2019-01-17, 22:48
Medlem
drsniffers avatar
Unnskyld meg, men er det ikke på tide med en liten oppsummering?

Etter det jeg greier å oppfatte er følgende faktum blitt etablert og kommunisert offentlig fra polities side;

AEHs telefon er i bruk siste gang kl 09:14, 31.oktober 2018. Hun skal da være i sitt hjem, Sloraveien 4, 1472 Fjellhamar.

På dette tidspunktet skal hun ringe ektemannen TH som på dette tidspunktet er på sitt kontor i Nordliveien 21, 1476 Rasta etter å ha dratt hjemmefra kl 09:00 (ish)

Dette mener politiet å kunne bekrefte ut fra teledata og andre observasjoner, som vitner eller videoopptak knyttet til kontorlokalene.

Stedene ligger såpass nærme hverandre, ca 3,5 km at det kanskje er teoretisk mulig å benytte samme basestasjon på begge steder. Hvis ekteparet har samme "carrier" og ikke benytter Telenor så kan telefonene ha vært koblet mot en base ekslusivt pga av at f.eks Telia har få sendere i området.

Det har ikke fremkommet noen opplysninger om andre metadata som tilkobling til WiFi, variasjon i db-styrken for de to telefonene osv.

Politet har heller ikke bekreftet når telefonen til AEH koblet seg av, men et annet familiemedlem skal ha forsøkt å gjøre et anrop rett etter kl 09:14 uten hell.

Klokken 13:30 (ish) skal TH etter eget utsagn ha kommet hjem til tomt hus og funnet et brev med krav om 9 mill EUR løsepenger overført i kryptovalutaen Monero. Brevet er ikke håndskrevet, men går over flere sider og inneholder instrukser om betaling, samt trusler mot AEH dersom politiet involveres.

Kl 14:00 (ish) kontakter TH Øst politidistrikt og møter en sivil politi-patrulje i nærområdet en stund senere. Det er ikke oppgitt noen eksakte tidspunkter for denne aktiviteten.

Senere på kvelden oppsøkes flere naboer av sivilt politi som holder ekteparets bolig under oppsikt i flere timer. Dette gjøres under dekke av minst et vikarierende påskudd, dvs at politiet leter etter en savnet jente. Samtlige naboer pålegges "gagging-order"

Det samme gjelder VG.no og DN.no (kanskje flere) som via sine kilder kjenner til hendelsen fra 1.november 2018 og muligens allerede samme dag.

Politiet ventet til 10.januar 2019, dvs i ti uker med å offentliggjøre saken.

Det skal ha blitt mottatt ca 1000 tips.

Pr. i dag etterlyser politiet kun to personer som ble fanget av overvåkningskameraer ved TH arbeidsplass hhv. kl 07:36 og 08:00. Den første personen snur i det han kommer frem til stedet hvor det er mulig å se næringsbyggets parkeringsplass. Den andre følger veien som normalt og tar muligens frem en telefon eller sambandsutstyr.

TI UBESVARTE SPØRSMÅL *BEST OF*

1) Når er siste observasjon av AEH som er gjort av noen andre enn TH?

2) Kjenner politiet THs bevegelser fra tidspunktet i spørsmål 1 frem til TH møter sivil-patruljen på ettermiddagen? Det er veldig kjapt levert å ta stilling til løsepengebrev, trusler, lokalisere hunden på et lukket rom, samt gjøre søk etter AEH ute og inne på 30 minutter....

3) Har AEH søkt rådgivning ifm. en skilsmisse på noe tidspunkt?

4) Har TH særeie? Formuen skal være på rundt NOK 1,7 milliarder. Hvor stor andel av dette som er aktiva i form av bankinnskudd etc er ikke kjent.

5) Er personene fra videoen på stedet for å spane, for å møte noen eller er det helt tilfeldig?

6) Hvorfor karakteriserer politiet bortføringen (dette er ingen KIDnapping) som profesjonell?

Det er ikke nødvendig å studere den globale standarden for løsepengebrev før du lærer om at det bør fremmes trusler om div ting dersom politiet varsles...

