att din kropp ska överleva i 24 timmar. Förbrukning är... förbrukning? Met-värde är hur mycket energi som förbrukas under en tid under en viss aktivitet. Met 15 t ex är "total exhaustion" vilket förbrukar din BMR*15, vilket endast kan upprätthållas under en mycket kort period. Men det är på det sättet man kan räkna ut "exakt" hur mycket energi man gör av med under en viss aktivitet. Att ligga ner brukar sägas vara 1 i met-värde. Av att endast ställa sig upp så fördubblar man sin energiförbrukning till 1.5-2. Att gå städa kan vara met 4 osv osv. Att gå snabbt kan därför enkelt vara 8 i met-värde och om man förbrukar ca 80 kcal i timmen av att existera sedan tar 80*8 (met-värde) så får vi en energiförbrukning på 640 kcal. Alltså är snabb promenad i met 8 lika med (ca) 640 kcal i timmen.
Citat:
Ursprungligen postat av
seaworthy
Han snackar skit. Det finns inte en chans att du förbränner 6-800 kcal vid 60 min promenad. Han försöker slingra sig genom att räkna med det du gör av medni vila också men den gubben går inte.
Det som gör raska promenader till en bra fettförbrännare är att det knappt kräver återhämtning samt är skonsamt. Dom som lyckas bäst i Biggest looser är dom som går mycket.
Du är bara 18 och ska inte räkna kcal. Ät hälsosamt och träna mycket så löser det sig självt!
Du vet verklingen inte vad du pratar om. Det som gör snabb promenad till fettförbrännare är inte att det "knappt kräver återhämtning" och är skonsamt, det är för att det är en aerob träning under den anaeroba tröskeln, och det är för att syre krävs för beta-oxidation.
Edit: om du kunde läsa så skulle du också se att jag redan har skrivit att TS inte förbrukar 600-800 kcal energi under 60 minuters promenad, eftersom hon är liten.
Citat:
Ursprungligen postat av
mr.demon
Visa uträkning du själv! Du som är den enda i tråden som påstår att man förbränner så mycket av 60 min promenad.
Jag visade ovanför hur man räknade ut energiförbrukningen. Sedan är det också så att bara för att ni är fler som säger någonting som är felaktigt så betyder det inte att det blir rätt.