2019-01-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ja, pianolärarinnan måste jag erkänna är tuff. Att direkt reagera och känna att något är fel och göra allt för att komma ut med det. Kontakta polisen och be att få berätta. Konstigt att hon behövde göra det när när alla kände till Elisabet Höglunds blogg.

Rektor var i chock och utskickad. Nästan en freudiansk felsägning.

Motivet i förklaringsbrevet är fortfarande det vackraste. Finns faktiskt ingen anledning för någon att beskriva något annat. Polisens psykologer anser säkert det också. Den sansar debatten.
Om man ser en flicka som är social, rolig, pigg och glad och sen läser i tidningen att hon har blivit mördat för att sjukdomen me... bla bla bla. Så blir man tuff. Men jag är tuff av mig i övrigt också.
Citera
2019-01-22, 12:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Vet du vad develi? Här på fb är alla ute och cyklar. Alla spekulerar. Jag med. Med en skillnad ; jag har träffat denna familj under lång tid. Har du gjort det? Nej . Jag är inte den som kräver respekt för att jag är pianolärare. Mitt yrke är helt ovidkommande.
Men när du försöker förminska mig med ord som pianotant så förminskar du dig själv.
Svara på min fråga istället för att sväva ut i ordsallader där det är synd om dig:

Anser du dig kompetent att bedöma att A var frisk via att träffa henne en timme i hennes liv?

Citat:
Det handlar om sakfråga där jag anser det fullständigt orimligt att du ska vara kapabel att bedöma barns sjukdom om det så gäller A under en sketen timme när hon läser en bok till annat.
Senast redigerad av develi 2019-01-22 kl. 12:21.
Citera
2019-01-22, 12:09
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. vilket jag heller aldrig påstått mer än att komma med en motvallsteori bara för att den inte går att dementera och påvisa att det vore lika enkelt att vända på steken och påstå att H agerat ut mot barnen på egen hand och tagit sitt liv.

Du är inte nöjd med pressträffens information.
Saken är den att det inte presenterats gärningsförlopp eller dödssätt och förundersökningens resultat är presenterad:
O utpekades inte som formellt misstänkt för mord på sin hustru och sina döttrar.

Polisen nämner att det som anges i brevet styrks via undersökning av datorer och mobiler.

Redan beskrivet i kubik - via det ordval han använder:
"Som jag nämnde inledningsvis". Att han dött via ischemi behöver knappast beskrivas och att hon inte hängt upp honom kan man räkna ut med arslet.

... samt att han inte överhuvudtaget tänker förmedla annat än dödsorsaker - sagt vid två tillfällen under pressträffen.

Varför är det viktigt för din del att älta O som mördare?

Jag "ältar" inte Oskar som mördare han ÄR misstänkt för åtminstone två mord.

Sedan att han kan ha haft en medgärningsperson gör inte honom till mindre misstänkt för mord.

Till skillnad från dig har jag deltagit i den här tråden sedan dag ett. En uppgift som funnits sedan tidigt är att Hanna "fick hjälp" att dö då hennes påstådda överdos inte hjälpte. Denna uppgift kommer ifrån Scheele som hade insidesinformation. Anledningen att jag tror att man initialt trodde att Hanna försökt dö via en överdos är att det antagligen fanns läkemedelsförpackningar i huset. Anledningen att man trodde att hon "fått hjälp" att dö är att det fanns skador på hennes kropp som direkt visade på strypning utförd av en annan person.

Sammantaget med informationen från pressträffen ser jag ingen som helst anledning att tro att Hanna dog av självmord.
Citera
2019-01-22, 12:11
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok när man läser lite ur dina andra inlägg förstår man att du har väldigt mycket sympati för dessa barnamördare och att du väldigt gärna skulle skriva ut det klart och tydligt men antagligen inte riktigt vågar, istället fokuserar du på att med en massa överformulerad smörja försöka skjuta ner de som kritiserar bilden av två fina föräldrar som gjorde det rätta för sina sjuka barn. Oavsett din agenda så är du ett bra exempel på varför dessa barnamördare tog sig tid att ljuga ihop ett självursäktande avskedsbrev där man en sista gång berättade hur klokt beslutet var...det finns alltid fler godtrogna dummerjönsar än man tror, som är beredda att försöka sympatisera och förstå.

Om det verkligen är det du sluter dig till, så har du hoppat över vartannat ord som jag har skrivit och därför missuppfattat mig rejält. En missuppfattning du själv får ta ansvar för och fundera på varför du hamnar i. Att båda dessa föräldrar begick ett förfärligt brott råder det enligt mig ingen som helst tvekan om, efter att ha tagit del av informationen som framkom på pressträffen. Är det något som vi kan vara överens om?

Det jag diskuterade i inlägget du svarar på, är om kalkonfilmmanus kan utmana kriminologisk, medicinsk och pedagogisk expertis. Jag har varit tydlig med att jag inte tycker det, men det återstår fortfarande för dig att profilera din ståndpunkt.
Citera
2019-01-22, 12:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag "ältar" inte Oskar som mördare han ÄR misstänkt för åtminstone två mord.

