2019-01-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Var det här Helena skulle ha kommit fram?

Grattis Helena, som skulle ha fyllt 49 år i dag. Vi är många som tänker på dig och din familj i dag och som gör vad vi kan för att ditt öde ska få ett svar.
Ja. Fotot är taget ungefär där däckmärkena är tagna på den asfalterade gångstigen, riktning mot kohagen/ekuddenvägen. Stigen delar sig dock, så mest troligt hade hon kommit ut ca 20 meter åt vänster om hon själv hade valt väg.
Citera
2019-01-21, 19:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ja. Fotot är taget ungefär där däckmärkena är tagna på den asfalterade gångstigen, riktning mot kohagen/ekuddenvägen. Stigen delar sig dock, så mest troligt hade hon kommit ut ca 20 meter åt vänster om hon själv hade valt väg.

OK, tack!
Citera
2019-01-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns inga belägg för att kroppen hämtats upp via lekplatsen. Jag menar snarare att kroppen burits dit bilen sågs av Carina eller burits ut till Ekuddenvägen medan bilen var gömd där Carina såg den.

Jag menar vidare att en person som känner till platsen skulle föredra att ta ut den på detta vis eftersom det inte fanns bostäder öster om dungen.

Om kroppen verkligen förts ut med bil från lekplatsen så menar jag att den anlänt medan Helena levde.
Nej, det fanns inga bostäder utmed ekuddenvägen, däremot är den ganska flitigt trafikerad sommartid. Så vill någon arbeta "ostört" och är bekant med staden är nog tanken att undvika en flitigt trafikerad väg.
Citera
2019-01-21, 19:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokemonPilsner
Tog en sväng på stigen mellan lekplats och ekuddenvägen till andra sidan.

Så här ser det ut från lekplatsen som idag är grusplätt.

http://www.laddy.se/visa-bild/406/

Tack! Bra med foton från aktuellt område! Enligt Judaland skulle Helena ev. ha valt (om hon hade fått välja) att ta den del av stigen som kommer fram ca 20 meter till vänster, om man ser på din bild. Har du möjlighet att även fota där och lägga ut? Det skulle vara värdefullt med fler foton!
Citera
2019-01-21, 19:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns inga belägg för att kroppen hämtats upp via lekplatsen. Jag menar snarare att kroppen burits dit bilen sågs av Carina eller burits ut till Ekuddenvägen medan bilen var gömd där Carina såg den.

Jag menar vidare att en person som känner till platsen skulle föredra att ta ut den på detta vis eftersom det inte fanns bostäder öster om dungen.

Om kroppen verkligen förts ut med bil från lekplatsen så menar jag att den anlänt medan Helena levde.

Menar du att gm skulle ha burit Helena från lekplatsen till bilen vid platsen invid BB d. ä.:s hus? Det tror jag inte är så sannolikt, då det är en relativt lång sträcka. Det bör vara ca 200 m. Bortanför där "Hanna med hunden" säger sig ha stått. Jag tror inte att man vill ta risken att möta någon om man kommer bärandes på en kropp. Risken att bli sedd av folk på väg hem från campingen/badet torde ha varit stor.

Om Helena attackerades på/vid skogsstigen, så tycker jag att det verkar mest troligt att hon hämtades med bil vid lekplatsen (alternativt förts ut till Ekuddenvägen, om bilen stod där. Det senare riskfullt också, då det borde ha passerat bilar och människor "på väg" på Ekuddenvägen.)
Citera
2019-01-21, 19:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tack! Bra med foton från aktuellt område! Enligt Judaland skulle Helena ev. ha valt (om hon hade fått välja) att ta den del av stigen som kommer fram ca 20 meter till vänster, om man ser på din bild. Har du möjlighet att även fota där och lägga ut? Det skulle vara värdefullt med fler foton!

I alla välmening, men studera kartan igen: http://www.bilddump.se/bilder/20190119171014-81.224.158.124.jpg

Den ljusblå linjen är den ungefärliga skogsstigen. Från Kohagen sett kunde man gå till vänster om den stora granen (mot det gula strecket för den asfalterade gångvägen) eller till höger om granen och då komma ut ungefär under "p" i markeringen "Lekplats" - alltså kanske 10 till 15 meter längre norrut. I praktiken gör det ingen skillnad för någonting av det som vi diskuterar. Den enda skillnaden är att Helena hade kommit ut på lekplatsen något lite närmare hemmet om hon hade gått till höger om den stora granen (granen står ungefär där det ljusblå strecket slutar vid det östliga, röda strecket).
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-21 kl. 20:01.
Citera
2019-01-21, 20:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Menar du att gm skulle ha burit Helena från lekplatsen till bilen vid platsen invid BB d. ä.:s hus? Det tror jag inte är så sannolikt, då det är en relativt lång sträcka. Det bör vara ca 200 m. Bortanför där "Hanna med hunden" säger sig ha stått. Jag tror inte att man vill ta risken att möta någon om man kommer bärandes på en kropp. Risken att bli sedd av folk på väg hem från campingen/badet torde ha varit stor.

