2019-01-21, 15:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, jag tänkte nog snarast på den omvända situationen.
Att en mgm skulle kunna säga något som inte är ett direkt hot men som kan tolkas på ett sådant sätt.

Säg att en det är en yrkeskriminell person som stannar och "vill säga några ord".
T ex, hur är läget? Din son det där?
Var försiktig om honom.
Och ett snett litet leende på det.

EGTs inlägg tolkar jag (min högst egna tolkning, vet inte EGTs syfte till inlägget) lite som att det inte verkar vara så "tung stämning" över fallet, utan spaningsledningen kan kosta på sig att vara avspända och kamratliga tonen dem emellan. Kanske att detta skulle kunna innebära att även h*n inte tror på SDs skuld, liksom HD.

Undvika behöver man absolut inte göra. Men man kan hälsa, men ändå visa att man inte har för avsikt att vara "privat".

Det är ju just sådana situationer som kan trassla till det. Kan ju vara något i ett privat samtal som också kan göra att utredaren känner sig pressad eller råkar avslöja något genom ett ansiktsuttryck/min.

Jag förstår hur du tänker men utredaren skulle direkt göra en anmälan om hot mot tjänsteman i det läget och hens ord väger tyngre än den MGM, eller hur? Det skadar en misstänkt mer än det gör nytta i en utredning. Polisen skulle bara granska hen än mer för mordet om hen visar sådana tendenser till hotfullt beteende.

I övrigt är det ett professionellt förhållningssätt att bemöta alla misstänkta diplomatiskt och med neutral ton (även om man råkar stöta på dem privat).
Jag vet hur jag själv blev helt chockad och till mig första gångerna jag såg polisen vara trevlig mot mördare som begått seriemord. Jag tänkte "hur i helvete kan de inte ens med ansiktauttryck visa att de känner motvilja mot dem (när de våldtagit och dödat t.ex. barn). Men så är det alltså, alltid god ton, no matter what.
Citera
2019-01-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är det någon som har tillgång till denna artikel (från 17/1) bakom betalvägg?

https://www.expressen.se/premium/nyheter/olosta-mysterierna-som-gackar-polisen/

Eventuellt ingår även mordet på LW i reportaget, eftersom artikeln kommer upp vid sökning på LW's för- och efternamn.

Antingen får vi helt ny information eller så har författaren inte kollat all fakta. Anmälan ska ha kommit in på natten, står på två ställen. Ursinnigt våld och mycket kraftigt våld mot kroppen förekommer på olika ställen i artikeln. Man verkar inte längre säkra på att SD är rätt GM. Hiding citeras återigen med ett jätte-uttalande:

- Natten till den 15 maj i år anmäldes Lena Wesström försvunnen.

- Polisen är övertygad: fyndplatsen är densamma som mordplatsen.

- mördades på platsen med ursinnigt våld.

- Trots att det har gått sju månader vet polisen ännu inte vem som mördade Lena Wesström – och varför.

- Men det finns flera teorier.

- Åklagare Åsa Hiding: – Vi har väl en teori, men det är ingenting vi kan gå in på. Vi har gjort en jättestor kartläggning av hennes liv, umgänge och de hon kände. Det här har gett oss en ganska bra bild av vad som har hänt, både strax innan och hur det såg ut i närtid.

Vad händer i utredningen nu?
– Det sker förhör med personer och vi inväntar analyser alltjämt. Framför allt analyserar vi den stora mängd av allt som redan finns.

Ska människor som bor och rör sig i närområdet behöva känna oro efter det som har hänt?
– Det är inte den bild jag har fått av det hela. Däremot pratar man givetvis om det som har hänt. Min bild är inte att det finns en oro för gemene man.

Polis och åklagare utesluter inte att det är fler än en gärningsman:
– Det finns en eller fler gärningsmän som självklart vet, så är det. Sedan går det inte att svara på om någon har bevittnat det här och inte vill eller vågar berätta om det för polisen. Men någon sitter inne med en lösning som vi inte har fått ta del av.
Citera
2019-01-21, 18:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Antingen får vi helt ny information eller så har författaren inte kollat all fakta. Anmälan ska ha kommit in på natten, står på två ställen. Ursinnigt våld och mycket kraftigt våld mot kroppen förekommer på olika ställen i artikeln. Man verkar inte längre säkra på att SD är rätt GM. Hiding citeras återigen med ett jätte-uttalande:

- Trots att det har gått sju månader vet polisen ännu inte vem som mördade Lena Wesström – och varför.

- Åklagare Åsa Hiding: – Vi har väl en teori, men det är ingenting vi kan gå in på. Vi har gjort en jättestor kartläggning av hennes liv, umgänge och de hon kände. Det här har gett oss en ganska bra bild av vad som har hänt, både strax innan och hur det såg ut i närtid.

– Det sker förhör med personer och vi inväntar analyser alltjämt. Framför allt analyserar vi den stora mängd av allt som redan finns.

Ska människor som bor och rör sig i närområdet behöva känna oro efter det som har hänt?
– Det är inte den bild jag har fått av det hela. Däremot pratar man givetvis om det som har hänt. Min bild är inte att det finns en oro för gemene man.

