2019-01-19, 11:48
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Pepparspray är lika mycket illegalt vapeninnehav som en illegal pistol, bara så du vet.
Du vet att det finns olika skalor på "vapeninnehav" ?

Ok, gör såhär.
Leta fram fall där en person använder en illegal pistol i sitt hem mot en förövare, kolla vad straffet blir.
Leta fram fall där en person använder en illegal pepparspray i sitt hem mot förövare, kolla vad straffet blir.
Jag tar gärna några dagsböter
Citera
2019-01-19, 12:01
Medlem
Mglas avatar
Rent spontant känns det säkrast att kasta syra i ansiktet på förövaren då man lugnt kan gå och välja var man vill utdela slag efteråt Men som vanligt är det lätt att spekulera i hur man hanterar en situation och när man väl står där reagerar kroppen och hjärna inte lika kalkylerande som ens dagdrömmeri
Citera
2019-01-19, 12:04
Medlem
Gaffelpärms avatar
Tar mig 13sek från soffan till att öppna vapenskåpet och ladda nått av gevären. Bring it on, baby!
Citera
2019-01-19, 12:07
Medlem
som sagt få en stor pulversläckare tömd i ansiktet när man kliver in är ingen lek o ingen angripare är förberedd på att få detta på sig i ögonen o lungorna.
Citera
2019-01-19, 12:09
Medlem
Mglas avatar
Man måste ju också avväga situationen länge då man garanterat får ett långt fängelsestraff om man skadar någon - oavsett om det kommer med machete och säger att de vill ha ditt barn.

Här hade jag inte tvekat, men aldrig att man gått fri.

Var något fall i Skåne för inte så jättelängesen där en äldre man knäppte 2st som trakasserat honom en längre tid och en natt när de krossade fönster och trängde sig in beväpnade, maskerade och uttalade mordhot fick han nog och sköt ihjäl dem, ganska säker på att han blev dömd.
Citera
2019-01-19, 12:10
Medlem
Mglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
som sagt få en stor pulversläckare tömd i ansiktet när man kliver in är ingen lek o ingen angripare är förberedd på att få detta på sig i ögonen o lungorna.

Smidigaste förslaget hittils. Ingenting man behöver ha paranoia över att ha hemma i heller.
Citera
2019-01-19, 12:17
Medlem
fördelen med stora pulversläckare är att dom brukar tömma hela flaskan när man trycker av, ska dock inte vara så.
Citera
2019-01-19, 12:25
Medlem
Alltså, tror Ni allvarligt på att Ni skall bli invaderade?
För att Ni tror att Invadörerna då i sin tur tror sig veta att Ni är:

1) Rika på bilar, pengar, juveler, tavlor?
2) Luspudlar som lånat pengar av dem som Ni inte lämnat tillbaka?
3) Luspudlar som har gjort något rackartyg som de är gramse över?
4) Folk som har påhittade skulder till dem?

Hur som haver, så är det bäst att Ni först försöker lösa ovan INNAN de kommer.

Ifall detta är olösligt och Ni sitter och inväntar Invasion så skulle jag försöka SKAPA TID, genom att ha till exempel rörelsestyrda kameror som larmar till något nära Dig. (Tfn, Klocka etc)
Snubbeltråd i tomtgränser (+70cm övm) som aktiverar starka strålkastare runt bostaden.
Då hinner Du väcka familjen, ring 112, hämta Dina vapen innan de står inne i bostaden.

Personligen har jag enbart rörelseaktiverade strålkastare där våra tre bilar finns (3X1000w halogen)

Har inte några fiender vad jag vet. Parkerar den nyaste MBn på annan plats.
Tjuvdjävlar finns ju tyvärr överallt.

Det jag blivit av med senaste åren är: Motorsåg, röjsåg, sticksåg, 3st statyer och en stor musikanläggning. Allt i trädgård och uterummet.
Citera
2019-01-19, 12:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har en säkerhetsdörr vilket känns bra, har tidigare bott på adresser där man nog kunnat sparka in dörren då dom varit gamla och tunna.
I hallen har jag en teleskopbatong och i sovrummet en mindre batong. Ska man använda såna inomhus är det att föredra korta batonger istället för långa baseballträn som kräver sitt svängutrymme för att ge kraft. Med en batong kan du dessutom slå upprepade slag med en hand medan du skyddar dig med den andra armen, försök göra det i en hall med ett baseballträ..
Knivar känns lätt att tappa och blir så tätt inpå.
Jag har även skjutvapen, men hade nog varit enklare att använda dom om jag bodde i ett hus och kunde gå ut och möta upp på gården alternativt smita ut bakvägen med vapnet och sen möta upp rånaren utifrån, då kan man hålla brottslingen ifrån sig på ett annat sätt och backa om så krävs. I en trång lägenhetshall är det ju omständligt med ett gevär.

Det bästa är nog att försöka inte släppa in nån och om nån kommer in ta skydd eller fly. Har du inget att skydda så som familj eller liknande så är det dumt att ta strid med någon som planerat ett överfall på dig och har förberett sig på alla sätt. Då är det bättre att smita ut bakvägen.
Kommer nån till dig för att ta just dig så får man nog räkna med att personen har förberett sig precis som jag själv skulle gjort om jag hade tänkt attackera nån i dess hem.
Om någon vill döda just dig så kommer de att göra det. Det finns inget sätt att skydda sig mot någon som kan tänka sig gå all-in för det. Home invasion är dock sällan personligt utan handlar om att tjäna pengar. I nästan alla fall kommer ett varningsskott att få rånarna att avvika. Inte för att de inte kan övermanna dig utan för att det inte är värt det. En eller två av dem kanske dör eller blir sårade och de kommer sannolikt åka fast. Det ska rätt mycket till för att det ska vara värt risken, eller hur?
Citera
2019-01-19, 13:05
Medlem
Jag rekommenderar cold steel smatchet och SOG fasthawk
Citera
2019-01-19, 13:22
Medlem
Mglas avatar
Kan ju länka till denna tråden https://www.flashback.org/t2999957

Nu när alla tuffingar pratar om sina vapen i sitt skåp m.m. Är ni verkligen berädda på att sitta inne?
Här behövs en lösning som gör så man går fri samtidigt som man illiminerar hotet.

Har f.ö blivit dömd för grovt vållande till kroppskada då jag knocka en människa som ville tömma mig på saker med en stilett i hand. Han fick ingenting faktiskt, inte det scenario jag var beredd på skulle hända då jag gick ut för handla.
Senast redigerad av Mgla 2019-01-19 kl. 13:26.
Citera
2019-01-19, 13:30
Medlem
Ozmeisters avatar
Sovrum på övervåning, hör dörren/fönster brytas, plockar fram motorsåg som förvaras under sängen.

Att som inkräktare höra en motorsåg tokvarvas på övervåningen får en på andra tankar.

Ingen närkontakt eller eventuella problem att hävda nödvärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in