2019-01-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Ja? Jag är fysiker, jag har bra koll på vad en termostat är och hur den fungerar. Frågan kvarstår ju: någon måste skruvat tillbaka termostaterna i huset till normalläge. Varför då? Om man nu tänker tanken att de sänkt för att fördröja förruttnelse.
Om du vet hur en termostat fungerar så vet du även att den förr eller senare slår på även vid en lägre temperatur och att det går åt energi att hålla en temeratur på 10° likväl som på 20˚. Sen varierar energibehovet beroende på utomhustemperatur. Man måste ha en kurva på utomhustempen för att veta exakt vilka variabler som spelat in.
Som fysiker förstår du att om jag skruvar ner en termostat till 10˚ i ett rum som har 20˚ så slår termostaten på igen vid 10˚ och då ökar elförbrukningen efter en tillfällig sänkning.

Om det dessutom har blivit lite kallare ute så är det inte så stor skillnad på förbrukningen som går åt för att bibehålla 10˚ eller 20˚....
Citera
2019-01-17, 18:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej just det - i samråd med anhöriga har polisen valt att undanhålla och anpassa de uppgifter som lämnades ut.

Varför det, tror du?
För att det verkligen är så att båda föräldrarna deltog i barnens mord?
Hade inte polisen då sagt just det - att det framkommit att de bägge planerat och handgripligen mördat barnen tillsammans eller var för sig?

Varför gå in på om föräldrarnas underskrifter är äkta och att tester visat detta - om det är uppenbart att bägge mördat barnen?
Då kunde man ju högaktningsfullt skita i vad det stod i något avskedsbrev eller testamente - bägge mördade ju.

Nej - noggranna analyser för att fastställa äktheten i bägges underskrifter behövs bara om det inte finns två handgripliga förövare.
Därför finns det sannolikt bara en person som handgripligen mördat barnen.
.

Men herregud vad säger du, var H så djävla genomond att hon dödade bägge barnen, inte konstigt att O i så fall dödade henne och hängde sig själv, troligen i skam över att han inte hade kunnat skyddat döttrarna från deras mor.
Citera
2019-01-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du vet om att dom allra flesta löntagare i Sverige är tre månadslöner ifrån att bli uteliggare. Man måste nämligen betala amorteringar, räkningar och handla mat även om man har sjuka barn. Förstår du vad hela den pågående debatten om LSS handlar om. Barn med funtionshinder ska tappa sin assistans. Vem skulle ha försörjt familjen om föräldrarna slutat jobba och åkt på en jordenrunt=resa som något ljushuvud har föreslagit i tråden!?
Ja, det är ju inte riktigt sant.
Om någon av föräldrarna gått till företagshälsovården och berättat hur de mådde hade detroligen båda två blivit sjukskrivna. Som statsanställd på skatteverket och universitetet har man extra bra förmåner. De hade inte blivit hemlösa.
Ett alternativ är VAB. Med sjuka barn kan man få ett sjukintyg från läkare för att vårda barn över tolv år i hemmet.
Ytterligare ett alternativ är att båda föräldrarna tagit en månads tjänstledigt och rest någonstans.
Man behöver inte sluta jobba helt.
Det är ju sorgligt och tragiskt att de inte såg, alternativt inte var intresserade av, dessa möjligheter.
Citera
2019-01-17, 18:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag funderar på djup depression även om de inte ligger passiva i sängarna i nån kataton ställning. Där dansar det mot allvarlig psykisk problematik utan att för den skull röra sig om psykoser. Sistnämnda skulle omgivningen ha reagerat på men det tycks finnas noll reaktioner kring detta.

Att i princip klara eller synbart klara av att sköta alla dagliga sysslor kan nog nå en punkt då det omärkligt övergår i mental nedbrytning. Man höjer hela tiden ribban och håller på det sättet tempo, men når en punkt där belastningen börjar slita ner en.

Möjligheterna till reflektion och innovation dräneras.

