Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Undrar detsamma. Hål i berg håller tvärtom låg temperatur, på dessa breddgrader runt 10 grader.

https://www.researchgate.net/post/What_is_the_standard_soil_temperature_at_15_m_dept h

Medeltemperaturen i malaga är väl cirka 20 grader på årsbasis. Så drygt 20 grader är rimligt på det djupet.
Citera
2019-01-21, 21:16
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
https://www.researchgate.net/post/What_is_the_standard_soil_temperature_at_15_m_dept h

Medeltemperaturen i malaga är väl cirka 20 grader på årsbasis. Så drygt 20 grader är rimligt på det djupet.

Nu är ju inte djupet 15 m, ditt jävla spånhuvud.
Citera
2019-01-21, 21:23
Medlem
Citat:

Om du orkar läsa vad de skriver i tråden så ser du att de skriver om hål på ner mot 100 m, söte lille vän. Det finns också en karta som anger jordvärme i Spanien till upp mot 16 grader. Men Spanien är stort, och Malaga tillför de absolut varmaste delarna. Därför är det också varmare långt ner i jorden. Se siffrorna för Equador.
Citera
2019-01-21, 21:26
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
Om du orkar läsa vad de skriver i tråden så ser du att de skriver om hål på ner mot 100 m, söte lille vän. Det finns också en karta som anger jordvärme i Spanien till upp mot 16 grader. Men Spanien är stort, och Malaga tillför de absolut varmaste delarna. Därför är det också varmare långt ner i jorden. Se siffrorna för Equador.

Knappast.
Citera
2019-01-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ca 3 grader per 100m
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geotermisk_energi#Resurser
Citat:
Med undantag för geotermiskt aktiva platser kring de områden där kontinentalplattorna möts är höjningen i temperatur cirka 25-30 °C per km ned i jordskorpan man kommer.
Citera
2019-01-21, 21:30
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Känns som att räddningsaktionen kan ta hur lång tid som de känner för. Spelar ingen större roll ändå. Det enda som skiljer sig är hur ruttet liket är när de väl får upp det, om han ens ligger i brunnen. Kan väl inte vara så svårt att sända ner en kamera eller mikrofon? Även för siestafolket... Kan man sända bilder över hela galaxen kan man väl filma 100 meter ner i en brunn?

Jag får känsla av att föräldrarna har högst tvivelaktiga motiv. Lite för mycket död på deras samvete den senaste tiden. Kan blixten slå ner två gånger?

Men sen å andra sidan så är vissa föräldrar oerhört oaktsamma. Extremt oaktsamma. Märker av det ofta i Sverige också.
Citera
2019-01-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Känns som att räddningsaktionen kan ta hur lång tid som de känner för. Spelar ingen större roll ändå. Det enda som skiljer sig är hur ruttet liket är när de väl får upp det, om han ens ligger i brunnen. Kan väl inte vara så svårt att sända ner en kamera eller mikrofon? Även för siestafolket... Kan man sända bilder över hela galaxen kan man väl filma 100 meter ner i en brunn?

Jag får känsla av att föräldrarna har högst tvivelaktiga motiv. Lite för mycket död på deras samvete den senaste tiden. Kan blixten slå ner två gånger?

Men sen å andra sidan så är vissa föräldrar oerhört oaktsamma. Extremt oaktsamma. Märker av det ofta i Sverige också.

Det har rasat ned jord och sten och täppt till hålet på cirka 70 meters djup. De vill inte stöka mer än nödvändigt i det hål där han föll.
Citera
2019-01-21, 21:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Någon som vet hur lång tid det tog att borra hålet som pojken ligger i?
Säkert inte alls så lång tid som nu men det är också en jäkla skillnad på att borra ett vanligt brunnshål och det de gör nu för att räddningsarbetarna ska komma ner, mycket större diameter.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men där har du en poäng. Det verkar ju ha gått bra? Tyckte jag läste någonstans - men kan inte svära på att jag förstod det rätt, för jag kan egentligen inte spanska - att markägaren (vet ej om detta är Julens släkting eller en tidigare ägare) hade grävt den olovandes, och fått förbud att använda den av kommunen som hade satt dit någon form av försegling. Men han hade tagit bort förseglingen och använt den i alla fall. Eller något sådant.

