2019-01-21, 22:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Jag är benägen att hålla med dig.
Däöremot har jag svårt att kalla det utvidgat självmord.
Mord och självmord bör det heta.

Utvidgat självmord respektive mord och självmord är inte riktigt samma sak. Utvidgat självmord är en form av mord och självmord.

Ett utvidgat självmord innebär att GM ser BO som en ”förlängning” av en själv. Att man vill skona någon från den grymma världen, exempelvis.

Om man tar livet av sitt barn och sig själv för att exempelvis hämnas på sin (ex-)partner så är det inte ett utvidgat självmord.

Så det är motivet som är avgörande.

Vad som gör det här lite ovanligt, om modern dödat sitt barn på 5+ år, är att barnet uppnått en ganska hög ålder. I de fall mödrar dödar sitt barn så brukar barnet vara mindre. Å andra sidan är det få fall som ”perfekt” passar in i nån mall, eller i statistiken.
Senast redigerad av Troian 2019-01-21 kl. 22:56.
Citera
2019-01-21, 22:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Du brukar faktiskt ha rätt ofta Men tycker ändå att allting är lite märkligt. Varför vet jag inte. Många frågetecken finns iallafall. Antar att polisen går ut med information när de är på det klara vad som hänt?
Trojan. Varför tror du att identifieringen tog så lång tid när de dessutom var anmälda försvunna?

Inte så farligt märkligt, tycker jag. Men att det finns märkligheter behöver ju inte öka sannolikheten för utomståendes våld.

Vet ej varför identifieringen tog lång tid, om det nu är så. Tror inte det är så mycket att fokusera på.

Kan modern drabbats av plötslig sjukdom och barnet fryst ihjäl?
Citera
2019-01-21, 22:56
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Alldeles riktigt.

Väldigt mycket rimligare än att

- Döda en mor med dotter och därefter hyra en bil, placera kropparna i bilen och därefter åka och parkera.

- Hyra en bil för att i bilen ha ihjäl mor och dotter.

Det är med all säkerhet den döda kvinnan som hyrt bilen.
Definitivt!
Om bilen hade hyrts av någon annan, t.ex. en eventuell gm, så hade den aldrig återfunnits,
åtminstone inte i helt skick.
Den hade varit utbränd för att inte lämna några spår.
Citera
2019-01-21, 22:59
Medlem
prettyinpurples avatar
Kan någon som varit insatt från start skriva en kort sammanfattning? Namn? Sökte inom ämnet men hittade ingen sammanfattning ännu.
Citera
2019-01-21, 23:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så farligt märkligt, tycker jag. Men att det finns märkligheter behöver ju inte öka sannolikheten för utomståendes våld.

Vet ej varför identifieringen tog lång tid, om det nu är så. Tror inte det är så mycket att fokusera på.

Kan modern drabbats av plötslig sjukdom och barnet fryst ihjäl?
Tror inte det. Att modern inte varit på jobbet under veckan kan vara ett tecken på att allt inte stod rätt till. Och varför polisen inte började söka efter dom direkt kan tyda på en konflikt av nåt slag. Är ju vanligt att folk försvinner i ett par dar då.
Citera
2019-01-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tror inte det. Att modern inte varit på jobbet under veckan kan vara ett tecken på att allt inte stod rätt till. Och varför polisen inte började söka efter dom direkt kan tyda på en konflikt av nåt slag. Är ju vanligt att folk försvinner i ett par dar då.

Du tänker förklaringen att sambo sa till polisen om det var han som anmälde henne försvunnen:
-Jag vill anmäla min sambo och barn försvunna, de kanske drog iväg efter bråket vi hade i söndags.
(Typ)
För hade hon bara
Försvunnit hux flux med barnet så borde väl det skrivits om det i media för barnets skull?
För det verkar inte ha funnits någon oro för barnet iallafall.
Ja och sedan det med sjukanmälan måndag också.
Citera
2019-01-21, 23:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Du tänker förklaringen att sambo sa till polisen om det var han som anmälde henne försvunnen:
-Jag vill anmäla min sambo och barn försvunna, de kanske drog iväg efter bråket vi hade i söndags.
(Typ)
För hade hon bara
Försvunnit hux flux med barnet så borde väl det skrivits om det i media för barnets skull?
För det verkar inte ha funnits någon oro för barnet iallafall.
Ja och sedan det med sjukanmälan måndag också.
Det fanns nog inte i någons föreställningsvärld att barnet kunde vara utsatt för risk. Tror jag.

