2019-01-19, 00:27
Medlem
Xeitums avatar
Jag fick fram ett färskt flygfoto över Ekuddenområdet men det är ju inte så mycket detaljer man lyckas se på själva lekplatsen.
Citera
2019-01-19, 00:30
Medlem
Pajosvs avatar
Jag använde Photobucket som jag använt tidigare, men det är en seg sida.

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Helena/B74E8F88-D988-4C5B-888F-ECFDE191F53F_zpspz1nutch.jpeg.html

Hoppas att det funkar nu.
Citera
2019-01-19, 00:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag fick fram ett färskt flygfoto över Ekuddenområdet men det är ju inte så mycket detaljer man lyckas se på själva lekplatsen.

Jag kan zooma in närmare. Men jag vet inte vilka platser som är intressantast.
Citera
2019-01-19, 00:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Det finns ett förstoringsglas upptill på sidan. Men jag zoomar med fingrarna på iPad.
Citera
2019-01-19, 03:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om du ritar en teckning och skriver dit beskrivningar samt fotar av teckningen, så kanske någon kan hjälpa dig att ladda upp (ner?) den och klistra in länken här i tråden? Jag är urusel på tekniska grejor själv, tyvärr.

Bara en tanke, då det skulle vara bra att ha en teckning över allt (lekplatsen med omgivning) att se på och följa vid resonemang.

Någon annan?

Titta på mina foton och lita på din egen intelligens.

https://imgur.com/a/ECUgv0r

Är grenverket från eken (grenverket uppe till höger på översta bilden) framför eller bakom lyktstolpen vid cykelvägen. Om grenverket är framför lyktstolpen, är då grenverket ivägen för en bil eller inte? Är det möjligt att köra den asfalterade gången ut utan att köra in i grenverket, eller måste man svänga först till höger och sedan en U- sväng till vänster? Kommer den som lämnar lekplatsen att svänga på detta lustiga vis eller kommer den att välja köra en mjuk sväng norr om eken?

Jag hoppas att du också inte låter dig luras av Ugglans babbel om att grabbarna på Hällristningsvägen inte såg vad som hände på lekplatsen. Det är visserligen sant att de inte ser något söder om den döda eken, men att de inte ser betyder att det bara är ett antagande att bilen svängt.

Jag har frågat Ugglan vad i förhörsprotokollet som stöder att bilen skulle ha svängt. Han har inte svarat. Orsaken till det är att det inte finns något som stöder att de svängt.
Citera
2019-01-19, 03:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det finns ett förstoringsglas upptill på sidan. Men jag zoomar med fingrarna på iPad.

Problemet är att lekplatsen förändrats sedan 1992. Ett modernt flygfoto säger därför inte så mycket.

Ugglan bortser helt från grenverket som är ivägen på den samtida bilden:

Att Judaland stödjer Ugglan betyder inte så mycket för det finns många inlägg där Judaland kommer in och stödjer Ugglan.
Citera
2019-01-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Titta på mina foton och lita på din egen intelligens.

Är grenverket från eken (grenverket uppe till höger på översta bilden) framför eller bakom lyktstolpen vid cykelvägen. Om grenverket är framför lyktstolpen, är då grenverket ivägen för en bil eller inte? Är det möjligt att köra den asfalterade gången ut utan att köra in i grenverket, eller måste man svänga först till höger och sedan en U- sväng till vänster? Kommer den som lämnar lekplatsen att svänga på detta lustiga vis eller kommer den att välja köra en mjuk sväng norr om eken?

Jag hoppas att du också inte låter dig luras av Ugglans babbel om att grabbarna på Hällristningsvägen inte såg vad som hände på lekplatsen. Det är visserligen sant att de inte ser något söder om den döda eken, men att de inte ser betyder att det bara är ett antagande att bilen svängt.

Jag har frågat Ugglan vad i förhörsprotokollet som stöder att bilen skulle ha svängt. Han har inte svarat. Orsaken till det är att det inte finns något som stöder att de svängt.
Vad har bild 2 med saken att göra, den är inte från samma område som de andra 2
Citera
2019-01-19, 09:31
Medlem
Citat:
Problemet är att lekplatsen förändrats sedan 1992. Ett modernt flygfoto säger därför inte så mycket.

