2019-01-17, 18:38
Medlem
Hej. Jag går mitt första år på Chalmers och har bestämt att jag ska hoppa av utbildningen på grund av att jag mår psykiskt dåligt. Jag har haft 4 kurser, vilket motsvarar 30HP. Jag hoppar alltså av precis innan första kurserna för vårterminen börjar. Från de 4 kurser jag läst har jag endast lyckats samla 7,5HP. Från vad jag läst på CSN:s hemsida måste man ha klarat gränsen för studieresultat till sitt första studielån för att få tillgång till studielån nästa gång man ansöker om det. Vad betyder det i mitt fall? Är det kört för mig? Kommer jag kunna ta studielån i höst när jag söker en ny utbildning? Är otroligt stressad och ångesten äter upp mig.
Kanske är det bästa jag kan göra att ringa till CSN och föra en dialog med dom om hur jag ska gå till väga eller vad tycker ni?
Citera
2019-01-17, 18:43
Medlem
När du inte ens klarar av kurserna, hur hade du tänkt dig att betala av lånen i framtiden?

Det är ingen enkel sits att dränka sig i CSN-lån.

Många studenter sliter än i dag med sina lån.
Citera
2019-01-17, 18:45
Medlem
Läs lättare kurser, utan CSN, och jobba samtidigt.

Du kan ta Chalmers sommarmatte som ger lika många HP som envarren, men tar en tiondel så mycket tid i anspråk.

Du kan ta humaniorakurser på Göteborgs Universitet. Ägna resten av året åt att samla ihop dina 22.5 HP och jobba så löser det sig med CSN, dom skiter i om du läst dessa HP på Chalmers, eller om du läst dom på uggabuggahögskolan. 1 HP är 1 HP.
Citera
2019-01-17, 18:46
Medlem
Flugzeugs avatar
Vad tror du är anledningen till att du bara tagit 7,5 HP?

Första året är kravet 62,5% eller 37 HP, så du ska alltså klara av 29,5 HP till för att vara CSN-berättigad nästa år. Sökte du CSN för hela året (båda terminerna)? Ett hett tips är att alltid göra det.

Att ha tagit 7,5 HP efter de första två terminerna under första året är inget märkvärdigt och förmodligen inte jätteovanligt, chilla. Om du klarar resten av tentorna så får du CSN nästa år! Alternativt så klarar du några och kombinerar det med godkända omtentor.

Slutligen, för många tar det ett tag att get in the groove på universitetet... Så ta ett chill pill! Tusentals studenter före dig har kört CSN-fritt några terminer, det är lite tufft men det kan funka. Om det i fastighetsbranschen heter "läge, läge, läge" så borde det på universitetet heta "extentor, extentor, extentor". Lycka till!
Senast redigerad av Flugzeug 2019-01-17 kl. 18:48.
Citera
2019-01-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugzeug

Första året är kravet 62,5% eller 37 HP, så du ska alltså klara av 29,5 HP till för att vara CSN-berättigad nästa år. Sökte du CSN för hela året (båda terminerna)? Ett hett tips är att alltid göra det.

Att ha tagit 7,5 HP efter de första två terminerna under första året är inget märkvärdigt och förmodligen inte jätteovanligt, chilla. Om du klarar resten av tentorna så får du CSN nästa år! Alternativt så klarar du några och kombinerar det med godkända omtentor.

Slutligen, för många tar det ett tag att get in the groove på universitetet... Så ta ett chill pill! Tusentals studenter före dig har kört CSN-fritt några terminer, det är lite tufft men det kan funka. Om det i fastighetsbranschen heter "läge, läge, läge" så borde det på universitetet heta "extentor, extentor, extentor". Lycka till!

Ja, jag sökte för båda terminerna, men har lämnat anmälan om studieavbrott till CSN nu så jag kommer inte få nå mer studiemedel. Så tekniskt sett har jag bara fått CSN för en termin bara. Betyder det att kravet blir 62,5% på 30HP?
Citera
2019-01-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugzeug

Anledningen är en blandning av för svåra kurser, och att jag började plugga vidare direkt efter gymnasiet, så har haft hemlängtan hela tiden och mitt huvud har inte riktigt vart 100% i studierna.
Citera
2019-01-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Läs lättare kurser, utan CSN, och jobba samtidigt.

Du kan ta Chalmers sommarmatte som ger lika många HP som envarren, men tar en tiondel så mycket tid i anspråk.

Du kan ta humaniorakurser på Göteborgs Universitet. Ägna resten av året åt att samla ihop dina 22.5 HP och jobba så löser det sig med CSN, dom skiter i om du läst dessa HP på Chalmers, eller om du läst dom på uggabuggahögskolan. 1 HP är 1 HP.
Så om jag har fått CSN för 4 kurser (30HP), måste jag ha tjänat in 30HP innan jag får ta studielån igen?
Citera
2019-01-17, 19:01
Medlem
18.75 poäng behöver du.
Citera
2019-01-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rohatretki
Så om jag har fått CSN för 4 kurser (30HP), måste jag ha tjänat in 30HP innan jag får ta studielån igen?

Jag vet inte exakt hur många poäng du behöver, det jag ville förmedla var framförallt; läs ihop dom någon annanstans.
Citera
2019-01-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Jag vet inte exakt hur många poäng du behöver, det jag ville förmedla var framförallt; läs ihop dom någon annanstans.
Okej, förstår. Tack!
Citera
2019-01-17, 19:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Chalmers är en av de svåraste högskolorna i Sverige. Du behöver inte känna dig som en dumskalle bara för att du "bara" tog 7,5 hp första terminen! Många som går direkt från gymnasiet till högskolan är helt enkelt inte mogna för det. Det tar dem ett år eller mer för att lära sig plugga självständigt som man måste kunna på universitetsnivå.
Citera
2019-01-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rohatretki

Nej, du kan fortsätta att få studielån tills du läst totalt 60 HP, därefter görs ett beslut baserat på hur många HP du klarat av. Första året är 37.5 HP. Alltså så måste du klara av det halv året du ska läsa när du börjar plugga nästa år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in