2019-01-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett om du deltagit i tråden sen dag 1 så har pressträffen skett 11 december.
Att det sen finns mängder att falska pm, spekulationer, påståenden och annat är jag fullt varse om. Vissa favoritrekommendationer som gynnar den egna subjektiva åsikten likaså.

I huvudsak ifrågasatter jag två saker.
1. När man påstår att H mördades när det likaväl går att begå självmord via strypning.
2. Att O mördade henne då det öht inte framkommer.

Den slutsatsen går nämligen inte att dra utifrån given information.
Däremot kan man tro. Det står var och en fritt. Låter det inte trovärdigt lär det bli ifrågasatt då det är ett debattforum.

Utifrån den information polisen lämnat ut är det inte helt galna teorier att misstänka att O mördade H. Om hon dött av självmord skulle polisen sagt det. Varför sa inte polisen att pappan dött av strypning alternativt i kombination av kvävning? För enbart en av familjemedlemmarna avslöjades dödssätt. För övriga tre endast dödsorsak.
Citera
2019-01-22, 12:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Riktigt fula ironiska påhopp och extremt långa ointressanta inlägg från någon som verkar väldigt rädd för att något ska uppdagas. Man skulle kunna tro att det är OH själv som skriver eller kanske ngn närstående. Givetvis slår dessa tröttsamma otrevliga inlägg tillbaka på hen själv. Glöm inte att det går att scrolla! 👍

Instämmer!
Missan har dels berättat vem hon på riktigt är och dels varit Moas pianolärare och träffat alla de som bara omnämns med sina initialer här. Hon har varit ärlig med att berätta vad hon upplevt och vad hon tycker.
Ögonvittnesskildringar. Helt ovärderliga för oss som annars bara har refererade hårda faktauppgifter på ett papper.

Ett enormt värdefull vittne för oss som vill försöka förstå lite mer.
Det är precis som alla andra självupplevda vittnesmål, en bild av hur den som den som berättar uppfattat det hela och inget annat. Men det vet alla förnuftiga människor som har intresse av att inte bara få sin egen version av verkligheten bekräftad.

Sanningen är nog Missan, att hade du bara berättat det som dina belackare ville höra dig säga, så hade du höjts till skyarna. Du rackar ner för mycket på deras "oskyldighetskandidat" och berättar inget tillräckligt negativt om den de vill ha som bov.

Men fortsatt berätta för oss som vill höra - dina åsikter och vittnesmål ÄR värdefulla.
Låt ingen jaga bort dig från oss andra.
Citera
2019-01-22, 12:48
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Lägger in lite fakta från Rättsmed i Lund ang strypning som självmord då det finns de i tråden som säger att det är en omöjlighet. Strypning med snara har självmord som ett dödssätt:

Strypning med snara

Vid strypning med snara betingas åtdragningen inte av offrets egen kroppstyngd utan har annan orsak, vanligen dragning med händer.

Strypning med snara förekommer

som

olycksfall
Vanligen rör det sig om olycksfall i arbete, där klädespersedel (t ex halsduk) fastnat i roterande maskindelar och dragits åt, eller om autoerotiska olycksfall.

självmord
Det är fullt möjligt för en person att hinna slå en knut på snaran, innan han/hon förlorar medvetandet. Vidare kan snaror bestående av strävt material ha så hög friktion att de - även om ingen knut föreligger - inte löser upp sig när personen förlorar medvetandet och släpper greppet
.

brott
Strypning med snara är inte ovanlig i brottssammanhang, ibland som slutfasen i ett sexuellt övergrepp. Det förekommer vidare att gärningsmannen bakifrån trycker sin krökta arm mot offrets hals, vanligen så att larynx befinner sig i armvecket (sk mugging).

http://archive.li/Bg2bB

Jag tror inte att någon misstror att man kan dö av strypning även genom olyckshändelse eller på eget bevåg men utifrån hur informationen presenterades på pressträffen så verkar det närmast osannolikt korkat att nämna ett självmord men vara så vag om ett annat.

