2019-01-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nära anhöriga kan väl identifiera om id saknas på kroppen (om nu någon anhörig hade anmält dom försvunna i onsdags som det sades)? När man hyr bil krävs det ju hursomhelst att man visar upp giltigt körkort, så kanske är det så att någon annan än kvinnan hyrde bilen? Saknas det övriga familjemedlemmar månntro?

"Avlidit under oklara förhållanden", dvs inga tydliga skador så som kniv- eller skotthål. Inte hängning.

Det känns som att kvinnan och barnet inte är svenskar, och att detta är ett utvidgat självmord alternativt en olycka. I båda teorier lutar jag mot "den tysta mördaren" CO.

Ja det är vad jag har haft för känsla sedan igår också. Utrikes födda, dåligt socialt nätverk osv. Men med tanke på att det förmodligen hon och barnet som anmälts försvunna så har de ändå någon förankring i Sverige/samhället. Sedan kan det vara någon som tagit livet av dem men försöker få det att se ut som självmord.
Citera
2019-01-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Tveksamt om bränslet tar slut i en hyrbil Hyrs väl alltid ut med full tank såvitt jag vet-Vet ju iofs sig inte när den hyrdes Men men Och tanken rymmer ju 75 liter diesel-Då ska den ha körs VÄLDIGT långt Iofs inte omöjligt Men men

Ja hyrbilar tankas alltid full vid återlämnandet, max 1 liter/tim drar den på tomgång så minst 75 timmar räcker tanken på tomgång. Nu kan ju bilen körts så den inte har full tank förstås.
Den drar knappt 1 l/mil.

Svårt att tänka mej att bilen har gps/gpsspårning då hyrbilar är oftast av snikigaste modellen, för 3 år sedan hyrde jag själv en skåpbil från Statoil och den hade inte ens ac.
Citera
2019-01-19, 19:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja det är vad jag har haft för känsla sedan igår också. Utrikes födda, dåligt socialt nätverk osv. Men med tanke på att det förmodligen hon och barnet som anmälts försvunna så har de ändå någon förankring i Sverige/samhället. Sedan kan det vara någon som tagit livet av dem men försöker få det att se ut som självmord.

Ja, jag tror det är så. Utrikes födda, dålig förankring till det svenska samhället.
MEN - vi vet inte om de anmälts försvunna. Det är nån som sagt till Aftonbladet och är inte bekräftat av polisen.
Polisen kan ha gått runt i området och frågat om nån sett en kvinna med ett barn och då har nån dragit slutsatsen att de letar efter försvunna personer.
Vore de anmälde försvunna borde de väl vara identifierade.
Citera
2019-01-19, 20:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kan levande ljus producera så mycket kolmonoxid?

Var en teori jag hade och har nu läst på lite på wikipediasidan om kolmonoxid:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolmonoxid

Citat:
Gasen bildas vid ofullständig förbränning av kol och kolföreningar, exempelvis i bensinmotorer. Exempel på vardagsnära gaser som innehåller kolmonoxid är tobaksrök och bilavgaser. CO-halten i bilavgaser är dock idag kraftigt begränsad.
Citera
2019-01-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedyandgreedy
Moderna bilar släpper ut väldigt lite kolmonoxid så jag tror inte på att det kan orsakat deras död.
Lite osäker på motorjournalisten men tror det var Håkan Matson som när han testade Saab 900 turbo (den nyare varianten) för många år sedan satte en slang på avgassystemet och ledde in i kupén, och sa att avgaserna är så rena att han inte kunde dö.
Dom visade en mätning av avgasvärdena som visade bra siffror därefter satte han i tänd cigarett i mätutrustningen och det blev väldigt höga värden.
Det klippet måste finnas någonstans tycker jag.
Citera
2019-01-19, 20:35
Medlem
LeBronThurmans avatar
Spekulerar:
Hyrbilen kan ha använts för flytt av en parts/familjs tillhörigheter efter separation/skilsmässa, eller familj som tvingats flytta p.g.a. obetalda hyror.
En våldsam make eller en psykisk sjuk make/maka kan ha fått spel och begått mord på barn samt självmord.

Platsen är lung och fridfull den här tiden på året, till skillnad ifrån sommartid med fullt av människor samt både bad och bangolf.
Kanske någon som ville avsluta ett upplevt hopplöst/kaotiskt liv på en plats med en massa gamla positiva minnen?

Valet av plats samt användning av en hyrbil bör ha någon form av bakomliggande orsak/syfte?
Polisens extrema tystnad bör bero på någon orsak, som vi i bästa fall nog förstår först när mer fakta har blivit kända.

Jag får en känsla av att socioekonomisk utsatthet eller psykisk sjukdom finns med i bilden.
Någon känsla för etnicitet verkar kanske inte möjlig i nuläget med tanke på att i princip nästan inga fakta är kända för allmänheten.
Det hade varit bra om någon hade sett och noterat bilens regnr innan polisen tog bort regskyltarna.
Citera
2019-01-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
[Det hade varit bra om någon hade sett och noterat bilens regnr innan polisen tog bort regskyltarna.
Det var en hyrbil från circle k och regnumret finns i tråden.
Citera
2019-01-19, 20:46
Medlem
Det är en hyrbil, så regnumret torde inte ge (oss) många ledtrådar till vilka som är inblandade och vad som hänt.
Att gasa ihjäl sig med en värmekälla är nog inte så enkelt, det går väl knappast att elda med sådant syreunderskott att det ger någon farlig mängd kolmonoxid? Dieselmotorn i Sprintern släpper inte ut någon kolmonoxid.
Citera
2019-01-19, 21:05
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det var en hyrbil från circle k och regnumret finns i tråden.
Att det var en hyrbil ifrån Circle K visste jag, men jag hade missat att regnumret fanns i tråden.
Min tanke var att det borde vara enkelt för någon anställd att i dåtid via systemet kunna se förhyrare. Därifrån så skulle mer info kunnat erhållas i ett pussel av någon grävare på Flashback.
Citera
2019-01-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Det är en hyrbil, så regnumret torde inte ge (oss) många ledtrådar till vilka som är inblandade och vad som hänt.
Att gasa ihjäl sig med en värmekälla är nog inte så enkelt, det går väl knappast att elda med sådant syreunderskott att det ger någon farlig mängd kolmonoxid? Dieselmotorn i Sprintern släpper inte ut någon kolmonoxid.

Hur är det med engångsgrill då?
Citera
2019-01-19, 21:23
Medlem
Citat:

Är det alltså zigenare som tagit in grillen i skåpbilen för att få värme?
Citera
2019-01-19, 21:35
Medlem
Citat:

Kan inte tänka mig att de normalt brinner med syreunderskott. Är ju en väldigt öppen konstruktion. I en gammal bensinmotor med choken utdragen brinner det med begränsad syretillgång och kolmonoxid bildas. Finns det tillräckligt med syre blir det ofarlig koldioxid istället. I gamla gengasaggregat bildades också kolmonoxid, genom att elda med strypt lufttillförsel, så det går ju, men sker nog sällan spontant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in