En ensam person hade kanske avslöjat sig tidigare. På gott och ont. Två med lite anpassad läggning kan köra på till de trillar ner döda. Kanske. I denna sits.
Citera
2019-01-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Självklart har mannen dödat kvinnan. Det finns inga andra alternativ. Men det betyder inte att frun kan tas ifrån morden och hur mycket hon aktivt eller säg handgripligen bidragit vet vi inte men med på morden är hon. Egentligen räcker det med att ett brev skrivs där man säger sig planerat mord på t ex barnen tillsammans för att båda föräldrar blir skyldiga. Men visst undersöks breven och handskrift osv.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-1391134/Parents-children-drowned-family-home-swimming-pool-bathtub.html

Idet här fallet kan man också dra slutsatsen att pappan dränkt mamman, före eller efter barnen vet man inte men att pappan var sist ut vet man då han ligger på botten med tyngder i poolen medan barnen inte gör så,. Mamman ligger på badkaret på övervåningen.

Morden har begåtts av båda föräldrarna i samförstånd säger polis via bl a två brev.

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det var ett intressant fall, tack. Verkar ha gått mycket våldsamt till när jag läser vidare om det. Det skulle vara väldigt intressant att läsa vad den vidare utredningen till slut kom fram till med avseende på efterlämnad dokumentation och i vilken grad de var överens. Till exempel hittade de tydligen blod, papper och penna i skräpkorgen i badrummet där mamman dränktes - blev hon tvingad att skriva? Hennes obduktion visade att:

She had suffered many bruises on her face, scalp, upper back, wrists, arms and both legs, and most likely had been forcibly drowned in the tub.

Ett barn drogat, ett barn bundet och också misshandlat.

Om de hade lyckats att återuppliva pappan och han hade ställts inför rätta tror jag att det skulle vara nästan omöjligt juridiskt att dela skuldbördan med mamman i det här fallet.

Vem skulle självmant välja att bli svårt misshandlad och dränkt? Det fanns massor av medicin inklusive opiater i hemmet efter vad jag förstod så varför inte bara överdosera och låta mannen hålla huvudet under vattnet när hon redan var medvetslös?

Jag undrar om pappan mördat döttrarna och sedan tvingat mamman att skriva instruktioner för begravningen till exempel?

Men som sagt, intressanta likheter med Bjärredsfallet.

Tack för länken och kommentarer. Det gav mig en hel del att fundera över. Också att protokollen ligger ut på nätet.

Hade man fått besked på pt att H aktivt var med på att döda barnen så hade man inte behövd att fundera kring det. Så nu frågar jag mig hur aktiv/passiv hon var i processen. Och hur familjen såg ut innan. Föregick det psykisk misshandel i familjen eller inte? Var barnens diagnos befogad eller inte? Var barnens sjukdom en utlösande faktor av det som hände eller en konsekvens av hur det såg ut inom familjen? Dessa frågor ge mig ingen riktig ro.

Och det har inte att göra med att jag inte kan tänka mig en kvinnlig gm. Det är omständigheterna i detta fall som är så konstiga och motsägelsefulla hela vägen. Så många lögn i hela berättelsen - bara dimmer så att man inte kan se något klart. Och polisen bidrar delvis till det, tycker jag, med att ange me diagnosen som orsaken för morden på barnen med den där absurd formulerade meningen att den tog fokus från barnen. Som alla här skrev inga föräldrar dödar vanligtvis gemensamt sina barn därför att de är sjuka.
Citera
2019-01-17, 18:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nej just det - i samråd med anhöriga har polisen valt att undanhålla och anpassa de uppgifter som lämnades ut.

.

Jag har varken läst eller hört polisen uttrycka sig exakt så. Vad jag kommer ihåg hade de haft en avstämning med anhöriga angående vilken information som skulle lämnas ut.
Citera
2019-01-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
För barnens vidkommande var det nog lika jobbigt oavsett varför de led.

Ja, fast jag tänkte på att man kanske (åtminstone delvis) misstolkade flickornas dåliga mående: det som omgivningen utgick ifrån var symptom orsakade av ME, kunde ju också/eller ha varit uttryck för att barnen mådde dåligt av att leva med två psykiskt sjuka föräldrar.
Citera
2019-01-17, 18:29
Medlem
Citat:

Varför det, tror du?
För att det verkligen är så att båda föräldrarna deltog i barnens mord?
Hade inte polisen då sagt just det - att det framkommit att de bägge planerat och handgripligen mördat barnen tillsammans eller var för sig?

Varför gå in på om föräldrarnas underskrifter är äkta och att tester visat detta - om det är uppenbart att bägge mördat barnen?
Då kunde man ju högaktningsfullt skita i vad det stod i något avskedsbrev eller testamente - bägge mördade ju.

