2019-01-21, 11:16
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mycket intressant eftersom opel omega caravan har svarta rails, och därmed kan stämma med Carinas observation av bilen på cykelvägen i svängen nära Ekuddenvägen:

https://www.autoevolution.com/cars/opel-omega-caravan-1994.html#agal_0 OBS klicka på "Photos" uppe till höger.

Det finns dock som jag ser det ingen färg som är brons-liknande. Om å andra sidan bilen var dåligt belyst (om bilen är gömd lär den ställts på mörk plats) så kanske tonen kan framstå som brons om den är "Postgelb", som användes från 1988.

https://colorndrive.com/en/touch-up-paint/opel-omega?year=&baseColor=YELLOW

Att gult går mot brunt i mörker är nog inte alls orimligt och ögat kan få svårt att avgöra färg i mörker (se exempel en bit ned på sidan):
https://photo.stackexchange.com/questions/10412/why-are-there-no-dark-yellows-or-bright-violets

En annan tanke vore att bilen skulle vara ljus/beige och upplyst med orange lampfärg där Carina såg den, på det viset skulle den teoretiskt kunna harmoniera med observationen av vit bil på cykelvägen. Problemet med det är att vittnet FJ från Hällristningsvägen ger bilen ett karaktäristiskt "bakparti som Toyota Selica av äldre modell", och det är totalt tvärtemot Omega Caravan.

Jag skulle vilja veta vilka bilar grabbarna på Hällristningsvägen hade tillgång till.

Carinas bil kan bäst förstås om man antar att Helena dödats och gömts i dungen och att förövaren eller förövarna senare återkom för att bära ut Helena. Hypotetiskt skulle grabbarna på Hällristningsvägen ha kunnat skjutsat Helena. Jag är dock av den meningen att det är ett misstag att tro att förövaren eller förövarna nödvändigtvis är bekanta med Helena. Det räcker gott att tro att någon sett henne på Ekuddenvägen och fått för sig att våldta henne. Denna person kan ha sprungit ikapp henne i dungen. Det finns dessutom inget i grabbarnas observation som tyder på att den vita bilen svängt och däckspår kan vara avsatta en tidigare dag.

Helena skulle för övrigt fyllt 49 år idag.

Den Opel Omega du länkar till var av 1994-1999 års modell. Alltså fanns inte modellen 1992.
Det finns tre olika generationer av Opel Omega.
Citera
2019-01-21, 12:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Den Opel Omega du länkar till var av 1994-1999 års modell. Alltså fanns inte modellen 1992.
Det finns tre olika generationer av Opel Omega.

Bra påpekande. Jag kopierade fel URL. Rätt är
https://www.autoevolution.com/cars/opel-omega-caravan-1986.html#aeng_opel-omega-caravan-1986-18i
Citera
2019-01-21, 14:03
Medlem
Citat:

Carinas bil kan bäst förstås om man antar att Helena dödats och gömts i dungen och att förövaren eller förövarna senare återkom för att bära ut Helena. Hypotetiskt skulle grabbarna på Hällristningsvägen ha kunnat skjutsat Helena. Jag är dock av den meningen att det är ett misstag att tro att förövaren eller förövarna nödvändigtvis är bekanta med Helena. Det räcker gott att tro att någon sett henne på Ekuddenvägen och fått för sig att våldta henne. Denna person kan ha sprungit ikapp henne i dungen. Det finns dessutom inget i grabbarnas observation som tyder på att den vita bilen svängt och däckspår kan vara avsatta en tidigare dag.
Jag vill dock mena på att GM är väl förtrogen med området, om vi förutsätter att någon av bilarna är inblandade. Det här är inga platser man hamnar på av en slump. En GM utan lokalkännedom hade plockat kroppen via Ekuddenvägen.
Jag rekommenderar precis som ugglan att alla som har möjlighet besöker platsen för att på bästa sätt få grepp om sammanhang.
Citera
2019-01-21, 15:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag vill dock mena på att GM är väl förtrogen med området, om vi förutsätter att någon av bilarna är inblandade. Det här är inga platser man hamnar på av en slump. En GM utan lokalkännedom hade plockat kroppen via Ekuddenvägen.
Jag rekommenderar precis som ugglan att alla som har möjlighet besöker platsen för att på bästa sätt få grepp om sammanhang.

Ja, ett besök på platsen är aldrig fel, men kartan som jag lade ut tror jag har fått alla att förstå hur det såg/ser ut på platsen. FedupFlorence har skrivit att han/hon nu fick klarhet i var "Hanna" stod, och Prinzezzan har skrivit att han/hon nu fick klarhet i hur den asfalterade gångvägen löper. Jag borde ha gjort kartan för länge sedan, men bättre sent än aldrig.
Citera
2019-01-21, 15:50
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland

Det finns inga belägg för att kroppen hämtats upp via lekplatsen. Jag menar snarare att kroppen burits dit bilen sågs av Carina eller burits ut till Ekuddenvägen medan bilen var gömd där Carina såg den.

Jag menar vidare att en person som känner till platsen skulle föredra att ta ut den på detta vis eftersom det inte fanns bostäder öster om dungen.

Om kroppen verkligen förts ut med bil från lekplatsen så menar jag att den anlänt medan Helena levde.
Citera
2019-01-21, 17:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja, ett besök på platsen är aldrig fel, men kartan som jag lade ut tror jag har fått alla att förstå hur det såg/ser ut på platsen. FedupFlorence har skrivit att han/hon nu fick klarhet i var "Hanna" stod, och Prinzezzan har skrivit att han/hon nu fick klarhet i hur den asfalterade gångvägen löper. Jag borde ha gjort kartan för länge sedan, men bättre sent än aldrig.