Et ønske om oppgjør i kryptovaluta fremfor en sekk med penger er heller ikke spesielt kreativt i denne sammenheng?

7) Dersom truslene var/er reelle så må det være en passe tvilsom liga som ikke greier å fange opp at politiet har blitt involvert all den tid vi snakker om et tidsrom som spenner over jul og nyttår for en norsk bestemor. I tillegg er huset over flere uker et fylt til randen av kriminalteknikere som jobber døgnet rundt.

En slik tilnærming er tilnærmet skandaløs dersom årsaken er slik det inntil videre hevdes.

Ved å ikke gå ut etter to uker, for å ta et tall så har det gått tapt enorme mengder data, men som øyensynlig kan forsvares med bakgrunn i opplysninger som ennå ikke er gjort kjent.

8) Løsepengekrav er stilt i valuta EUR, men formidlet via Monero. Her er i så fall ligaen smart som hedger sitt krav mot svingninger i en notorisk volatil Monero-kurs.

9) Hva slags liga ønsker å ha et gissel fanget (se bort i fra Latin-Amerika og Midt-Østen) over lang tid? Det er både risikofylt, dyrt og kjedelig. Dette må ligaen ha visst at ville bli tilfellet når planene ble lagt.

10) TH virker å være en strukturert mann med langsiktige perspektiver. Hvor søkt vil det være at impulser fra tidligere hendelser i privatlivet og rettssaker ifm. næringsvirksomheten kan ha lagt grunnlaget for den mest kliniske og robuste skilsmisse gjennom tidene?
Citera
2019-01-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cka1
Jeg får nøyaktig sånne merker tvers over begge håndleddene etter rundt 15-30 minutters gåtur med hund. Får sånne merker rundt håndleddet uansett type bånd så lenge båndet har en loop i enden som jeg kan stikke hånden min gjennom.

Går jeg tur med hunder som drar mye får jeg merker oppover begge armene fordi jeg skifter grep og holder båndet på en annen måte igjen, men om jeg går tur med en hund som ikke drar så mye og som går forholdsvis pent så får jeg merker som ser nøyaktig like ut som de AEH har på bildet. Handler rett og slett bare om hvordan jeg holder båndet og at det er en vane jeg har hatt siden jeg var liten. Jeg pleier å holde båndet slik at det blir som en slags båtmannsknop og slipper å være redd for å miste grepet på båndet ute på tur.

Citat:
Ursprungligen postat av Cka1
Loopen=håndtaket på hundebåndet. Jeg har heller ikke hund og jeg har heller aldri hatt hund før.

https://www.bristols.no/products/kobbel-i-brunt-lr-180-cm

Jeg har også brukt slike hundebånd, men de legger seg i en bue over mitt håndledd, og ikke på tvers.

Du har tydeligvis mye erfaring med hund til tross for at du aldri har hatt hund før. Og du påstår at du får nøyaktig like merker på håndleddene dine etter å ha luftet hund. Jeg tror deg på ditt ord.

Du og AEH og sannsynligvis tusenvis av andre personer holder hundebånd på en slik måte at de etterlater merker på tvers av håndleddet.

Da anser jeg at årsaken til merkene er avklart.
Senast redigerad av kornblomst 2019-01-17 kl. 23:01. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-01-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer

10) TH virker å være en strukturert mann med langsiktige perspektiver. Hvor søkt vil det være at impulser fra tidligere hendelser i privatlivet og rettssaker ifm. næringsvirksomheten kan ha lagt grunnlaget for den mest kliniske og robuste skilsmisse gjennom tidene?

Takk for god oppsummering.

