2019-01-21, 22:03
Medlem
Lilla jag tycker inte att "vi" ska styra och ställa så mycket i tråden eller använda ord som "självklart", "givet", "basta", "glöm det" och liknande. Det finns de som är väldigt lättpåverkade och gärna obetänksamt följer den de tror är ledaren. Enligt min åsikt är ett öppet sinne alltid bäst.
Citera
2019-01-21, 22:05
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det var väl ett lite märkvärdigt sammanträffande. Var hittade du bilden med huset där bilen stod?

Någon i tråden la ut ett videoklipp där man ser Mariestadsbor och Polisen som går omkring. I samma klipp ser man en tidningsframsida från någon lokaltidning, och där ser man denna Opelkombi. Och eftersom Polis och allmoge är ute och letar efter Helena så bör ju klippet vara filmat i närtid, kanske dagen efter försvinnandet blev känt.

Och huset som syns måste någon Ortsbo känna igen, det är inte en vanlig Mexitegel-villa. Någon i Mariestad bör alltså kunna identifiera bilen och huset, och därmed även kanske vilka som bor/har bott i huset.
Citera
2019-01-21, 22:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Lilla jag tycker inte att "vi" ska styra och ställa så mycket i tråden eller använda ord som "självklart", "givet", "basta", "glöm det" och liknande. Det finns de som är väldigt lättpåverkade och gärna obetänksamt följer den de tror är ledaren. Enligt min åsikt är ett öppet sinne alltid bäst.

Om du siktade på mig så står för det utan att tissla omkring!
Citera
2019-01-21, 22:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Lika tankar som mig 😕
Vart är det fastslaget och bevisat till 100% att Helena ens har varit på denna Stig denna natt? Ingen har sett henne och vittnen” Hanna känns som sagt ... inte tillförlitlig . Det finns en person som sett eller påstår sig ha sett Helena på bron m den ” kände pilot ? Efter detta är hon som uppslukat 🤔
LGWP teori ? Hon åkte bil från torget ?
Isåfall åkte denna bil då m Helena till denna lekpark ? Av vilken anledning då ?
Pga Hannas vittnesmål om den ledsna kvinnan ( Helena ? Är det därför polisen antar att hon blivit överfallen där ? Inte ett spår av något sådant på platsen ... förutom skor , ringar och en lypsyl .
Bevisar detta att överfallet hände där eller har de letat på fel ställe i alla år ?
Ingenting är omöjligt .... eller möjligt kanske 🤔

Vänd på det i stället: Det finns ingenting som tyder på att Helena inte skulle ha nått nästan hela vägen hem. "Hanna", skor, ringar, däckavtryck, hjulspår i sanden, polisen som lyfter fram allt detta, GW Persson som är säker på att Helena kom till området innan något hände etc., talar till 100 procent för att Helena attackerades i Kohagen/vid lekplatsen.
Citera
2019-01-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: Varför skulle någon återvända och placera ut Helenas tillhörigheter i efterhand med den direkt omedelbara risken att bli upptäckt eller iakttagen? Glöm det.

Min andra fetning: Det gjordes ju aldrig någon (brotts)platsundersökning! Eventuellta spår var snart puts väck i den hyggligt täta vegetationen och i det höga gräset - med sannolikt kraftig dagg och annat. Dessutom kunde ju folk springa omkring där hursomhelst i början.

Ja varför skulle någon det 🤔 ärligt så är nog risken bra nog mycket större att överfalla , stoppa in ett lik i en bil i alldeles närhet av ett villaområde , än att åka och slänga ut tillhörigheter .

Det jag sa var väl att det INTE är någon som kan säga till 100% säkerhet att Helena blev överfallen just där ? Ingen har träffat på Helena gåendes där på stigen så egentligen finns det då inte 100% bevis att hon har blivit överfallen där.
Det finns ett vittne ( påstås har hört Helena skrika)
Och två par skor + ringar . Är detta ett stark antagande att hon varit där i skogen ?
Citera
2019-01-21, 22:23
Medlem
[quote=Ugglan.|66509540]Vänd på det i stället: Det finns ingenting som tyder på att Helena inte skulle ha nått nästan hela vägen hem. "Hanna", skor, ringar, däckavtryck, hjulspår i sanden, polisen som lyfter fram allt detta, GW Persson som är säker på att Helena kom till området innan något hände etc., talar till 100 procent för att Helena attackerades i Kohagen/vid lekplatsen.[/QUOTE

Tyvärr 100% kan varken du , vi eller polisen vara .
Ringar , skor , hjulspår är inget ” bevis på det .
Polisen säger ju även att de ... tror att hon befunnit sig där och blivit överfallen .
Ska inte ältra detta något mer . Det är ett gammalt olöst fall som vi bara kan fördjupa oss i genom att ha olika teorier och tankar 🤔 förhoppningsvis så har polisen mer kött på benen så att de en vacker dag får bevis att avslöja den som gjorde detta.
Citera
2019-01-21, 22:44
Medlem
Pajosvs avatar
Hur någon definierar ett ”avhugget” bakparti skiljer sig beroende vem personen är. En kombi, som syns på tidningssidan, skulle några kalla för avhugget eftersom bakänden är helt lodrät. En halvkombi har inte en lodrätt bakände, alltså är den inte avhuggen även om några skulle benämna den så.

