2019-01-22, 16:44
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Du har aldrig tänkt tanken att alla sådana formler är en modell, en slags uppskattning som visar mer eller mindre fel?

Du har aldrig tänkt tanken att man mäta exakt hur mycket energi som förbrukas i lab med t ex dubbelmärkt vatten? Så nej det är inte "modeller".
Citera
2019-01-22, 17:17
Medlem
Det bästa att känna till som jag tycker är att det knappt förbränner något. Om man vill ner i vikt så går man nog en timme max 2-3ggr i veckan. Det blir inte mycket kalorier på en otränad kropp under en vecka.

Sen finns det glada amatörer som redan har en stabil kropp och har gått promenader i flera års tid. Och de bryr sig inte om vad de förbränner. Men de håller ju ett högt tempo och susar förbi de som tycker det här med träning är botten...

För mig låter det som man vill veta förbränningen så man kan vet hur många kanelbullar man kan stoppa i sig. Det är inte riktigt därför man ska ha som mål att röra sig kanske...
Senast redigerad av MRZnr1 2019-01-22 kl. 17:19.
Citera
2019-01-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Nej man förbrukar inte 0.7kcal per kg. Man förbrukar BMR + aktivitet i tid (bmr*met)

Komiskt också att när en person som inte vet vad den pratar om säger "det där är fel" och så ber man personen bevisa hur det är fel, så blir det alltid tyst efter det.
Nu är det ju inte många motionärer som har ett labb med sig när man är ute och går så exemplet jag gav var en uppskattning som stämmer ganska bra på dom flesta människor. Dom flesta appar för kcal-räkning utgår från detta när du skriver in din vikt. Din energiförbrukning på 1 timmes promenad och 800 kcal låter inte direkt"labbifierad"...

Sedan spelar det mindre roll om det går åt 500 eller 800 vid promenden då det viktiga är som redan nämnts vad man äter (eller inte äter). Dessutom kommer man automatiskt röra sig mindre resten av dygnet om man promenerar eller springer och förmodligen äta mer om man inte har koll på sitt kcal-intag så i slutändan blir det förmodligen + - 0....
Citera
2019-01-22, 18:11
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Nu är det ju inte många motionärer som har ett labb med sig när man är ute och går så exemplet jag gav var en uppskattning som stämmer ganska bra på dom flesta människor. Dom flesta appar för kcal-räkning utgår från detta när du skriver in din vikt. Din energiförbrukning på 1 timmes promenad och 800 kcal låter inte direkt"labbifierad"...

Sedan spelar det mindre roll om det går åt 500 eller 800 vid promenden då det viktiga är som redan nämnts vad man äter (eller inte äter). Dessutom kommer man automatiskt röra sig mindre resten av dygnet om man promenerar eller springer och förmodligen äta mer om man inte har koll på sitt kcal-intag så i slutändan blir det förmodligen + - 0....

Frågan gällde hur mycket energi som förbrukas vid promenad, inte huruvida det är enklare eller svårare att "göra av" med energin genom att inte äta. Värdena som finns i vetenskapliga tabeller utgår ifrån labresultat där man mäter exakt hur mycket energi som förbrukas.

Edit: om du inte förstod det så behöver man alltså inte ett lab med sig när man är ute och går, utan det räcker att räkna BMR+förbrukning dvs met-värden som är labresultat.
Citera
2019-01-22, 18:46
Medlem
Citat:
Frågan gällde hur mycket energi som förbrukas vid promenad, inte huruvida det är enklare eller svårare att "göra av" med energin genom att inte äta. Värdena som finns i vetenskapliga tabeller utgår ifrån labresultat där man mäter exakt hur mycket energi som förbrukas.

Edit: om du inte förstod det så behöver man alltså inte ett lab med sig när man är ute och går, utan det räcker att räkna BMR+förbrukning dvs met-värden som är labresultat.
Ja då blev det ju genast enklare för ts....ska bara veta sitt bmr plus met-värden.....eller så tar man min modell som stämmer någorlunda på 90% av "promenerare". Att skriva till ts att en timmes promenad bränner 800 kcal kommer inte att hjälpa ts att gå ner i vikt som då kan trycka tre Macdonalds cheeseburgare efter sin promenix....
Citera
2019-01-22, 19:37
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Höll du precis med mig utan att inse det själv?

60 min promenad förbränner INTE lika mycket som 60 min jogg i 6 min/km-tempo.
Citera
2019-01-22, 19:47
Medlem
Citat:

Vilka diskussioner det blev här...

