2019-01-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Plot holes i din teori:
- Kriminologisk expertis uppgifter om att de var två om detta.
- Medicinsk expertis uppgifter om att flickorna hade ME.
- Pedagogisk expertis uppgifter om barnens mående.
..bland annat....

Barnens diagnoser lämnar jag därhän. Har den andra upprättats på föräldrarnas diagnos så kan den första vara fel också. Kanske den avsiktligt valdes pga den är omöjlig att säkert fastställa. Att man kan anmäla läkare som vägrar intyga?

Lärarna kan inte ha träffat dödssjuka barn. Kanske trötta och ”låga”.

Det första är något som blir ytterst intressant att se när förundersökningen släpps. De kan fä maska alla vittnes namn men detaljerna om polisens kriminaltekniska utredning vill jag se.
Citera
2019-01-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tycker gott att polisen kunde ha nämnt det också i så fall. Avskeds/förklaringsbrev, testamente, de media man har kommit in i och "mejlkorrespondens med kollegor och (eller) familj". Varför skulle de utelämna en sån sak?
Alternativet vore att mejlen behandlar rent praktiska saker och då blir det genast rätt ointressant ändå. Sades det på PT om de efterlämnade ett eller flera instruktionsbrev?
Detta ihop med andra tokigheter gör att jag finner omtalade PM oseriöst.

Ja, att polisen inget sa om brev till arbetskamraterna är en orsak till att inte jag heller tror på det. I Aftonbladets artikel https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred efter PT stod att det bara om ett dokument med praktisk information.

Citat:
Tre dokument hittades efter dödsfallen: Ett testamente, ett avskedsbrev med förklaring till det som hänt och ett dokument med praktisk information till de anhöriga.

Och bara för att något är tänkbart innebär det ju inte alls att det är sant. Det finns ju massor av saker som är mer eller mindre tänkbara i Bjärredsfallet. Många diskuteras för fullt här i tråden.

Citat:
Somliga uppskattar dessutom människor med dolda depressioner. Många är inte så självhävdande, lyssnar, mjuka, väna... tycker om musik.. kanske Dylan..?
Studier har visat att människor som inte är deprimerade skattar sina olika egenskaper kring 6-7 i snitt på en skala 1-10, medan deprimerade hamnar på ett snitt på ungefär en femma. Deprimerade har alltså en mer realistisk självbild än normalstämda. Ganska sympatiska alltså, får människor som har behov av att känna sig lite förmer att må bra....

Att någon av OH/HB eller båda skulle haft dold depression är förstås en tänkbar förklaring. Som du beskriver det verkar dold eller smiling depression ligga så nära måendet hos en normalt fungerande person att det nästan verkar normalt. Om det dessutom innebär att personen med dold depression har en mer realistisk uppfattning av den egna personen blir det förstås ännu svårare för omgivningen att uppfatta något sjukligt.
Citera
2019-01-22, 10:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Polisen säger ju att barnen och mamma är strypt och Oskar sist av alla hängt sig. Om man är lite ” normaltänkt” så betyder det att han gjorde allt. Helt enkelt mördade sin familj. Trots gemensamt avskedsbrev. Varför vill inte Hannas föräldrar försöka rentvå sitt barn ? Är det för att dölja att familjen var scientologer.
Detta är bara en tanke. Jag spekulerar...
Ja, du är lite "normaltänkt" med tanke på dina analyser om mössor, A:s friskhet och annat.

Din slutsats är tyvärr icke bärande iom att strypning är en förekommande dödsorsak även vid självmordsmetoder. Så enkelt är det inte, missan, även om jag förstår varför du och anhängare gärna vill poängtera detta som ett slags bevis på att O minsann är mördaren (pseudomordutredningen på fb alltså).

Vad ditt ältande ska leda till är ju frågan med tanke på Fu:s resultat. Är du språkrör för familjens tyckande - som överhuvudtaget inte behöver vara i närheten av dina åsikter?
De kan ju faktiskt anse att polis vet mer i den här frågan än en pianotant.
Senast redigerad av develi 2019-01-22 kl. 10:15.
Citera
2019-01-22, 10:15
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Barnens diagnoser lämnar jag därhän. Har den andra upprättats på föräldrarnas diagnos så kan den första vara fel också. Kanske den avsiktligt valdes pga den är omöjlig att säkert fastställa. Att man kan anmäla läkare som vägrar intyga?