Och att filmen tillsynes verkar vara tagen dagen efter försvinnandet så anser jag att man bör kolla upp det. Halva Mariestad bör ha letat efter henne. Dessutom har vi en bild på en mindre kombi som dessutom är vit. Och Huset som syns på tidningens framsida borde någon kunna identifiera.

De som är från Mariestadstrakten borde idag kunna identifiera åtminstone några som de känner igen i klippet.

* Så... Vi har en vit bil (kombi) som har ett avhugget bakparti.
* Vi har ett videoklipp med Poliser och allmänhet som letar efter Helena dagen efter hennes försvinnande
* Vi har en bild på en vit Opel som står vid ett hus som är lätt känna igen
* Vi har filmklipp på folk som några borde kunna identifiera trots åren som gått

Och så har vi kanske lite klassisk fokus förflyttning till råga på allt...
Citera
2019-01-21, 22:47
Medlem
Citat:

Bra sagt 👍 ingen av av oss här ( kanske&#129300sitter på mer information än någon annan .
Vi är alla här en hög privatpraktiserande kriminologer för att vi är intresserade och kan bolla idéer med andra. Och eftersom det finns väldigt lite information om vad som kan hänt denna natt förutom vittnen 🤔 så gissar vi om vad vi tror har hänt 🤔
Funderar på att polisen sa i en artikel att de har fått in fler vittnen ( som inte nått allmänheten ) kan de vittnet - vittnen varit det som gjorde att den ” misstänkte togs in på förhör igen ?
Även denna misstänkte hade ju även kontaktat en advokat nu ( på tiden efter 25 år vägrat innan) för att bli rentvådd ? Inte ett ord om detta heller ?
Citera
2019-01-21, 22:56
Medlem
Sedan ang vittnet ang bilen ?
Carina och hennes sambo / kille kom Cycklandes . Bilen stog mitt i vägen osv . Hennes pojkvän borde väl kunnat svara på vilken bil som stog där ?
Själv så kör jag passar 2018 års modell ! Frågar någon mig hur den ser ut svarar jag pga ointresse bilar och noll kunskap 😕 vit , kombi och som alla nya bilar mjuka linjer .Inte fyrkantig i modellen ( tycker alla bilar ser likadan ut &#128533
Nej utan bilen var brons ? Vit ? Med ... parti ?
tom jag skulle kunna beskriva en bil bättre . Bilen måste ju vara ovanlig” eftersom Vittnet inte kunde peka ut en endaste lika bil när hon åkte runt med polisen . Verkar ju ochså lite märkligt eller är det bara jag som tycker det ?
Citera
2019-01-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
[...]däckavtryck, hjulspår i sanden [...]
Så, det fanns alltså både ock? Är detta fastslaget? Har grubblat på det till och från.

Pajosv; kan du inte posta film-länken du tagit skärmdump från?
Citera
2019-01-21, 23:25
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Så, det fanns alltså både ock? Är detta fastslaget? Har grubblat på det till och från.

Pajosv; kan du inte posta film-länken du tagit skärmdump från?

Varsågod!

https://www.tv4.se/krimarkivet/klipp/försvunna-helena-andersson-mariestadstjejens-försvinnande-3193001
Citera
2019-01-21, 23:27
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Lika tankar som mig 😕
Vart är det fastslaget och bevisat till 100% att Helena ens har varit på denna Stig denna natt? Ingen har sett henne och vittnen” Hanna känns som sagt ... inte tillförlitlig . Det finns en person som sett eller påstår sig ha sett Helena på bron m den ” kände pilot ? Efter detta är hon som uppslukat 🤔
LGWP teori ? Hon åkte bil från torget ?
Isåfall åkte denna bil då m Helena till denna lekpark ? Av vilken anledning då ?
Pga Hannas vittnesmål om den ledsna kvinnan ( Helena ? Är det därför polisen antar att hon blivit överfallen där ? Inte ett spår av något sådant på platsen ... förutom skor , ringar och en lypsyl .
Bevisar detta att överfallet hände där eller har de letat på fel ställe i alla år ?
Ingenting är omöjligt .... eller möjligt kanske 🤔

Då menar du att gärningsmännen/gärningsmannen skulle ha placerat ut
Skor
Innehåll i ryggsäck
Efterhand, typ några timmar efter att brottet skett någon helt annanstans? Svårt att tro på det. Det innebär en mycket stor risk att bli upptäckt.’
Nej det troligaste är att Helena nådde närheten av hemmet, antingen i bil eller per fot och att det oplanerade våldet inträffade delvis eller enbart där eller även efter att ha förts i väg därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in