Sedan att han kan ha haft en medgärningsperson gör inte honom till mindre misstänkt för mord.

Till skillnad från dig har jag deltagit i den här tråden sedan dag ett. En uppgift som funnits sedan tidigt är att Hanna "fick hjälp" att dö då hennes påstådda överdos inte hjälpte. Denna uppgift kommer ifrån Scheele som hade insidesinformation. Anledningen att jag tror att man initialt trodde att Hanna försökt dö via en överdos är att det antagligen fanns läkemedelsförpackningar i huset. Anledningen att man trodde att hon "fått hjälp" att dö är att det fanns skador på hennes kropp som direkt visade på strypning utförd av en annan person.

Sammantaget med informationen från pressträffen ser jag ingen som helst anledning att tro att Hanna dog av självmord.
Oavsett om du deltagit i tråden sen dag 1 så har pressträffen skett 11 december.
Att det sen finns mängder att falska pm, spekulationer, påståenden och annat är jag fullt varse om. Vissa favoritrekommendationer som gynnar den egna subjektiva åsikten likaså.

I huvudsak ifrågasatter jag två saker.
1. När man påstår att H mördades när det likaväl går att begå självmord via strypning.
2. Att O mördade henne då det öht inte framkommer.

Den slutsatsen går nämligen inte att dra utifrån given information.
Däremot kan man tro. Det står var och en fritt. Låter det inte trovärdigt lär det bli ifrågasatt då det är ett debattforum.
Citera
2019-01-22, 12:21
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Om man ser en flicka som är social, rolig, pigg och glad och sen läser i tidningen att hon har blivit mördat för att sjukdomen me... bla bla bla. Så blir man tuff. Men jag är tuff av mig i övrigt också.

Ok, du är säkert tuff. Men är du ödmjuk inför andra människors kompetens och erfarenheter? I det här fallet illustrerat av polis som arbetat med fallet under nästan ett år, skolans mångåriga erfarenheter av barnen ända fram till jullovet, medicinsk expertis bedömning och anhörigas uppfattning vad som hände.
Citera
2019-01-22, 12:23
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Om det verkligen är det du sluter dig till, så har du hoppat över vartannat ord som jag har skrivit och därför missuppfattat mig rejält. En missuppfattning du själv får ta ansvar för och fundera på varför du hamnar i. Att båda dessa föräldrar begick ett förfärligt brott råder det enligt mig ingen som helst tvekan om, efter att ha tagit del av informationen som framkom på pressträffen. Är det något som vi kan vara överens om?

Det jag diskuterade i inlägget du svarar på, är om kalkonfilmmanus kan utmana kriminologisk, medicinsk och pedagogisk expertis. Jag har varit tydlig med att jag inte tycker det, men det återstår fortfarande för dig att profilera din ståndpunkt.

Nej jag ska förklara den stora skillnaden mellan våran syn på barnamorden klart och tydligt: Du tror att avskedsbrevet på ett ärligt sätt beskriver hur föräldrarna resonerat, jag ser avskedsbrevet med ursäkter som "egentlig mening" etc som medvetna lögner och ett sista försök att putsa fasaden. Därför ser jag dig som sympatisk mot föräldrarna och har inte missuppfattat något kring hur du resonerar. Om du ser mina och andras teorier som kalkonteorier så är det helt ok men som jag ser det så har du ännu inte lyckats förstå hur störda dessa barnamördare verkligen var och det ser inte ut som om du har någon verklig chans att förstå i framtiden heller. Låst i tankar och mallar som passar normala människor.
Citera
2019-01-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Ok, du är säkert tuff. Men är du ödmjuk inför andra människors kompetens och erfarenheter? I det här fallet illustrerat av polis som arbetat med fallet under nästan ett år, skolans mångåriga erfarenheter av barnen ända fram till jullovet, medicinsk expertis bedömning och anhörigas uppfattning vad som hände.
Jag är ödmjuk enbart inför barnen som dödades. Folk i allmänhet borde lära sig att ifrågasätta mer
Senast redigerad av Missan27 2019-01-22 kl. 12:28.
Citera
2019-01-22, 12:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
O utpekades inte som formellt misstänkt för mord på sin hustru och sina döttrar.

/..../
Varför är det viktigt för din del att älta O som mördare?

Men, men. - pratar vi om samme O här??
Eller gör du samma felaktiga slutledning som Lunds universitets presstaleskvinna?
Eller är det en freudiansk felsägning som berättar alldeles för mycket om vad du egentligen anser....

Oskar Henkow är av polisen formellt utpekad som misstänkt för dubbelmordet på sina döttrar!
Han kan även ha mördat en vuxen person - sin hustru.

Därför "ältar" vi här att han är mördare.
För övrigt något som också "ältas" angående hans hustru Hanna Henkow, likaledes av polisen misstänkt för barnamorden - men hon har dock inte kunnat mörda sin make O.

En del framhåller att H var ensam skuld till allt, andra dit jag hör, tycker att alla faktauppgifter talar för att O handgripligen dödat alla tre.
Men att polisen pekat ut O (och H) som misstänkta för planerade mord är ett obestridligt faktum!
Citera
2019-01-22, 12:33
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Nej jag ska förklara den stora skillnaden mellan våran syn på barnamorden klart och tydligt: Du tror att avskedsbrevet på ett ärligt sätt beskriver hur föräldrarna resonerat, jag ser avskedsbrevet med ursäkter som "egentlig mening" etc som medvetna lögner och ett sista försök att putsa fasaden. Därför ser jag dig som sympatisk mot föräldrarna och har inte missuppfattat något kring hur du resonerar. Om du ser mina och andras teorier som kalkonteorier så är det helt ok men som jag ser det så har du ännu inte lyckats förstå hur störda dessa barnamördare verkligen var och det ser inte ut som om du har någon verklig chans att förstå i framtiden heller. Låst i tankar och mallar som passar normala människor.

Då är det dags för dig att öppna ögonen och gå tillbaks där jag beskriver att jag tror att en eller båda av föräldrarna hade en personlighetsstörning i botten och att de båda led av depression. Dvs varsin eller en psykisk störning och varsin psykisk sjukdom som tillsammans fick dem att tro att de gjorde något bra när de dödade sina barn och sig själva. Enligt mig betydligt mer stört att kunna inbilla sig än att "bara" ha en önskan om att putsa fasaden, en önskan de delar med de flesta människor.
Citera
2019-01-22, 12:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Alla sekter satsar på slutenhet och vill förhindra insyn från utomstående. Inte mycket skillnad när det gäller sektliknande familjer som denna i Bjärred där barnen skulle isoleras under kontroll av familjesektledare, man kan fråga sig vad det var som var så viktigt att dölja. Pedofilspåret är inte alls orealistiskt, kanske att eventuell predator i familjen föredrog flickor i en viss ålder. Då skulle man kunna tänka sig att A isoleras med hjälp av ME-diagnos för att kontrollera hennes kontakt med yttervärlden som givetvis ökar risk för avslöjande. När sedan M når "attraktiv ålder" så börjar övergrepp mot även henne och hon måste också isoleras för att förhindra avslöjande. När sedan kontrollen ser ut att förloras i och med att den ena flickan ska slussas tillbaks ut i verkligheten så mördas barnen istället.

I såfall borde väl H ha tagit barnen och dragit iväg, kanske till Göteborg. Inte gå med på ett sånt här avslut.
Citera
2019-01-22, 12:44
Medlem
Citat:
Du kan få tre anledningar:

1. Strypning är en dödsorsak som förekommer vid självmord. Det är knappast att greppa ett halmstrå utan snarare ett faktum.

2. FuL informerar om dödsorsaker och inte dödssätt förutom den naturliga beskrivningen att O har hängt sig då det inleder pressträffen.

3. Anledningen är att det är en pressträff - muntlig form av pressmeddelande - och inte en stämningsansökan. Han går inte in på detaljer som gärningsförlopp och anledningen är respekt för de anhöriga. För övrigt ska du vara glad att du har nått att analysera överhuvudtaget som extra information vid nedlagd förundersökning.

- Ge mig en anledning till att polisen inte skulle förmedla att det är O som ensam är förövaren.

- Ge mig en anledning till att man skulle bortse från gemensamt och i samråd och dess innebörd utifrån medgärningsmannaskap.

- Ge mig en anledning till att O ska stå som ensam formellt misstänkt gällande förundersökningens reslutat.

...Ge mig en anledning till att älta denna fråga om och om igen sen över ett år tillbaka.

Lägger in lite fakta från Rättsmed i Lund ang strypning som självmord då det finns de i tråden som säger att det är en omöjlighet. Strypning med snara har självmord som ett dödssätt:

Strypning med snara

Vid strypning med snara betingas åtdragningen inte av offrets egen kroppstyngd utan har annan orsak, vanligen dragning med händer.

Strypning med snara förekommer

som

olycksfall
Vanligen rör det sig om olycksfall i arbete, där klädespersedel (t ex halsduk) fastnat i roterande maskindelar och dragits åt, eller om autoerotiska olycksfall.

självmord
Det är fullt möjligt för en person att hinna slå en knut på snaran, innan han/hon förlorar medvetandet. Vidare kan snaror bestående av strävt material ha så hög friktion att de - även om ingen knut föreligger - inte löser upp sig när personen förlorar medvetandet och släpper greppet
.

brott
Strypning med snara är inte ovanlig i brottssammanhang, ibland som slutfasen i ett sexuellt övergrepp. Det förekommer vidare att gärningsmannen bakifrån trycker sin krökta arm mot offrets hals, vanligen så att larynx befinner sig i armvecket (sk mugging).

http://archive.li/Bg2bB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in