Lärarna kan inte ha träffat dödssjuka barn. Kanske trötta och ”låga”.

Det första är något som blir ytterst intressant att se när förundersökningen släpps. De kan fä maska alla vittnes namn men detaljerna om polisens kriminaltekniska utredning vill jag se.

Vem har pratat om dödssjuka barn? Du ifrågasatte diagnoserna, jag hänvisade till medicinsk expertis som efter utredning gett barnen diagnosen ME.
Skolan har naturligtvis inte diagnosticerat barnen, men de har arbetat med dem och berättat hur de pga barnens symtom inte lyckades få dem att fungera i skolan, trots stora insatser. I så hög grad att de tog till hemundervisning, ett dyrt och ovanligt grepp.
Polisen är kristallklara kring medgärningsmannaskapet. Det håller inte att hänvisa till något som ska dyka upp senare.

Så din film innehåller fortfarande tre stora plot holes:
- Pedagogisk expertis uppgifter om barnens mående och funktionsnivå
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-22 kl. 11:11.
Citera
2019-01-22, 10:20
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det var ju precis det de gjorde, ”Ingen av oss kommer någonsin leva något liv med egentlig mening."

Det stod inte "vi står inte ut med att se Agnes lida längre".

Det stod klart och tydligt att ett liv med ME eller ett liv som förälder till ett barn med ME aldrig någonsin kan ha en egentlig mening.

Inte att det är för plågsamt utan att det är meningslöst.

Tur att de flesta människor inte resonerar på det sättet.
Citera
2019-01-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, du är lite "normaltänkt" med tanke på dina analyser om mössor, A:s friskhet och annat.

Din slutsats är tyvärr icke bärande iom att strypning är en förekommande dödsorsak även vid självmordsmetoder. Så enkelt är det inte, missan, även om jag förstår varför du och anhängare gärna vill poängtera detta som ett slags bevis på att O minsann är mördaren (pseudomordutredningen på fb alltså).

Vad ditt ältande ska leda till är ju frågan med tanke på Fu:s resultat. Är du språkrör för familjens tyckande - som överhuvudtaget inte behöver vara i närheten av dina åsikter?
De kan ju faktiskt anse att polis vet mer i den här frågan än en pianotant.
Varför citerar du inte hela mitt inlägg ?
Citera
2019-01-22, 10:28
Medlem
Citat:
Vem har pratat om dödssjuka barn? Du ifrågasatte diagnoserna, jag hänvisade till medicinsk expertis som efter utredning gett barnen diagnosen ME.
Skolan har naturligtvis inte diagnosticerat barnen, men de har arbetat med dem och berättat hur de pga barnens symtom inte lyckades få dem att fungera i skolan, trots stora insatser. I så hög grad att de tog till hemundervisning, ett dyrt och ovanligt grepp.
Polisen är kristallklara kring medgärningsmannaskapet. Det håller inte att hänvisa till något som ska dyka upp senare.

Så din film innehåller fortfarande tre stora plot holes:
- Pedagogisk expertis uppgifter om barnens mående.

Vi vet inte vem som utrett diagnoserna eller hur de utretts. Det kan ha handlat om ett tillfälligt intyg, framstressat av skolan. Egentligen så vill jag lika mycket att sjukvården i det här fallet ska få berätta. Deras version tror jag inte framkommer från FUP.

Pedagogerna har bedömt att de klarar skolgången. De har inte fått veta vilken diagnos de hade om inte föräldrarna berättat det.
Citera
2019-01-22, 10:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Det stod klart och tydligt att ett liv med ME eller ett liv som förälder till ett barn med ME aldrig någonsin kan ha en egentlig mening.

Nej, det stor inte vi. Det stod "ingen av oss" och lär även inkludera sjukdom som medfört lidande för barnen utifrån den sk. barmhärtighetsfaktorn som motiv. Där föräldrar inbillar sig att de skonar barnen och har ett enda absurt val.

Ja, det är tur att de flesta inte resonerar på det sättet - vilket tack och lov gör familicide extremt ovanligt.
Citera
2019-01-22, 10:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför citerar du inte hela mitt inlägg ?
För att jag highlightar exakt det jag diskuterar och för att det går finfint att backa bak till inlägget om nån omgående blir sugen på att läsa dina reflektioner.
Citera
2019-01-22, 10:41
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Ok, du tänker så.