Polisen lär vara högst medvetna om att de flesta, då de hör strypt/och eller kvävd, inte tänker på självmord. I synnerhet inte när dödsordakerna räknas upp efter varandra för samtliga tre kvinnliga medlemmar i familjen, de är desamma, och man vet att båda barnen mördats.
Citera
2019-01-22, 12:50
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett om du deltagit i tråden sen dag 1 så har pressträffen skett 11 december.
Att det sen finns mängder att falska pm, spekulationer, påståenden och annat är jag fullt varse om. Vissa favoritrekommendationer som gynnar den egna subjektiva åsikten likaså.

I huvudsak ifrågasatter jag två saker.
1. När man påstår att H mördades när det likaväl går att begå självmord via strypning.
2. Att O mördade henne då det öht inte framkommer.

Den slutsatsen går nämligen inte att dra utifrån given information.
Däremot kan man tro. Det står var och en fritt. Låter det inte trovärdigt lär det bli ifrågasatt då det är ett debattforum.

Du kan inte heller dra slutsatsen att Hanna begick självmord.

Jag tycker att dina argument för varför det är mer troligt att hon begick självmord är otroligt dåligt underbyggda.
Citera
2019-01-22, 12:54
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Utifrån den information polisen lämnat ut är det inte helt galna teorier att misstänka att O mördade H. Om hon dött av självmord skulle polisen sagt det. Varför sa inte polisen att pappan dött av strypning alternativt i kombination av kvävning? För enbart en av familjemedlemmarna avslöjades dödssätt. För övriga tre endast dödsorsak.

Polisen har absolut ingen anledning att dölja Hannas självmord. De kan däremot ha anledning att inte basunera ut att hon blivit mördad.

Jag skulle kunna tänka mig att utredningen är oklar kring huruvida bara ena eller båda föräldrarna har mördat barnen.

Man vill då inte gå ut rakt ut med att Oskar mördade Hanna eftersom man inte vill eller kan gå in på i detalj vem av dem som mördade barnen.

Hade däremot Hanna begått självmord hade ingenting förändrats av att gå ut med den informationen.
Citera
2019-01-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror inte att någon misstror att man kan dö av strypning även genom olyckshändelse eller på eget bevåg men utifrån hur informationen presenterades på pressträffen så verkar det närmast osannolikt korkat att nämna ett självmord men vara så vag om ett annat.

Polisen lär vara högst medvetna om att de flesta, då de hör strypt/och eller kvävd, inte tänker på självmord. I synnerhet inte när dödsordakerna räknas upp efter varandra för samtliga tre kvinnliga medlemmar i familjen, de är desamma, och man vet att båda barnen mördats.

Uppenbarligen är det några i tråden som misstror att man man dö av strypning självmord, jag kan inte tolka det de skrivit på något annat sätt.
Citera
2019-01-22, 12:56
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Då är det dags för dig att öppna ögonen och gå tillbaks där jag beskriver att jag tror att en eller båda av föräldrarna hade en personlighetsstörning i botten och att de båda led av depression. Dvs varsin eller en psykisk störning och varsin psykisk sjukdom som tillsammans fick dem att tro att de gjorde något bra när de dödade sina barn och sig själva. Enligt mig betydligt mer stört att kunna inbilla sig än att "bara" ha en önskan om att putsa fasaden, en önskan de delar med de flesta människor.

Att du varit väldigt sympatiskt inställd till föräldrarna i dina senaste inlägg är inget du kan svamla bort, sen är det ju min åsikt och jag jämför med hur jag ser på föräldrarna. Skriv gärna lite mer om dessa störningar/sjukdomar som du misstänker att föräldrarna hade.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Vi är ju rätt många här som ifrågasätter dina slutsatser utifrån dina intryck, så du borde du väl vara rätt nöjd? För övrigt anser jag det inte särskilt ödmjukt mot barnen att förneka dem deras lidande även om du träffade Moa innan hon blev sjuk och Agnes under nån timme.