Trams. Folk tror nu att det inte går att köra ut på den punkt där polisen räknade med att de kört ut. Du är tyvärr en trådförvillare fast det kanske inte är din ambition.
Citera
2019-01-21, 17:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Trams. Folk tror nu att det inte går att köra ut på den punkt där polisen räknade med att de kört ut. Du är tyvärr en trådförvillare fast det kanske inte är din ambition.

Och den punkten sitter du inne med information om? Fantastiskt. Var skulle den punkten vara (för den har aldrig nämnts)? Kartan är dock helt verklighetstrogen om hur området såg/ser ut. Men du vet ju bäst, så …

Helt enkelt: Exakt på vilken punkt vet du att polisen har räknat med att de skulle ha kört ut på?
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-21 kl. 17:43.
Citera
2019-01-21, 17:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och den punkten sitter du inne med information om? Fantastiskt. Var skulle den punkten vara (för den har aldrig nämnts)? Kartan är dock helt verklighetstrogen om hur området såg/ser ut. Men du vet ju bäst, så ...

Den framgår av polisförhöret. De ställde kontrollfråga för att se om bilens ljuskägla strukit ut på Hällristningsvägen. Det hade bekräftat att den vita bilen befunnit sig på lekplatsen eftersom en rakt körande bil inte kastar ljuskägla utåt.

FJ:s svar var nej.

Det kan ha funnits orsaker till att ljuskäglan inte syntes, buskage mm, exakt vad FJ hävdade, så FJ:s svar skall inte tolkas som ett bevis mot att bilen varit på lekplatsen. Däremot visar FJ:s svar att han var införstådd med att den utfarten var möjlig.

På samma sätt visar frågan att polisen var öppen för att bilen körde ut nära den döda eken, vilket vissa i tråden tror inte var möjligt.

Du säger dig inte förstå foton av platsen från den tiden. Är inte det en varningssignal för dig?
Citera
2019-01-21, 17:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Den framgår av polisförhöret. De ställde kontrollfråga för att se om bilens ljuskägla strukit ut på Hällristningsvägen. Det hade bekräftat att den vita bilen befunnit sig på lekplatsen eftersom en rakt körande bil inte kastar ljuskägla utåt.

FJ:s svar var nej.

Det kan ha funnits orsaker till att ljuskäglan inte syntes, buskage mm, exakt vad FJ hävdade, så FJ:s svar skall inte tolkas som ett bevis mot att bilen varit på lekplatsen. Däremot visar FJ:s svar att han var införstådd med att den utfarten var möjlig.

På samma sätt visar frågan att polisen var öppen för att bilen körde ut nära den döda eken, vilket vissa i tråden tror inte var möjligt.

Du säger dig inte förstå foton av platsen från den tiden. Är inte det en varningssignal för dig?

Och bilen kan ha varit på lekplatsen men kört ut längre bort mot Runstensvägen. Du gillar inte tanken på att bilen som "killarna" såg kan ha varit på lekplatsen, va? Undrar varför.

Den som är en trådförvillare och som vill styra bort besvärligheter, är du!
Citera
2019-01-21, 18:08
Medlem
Tog en sväng på stigen mellan lekplats och ekuddenvägen till andra sidan.

Så här ser det ut från lekplatsen som idag är grusplätt.

http://www.laddy.se/visa-bild/406/
Citera
2019-01-21, 18:08
Medlem
Test..
Utgår delvis från GWs övertygelse, gällande att Helena åkte bil hem från stadt.
Eftersom hon inte skulle välja att åka med vem som helst, så var det någon /några hon kände väl.
Helena var inte heller i desperat behov av skjuts då hon inte hade långt hem och det var bra väder.
Dessutom hade hennes syster uppmanat/föreslagit henne att ta taxi och därmed förberedde placerade sin plånbok innanför dörren eftersom Helena glömt sin.
Hon hade ingen anledning att åka med några hon inte litade på.
Det var mkt folk i rörelse så hennes promenad ända hem skulle isfl ha uppmärksammats av fler och vittnesuppgifter efter vägen skulle inte saknas.

Intressant är de uppgifter i tråden av det berusade paret som satt i gräset vid vägen och såg Helena rusa ut ur en bil och en man efter och de var i högljudd konflikt. Hon drogs tillbaka in i bilen.
Tänk om hon vid ett sådant tillfälle råkade få ett slag så hon blödde näsblod och droppar hamnade på skon?

Varför skulle hon bli skjutsad till genvägen?
Var det någon nära vän som var van att ta den vägen med bilen när de körde brukade köra till systrarnas hem?
Eller placerades en del saker ut och därför var bilen Carina såg parkerad där?
De inblandade kanske visste att det var tal om att Helena skulle ha promenerat och kände väl till vilken väg de alltid tog hem (systrarna).
Kanske ville få det att se ut som ett överfall på väg hem till slut...?

Den framlagda plånboken låg väl lika orörd som Helenas säng var på morgonen.
Det indikerade att Helena inte hade åkt taxi och inte kommit hem.
Men varför fick hon inte skjuts till dörren utan till genvägen isfl?
Eller var det någon hon hade en del att tala med och de åkte någon annanstans och det förödande bråket skedde i bilen aldrig utanför?
Har aldrig ansett vittnet med hunden som tillförlitligt.
Citera
2019-01-21, 19:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokemonPilsner
Tog en sväng på stigen mellan lekplats och ekuddenvägen till andra sidan.

Så här ser det ut från lekplatsen som idag är grusplätt.

http://www.laddy.se/visa-bild/406/

Var det här Helena skulle ha kommit fram?

Grattis Helena, som skulle ha fyllt 49 år i dag. Vi är många som tänker på dig och din familj i dag och som gör vad vi kan för att ditt öde ska få ett svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in