Just nu säger de i alla fall, att angående att arbetet har stått still idag p.g.a. att de varit tvungna att utföra underhållsarbete på maskinen, så skulle det ha varit samma sak med vilken maskin som helst som fanns på marknaden vid det här laget, p.g.a. det hårda berget och de svåra omständigheterna. Kunde man inte ha tagit dit två maskiner och växlat om med, i stället för att arbetet skulle ligga nere 6-7 timmar emellanåt?
Brunnen användes åtminstone inte när pojken föll ner där. Hade den varit i bruk hade det suttit ett vattenrör i vägen i mitten av brunnen och omöjliggjort fall för föremål större än fåtalet cm.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
VA? Arbetet måste alltså stå stilla sex-sju timmar i stöten - fast varje minut är dyrbar - för att man ska utföra underhållsarbete på borren? Självklart hade det varit bättre att ha två, så man hade kunnat borra med den ena medan man fixar till den andra.

Ja, de har nått 55 meter nu.
Jag har inte koll på vilka pauser de gör och varför. Är det något som sitter i borrhålet som måste dras upp och sedan ner så är ju de grejerna i vägen så man inte kan använda en maskin till. Tar det lång tid med service uppe på markytan däremot så skulle man ju kunna spara tid på att ha reservutrustning. För att uttala sig om det är så bra det kan bli eller ej skulle vi behöva vet mer i detalj vad som görs.

Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Det verkar inte stå så mycket i svenska media om detta, eller så har jag missat det. Fallet i Thailand med killarna i grottan var det mer fokus på.
I Thailand hittade man pojkarna tidigt och visste att de levde och var dessutom flera stycken. Här känns det väl rätt hopplöst efter såhär lång tid och därmed mindre mediabevakning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Wöhler
Kan du berätta hur det funkar med bergvärme....
Fast det säger ju ingenting. Bergvärme i Sverige kommer upp med typiskt en handfull plusgrader från borrhålet och man måste använda en värmepump för att få ut användbar temperatur. Pojken har ingen värmepump med sig. Sedan är det säkert varmare i Spanien men argumentet med bergvärme är inte giltigt.
Citera
2019-01-21, 21:35
Medlem
Ovcharkas avatar
Redan en unge död. Därtill en hund. Nu detta.

70m är inte tillräckligt för att nå värme.

Sand och jord har täckt ungen. Syrebrist.

Inget vatten och ingen mat på åtta dar.

Fallskador.

Avd: Tvärdöd.
Citera
2019-01-21, 21:37
Medlem
Dr.Wöhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Brukar väl vara djupare än 50 meter och ger inte så pass mycket värme att ett litet barn skulle undvika nedkylning? Tror jag, är ingen expert på bergvärme men vet att om man vill hålla saker svala på sommaren så gräver man ned dem.

Det kanske är annorlunda i Spanien. jag hade också fått för mig att gruvhålsungen inträffade i norra Spanien men det är tydligen i Andalusien.

Men visst, om ett 50 meter djupt hål är najs o göttigt varmt så är det väl så, men då får nån kunnig typ komma och påstå det först innan jag köper det.

Jag har ingen aning men tänker att det nödvändigtvis inte behöver vara kallt 75 m ner i jorden i Malaga.
Citera
2019-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor

Jag håller med dig. Alla borde inte ha barn och djur.
Citera
2019-01-21, 21:48
Medlem
Ovcharkas avatar
"The town of Totalán has been holding vigils in support of Julen’s parents, who lost another child, aged three, to a sudden cardiac arrest in 2017."

Barnamördare, sannolikt. Fel i huvudet, sannolikt. Arrestera föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in