– Det finns en eller fler gärningsmän som självklart vet, så är det. Sedan går det inte att svara på om någon har bevittnat det här och inte vill eller vågar berätta om det för polisen. Men någon sitter inne med en lösning som vi inte har fått ta del av.

Nu blir det än mer förvirrat!

Detta är ju helt ny information:

"- Trots att det har gått sju månader vet polisen ännu inte vem som mördade Lena Wesström – och varför.

- Men det finns flera teorier."

Och detta:

"Polis och åklagare utesluter inte att det är fler än en gärningsman:
"

Man har ju hela tiden haft en skäligen misstänkt. Nu vet man inte vem som mördat henne? Inte ett ord om att man ännu har kvar en person som misstänkt???
Och man utesluter inte att det är fler än en gm?

Vad ska man tro?
Önskar att NA gjorde ett nytt reportage.
Citera
2019-01-21, 18:37
Medlem
Citat:

Ingen risk att gemene man blir utsatt eftersom GM enbart ville åt LW. Men begick han brottet själv eller fick han hjälp av någon annan ("de har inget på mig")?
Jag tror att Hiding är mer försiktig i sitt uttalande än hon skulle kunna vara. Inget verkar ha förändrats, som jag ser det.
Citera
2019-01-21, 18:38
Medlem
Citat:

"- Trots att det har gått sju månader vet polisen ännu inte vem som mördade Lena Wesström – och varför.

Och detta:

"

Man har ju hela tiden haft en skäligen misstänkt. Nu vet man inte vem som mördat henne? Inte ett ord om att man ännu har kvar en person som misstänkt???

Vad ska man tro?

Nu citerade jag inte hela artikeln då det går emot reglerna här. Givetvis nämnde man fakta i fallet hittills. Att SD tagits in, att man aldrig kom upp till Sannolika och att han är släppt. Artikeln handlade om fall långt bak i tiden (cold cases) och jag gör antagandet att man tryckt in trådens fall där för att man vill nå ut. En placerad text helt enkelt. Citaten jag delade här var sådana jag reagerade på och uppenbarligen gör även du det. Att man kanske uteslutit SD stärks ju av att det tycks finnas flera teorier. Det tycker jag är intressant.
Senast redigerad av Schazz 2019-01-21 kl. 18:41. Anledning: Tillägg av ett "kanske"
Citera
2019-01-21, 18:45
Medlem
Citat:

Och detta:

"

Vad ska man tro?

Har Hiding någon gång sagt att de vet vem som mördat LW? Bara att de har en skäligen misstänkt och så är ju läget fortfarande, antar jag.

Lägger hon ut en dimridå för att få jobba vidare i lugn och ro?
Citera
2019-01-21, 18:48
Medlem
Citat:
Nu citerade jag inte hela artikeln då det går emot reglerna här. Givetvis nämnde man fakta i fallet hittills. Att SD tagits in, att man aldrig kom upp till Sannolika och att han är släppt. Artikeln handlade om fall långt bak i tiden (cold cases) och jag gör antagandet att man tryckt in trådens fall där för att man vill nå ut. En placerad text helt enkelt. Citaten jag delade här var sådana jag reagerade på och uppenbarligen gör även du det. Att man kanske uteslutit SD stärks ju av att det tycks finnas flera teorier. Det tycker jag är intressant.

Flera teorier men en GM?
Citera
2019-01-21, 18:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tack!
Inget hindrar att du citerar något litet till lite senare
Att det finns flera teorier, det behöver inte tolkas som att man har flera teorier om andra gm. Men det är onekligen knepigt uttalande.
Citera
2019-01-21, 18:56
Medlem
Blessedfruits avatar
Vad menas med rubrik?

Citat:

Går det emot reglerna att citera hela artikeln? Jag har för mig att varenda artikel hittills har återgivits här, från NA, Aftonbladet, Metro mfl. Har de citerats lite i taget då? Jag skulle gärna läsa mer...
Senast redigerad av Blessedfruit 2019-01-21 kl. 18:59. Anledning: Kom på något jag ville lägga till
Citera
2019-01-21, 18:57
Medlem
Citat:
Tack!
Inget hindrar att du citerar något litet till lite senare
Att det finns flera teorier, det behöver inte tolkas som att man har flera teorier om andra gm. Men det är onekligen knepigt uttalande.

Svårt att få något "matnyttigt" från åklagaren, av förklarliga skäl, men om rätt journalist ställde bra frågor, kanske. Det går att sätta fart på NA via tipsmejl.
Citera
2019-01-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Går det emot reglerna att citera hela artikeln? Jag har för mig att varenda artikel hittills har återgivits här, från NA, Aftonbladet, Metro mfl. Jag skulle gärna läsa hela.

Det är inte enbart här utan så är det öht. Inte tillåtet att återge en hel artikel men däremot att länka till artikeln. Nu var det tyvärr en låst sådan.
Citera
2019-01-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Går det emot reglerna att citera hela artikeln? Jag har för mig att varenda artikel hittills har återgivits här, från NA, Aftonbladet, Metro mfl. Jag skulle gärna läsa hela.

Så har jag förstått reglerna här iaf. Du kan lätt bli gratismedlem en månad och därmed läsa samt citera hela artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in