2019-01-21, 21:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det är en tanke. En annan är att just formuleringen "bevittnat" kan vara en förklaring till skriken. Att ngn annan än BO varit den som skrikit, som några varit inne på här i tråden.

Det är ju en tanke, ja.

Jag tänkte nog mer att HD kunde vara vittne till förloppet, men hemmavid eller så. Att SD kanske kommit förbi och det varit uppenbart för henne då eller senare.

Man kan ju tänka sig hypotetiskt också att HD o SD varit ute på promenad tillsammans, passerat förbi LW:s hus, och hon ser dem och rusar ut efter dem för att dryfta ngt mindre lyckat spörsmål...
Citera
2019-01-21, 21:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Ingen risk att gemene man blir utsatt eftersom GM enbart ville åt LW. Men begick han brottet själv eller fick han hjälp av någon annan ("de har inget på mig")?
Jag tror att Hiding är mer försiktig i sitt uttalande än hon skulle kunna vara. Inget verkar ha förändrats, som jag ser det.

Jag har otroligt svårt att få ihop det att två personer ur en icke kriminell krets skulle ge sig på LW. Allt verkar ganska oplanerat. Om man är två, varför inte fixa det lite bättre?

Dessutom finns det en historik sedan tidigare mellan mgm och LW och sista (?) kommunikationen var med mgm. Detta ensamt är ganska betungande för mgm. Vem skulle han ha haft med sig? HD? JG?

Om det var HD, vem hade hand om barnen? De sov säkert, men skulle de kunnat vara borta helt säkert utan att de vaknade? Skulle hon klara alla förhören och verka helt oförstående till anklagelserna mot SD? Har hon alibi som är stabilt? Varför ger de inte varandra alibi isf?

De vittnesuppgifter vi har fått att MV har nämnt en man och en kvinna (visst det skulle kunna vara en tredje som var tyst), synvittnet sett en person. En person har setts utanför ett vittnes fönster...En person vet utredarna har vistats utanför LWs hus, väntandes.

Skulle den andra personen stå och vänta någonstans? Nere vid planket? För hur skulle de annars kunna få ner LW dit tillsammans?

Det har visserligen hänt i världshistorien att två gemensamt planerat och mördat en person. Men varför göra det hemma bland grannarna? Två stycken som gör något oplanerat tillsammans?

Får inte en känsla att det är två.
Får inte riktigt ihop det med de två som gm.
Citera
2019-01-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

.....

Ska människor som bor och rör sig i närområdet behöva känna oro efter det som har hänt?
– Det är inte den bild jag har fått av det hela. Däremot pratar man givetvis om det som har hänt. Min bild är inte att det finns en oro för gemene man.

[/i]

Detta tyder på att de inte har indikationer på att det är ett vansinnesdåd av för offret okänd person.

Jag tror på SD fortfarande. Stora frågan är om de lyckas binda honom till gärningen i sådant fall.
Citera
2019-01-21, 21:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har Hiding någon gång sagt att de vet vem som mördat LW? Bara att de har en skäligen misstänkt och så är ju läget fortfarande, antar jag.

Lägger hon ut en dimridå för att få jobba vidare i lugn och ro?

Nä, det var slarvigt uttryckt av mig.
Veta det kan man ju inte göra. Det kan man bara säga efter en dom.

Men jag tycker att hon uttryckt sig tydligare tidigare i ansvarsfrågan. Men det kan också vara journalistens "vinkling:

"- Trots att det har gått sju månader vet polisen ännu inte vem som mördade Lena Wesström – och varför."

Det låter iaf inte som att man är nära ett åtal.
Citera
2019-01-21, 21:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är det bara jag som tänker på HD när jag läser "finns en eller fler gärningsmän" eller "Sedan går det inte att svara på om någon har bevittnat det här och inte vill eller vågar berätta för polisen"?

Ofrivilligt och motvilligt gick mina tankar åt det hållet.
Men det är kanske för att jag håller SD som den troliga gm och vem skulle det kunna vara om inte HD i så fall?

Men bevittnat, det skulle ju kunna vara en granne.
Min tanke var att det var någon som bevittnat mordet från sitt hus, då skulle man väl vilja vittna för att få fast mördaren? Därför faller ju tankarna på någon som är lojal och själv har anledning till att hålla tyst.

