2019-01-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Sa han inte högpresterande? Så vill jag minnas det.
Oskars chef beskrev honom som ”en mycket duktig medarbetare och högpresterande”. Men det ger ju inte några vibbar mot asperger så det låter väl nästan som ”högfungerande” så det ska gå att analysera lite.
Citera
2019-01-18, 22:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det tror jag stämmer, men "högpresterande" - och samtidigt stringent, trevlig, social, låter som överord som egentligen kan betyda något helt annat; något man har svårt att sätta fingret på: en perfektionism - som sedan visar sig inte i alla delar överensstämma med verkligheten, där i stället en människa av kött och blod framträder; en man med fel och brister som alla andra.
Citera
2019-01-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det tror jag stämmer, men "högpresterande" - och samtidigt stringent, trevlig, social, låter som överord som egentligen kan betyda något helt annat; något man har svårt att sätta fingret på: en perfektionism - som sedan visar sig inte i alla delar överensstämma med verkligheten, där i stället en människa av kött och blod framträder; en man med fel och brister som alla andra.

Det finns faktiskt citat med ”högfungerande och stringent” också, så jag instämmer nu harperlees fundering om det udda ordvalet. Man brukar prata om högfungerande och lågfungerande inom autism och asperger.
Citera
2019-01-18, 22:39
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Oskars chef beskrev honom som ”en mycket duktig medarbetare och högpresterande”. Men det ger ju inte några vibbar mot asperger så det låter väl nästan som ”högfungerande” så det ska gå att analysera lite.

I den här artikeln står det faktiskt högfungerande.

https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

Oskar beskrivs av sin chef såhär:

– Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

Och Hanna beskrivs av sin chef såhär:

– Hon var mycket skicklig medarbetare och fungerade ofta som stöd åt andra i utredningar som rörde hennes område. Väldigt omtyckt och kompetent.

Jag antar att journalisten har koll på att citaten blir rätt.
Citera
2019-01-18, 22:41
Medlem
harperlees avatar
Citat:
[min fetning] Delar helt din reflektion betr. det udda ordvalet. - Redan videokonferensen från 2010 vittnar om att kollegorna vid bordet (inte minst kollegan från L*nd) var högst medveten om detta "högfungerande". - Till denna del torde även kunna räknas de översvallande - något "udda" - lovord som vissa efter hans död satte på pränt.

Jag har inte sett den videokonferensen, jag vet att det fanns någon videoinspelning med Oskar som länkats i tråden som jag inte kunde öppna.

Ja även hyllningarna efteråt bar delvis det uddas prägel, definitivt.
Citera
2019-01-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

– Han var mycket högfungerande och kompetent. Väldigt stringent. Presterade toppresultat i alla sammanhang som man kan tänka sig. Samtidigt trevlig och social.

– Hon var mycket skicklig medarbetare och fungerade ofta som stöd åt andra i utredningar som rörde hennes område. Väldigt omtyckt och kompetent.

Jag har redan gett dig rätt på det här. Det är utan tvekan ett märkligt ordval.
Citera
2019-01-18, 22:43
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det finns faktiskt citat med ”högfungerande och stringent” också, så jag instämmer nu harperlees fundering om det udda ordvalet. Man brukar prata om högfungerande och lågfungerande inom autism och asperger.

Sedan tror jag kanske inte att Oskars chef försökte antyda att han hade Aspberger såklart, jag förmodar att ordet han ville åt snarare var högpresterande. Bara ett udda ordval som jag reagerade på.

Edit: vi skrev om varandra två gånger.
Citera
2019-01-18, 22:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
[min fetning] Delar helt din reflektion betr. det udda ordvalet. - Redan videokonferensen från 2010 vittnar om att kollegorna vid bordet (inte minst kollegan från L*nd) var högst medveten om detta "högfungerande". - Till denna del torde även kunna räknas de översvallande - något "udda" - lovord som vissa efter hans död satte på pränt.

Vad rörde detta? Vad tänker du på?

Tror du att de driver med honom?
Citera
2019-01-18, 22:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

De som är mindre högpresterande väljer ibland fel uttryck i hastigheten.
Citera
2019-01-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De som är mindre högpresterande väljer ibland fel uttryck i hastigheten.
En högfungerande person med AST skulle kunna bli en utmärkt professor i ett abstrakt ämne som indirekt beskattning. Det borde nästan underlätta....
Citera
2019-01-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Där kan ju vara en lindrig asperger, inget som skulle förvåna mig. Att han var kantig förvånar inte heller.
Jag tycker det finns många akademiker/högt uppsatta/belästa eller vad jag ska kalla det som är mycket knepiga, strama, opersonliga och framförallt oerhört tråkiga. Nu har jag inte träffat alla så givetvis är säkert de flesta helt normala men ändå. Verkar som det kan slå slint på några överintelegenta? Är kanske så att skillnaden är hårfin på geni-galenskap eller är det en skröna. Vad vet jag.
Citera
2019-01-18, 23:08
Medlem
Citat:
Håller med dig här. Perfektionism led han nog av kan jag tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in