2019-01-18, 23:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En högfungerande person med AST skulle kunna bli en utmärkt professor i ett abstrakt ämne som indirekt beskattning. Det borde nästan underlätta....

Tror du de driver med honom?

Det kan ju påverka livsglädjen också...
Citera
2019-01-19, 00:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
I den här artikeln står det faktiskt högfungerande.

https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

Oskar beskrivs av sin chef såhär:

– Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

Och Hanna beskrivs av sin chef såhär:

– Hon var mycket skicklig medarbetare och fungerade ofta som stöd åt andra i utredningar som rörde hennes område. Väldigt omtyckt och kompetent.

Jag antar att journalisten har koll på att citaten blir rätt.
"Högfungerande" används oftast, precis som du menar, för att beskriva AS. "Väldigt stringent", dvs mycket logisk, noggrann och strikt. Missan har nämnt ordet "kantig" vilket inte är en alltför ovanlig beskrivning vid högfungerande autism.
Om den som har diagnosen AS betraktas som "mycket högfungerande" betyder det att individen även klarar den sociala, kommunikativa delen med omgivningen. Fast det sker aldrig utan mental ansträngning - sårbarheten för stress är generellt högre vid all form av autism.

Det finns en video på nätet från 2010 där OH föreläser; där kan man höra hur han formulerar sig, iaktta gester, kontakten med åhörarna plus en del andra detaljer.
Citera
2019-01-19, 00:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
5/1 är Hs namnsdag. Inte att jag tror att det har någon betydelse. Men så är det. Ett tillfället. Så som de namn de fick.
Enligt uppgifter i tråden kan hon ha använt sig av Skype fredagen den 5/1, okänd tid:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-01-19, 00:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har inte sett den videokonferensen, jag vet att det fanns någon videoinspelning med Oskar som länkats i tråden som jag inte kunde öppna.
Videon finns här:
https://www.cideeff.pt/training/lisbon-seminars/VAT-on-Financial-Services-Dr-Oskar-Henkow-Univ-Lund/4778/
Även övrigas inlägg bör ses i sin helhet inkl. OH:s inpass. - Tidsangivelser för inpassen:
Citera
2019-01-19, 00:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Enligt uppgifter i tråden kan hon ha använt sig av Skype fredagen den 5/1, okänd tid:
Sista inloggningen. Nästa dag har värmen gått ner till 1/5 av normalförbrukning. Någon/några kan nog ha avlidit redan den 5:e.
Citera
2019-01-19, 00:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad rörde detta? Vad tänker du på?
Framför allt hans noggrannhet med detaljer; viljan att gå på djupet i sina analyser.
Citat:
Tror du att de driver med honom?
Nej, det tror jag definitivt inte; däremot kan nog en och annan ha känt sig lite underlägsen och osäker med tanke på sina analyser, dvs inför risken att OH med sina kunskaper och erfarenheter; sin stringens och skärpa, skulle kunna peka på svagheter i deras resonemang.
Citera
2019-01-19, 00:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Sista inloggningen. Nästa dag har värmen gått ner till 1/5 av normalförbrukning. Någon/några kan nog ha avlidit redan den 5:e.

Låter inte alls orimligt. Jag har bara svårt att se sambandet vad är anledningen? hade förstått om en betydligt lägre förbrukning varit fram till den 9.

Vad gjorde man julhelgen då sänkningen var nästan lika mycket.

Jag kollade temperaturen i Bjärred för slutet december och början januari och utetemp. låg ganska stabil
Senast redigerad av 57Emma 2019-01-19 kl. 00:31.
Citera
2019-01-19, 00:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Och beroende på vilken tid folk dagen därpå sökte de olika familjemedlemmarna kan alla ha varit döda dagen/kvällen därpå - om inte någon/några helt sonika låtit bli att svara; i så fall kan det finnas en tidslucka fram till 6-7 jan.
Citera
2019-01-19, 00:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Framför allt hans noggrannhet med detaljer; viljan att gå på djupet i sina analyser.Nej, det tror jag definitivt inte; däremot kan nog en och annan ha känt sig lite underlägsen och osäker med tanke på sina analyser, dvs inför risken att OH med sina kunskaper och erfarenheter; sin stringens och skärpa, skulle kunna peka på svagheter i deras resonemang.

Jag greppar inte kopplingen till högfungerande kontra högpresterande — är det en freudiansk felsägning då?
Citera
2019-01-19, 00:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Och beroende på vilken tid folk dagen därpå sökte de olika familjemedlemmarna kan alla ha varit döda dagen/kvällen därpå - om inte någon/några helt sonika låtit bli att svara; i så fall kan det finnas en tidslucka fram till 6-7 jan.
HumbleOpinion verkar kunnig:
Citat:
Dygnsmedeltemperaturer i Lund 2018: 6/1 +0.2, 7/1 -3.8, 8/1 -1.9, 9/1 +2.2. En del skillnader, men inte enorma. Om termostaterna skruvats ner ordentligt 6/1 (under kanske 10 grader) hade förbrukningen inte gått upp till helt normal nivå fr.o.m. 7/1. Jag kan inte förstå annat än att nån skruvat upp dem igen.
Citera
2019-01-19, 00:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag greppar inte kopplingen till högfungerande kontra högpresterande — är det en freudiansk felsägning då?
Det har citerats lite olika i pressen och kan därför lika gärna vara ett hörfel (eller t.o.m. ett medvetet felaktigt ordval) av aktuell journalist. - Högpresterande men pga sina döttrars sjukdom kanske inte riktigt högfungerande; i vart fall inte om man tar fasta på anledningen till hans begäran 24 nov 2017 om att minska sin arbetstid med 10% "pga främst privat livssituation".

Den 15 januari 2018 behandlades hans ansökan om att bli befordrad till professor: "Avbrutet ärende. /.../ Ansökan avbryts då den sökande har avlidit."

Det kan tilläggas att han den 15-16 maj 2018 förväntades fördjupa domarnas kunskaper i mervärdeskatterätt, s. 122:
http://www.domstol.se/upload/Utbildning/Domstolsakademin/Utbildningar%20-%202018%20-%20Domstolsakademin.pdf
Kursprogrammet trycktes i oktober så någon gång dessförinnan bör hans närvaro ha inplanerats.
Senast redigerad av letsdoit 2019-01-19 kl. 00:56.
Citera
2019-01-19, 01:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det har citerats lite olika i pressen och kan därför lika gärna vara ett hörfel (eller t.o.m. ett medvetet felaktigt ordval) av aktuell journalist. - Högpresterande men pga sina döttrars sjukdom kanske inte riktigt högfungerande; i vart fall inte om man tar fasta på anledningen till hans begäran 24 nov 2017 om att minska sin arbetstid med 10% "pga främst privat livssituation".

Den 15 januari 2018 behandlades hans ansökan om att bli befordrad till professor: "Avbrutet ärende. /.../ Ansökan avbryts då den sökande har avlidit."

Ja det är ungefär så som jag tänkte mig det från början då. Men högfungerande var han ju då inte riktigt, men han hade de kraven på sig, för han förväntades vara högpresterande. Så det blir en obehagligt dramatiskt uppskruvad nivå, föreställer man sig, på hans förväntningar på sig själv. Inför omgivningen.

Men sen kan det ju lura ett par fiskar till i de där vattnen. Eller ett helt stim.

Och sen när han inte dyker upp så ringer chefen polisen och ”efterlyser en hel familj”. Det kunde han ju i något avseende gjort redan ett halvår tidigare eller så. När man ser tillbaka.

Han kan ju ha drivits lite hårt den här kampen.

Hursomhelst så är det säkert en enda röra allt.

För lite moms. Med antytt centralmaktsfientlig agenda, och så en skånsk läkare. Och en sjukdom som undandrar sig beskattning. Och inte är populär att forska på.

Det var rääälig historia.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-19 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in