2019-01-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Nej det har jag inte. Visa uträkningen och berätta hur mycket energi man förbrukar. Ni säger ingenting förutom "du har fel".

Höll du precis med mig utan att inse det själv?
Som jag skrev förut och skrivit i flera andra trådar förbränner du vid promenad ca 0.7 kcal per kg kroppsvikt och km. Vid löpning ca 1 kcal per kg kv och km. Givetvis inte huggit i sten men bra riktmärke. Dina siffror är i överkant minst sagt!
Citera
2019-01-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Som jag skrev förut och skrivit i flera andra trådar förbränner du vid promenad ca 0.7 kcal per kg kroppsvikt och km. Vid löpning ca 1 kcal per kg kv och km. Givetvis inte huggit i sten men bra riktmärke. Dina siffror är i överkant minst sagt!

Förstår inte detta riktmärke alls.. 0.7 kcal per kg kroppsvikt?? Alltså för min del 0.7x56= 40

Och sedan 40 x hur många km jag går?

Så om jag skall gå 6 km idag kommer jag bränna 235 kalorier?

Enligt motionstabell borde jag bränna 337 kalorier - ganska stora skillnad

Enligt min hälso app bränner jag 45 kalorier per km, alltså skulle jag bränt. 270.
Senast redigerad av Godblessme 2019-01-22 kl. 12:36.
Citera
2019-01-22, 13:14
Bannlyst
Jag bor vid bergen och min runda e 4,4 kilometer som jag går på ca 37 minuter. Höjdskillnaden e 100 meter så det e lite uppförsbacke. Jag bränner ca 300 kalorier på detta enligt min app. Du lär väl bränna mindre iom att du promenerar utan tempo.

Skaffa appar så får du en bra uppfattning
Citera
2019-01-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Lägg ner det där med steg. Det betyder inte ett skit. Testade att ha en stegräknare när jag satt ner. Enligt den gick jag 150 steg medans jag satt på en stol. Verkligen pålitligt. Räkna bara hur långt du går. Det är det som räknas. Går du en mil så förbränner du väl ungefär 600 kcal om du väger 75 kg
Haha, hur fel kan man ha?
Citera
2019-01-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Jag bor vid bergen och min runda e 4,4 kilometer som jag går på ca 37 minuter. Höjdskillnaden e 100 meter så det e lite uppförsbacke. Jag bränner ca 300 kalorier på detta enligt min app. Du lär väl bränna mindre iom att du promenerar utan tempo.

Skaffa appar så får du en bra uppfattning

Har som sagt hälsoappen som skall räkna steg och kalorier men folk säger ju art jag ej kan lita på den
Citera
2019-01-22, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme
Har som sagt hälsoappen som skall räkna steg och kalorier men folk säger ju art jag ej kan lita på den
Jag använder mapmywalk och stegen skiter jag i. Iom att jag har höjdskillnad på min sträcka ca 2 kilometer uppför och sedan tillbaks då jag ej planerar att ägna mig åt klättring

Som sagt nöj dig med den ungefärliga angivelsen. Vill du mer specifikt prata med doktorn
Citera
2019-01-22, 13:40
Medlem
Citat:
Jag använder mapmywalk och stegen skiter jag i. Iom att jag har höjdskillnad på min sträcka ca 2 kilometer uppför och sedan tillbaks då jag ej planerar att ägna mig åt klättring

Som sagt nöj dig med den ungefärliga angivelsen. Vill du mer specifikt prata med doktorn

Som sagt har jag fått tre stycken olika alternativ. Men ska jag lita på iPhones egna hälsoapp? Typ 45 kalorier per km
Citera
2019-01-22, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme
Som sagt har jag fått tre stycken olika alternativ. Men ska jag lita på iPhones egna hälsoapp? Typ 45 kalorier per km
Ja iphone e den som e exakt har jag hört
Citera
2019-01-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ja iphone e den som e exakt har jag hört

Okej, tack
Citera
2019-01-22, 16:03
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon

Nej man förbrukar inte 0.7kcal per kg. Man förbrukar BMR + aktivitet i tid (bmr*met)

Komiskt också att när en person som inte vet vad den pratar om säger "det där är fel" och så ber man personen bevisa hur det är fel, så blir det alltid tyst efter det.
Senast redigerad av DrOutlaw 2019-01-22 kl. 16:05.
Citera
2019-01-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Nej man förbrukar inte 0.7kcal per kg. Man förbrukar BMR + aktivitet i tid (bmr*met)

Komiskt också att när en person som inte vet vad den pratar om säger "det där är fel" och så ber man personen bevisa hur det är fel, så blir det alltid tyst efter det.

Du har aldrig tänkt tanken att alla sådana formler är en modell, en slags uppskattning som visar mer eller mindre fel?
Citera
2019-01-22, 16:14
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Haha, hur fel kan man ha?
Hur mycket förbränner man då? Jag baserar mina siffror på Runkeeper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto