2019-01-20, 17:38
Medlem
Out-of-Steps avatar
Halloj!

Det är är så att jag köpte en hög med "Sortera" avfallskärl/lådor från Ikea för ett tag sedan. Men både lock och själva lådan har stora klistermärken. Problemet är att när jag provat att dra av klistermärkena så sitter själva "tyget" kvar och endast ytan kommer loss. Ett rent helvete av få bort... nu står de mitt i lägenheten och hela garderoben är fullproppad med prylar som skulle legat i dessa lådor...

Har provat med vatten tillsammans med Yes, skrapat, använt gamla klistermärken, tejp, Ajax fönsterputs och WD-40 "Brake Cleaner". Men inget av det har funkat, vad ska man göra? Har nyss smort in ett område med smör som någon annan tråd föreslog, får se hur det går.

Senast redigerad av Out-of-Step 2019-01-20 kl. 17:47. Anledning: tillägg
Citera
2019-01-20, 17:49
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Halloj!

Det är är så att jag köpte en hög med "Sortera" avfallskärl/lådor från Ikea för ett tag sedan. Men både lock och själva lådan har stora klistermärken. Problemet är att när jag provat att dra av klistermärkena så sitter själva "tyget" kvar och endast ytan kommer loss. Ett rent helvete av få bort... nu står de mitt i lägenheten och hela garderoben är fullproppad med prylar som skulle legat i dessa lådor...

Har provat med vatten tillsammans med Yes, skrapat, använt gamla klistermärken, tejp, Ajax fönsterputs och WD-40 "Brake Cleaner". Men inget av det har funkat, vad ska man göra? Har nyss smort in ett område med smör som någon annan tråd föreslog, får se hur det går.

Värm klistermärkena med hårtorken innan du försöker dra loss dem.
Citera
2019-01-20, 18:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Värm klistermärkena med hårtorken innan du försöker dra loss dem.

Inte bra på plastunderlag.
Citera
2019-01-20, 18:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Halloj!

Vatten brukar räcka, men då måste man blöttna upp dem en tid. Använd en genomblöt wetttexduk eller motsvarnade som får ligga an typ en kvart. Eventuella kvarstående limrester går att gnugga bort med suddgummi.
Citera
2019-01-20, 18:45
Medlem
Testa med lacknafta, skulle kunna vara värt ett försök faktiskt. Hade detta för att ta bort gammal maskeringstejp (slipade också) och det gick över förväntan bra! Det löste upp klistret typ.
Citera
2019-01-20, 18:51
Medlem
jipeesss avatar
biltema har en spray för packningsborttagning som funkar kanon..
Citera
2019-01-20, 19:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hårfön funkar men man får inte köra på max effekt och kanske inte hålla för nära.
På den tiden man köpte CD-skivor så fick man alltid börja med att köra med hårfön för att få bort alla fula klistermärken.
Citera
2019-01-20, 19:49
Medlem
Snorbromsens avatar
Brake clean fungerar bra 😁
Citera
2019-01-20, 19:50
Medlem
MrChows avatar
Medicinsk bensin är det du letar efter.
Citera
2019-01-20, 20:09
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte bra på plastunderlag.

Har du provat?
Jag har lossat klistermärken från både tunna och tjocka plastförpackningar med hjälp av hårtorken.
Lossade nyligen etiketterna på en (tömd och diskad) låda potatissallad.

Känns bra att inte behöva kladda med lösningsmedel!
Citera
2019-01-20, 20:09
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
biltema har en spray för packningsborttagning som funkar kanon..

Dom har även en spray för att ta bort etiketter..

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial/tejp/label-off-2000029987
Citera
2019-01-20, 20:19
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Dom har även en spray för att ta bort etiketter..

https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial/tejp/label-off-2000029987

japp,
den är lite snällare och biter därför sämre,
men kanske är säkrare att börja med..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in