Samtidigt skulle det kunna vara ett vittne som tänker att om h*n vittnar och det inte blir fällande dom, då blir det rätt obehagligt. Det skulle kunna vara ett par som diskuterat det hemma. Sagt till varandra att om det verkar som att det kan gå att få fast mördaren, då kanske de hjälper till och lämnar sitt vittnesmål.
Kanske mgm gick runt till grannarna och "lämnade sin version" och vittnet drog öronen åt sig. Tyckte att det kändes väldigt obehagligt? Var tveksamma innan, och nu blev det bestämt.

Inte så kul att bo i det området skulle jag tycka. Det måste ju snackas. Och tittas snett.

Man kan också få en känsla av att det skulle kunna vara så att utredarna känner på sig att fler borde ha hört/sett något med tanke på volymen på skriken.

Tänk på sommarljums bild från brottsplatsen. Hur nära fönstret är...
Citera
2019-01-21, 21:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ofrivilligt och motvilligt gick mina tankar åt det hållet.
Men det är kanske för att jag håller SD som den troliga gm och vem skulle det kunna vara om inte HD i så fall?

Men bevittnat, det skulle ju kunna vara en granne.
Min tanke var att det var någon som bevittnat mordet från sitt hus, då skulle man väl vilja vittna för att få fast mördaren? Därför faller ju tankarna på någon som är lojal och själv har anledning till att hålla tyst.

Samtidigt skulle det kunna vara ett vittne som tänker att om h*n vittnar och det inte blir fällande dom, då blir det rätt obehagligt. Det skulle kunna vara ett par som diskuterat det hemma. Sagt till varandra att om det verkar som att det kan gå att få fast mördaren, då kanske de hjälper till och lämnar sitt vittnesmål.
Kanske mgm gick runt till grannarna och "lämnade sin version" och vittnet drog öronen åt sig. Tyckte att det kändes väldigt obehagligt? Var tveksamma innan, och nu blev det bestämt.

Inte så kul att bo i det området skulle jag tycka. Det måste ju snackas. Och tittas snett.

Man kan också få en känsla av att det skulle kunna vara så att utredarna känner på sig att fler borde ha hört/sett något med tanke på volymen på skriken.

Tänk på sommarljums bild från brottsplatsen. Hur nära fönstret är...

Inte ens polisen hörde ju skriken trots att det ringdes in om dem...
Citera
2019-01-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har otroligt svårt att få ihop det att två personer ur en icke kriminell krets skulle ge sig på LW. Allt verkar ganska oplanerat. Om man är två, varför inte fixa det lite bättre?

Dessutom finns det en historik sedan tidigare mellan mgm och LW och sista (?) kommunikationen var med mgm. Detta ensamt är ganska betungande för mgm. Vem skulle han ha haft med sig? HD? JG?

Om det var HD, vem hade hand om barnen? De sov säkert, men skulle de kunnat vara borta helt säkert utan att de vaknade? Skulle hon klara alla förhören och verka helt oförstående till anklagelserna mot SD? Har hon alibi som är stabilt? Varför ger de inte varandra alibi isf?

De vittnesuppgifter vi har fått att MV har nämnt en man och en kvinna (visst det skulle kunna vara en tredje som var tyst), synvittnet sett en person. En person har setts utanför ett vittnes fönster...En person vet utredarna har vistats utanför LWs hus, väntandes.

Skulle den andra personen stå och vänta någonstans? Nere vid planket? För hur skulle de annars kunna få ner LW dit tillsammans?

Det har visserligen hänt i världshistorien att två gemensamt planerat och mördat en person. Men varför göra det hemma bland grannarna? Två stycken som gör något oplanerat tillsammans?

Får inte en känsla att det är två.
Får inte riktigt ihop det med de två som gm.