Tusentals personer som befinner sig i konfliktsituationer försvinner varje dag för att sen dyka upp igen när dom lugnat ner sig. Inget konstigt med det.
Citera
2019-01-21, 23:21
Medlem
Kan det vara så att mamman mått psykiskt dåligt under en period/perioder och sambon/pappan velat att hon sökt hjälp men inte något hon velat. Sedan kanske sambon inte orkat mer och vill separera och tänker ansöka om ensam vårdnad om barnet pga mamman är ostabil. Tänker att det kan vara något åt det hållet...
Citera
2019-01-21, 23:34
Medlem
Om det nu är så att mamman har dödat sitt barn inbillar jag mig ändå att hon ville göra det på ett ”omtänksamt” sätt. Låter lite sjukt, jag vet, men trots allt är det därför vi har fått den egentligen vrickade termen utvidgat självmord, för att uttrycka att skälen till mordet är annorlunda än i vanliga fall.

Och denna omtänksamhet skulle kunna ha tagit sig uttryck i att göra något som barnet tycker är spännande. Hyra en skåpbil, skapa en koja - en mysig och intim miljö - för att där avsluta allt utan att barnet förstår det och inte behöver bli rädd. Mina tankar kring mysteriet med bilen.

Vad gäller identifieringen är det väl så att man i det längsta undviker att be någon att göra en visuell identifiering nu för tiden om man inte är säker och om den anhörige inte direkt ber om att få göra det.
Citera
2019-01-21, 23:39
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Känner en avsaknad av anhöriga/bekanta till henne här som kan kasta ljus på denna otroligt mystiska hiatorien. Ni kan skicka PM till mig om ni inte vill outa er här på Flashback

Kollade på de vänner som gillat hennes bild på fb. 1. många vänner från Uddevalla, är hon därifrån från början tro?
2. Ingen har skrivit något om mordet

Det verkar så. Hon är med i en Facebookgrupp som heter "Du vet att du är från Uddevalla om..."
Citera
2019-01-21, 23:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Är det bekräftat vem som anmälda bägge försvunna? Make/sambo, släktingar, skolan där hon jobbade, vänner?

Om hon nu var sjukanmäld på måndagen(trådsanning?) så kanske det är dagen då de försvann. Låter inte troligt att hon har någon psykos, anmäler sig sjuk, väntar till på tisdag/onsdag med att ta självmord. Då bör ju maken ha anmält dem försvunna tidigare än onsdag om det nu var han som gjorde det. Spekulationer vid ev självmord men jag tror fortfarande på att någon fler var involverad och att den personen är död
Citera
2019-01-21, 23:54
Medlem
Att polisen gick ut så snabbt med att det var mord måste tyda på att de hade solklara bevis på detta redan när de hittade kropparna.
Annars borde de ha väntat till efter obduceringen för att vara säkra.
De har ju varit massor av fall de senaste åren där polisen inte sagt att det var mord förrän en bra tid efter fyndet.
Det "mystiska" i detta fall får mig att tänka på Bjärrdesfallet.
Att man tänkt dumpa dem på Flatenbadet låter osannolikt - väldigt långgrunt och is.
Borde varit bättre att välja Skurusundet t ex.
Om detta var mammans handlingar så kan man tänkta att hon valt platsen av känslomässiga skäl.
Ett ställe där hon och dottern upplevt många underbara sommardagar.
Ligger inte långt från Kärrtorp och lätt att parkera - samt lite ensligt.
Fast många människor promenerar runt i Nackareservatet som gränsar till Flaten så speciellt ensligt ligger det ju inte.
Senast redigerad av Flashybits 2019-01-21 kl. 23:55. Anledning: sf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in