Og godt spørsmål. Som blir mer og mer aktuelt desto lenger tid som går uten en eneste lyd fra de angivelige kidnapperne.
Citera
2019-01-18, 00:10
Medlem
Minnimuss avatar
En veldig bra podcast om saken, publisert i dag. Den forklarer på en enkel måte om kryptovaluta generelt og Monero spesielt. Interessant hvordan journalistene finner flere logiske brister i plottet. En "vellykket" bortføring, som tydeligvis har vært godt planlagt og gjennomført uten å legge igjen tekniske spor eller avslørende observasjoner (foreløpig). Men en kommunikasjon som overhodet ikke legger tilrette for å motivere familien til å betale. Handlingene peker i ulike retninger, som om de som står bak dette har vært både smarte og dumme på en gang. Dersom motivet ikke er å få løsepenger, hva er motivet da?

https://www.vg.no/podcast/vg-krimpodden/lorenskog-forsvinningen-kryptiskkommunikasjon/?utm_source=vgfront&utm_content=row-12
Citera
2019-01-18, 00:11
Medlem
drsniffers avatar
Ikke ny *Rumle, bare taus

Taushet er gull, men for dette emnet valgte jeg å gjøre et unntak!

Skulle gjerne sett en edruelig diskusjon rundt hvilken type informasjon som vil bli sluppet i neste i runde og hvorfor.....

Ingen grunn til å ha spesiell tillit til det taktiske politiarbeidet som gjøres i Norge rund baut, men her må det bare forutsettes at det er lagt en eller annen snodig medie-plan, gitt valg av en klossete fremgangsmåte og tidsbruk.

Honorable mentions som ikke kom med i oppsummeringen;

11) Kling & Klang valgte å ha "Piketpolis" stand-by på Lillestrøm omtrent under hele 10-ukers perioden. Er ikke det et veldig snevert område å fokusere på? Hvis det er snakk om en liga, hva er sjansen for at de forblir i nærmiljøet (les fylket)?

12) Har politiet noen gang mottatt noen kommunikasjon fra ligaen (ikke kidnapperne *Kornblomst) i etterkant av hendelsen eller er det snakk om en 8 til 30 tegns monolog?

13) Tar imot veddemål i Monero til walletID 123 på følgende;

Norsk politi har etablert kontakt med FBI fordi håndboken deres etter alt å dømme må skrives om!

Oddsen står nå 0,49
Citera
2019-01-18, 00:46
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Ikke ny *Rumle, bare taus

Taushet er gull, men for dette emnet valgte jeg å gjøre et unntak!

Skulle gjerne sett en edruelig diskusjon rundt hvilken type informasjon som vil bli sluppet i neste i runde og hvorfor.....

Ingen grunn til å ha spesiell tillit til det taktiske politiarbeidet som gjøres i Norge rund baut, men her må det bare forutsettes at det er lagt en eller annen snodig medie-plan, gitt valg av en klossete fremgangsmåte og tidsbruk.

Honorable mentions som ikke kom med i oppsummeringen;

11) Kling & Klang valgte å ha "Piketpolis" stand-by på Lillestrøm omtrent under hele 10-ukers perioden. Er ikke det et veldig snevert område å fokusere på? Hvis det er snakk om en liga, hva er sjansen for at de forblir i nærmiljøet (les fylket)?

12) Har politiet noen gang mottatt noen kommunikasjon fra ligaen (ikke kidnapperne *Kornblomst) i etterkant av hendelsen eller er det snakk om en 8 til 30 tegns monolog?

13) Tar imot veddemål i Monero til walletID 123 på følgende;

Norsk politi har etablert kontakt med FBI fordi håndboken deres etter alt å dømme må skrives om!

Oddsen står nå 0,49

De fleste av spørsmålene dine kjenner nok politiet allerede svar på. Men hadde vært interessant for oss som følger saken å fått mer fakta, ja.

Dessverre så tror jeg ikke politiet kommer med så mye ny informasjon nå, med mindre det eventuelt kommer et gjennombrudd av noe slag. De gikk ut som de gjorde, for å få vitneobservasjoner knyttet til arbeidsplassen og hjemmet. Dermed har de fått brukt media til det de "trengte", spørs om det er mer å hente på å lekke mer info til pressen og folket.