Vad är detta för smörja om att förneka barnens lidande? Har sett develi försöka använda sig av den typen av trams också och vill gärna veta vad du menar med det. De som misstänker att ME-diagnoserna är felaktiga förnekar knappast något "barns lidande" utan anklagar föräldrarna/förälder för att ha manipulerat fram diagnos/diagnoser med läkemedel etc. Lidandet för barnen förminskas inte för att symptomen är frammanipulerade eller inte, detta borde vara lätt att förstå. Om du följer develis exempel bör du tänka till, den människan har noll empati för barnen utan bryr sig endast om att försöka vinna diskussioner på flashback och få känna att hon(?) har rätt. Tänk till själv istället!
Citera
2019-01-22, 12:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Utifrån den information som polis lämnat - och insikt i att strypning är likaväl förekommande vid självmord - är det inkorrekt att påstå att så är fallet. Vilket jag då ifrågasätter. Att det sen inte faller flera på läppen är jag fullt medveten om när det är primärfokus på O.
Citat:
Om hon dött av självmord skulle polisen sagt det.
Rent bs när FuL tydligt besvarar frågan om vem som mördat vem och svarar att han endast lämnar dödsorsaker och inte dödsätt.

För övrigt är det som jag ständigt upprepar:
Han återger det han startade med. Larm, order på att bryta sig in via åsynen av en hängd mansperson.

Vad du sen tror är en helt annan femma och för att inte klassas som helt galen teori så vore det tacknämligt att lämna bättre argument än de du kommer med.

Är det följande mening du helst skulle vilja se? Det vore ju helt i parité med det du skriver:

"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att pappan tydligt har planerat, att genomföra den här gärningen ensam och är därför också så klart formellt misstänkt i ärendet för att ha dödat sin hustru och sina två döttrar."
Citera
2019-01-22, 12:59
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I såfall borde väl H ha tagit barnen och dragit iväg, kanske till Göteborg. Inte gå med på ett sånt här avslut.

Inte som "sektmedlem", vet du inget om hur sekter fungerar? Kolla upp något exempel på hur det har gått till när sekter mördat/begått självmord så bör du kunna se likheter med denna familjen och dess "öde".
Citera
2019-01-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Lägger in lite fakta från Rättsmed i Lund ang strypning som självmord då det finns de i tråden som säger att det är en omöjlighet. Strypning med snara har självmord som ett dödssätt:

Strypning med snara

Vid strypning med snara betingas åtdragningen inte av offrets egen kroppstyngd utan har annan orsak, vanligen dragning med händer.

Strypning med snara förekommer

som

olycksfall
Vanligen rör det sig om olycksfall i arbete, där klädespersedel (t ex halsduk) fastnat i roterande maskindelar och dragits åt, eller om autoerotiska olycksfall.

självmord
Det är fullt möjligt för en person att hinna slå en knut på snaran, innan han/hon förlorar medvetandet. Vidare kan snaror bestående av strävt material ha så hög friktion att de - även om ingen knut föreligger - inte löser upp sig när personen förlorar medvetandet och släpper greppet
.

brott
Strypning med snara är inte ovanlig i brottssammanhang, ibland som slutfasen i ett sexuellt övergrepp. Det förekommer vidare att gärningsmannen bakifrån trycker sin krökta arm mot offrets hals, vanligen så att larynx befinner sig i armvecket (sk mugging).

http://archive.li/Bg2bB

Jaha, nu har vi således scenariot att HB har strypt/kvävt sig själv med en snara. Kanske efter att ha strypt/kvävt barnen med samma snara? Är det nu detta dödssätt som vi ska tänka oss gäller för alla utom OH? Men även han kanske hängde sig med samma snara efter det att de andra hade använt den?
Citera
2019-01-22, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Du kan inte heller dra slutsatsen att Hanna begick självmord.
Repeterar:
Nej, jag har heller inte gjort det.
Citat:
Jag tycker att dina argument för varför det är mer troligt att hon begick självmord är otroligt dåligt underbyggda.
Inte det minsta. Jag kan fortsätta konspirerar likt många andra och peka ut henne som mördare. Det innebär att teorin med O som hustrumördare inte är vattentätt för fem öre utifrån den information som presenterades via pressträffen.
Citera
2019-01-22, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jaha, nu har vi således scenariot att HB har strypt/kvävt sig själv med en snara. Kanske efter att ha strypt/kvävt barnen med samma snara? Är det nu detta dödssätt som vi ska tänka oss gäller för alla utom OH? Men även han kanske hängde sig med samma snara efter det att de andra hade använt den?
Det är fullt möjligt att begå självmord vid dödsorsak strypning.
Att omvärdera förutfattade meningar via att inse att det inte finns nåt som konkret utpekar O som hustrumördare sitter väl däremot hårt inne i favvospekulationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in