2019-01-17, 21:48
Medlem
Gör hemmagjord benbuljong på kyckling... drick under 2 veckor.

Googla på bone broth ibs.

Benbuljong innehåller bland annat aminosyran l-glutamine. Googla på glutamine och ibs.

Benbuljong läker magen!
Citera
2019-01-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Näe, måste skriva av mig lite!

Har skrivit en del i IBS- tråden ju men då jag inte har diagnosticerad IBS är väl det egentligen fel men jag känner att det finns så mkt kunskap här.

Och innan någon skriver det så är jag medveten om att jag borde ta kontakt med vården men en hypokondri gör mig alltid rädd för VAD läkarna kan komma säga (Cancer ffa som skräck...).

Hursomhelst. Är idag 38 år. Har sedan jag kan minnas alltid haft en "orolig mage". En mage som alltid reagerat på stress och oro med att jag blivit lös i magen. När jag var yngre kopplade jag det aldrig till någon allergi, kost osv. Jag har alltid haft en mage som tenderat att vara åt det lösare hållet, väldigt sällan förstoppad även om det hänt.

Jag har de kanske senaste 5-6 åren tänkt att det nog är IBS då jag aldrig haft viktnedgång, försämrad aptit, trötthet (förutom nån gång då och då när jag haft flera väldigt lösa avföringar), blod i avföringen (förutom då jag vet att jag haft analspricka men det är ju något annat...). Men aldrig kollat upp något som sagt.

I perioder har det varit jättebra med helt normala toalettbesök, tex när jag fått in rutin med Inolaxol och Mjölksyrebakterier. Mina problem kan se ut såhär i olika varianter.

1) Äter något olämpligt (hittar inga mönster i vad som är olämpligt även om jag är rätt säker på att fet mat/friterad mat är en STOR bov vid dessa tillfällen), måste på toa fort! Lös avföring kommer ut men inte diarré. Detta kan vara extra jobbigt när man är iväg såklart.

2) Äter vadsomhelst, blir väldigt gasig efteråt. Oftast kvällstid men kan även ske efter lunch. Händer några gånger i veckan.

3) Morgonen. Detta är det vanligaste. Går på toa direkt, ganska ofta med en normal avföring. Måste gå en stund senare, då mkt lösare (men ej diarré). Och ibland en tredje gång då också löst eller ibland diarré- aktigt.

Annars så kan det mellan dessa 3 punkter vara rätt okej, normal avföring, inga gaser, kan äta i princip vad jag vill.

Men så nu under sommaren var jag ledig i 6v och då ändrades kosten. Grillat, alkohol, oregelbundna tider, skräpmat, läsk jag ni förstår. Magen blev väldigt dålig och jag har liksom inte hämtat mig (börjat jobba för 1 1/2 v sen). Nu ser det utom alla 3 punkter i varierande grad hela tiden och det påverkar mitt psyke enormt. Jag är orolig för att något är fel.

Det troliga är såklart att magen behöver tid för att komma tillbaka efter en längre tid då den fått "stryk" av kosten men samtidigt känns det också konstigt. Känner mig deppig nu och har t o m köpt ett Gluten- test bara för att utesluta det...

Benbuljong!
glutamine.
Citera
2019-01-19, 18:45
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube

Benbuljong innehåller bland annat aminosyran l-glutamine. Googla på glutamine och ibs.

Benbuljong läker magen!

Jag brukar periodvis köpa glutamine i pulverform och inta enligt anvisning på burken Har inte märkt någon superstor skillnad men inbillar mig ibland att det blir bättre när magen är extra krånglig.
Citera
2019-03-24, 13:12
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube

Benbuljong läker magen!
Just detta med benbuljong är nog inte så dumt. Äter enligt Fodmap och autoimmun kost och då gör man ändå sin egen buljong utan lök och tillsatser, vilket är svårt att hitta annars.

Jag tänkte höra med er som har ibs om/vad ni använder för probiotika? Jag har testat en ofantlig mängd olika probiotika under åren med minst sagt varierande resultat. En del hade ingen effekt alls medan andra gjorde mig rejält sjuk med nässelutslag över hela kroppen.. Jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar man kastat i sjön.

Sedan ett par veckor tillbaka har jag testat Innate Response Flora 20-14 och det är absolut den bästa jag hittat hittills! Det tog bara några dagar så kände jag att magen lugnade sig (trots en mycket stressfylld tid) och jag har sedan dess mått riktigt bra. Hoppas det håller i sig! Är det någon mer som äter den sorten och som kan ge lite information om långvarigt intag?
Citera
2019-03-28, 13:29
Medlem
Eftersom IBS yttrar sig på så många olika sätt så testar jag och beskriva mina problem nu när tråden är lite lugnare och se om det är någon som känner igen sig.