Ugglan bortser helt från grenverket som är ivägen på den samtida bilden:

Att Judaland stödjer Ugglan betyder inte så mycket för det finns många inlägg där Judaland kommer in och stödjer Ugglan.
Definera "samtida" bilden, menar du samtida 1992 eller samtida som i vår samtid?
Vilket grenverk menar du?

Jämför hur det ser ut idag från Hällristningsvägen:
Hällristningsvägen mot parken
med hur det ser ut från Runstensvägen:
Runstensvägen mot parken

Zoomar man in lite från Runstensvägen ser man att det än idag finns en stig där, förmodligen samma stig som för 27 år sedan. Lekparken är borta, men stigen kvar. Den kommer ut mellan eken och stenen som förmodat ligger kvar på samma ställe.

Denna ek ser ut att stå mitt mellan förlängningen mellan tomtgränsen mellan de två vägarna. Kanske något närmare Runstensvägen. Tydligare är att stigen ligger närmare Runstensvägen och den gamla bild du hänvisar till, även om den är otydlig, visar nog på stigens utgång mot huset på Runstensvägen 11.

En sväng ut från den stigen skulle inte synas från Hällristningsvägen, vegetationen och sista huset på Hällristningsvägen skulle täcka ev. ljus från en bil som svänger så att den position killarna har på H.vägen knappt skulle lägga märke till de ens om de koncentrerat tittade efter om den gjorde något speciellt (finns heller inget i protokollet som visar på att de gjorde det).

Kan inte får "mätningen" att bita, men tittar man på denna kartbild
H.vägen 6 till uppskattad plats på tagen asfaltsbit
Så ser man killarnas position och där bilens däckavtryck. Det är inte möjligt att de kan sett något därifrån
Citera
2019-01-19, 10:16
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Definera "samtida" bilden, menar du samtida 1992 eller samtida som i vår samtid?
Samtida med 1992. Lekplatsen är riven idag. Med en så kraftigt modifierad plats måste vi ta till foton.

Citat:
Vilket grenverk menar du?
Översta bilden har grenar/löv uppe till höger ovanför gångvägen. Är du av annan åsikt?

Citat:
Det är inte möjligt att de kan sett något därifrån
Jag håller helt och hållet med och har aldrig påstått något annat. Just för att de inget kan se så finns det inte heller något belägg för att bilen svängt. Det står var och en fritt att anta att bilen svängt, men det finns inget belägg för det.

Citat:
Vad har bild 2 med saken att göra, den är inte från samma område som de andra 2
Jo, den visar en annan del av lekplatsen. Det röda staketet i översta bilden skymtar till höger i bilden. Lekplatsens norra del är vid denna tid en grusyta, kanske för bollspel. Den är lätt att nå från Hällristningsvägen genom att svänga omedelbart efter den döda eken på nedersta bilden.
Citera
2019-01-19, 11:06
Medlem
Citat:
Håller jag iofs inte med om, men om jag stödjer ugglan eller någon annan så är det för att jag anser personen ha rätt.
Som jag skrev; jag är väl förtrogen med platsen både då och nu, och att svänga ner där (90 grader) var inga problem.
Citera
2019-01-19, 11:09
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Håller jag iofs inte med om, men om jag stödjer ugglan eller någon annan så är det för att jag anser personen ha rätt.
Som jag skrev; jag är väl förtrogen med platsen både då och nu, och att svänga ner där (90 grader) var inga problem.

Och det fanns inga grenar där?
Citera
2019-01-19, 11:59
Medlem
Citat:
Och det fanns inga grenar där?
Jodå, säkert mer än nu, men inget som hindrade ett inkörande - speciellt inte om det "brann lite i knutarna", vilket det kan antas ha gjort i det här fallet.
Och jag håller med dig också, på punkten att det inte finns bevis för att det faktiskt kördes in där. Dock tycker jag det låter rimligt.
Senast redigerad av Judaland 2019-01-19 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in