2006-01-04, 18:47
Medlem
Läskigs avatar
Transistorn såklart.
Citera
2006-01-04, 18:51
Medlem
Soterns avatar
Cykelpumpen. Utan den hade vi stått oss slätt
Citera
2006-01-04, 20:53
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag har för mig att Jordbruket brukar anses vara den mest grundläggande uppfinningen av alla.
Citera
2006-01-05, 00:00
Medlem
Starvids avatar
Användandet av fossila bränslen.

Förbränningsmotorn, ångmaskinen, elektriciteten.
Citera
2019-01-22, 12:57
Medlem
Svår fråga men intressant. Elden och hjulet är två grundläggande uppfinningar. Elden är nog mest central för vår direkta överlevnad (både i form av värme och ljus men också bättre hantering av mat samt användes säkert också för jakt). Hjulet kunde användas till ett plektorium av olika områden men i början mest frakt men den uppfinningen användes genom alla tider.

Senare tid är batteriet eller elproduktion den mest använda för det moderna samhället. Datorer samt speciellt internet är enormt betydelsefulla.

Det finns dock vissa uppfinningar som förbises. Klockan med minutvisare och fickuret som uppfanns på 1600-talet förändrade hela samhället i grunden. Det förändrade hur vi kom att uppfatta tid samt hur vi planerade och strukturerade våra dagar. Det är nog en av de absolut största uppfinningar när det gäller hur vi uppfattar livet och tid.

En annan uppfinningen som kom att betyda otroligt mkt för vår naturvetenskapliga förståelsen av universum är spektrometern. Utan den hade vi inte kunnat veta så mkt som vi ändå gör idag.
Citera
2019-01-22, 19:31
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Vilken är den viktigaste uppfinningen och upptäckten enligt dig??

Enligt mig är det inte är hjulet(klassiska svaret), utan det binära talsystemet.
Precis, hjulet är kanonbra men inte oumbärligt.

Jag lägger min röst på kommunikation i tal och skrift.

Att gorillor inte rider hästar och skjuter på vilda människor beror nog en hel del på dess oförmåga att accumulera kunskap över tid.
Citera
2019-01-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Jag har för mig att Jordbruket brukar anses vara den mest grundläggande uppfinningen av alla.
Ja jordbruket är den mest revolutionära upptäckten under homo sapiens historia. Elden upptäcktes inte av människan, den användes redan innan homo sapiens dök upp.
Citera
2019-01-23, 13:13
Medlem
kinky_Ms avatar
språket
kläder
matlagning att tillreda alltså annars skulle aldrig få tid till annat än att smälta maten
Citera
2019-01-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Precis, hjulet är kanonbra men inte oumbärligt.

Jag lägger min röst på kommunikation i tal och skrift.

Att gorillor inte rider hästar och skjuter på vilda människor beror nog en hel del på dess oförmåga att accumulera kunskap över tid.

Jo det är ju i alla avseende grundläggande för teknisk, kulturell och social utveckling. Det man kan diskutera är ju i och för sig om språket är evolutionärt en del av att vara människa. Chomsky skulle ju hävda det då han avser att vi har ett språkcentra i hjärnan (givetvis krävs en viss inlärning men grundfärdigheten finns där).

Nu är det många som är kritiska mot Chomskys teori med goda skäl. Men något form av rudimentärt språk fick vi nog med oss av evolutionen.. precis som möjligheten att använda händerna och gå upprätt. Dock det avancerade språket med abstrakta begrepp får vi anta är en vidarutveckling av färdigheter som vi hade och därmed en fantastisk uppfinning.
Citera
2019-01-29, 12:28
Medlem
Antibiotika/Penicillin , ty utan detta vore det minsta lilla sår eller infektion livshotande.
Citera
2019-01-30, 02:24
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Japp. Och det måste ju räknas som den viktigaste. Utan elden hade vi inte överlevt som art, det är jag övertygad om.
Alla andra arter klarar ju sig. Och hur klarade vi oss innan vi tämjde elden annars?
Citera
2019-01-30, 05:52
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Alla andra arter klarar ju sig. Och hur klarade vi oss innan vi tämjde elden annars?

Tack för svar, så där 12-13 år senare ...

Andra arter kan springa snabbare, har bättre klor, tjockare päls, kraftigare muskler och är inte så jävla nyfikna som vi är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in