Om Helena attackerades på/vid skogsstigen, så tycker jag att det verkar mest troligt att hon hämtades med bil vid lekplatsen (alternativt förts ut till Ekuddenvägen, om bilen stod där. Det senare riskfullt också, då det borde ha passerat bilar och människor "på väg" på Ekuddenvägen.)

Helt riktigt. Förövarna var garanterat välbekanta med området och insåg faran med att bära Helena till Ekudden-vägen eller ner till cykelvägen vid BB:s hus. Jag presonligen är helt säker på att bilen som "killarna" såg hade med försvinnandet att göra - det var den som körde upp på lekplatsen för att forsla bort Helena i skydd av träd och buskar i mörkret.
Citera
2019-01-21, 20:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
I alla välmening, men studera kartan igen: http://www.bilddump.se/bilder/20190119171014-81.224.158.124.jpg

Den ljusblå linjen är den ungefärliga skogsstigen. Från Kohagen sett kunde man gå till vänster om den stora granen (mot det gula strecket för den asfalterade gångvägen) eller till höger om granen och då komma ut ungefär under "p" i "markeringen "Lekplats" - alltså kanske 10 till 15 meter längre norrut. I praktiken gör det ingen skillnad för någonting av det som vi diskuterar. Den enda skillnaden är att Helena hade kommit ut på lekplatsen något lite närmare hemmet om hon hade gått till höger om den stora granen (granen står ungefär där det ljusblå strecket slutar vid det östliga, röda strecket).

Jag förstår precis. Men det är - för mig - värdefullt att se hur det ser ut, få en känsla av platsen, vilket man inte kan få av en flygfotobild. Dina kartor är bra och ger en helhetsbild, men ett foto ger en bild av "verkligheten på plats", miljön, att tänka sig att "där skulle hon förmodligen ha kommit ur skogsdungen". Du har tydligen varit på plats och sett hur det ser ut i verkligheten, det har inte jag.
Citera
2019-01-21, 20:04
Bannlyst
I det här klippet kan man få en ganska god bild av hur det såg ut i det aktuella området strax efter försvinnandet:

http://www.tv4.se/krimarkivet/klipp/f%C3%B6rsvunna-helena-andersson-mariestadstjejens-f%C3%B6rsvinnande-3193001
Citera
2019-01-21, 20:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag förstår precis. Men det är - för mig - värdefullt att se hur det ser ut, få en känsla av platsen, vilket man inte kan få av en flygfotobild. Dina kartor är bra och ger en helhetsbild, men ett foto ger en bild av "verkligheten på plats", miljön, att tänka sig att "där skulle hon förmodligen ha kommit ur skogsdungen". Du har tydligen varit på plats och sett hur det ser ut i verkligheten, det har inte jag.

Jag förstår, men en bild rakt mot granen säger inte så mycket. Det behövs i så fall en serie med bilder från olika riktningar i bra ljus. Ska se om jag åka dit i brytpunkten mellan vinter och vår när det är "rent", så att säga. Det behövs bilder både nerifrån cykelvägen och upp mot granen/Kohagen samt bilder uppifrån granen ner mot cykelvägen, den asfalterade gångvägen och Helenas hem. För bästa översikt måste detta göras innan lövverket breder ut sig.
Citera
2019-01-21, 20:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
I det här klippet kan man få en ganska god bild av hur det såg ut i det aktuella området strax efter försvinnandet:

http://www.tv4.se/krimarkivet/klipp/f%C3%B6rsvunna-helena-andersson-mariestadstjejens-f%C3%B6rsvinnande-3193001

Bra film! Där ser man MYCKET TYDLIGT (vid cirka 55 sekunder och några sekunder framåt) hur lätt det hade varit att svänga upp på lekplatsen vid den asfalterade gångvägen (där "Kasta-skräp"-skylten står) nära Runstensvägen LÅNGT utanför "killarnas" synvinkel. "Killarna" sitter alltså cirka 100 meter upp till vänster på Hällristningsvägen, som går upp till vänster cirka 40 meter bort från där filmkameran filmar - alltså just där filmsekvensen slutar (där man ser ett hustak skymta fram). Filmkameran står alltså med "ryggen" mot Runstensvägen och filmar i nordvästlig riktning, bort mot Hällristningsvägen (man ser inte riktigt var Hällristningsvägen går upp till vänster, men titta på kartan och jämför).
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-21 kl. 20:25.
Citera
2019-01-21, 20:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag förstår, men en bild rakt mot granen säger inte så mycket. Det behövs i så fall en serie med bilder från olika riktningar i bra ljus. Ska se om jag åka dit i brytpunkten mellan vinter och vår när det är "rent", så att säga. Det behövs bilder både nerifrån cykelvägen och upp mot granen/Kohagen samt bilder uppifrån granen ner mot cykelvägen, den asfalterade gångvägen och Helenas hem. För bästa översikt måste detta göras innan lövverket breder ut sig.

Det skulle vara toppen om du ville göra det senare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in