Är verkligen sådan nybörjare, men vad är bmr och förbrukning/ met - värden.

Jag är förresten 18 år och tjej om det påverkar.
Citera
2019-01-22, 20:25
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme

Han snackar skit. Det finns inte en chans att du förbränner 6-800 kcal vid 60 min promenad. Han försöker slingra sig genom att räkna med det du gör av medni vila också men den gubben går inte.

Det som gör raska promenader till en bra fettförbrännare är att det knappt kräver återhämtning samt är skonsamt. Dom som lyckas bäst i Biggest looser är dom som går mycket.

Du är bara 18 och ska inte räkna kcal. Ät hälsosamt och träna mycket så löser det sig självt!
Citera
2019-01-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Hur mycket förbränner man då? Jag baserar mina siffror på Runkeeper
Knappt hälften av vad du skrev. Stegräknare funkar finfint. 129 spänn hos Clas.
Citera
2019-01-22, 22:41
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Nej det har jag inte. Visa uträkningen och berätta hur mycket energi man förbrukar. Ni säger ingenting förutom "du har fel".

Visa uträkning du själv! Du som är den enda i tråden som påstår att man förbränner så mycket av 60 min promenad.
Citera
2019-01-22, 23:20
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Ja då blev det ju genast enklare för ts....ska bara veta sitt bmr plus met-värden.....eller så tar man min modell som stämmer någorlunda på 90% av "promenerare". Att skriva till ts att en timmes promenad bränner 800 kcal kommer inte att hjälpa ts att gå ner i vikt som då kan trycka tre Macdonalds cheeseburgare efter sin promenix....

"Hur mycket energi förbränner den här aktiviteten?"
"Du måste äta bättre"

Tycker du att det var rätt svar på frågan? Och vadå "hjälpa ts att gå ner i vikt"? Hur vet du att hon försöker gå ner i vikt?

Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
60 min promenad förbränner INTE lika mycket som 60 min jogg i 6 min/km-tempo.

Jag har inte påstått det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme

BMR är den energimängd som krävs för att din kropp ska överleva i 24 timmar. Förbrukning är... förbrukning? Met-värde är hur mycket energi som förbrukas under en tid under en viss aktivitet. Met 15 t ex är "total exhaustion" vilket förbrukar din BMR*15, vilket endast kan upprätthållas under en mycket kort period. Men det är på det sättet man kan räkna ut "exakt" hur mycket energi man gör av med under en viss aktivitet. Att ligga ner brukar sägas vara 1 i met-värde. Av att endast ställa sig upp så fördubblar man sin energiförbrukning till 1.5-2. Att gå städa kan vara met 4 osv osv. Att gå snabbt kan därför enkelt vara 8 i met-värde och om man förbrukar ca 80 kcal i timmen av att existera sedan tar 80*8 (met-värde) så får vi en energiförbrukning på 640 kcal. Alltså är snabb promenad i met 8 lika med (ca) 640 kcal i timmen.

Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Han snackar skit. Det finns inte en chans att du förbränner 6-800 kcal vid 60 min promenad. Han försöker slingra sig genom att räkna med det du gör av medni vila också men den gubben går inte.

Det som gör raska promenader till en bra fettförbrännare är att det knappt kräver återhämtning samt är skonsamt. Dom som lyckas bäst i Biggest looser är dom som går mycket.

Du är bara 18 och ska inte räkna kcal. Ät hälsosamt och träna mycket så löser det sig självt!

Du vet verklingen inte vad du pratar om. Det som gör snabb promenad till fettförbrännare är inte att det "knappt kräver återhämtning" och är skonsamt, det är för att det är en aerob träning under den anaeroba tröskeln, och det är för att syre krävs för beta-oxidation.

Edit: om du kunde läsa så skulle du också se att jag redan har skrivit att TS inte förbrukar 600-800 kcal energi under 60 minuters promenad, eftersom hon är liten.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Visa uträkning du själv! Du som är den enda i tråden som påstår att man förbränner så mycket av 60 min promenad.

Jag visade ovanför hur man räknade ut energiförbrukningen. Sedan är det också så att bara för att ni är fler som säger någonting som är felaktigt så betyder det inte att det blir rätt.
Senast redigerad av DrOutlaw 2019-01-22 kl. 23:23.
Citera
2019-01-23, 01:12
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Knappt hälften av vad du skrev. Stegräknare funkar finfint. 129 spänn hos Clas.
Stegräknare hahaha. Godnatt på dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in