Til ditt spørsmål 12, så holder de kortene om kommunikasjonen tett til brystet, men jeg gjetter på at det har vært en monolog, og at de aldri har hørt noe tilbake. Lærte i dag at tekstfeltet på Monero transaksjonen er kun 8 tegn. Det eksisterer også et noe lenger felt, men det ligger åpent/synlig og har i følge ekspertise ikke vært brukt i Monero transaksjoner i den aktuelle perioden. Det 8- tegns feltet er kryptert, og det må også dekodes etter mottak ved hjelp av en nøkkel som avsender og mottaker på forhånd må være enige om. For å kunne sende melding på inntil 8 tegn om gangen må instruks om hvordan kode meldingen være opplyst i brevet som ble funnet i hjemmet. Kompliserte greier dette......
Citera
2019-01-18, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
https://m.facebook.com/elizabethjane.hagen

Tror dette er datterens FB

Nei, ikke korrekt. Moren hennes heter Vigdis.
Citera
2019-01-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
En veldig bra podcast om saken, publisert i dag. Den forklarer på en enkel måte om kryptovaluta generelt og Monero spesielt. Interessant hvordan journalistene finner flere logiske brister i plottet. En "vellykket" bortføring, som tydeligvis har vært godt planlagt og gjennomført uten å legge igjen tekniske spor eller avslørende observasjoner (foreløpig). Men en kommunikasjon som overhodet ikke legger tilrette for å motivere familien til å betale. Handlingene peker i ulike retninger, som om de som står bak dette har vært både smarte og dumme på en gang. Dersom motivet ikke er å få løsepenger, hva er motivet da?

https://www.vg.no/podcast/vg-krimpodden/lorenskog-forsvinningen-kryptiskkommunikasjon/?utm_source=vgfront&utm_content=row-12

Motivet kan ju ha varit att få pengar, men OM nu offret råkat dö så blir ju det primära målet istället att skyffla undan och hålla kroppen gömd. De kanske inte är så jävliga att de försöker få pengar ifrån maken, fast de vet att kvinnan är död och han således inte kan få tillbaka hennes oskadd?

Men OM nu monerokommunikation är vattentätt så borde kidnapparna inte ha något att förlora på att kräva pengar fast hon nu skulle råka ha dött. Ja, fallet är mycket konstigt.
Citera
2019-01-18, 09:31
Medlem
Jeg tenker det er naturlig at det spekuleres når det åpenbart er så mye vi ikke vet og det er gitt ut informasjon som både er motstridende og halvveis. Det er heller ikke unaturlig at man tenker at ektemann/partner kan stå bak, når det er en langt mer vanlig løsning enn bortføring av fremmede.

Jeg følger også Kvinneguiden sin diskusjon og finner den totalt useless nettopp fordi man kun mellom linjene leser at folk tenker det samme som her inne. Et hvert forsøk på å diskutere muligheten modereres bort. Er glad det finnes forum som Flashback der det er ytringsfrihet og lov å si høyt hva man tenker.
Citera
2019-01-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Nei, ikke korrekt. Moren hennes heter Vigdis.
Det står sammenhengen om hvem som er i slekt med hvem i annen post etter den posten du viser til, nå husker jeg ikke lenger.
Citera
2019-01-18, 11:17
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Anar en konturerna av en havererad polisutredning-norsk polis suger hästkuk.
Citera
2019-01-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
ingen ser ut til å bry seg me de fakta som finnes, kun langsøkte spekulasjoner

Det er kun 2 fakta som 100% er sikkert:
1. at dama er borte.
2. politiet stor forløpig på bar bakke

I tillegg virker det at politiet ikke har spor på mobilen hennes, men vi vet ikke helt presis når mobilen ble slått av og hvilken mobilsender den var koblet til sist. Med all sansynlighet rett i nærheten fordi ellers hadde det sikkert kommet fram ifhd til f.e. vitneundersøkelser.

Så ikke rart at man spekulerer, spesielt når saken virker å ha så mange merkelige sider.

Oddsen for at dette er en reelt og pågående bortføringsak med et økonomisk motiv minsker for hver dag som går. Etter min mening var den null uansett og det har politiet også fått med seg. Alternativet kan være mange. Det har kommet inn nær 1000 tips, og vi får se om noe kommer ut av det. Det er nesten merkelig stille i saken for tiden men det er sikkert mye som skjer i kulissene.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in