Det stod klart och tydligt att ”Ingen av oss kommer någonsin leva något liv med egentlig mening." Exakt vad detta innebär kan vi bara spekulera om eftersom vi inte fick ta del av hela avskedsbrevet, men att ME ingår i det tror jag också. ME med en symtomatologi som kan ge upphov till långvariga och stora funktionsnedsättningar som svaghet trötthet och utmattning men också ledvärk, feber, migrän, magsmärtor, ljud- och ljuskänslighet, depression och ångest.

Personligen har jag svårt att föreställa mig ett större lidande eller plåga än att leva ett liv utan någon egentlig mening, alldeles oavsett vad det beror på. Att ha uppfattningen om att mina barn inte skulle göra det är fasansfull.

Den uppfattningen tror jag att du kan dela med mig. Med den konstitution du, jag och de flesta har hade vi försökt att göra det bästa av det ändå och glatts även för små framsteg eller korta stunder av välbefinnande som vi lyckades skapa för våra barn. Men det hade inte varit lätt och många i samma situation överväger ibland att ge upp, i tanke, men aldrig i handling.
Citera
2019-01-22, 10:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om man skall se till vad som hände innan morden så verkade inte rektor förstå vilken sjukdom Agnes led av. Hade lärarna träffat väldigt sjuka barn hade hon aldrig yppat att det kan finnas en risk att någon lyssnar för mycket på föräldrarna. Med tanke på att Moas diagnos spikades fast innan ens någon läkare satt diagnosen så är det uppenbart att hon inte skulle bara inte få gå till skolan. Det låter som en tvångstanke som kan ha kommit från vilken som helst av föräldrarna. Stämmer det att det inte fanns någon aktivitet på flickornas Instagram etc sista månaden? Fick de ens kommunicera med omvärlden då?

Varför vill någon tro på motivet som beskrivs av en mördare? Kanske att det låter som en finare förklaring än allt annat?

Flera skribenter har påtalat att den meningen är ryckt ur sitt sammanhang men trots det tas det upp gång på gång

"det är lätt hänt att man lyssnar för mycket på föräldrarna"

Detta är vad som sades

"– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson."

https://www.expressen.se/kvallsposte...ka-analyseras/
Citera
2019-01-22, 10:43
Medlem
Citat:
Det här med scientologi tänker jag också på. Moas ord om att dom inte trodde på Jesus att dom trodde på nåt annat. Hade Oskar inte satt med, vad hade hon sagt mer? Vad tror man på om man inte tror på Jesus. Uttrycker sig ett barn så om familjen var ateister. Tror jag inte.
Det som gjorde att jag inte trodde på scientologi spåret var att båda Oskar och Hanna var skärpta människor. Men med facit i hand kolla vad som har hänt. Har alltså ingenting med intelligens att göra. Så spåret om sc. är möjligt.
Detta för mig påhittade ME diagnoserna kan vara för att dölja problem med psyket inom familjen. Sc. gillar inte psykiatri. Om nu familjen var sc. så kunde dom inte berätta för församlingen att nån el några i familjen hade sina issues med psyket. Då var ME perfekt diagnos för att dölja det. Fanns det nån läkare ; den sk. ” skånska läkaren ” kan hen ha varit en som familjen hittade via sina kontakter med sc?
Är det det som gör att båda Hannas och Oskars föräldrar är rörande överens om att båda O och Hanna gjorde det gemensamt mot sina barn?
Eftersom släkterna inte vill att det ska komma fram nåt om scientologi.
För om man är lite ” normal ” så skulle en pappa och mamma vägrat tro på att ens barn har mördat sina egna barn. Polisen säger ju att barnen och mamma är strypt och Oskar sist av alla hängt sig. Om man är lite ” normaltänkt” så betyder det att han gjorde allt. Helt enkelt mördade sin familj. Trots gemensamt avskedsbrev. Varför vill inte Hannas föräldrar försöka rentvå sitt barn ? Är det för att dölja att familjen var scientologer.
Detta är bara en tanke. Jag spekulerar...

Kan så vara men en scientolog med pengar på banken tar aldrig självmord och är heller inte speciellt intresserad av livet efter detta. De är karriärsmänniskor. Mycket kompetenta och drivna. Nu pratar jag inte om ”sökarna” utom de dom använder scientologi i sitt kontaktnät. Ingen i tråden verkar ha träffat någon IRL men det har jag inom yrkeslivet. O skulle platsa och H har jag inte sett så mycket av men kanske hon också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in