Nej, jag tror inte heller att det är två personer som gjort det här. MGM är den som fick ut BO i natten.
Det är lite kryptiskt när Hiding uttalar sig, ungefär som att hon anar att någon sett händelsen. Ser åklagaren det här vittnet som en medbrottsling iom att hen inte berättar för polisen?
Citera
2019-01-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är det bara jag som tänker på HD när jag läser "finns en eller fler gärningsmän" eller "Sedan går det inte att svara på om någon har bevittnat det här och inte vill eller vågar berätta för polisen"?
Det första som slog mig.
HD kollade på när SD utförde det hela, planerat eller ej.
Senast redigerad av glendale 2019-01-21 kl. 22:53.
Citera
2019-01-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det första som slog mig.
HD kollade på när SD utförde det hela, planerat eller ej.

Vi vet inte var HD befann sig. Det har inte gått ut någon info om det. Hon hade kanske lämnat barnen hos sina föräldrar och var själv hemma och packade inför USA resan.
HD är nog inblandad.
Någon skrev tidigare att hon var rosenrasande arg på LW när LW tog bort HDs logg på LWs cache.
Citera
2019-01-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Vi vet inte var HD befann sig. Det har inte gått ut någon info om det. Hon hade kanske lämnat barnen hos sina föräldrar och var själv hemma och packade inför USA resan.
HD är nog inblandad.
Någon skrev tidigare att hon var rosenrasande arg på LW när LW tog bort HDs logg på LWs cache.

Just det. Vi vet inte. Hon kan har varit vid BP. Sen tror jag inte SD och HD kan ge varandra ett alibi som utredarna köper. Jag lutar åt att åklagare och polis vet vem som gjort det och hur det gått till men har fått problem med att bevisa det. Varför de har fått det vetefan.
Senast redigerad av glendale 2019-01-21 kl. 23:13.
Citera
2019-01-21, 23:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller att det är två personer som gjort det här. MGM är den som fick ut BO i natten.
Det är lite kryptiskt när Hiding uttalar sig, ungefär som att hon anar att någon sett händelsen. Ser åklagaren det här vittnet som en medbrottsling iom att hen inte berättar för polisen?

Man får inte riktigt grepp om henne. Om det är så att hon uttalar sig lite luddigt i allmänhet eller om hon verkligen menar något.

Jag får liksom du en känsla av att Hiding tror på ett eller annat sätt att någon vet något mer.

Varför skulle hon tro det?

"– Det finns en eller fler gärningsmän som självklart vet, så är det. Sedan går det inte att svara på om någon har bevittnat det här och inte vill eller vågar berätta om det för polisen. Men någon sitter inne med en lösning som vi inte har fått ta del av."

https://www.expressen.se/premium/nyheter/olosta-mysterierna-som-gackar-polisen/

Ja, självklart vet mördaren.
Vem syftar hon på när hon säger att "Men någon sitter inne med en lösning som vi inte har fått ta del av."

Det blir ju lite "idiotiskt" att säga det på det sättet om hon nu snackar om mördaren, det är ju underförstått.

Någon håller inne på något.
Vem? Vilka?

Är det något som inte stämmer med någon annans berättelse förutom mgms? Som att det verkar som att någon håller inne på något?

Om man skulle tro på MV tidigare inlägg (nu har det förstås säkert varit många förhör efter dessa, så de kanske inte är så aktuella) så verkade ju HD ärlig i sin tro att SD är oskyldig. Då borde det inte vara hon?

JG? Lojal.
Kan han ha varit behjälplig på något sätt? Hjälpt till med alibi? Tvättat kläder?

Mest tror jag på grannar. Att de inte vågar snacka helt ur skägget? Man tror helt enkelt inte på deras vittnesmål om att de inte hört något på natten och att de inte skulle ha sett något?
Kan de ha varit rädda att låtsas om något öht. De ringde inte och larmade, de gjorde inget. De skäms?
Det sistnämnda tror jag inte riktigt på, men de kan absolut vara rädda.

Kanske Hiding bara är otydlig?
Hon kanske helt enkelt bara menar att någon (mördaren, mördarna) sitter inne med svaret.

Inte känns det som att en lösning finns när hon säger att någon sitter inne med lösningen...
Citera
2019-01-21, 23:11
Medlem
Citat:
Jag tror på en gärningsman som lockat ut henne och det blivit någon form av bråk.
Det borde ju finnas vittnen också, hoppas att de kontaktat polisen nu.
Må denna polisutredning komma i hamn någon gång och att rätt gärningsman blivit dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in