Nej - noggranna analyser för att fastställa äktheten i bägges underskrifter behövs bara om det inte finns två handgripliga förövare.
Därför finns det sannolikt bara en person som handgripligen mördat barnen.
.

Polisen berättar inte detaljer om vem som har gjort vad eftersom det är fastställt att båda föräldrarna är gärningsmän. Att i det läget redogöra för vem som ströp och vem som kvävde skulle bara tillfredställa dom värsta gamarna. För oss övriga är detta inte nödvändigt att veta.

Jag tvivlar starkt på att en analys av underskrifterna skulle tala om vem som gjorde vad. Att testamentet är äkta intygas dock av två vittnen. Att avskedsbrev och instruktioner till dom efterlevande är underskrivna av båda intygas av polisen efter utredning, för att undanröja alla tvivel om att båda var gärningsmän.

Det är fastställt och bevisat.
Citera
2019-01-17, 18:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det var det jag funderade över...

Ja, utan att vara alltför insatt i skolans administrativa värld är det onekligen så att adnexskolor med privat hemundervisning av en enskild elev flera dagar i veckan är oerhört kostsamt.
För två elever 3 respektive 4 dagar under ett läsår kostar det nog en stor andel av skolan begränsade resurser.

Att en förälder kan behöva ta strid för att driva fram detta genom anmälningar och överklaganden hos en initialt ovillig skolledning, är nog inte orimligt. Att O som var mycket engagerat i att Moa skulle hemundervisats kanske visat samma framåtanda kring Agnes, är rimligt.
Att han kunde skriva och formulera sig väl likaså.
Kanske har O och H skickat in många papper och motiveringar även högre upp för att driva igenom hemundervisning för A?

Hur har Du "Fallskärmsjagare" fått fram uppgiften om antalet anmälningar?
Går det att få fram vad anmälningarna gällde - ex. hemundervisning?
Citera
2019-01-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, fast jag tänkte på att man kanske (åtminstone delvis) misstolkade flickornas dåliga mående: det som omgivningen utgick ifrån var symptom orsakade av ME, kunde ju också/eller ha varit uttryck för att barnen mådde dåligt av att leva med två psykiskt sjuka föräldrar.
Två psykiskt sjuka föräldrar som isolerade döttrarna, tvingade dem att sluta med allt roligt, det enda de skulle använda sin energi var till studier, men i hemmet. När skolan ville få tillbaks flickorna till undervisningen i skolan flyttade föräldrarna på mötet till efter julen och mördade flickorna på jullovet.
Citera
2019-01-17, 18:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men herregud vad säger du, var H så djävla genomond att hon dödade bägge barnen, inte konstigt att O i så fall dödade henne och hängde sig själv, troligen i skam över att han inte hade kunnat skyddat döttrarna från deras mor.

Av uppgifterna ur polisens PT är det naturligtvis fullt möjligt att H ensam handgripligen mördat barnen. Precis som det kan vara O.

Jag argumenterar mot att det skulle vara både O och H tillsammans med ledning av polisens uppgifter.
Men det tror jag du egentligen begriper.
Citera
2019-01-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, det är ju inte riktigt sant.
Om någon av föräldrarna gått till företagshälsovården och berättat hur de mådde hade detroligen båda två blivit sjukskrivna. Som statsanställd på skatteverket och universitetet har man extra bra förmåner. De hade inte blivit hemlösa.
Ett alternativ är VAB. Med sjuka barn kan man få ett sjukintyg från läkare för att vårda barn över tolv år i hemmet.
Ytterligare ett alternativ är att båda föräldrarna tagit en månads tjänstledigt och rest någonstans.
Man behöver inte sluta jobba helt.
Det är ju sorgligt och tragiskt att de inte såg, alternativt inte var intresserade av, dessa möjligheter.

Föräldrarna upplevde sig nog inte som sjuka eftersom dom jobbade in i det sista. Försäkringskassan har svårt att hantera ersättning till vuxna med ME, man vill ha riklinjer för att veta om man ska betala ut ersättning. Då är det inte säkert att man skulle betala ut VAB till en förälder heller, särskilt inte om barnen orkar med skolarbete och har hemundervisning. För vissa i tråden är ju det ett bevis för att flickorna var friska och läkarintyget en förfalskning. Tar man tjänstledigt så får man ingen lön, inte ens som statsanställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in