- Konstant ballongmage, dvs lika stor och hård när jag vaknar, som när jag går och lägger mig, kanske liiite större efter måltid men inte mycket
- Ofta när jag blir exalterad eller nervös får jag lös avföring, känner av det direkt
- Sällan ont i magen men det förekommer
- Käkat laktosfritt och hyffsat glutenfritt (50/50) senaste året
- Kan fortfarande spänna magmusklerna så att mina magrutor (iaf 2 översta) syns

Senaste två veckorna har jag testat att:
- Ta bort mjölkprodukter helt
- Käkat cynaramin (maskrosextrakt som ska lugna magen för många)
- Mucosa, matsmältningsenzymer

Senaste tre dagarna har jag även lagt till glutamin och probi mage, så det är svårt att utvärdera dom ännu.

Jag skulle inte vilja säga att något har gjort mig direkt bättre utan det ser ut som vanligt. Inbillar mig att mitt problem är matsmältningen. Om någon känner igen sig eller har tips om vad som så får ni gärna hojta till, jag är öppen för att testa det mesta vid det här laget. Kanske borde jag testa att utesluta kolhydrater helt?
Citera
2019-05-05, 19:11
Medlem
Jag har någon form av IBS. Behöver ofta gå på toa 5-10 gånger och baja. Känner mig sällan "klar".

Det senaste har jag lite av ett genombrott i förbättring.

- Jag började äta Voxra för att få energi. 150mg/dag. Bieffekt är hård mage. Lite långsammare är min mage.

- Actimel samt Probimage. Dricker 3-4 Actimel och tar kanske 2-4 kapsal Probimage.

- På morgonen tar jag en halv matsked med Vi-siblin.

Dessa tre saker har gjort att jag nu kan gå på toa varannan dag och är mestadels någorlunda fast i magen.

Det jag behöver nu är någon form av matsmältningsenzymer. Vad rekommenderas?
Jag har problem med att smälta en del mat, främst tomatskal och vissa blad.
Citera
2019-05-05, 19:38
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Jag har någon form av IBS. Behöver ofta gå på toa 5-10 gånger och baja. Känner mig sällan "klar".

- Jag började äta Voxra för att få energi. 150mg/dag. Bieffekt är hård mage. Lite långsammare är min mage.

- Actimel samt Probimage. Dricker 3-4 Actimel och tar kanske 2-4 kapsal Probimage.

Dessa tre saker har gjort att jag nu kan gå på toa varannan dag och är mestadels någorlunda fast i magen.

Tack för dina tips! Roligt när någon skriver om sina förbättringar, det ger oss andra hopp.
Jag har provat flera sorters enzympreparat men Cellenzym från Holistic fungerar bäst för mig. Tycker flera av de andra är lite för starka eller så innehåller de tillsatser jag reagerar på. Ergozyme från Great Earth var också bra tyckte jag men innehåller örter så är man allergisk får man kika på innehållet först.
Citera
2019-05-05, 19:54
Medlem
Tack, ska köpa en burk Cellenzym.

Probimage tror jag inte är så bra. Actimel däremot känns väldigt bra att dricka.

Läste på nätet om folk som köpt "50 miljarder bakterier" och det var bra för dem.

Någon som har ett bra bakterietillskott att rekommendera. Helst något med många olika bakterier.
Citera
2019-05-05, 19:58
Medlem
En annan sak jag kört med av och till är potatismjöl. Det är en resistent stärkelse och en prebiotika(om jag fattat rätt).

En Prebiotika är mat till bakterier i tjocktarmen. Jag började med en halv tesked i vattnet tillsammans med mitt Vi-Siblin varje morgon. Den första veckan eller två kan man bli lite gasig, men det gick över.

Det är nåt seriöst fel på min bakterieflora.
Citera
2019-05-05, 20:19
Medlem
Citat:

IBS beror delvis på matsmältningen. Om du ska ha matsmältningsenzymer ska du skaffa några med oxbile och pancreatin, det är bra grejer. GB-3 är ett bra men det finns bara att köpa från USA. Ett annat liknande alternativ är Now Super Enzymes.

https://www.tillskottsbolaget.se/sv/...-180-tabs.html
Citera
2019-05-05, 20:31
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Tack, ska köpa en burk Cellenzym.

Probimage tror jag inte är så bra. Actimel däremot känns väldigt bra att dricka.

Läste på nätet om folk som köpt "50 miljarder bakterier" och det var bra för dem.

Någon som har ett bra bakterietillskott att rekommendera. Helst något med många olika bakterier.
Jag började med Innate Response Flora Ultra Strength 20-14 i början av mars och hittills är det den bästa probiotikan jag provat. Gör magen lugn och innehåller inget som kan irritera. Lite dyr är den visserligen men med tanke på allt jag provat som inte fungerat särskilt bra så är det värd det. Innehåller 20 miljarder vardera av 14 olika stammar. Finns en starkare (50-14) som jag möjligen byter till framöver.
Citera
2019-05-05, 20:34
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JessieSofia
IBS beror delvis på matsmältningen. Om du ska ha matsmältningsenzymer ska du skaffa några med oxbile och pancreatin, det är bra grejer. GB-3 är ett bra men det finns bara att köpa från USA. Ett annat liknande alternativ är Now Super Enzymes.

https://www.tillskottsbolaget.se/sv/...-180-tabs.html
Ergozyme innehåller oxgalla och pankreatin också. Men bra tips, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in