2018-09-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Det är ju en skitsak. Lite repor. Nått telefonsamtal. Mest orolig att du får dålig nattsömn av allt som inträffat. Kulbatt se att bilar går sönder ibland och inte bara trasiga hjärtan. Tänk inte på det. Sov gott nu.
Din bedömning förefaller inte gjord efter de uppgifter ts lämnat. Eftersom polisen varit på platsen och dessutom informerat ts om att denne är misstänkt för att ha legat för nära så kommer en åklagare att hantera ärendet. Att i detta läge skriva som ni gör lurar ts mer än gör nytta. Se även inlägg 10, tidsaspekten för brev från Transportstyrelsen kan dock variera, sker inte före ett strafföreläggande godkänts alternativt tingsrättens dom vunnit laga kraft.
Citera
2018-09-24, 10:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Kingpin77 :s tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-09-25, 17:21
Medlem
xcb567s avatar
Åkte på en olovlig körning (inte grov) 6/9 och fått ett strafföreläggande idag (25/9).
Har körkortstillstånd och antar att jag kommer få -6 månader spärrtid. Enligt körskolan så är mitt körkortstillstånd fortfarande giltigt idag.
Min undran är vad som händet med risk1,risk2 som jag redan gjort och ungefär hur långsamma transportstyrelsen brukar vara med ett beslut?
Citera
2018-10-01, 20:33
Medlem
Någon som har erfarenhet om hur djupt Transportstyrelsen kontrollerar det man anger i sitt yttrande? Kontaktar de arbetsgivaren och fråga om anställningen, kan de begära underlag på hur mycket man har kört per år?
Citera
2018-10-02, 14:54
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Åkte på en olovlig körning (inte grov) 6/9 och fått ett strafföreläggande idag (25/9).
Har körkortstillstånd och antar att jag kommer få -6 månader spärrtid. Enligt körskolan så är mitt körkortstillstånd fortfarande giltigt idag.
Min undran är vad som händet med risk1,risk2 som jag redan gjort och ungefär hur långsamma transportstyrelsen brukar vara med ett beslut?

Ett godkänt straffföreläggande, är en laga kraft vunnen dom, så det kan gå så fort som två veckor efter att man har godkänt strafföreläggandet, dock så får man först inkomma med yttrande innan ett beslut tas.

Spärrtid på 6 månader är nog det normala.

Riskutbildningen gäller i fem år eller tills det dagen körkortet utfärdas, vilket av det som inträffar först.
Citera
2018-10-10, 12:20
Medlem
Doktorphils avatar
Spärrtid för återkallat körkort , hur funkar det ?

alltså

har åkt fast för fortkörning, skjuten med laser

108 på 70 väg

nekade till allt , således kommer det leda till rättegång
körkort tas på platsen , får skriva på ett papper så jag får köra 48 timmar .

skickar in yttrande till transportstyrelsen om behovet av körkort .

får till svar att spärrtiden är en månad och sedan får jag köra bil igen .

sista meningen i brevet blir jag fundersam på.

" Det är sannolikt att ditt körkort kommer återkallas slutligt när vi senare tar beslut och avslutar ditt ärende "

vad kan man dra för slutsats av detta ?

att dom tar det för gott ?
Senast redigerad av Doktorphil 2018-10-10 kl. 12:23.
Citera
2018-10-10, 12:38
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-10-10, 12:41
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil

" Det är sannolikt att ditt körkort kommer återkallas slutligt när vi senare tar beslut och avslutar ditt ärende "

Om ditt nuvarande körkort återkallas slutligt efter att du dömts så är det återkallat för gott. Du får inte tillbaka samma körkort. Spärrtid är den tid som måste förflyta innan du kan få ett nytt körkort utfärdat efter att ditt nuvarande körkort återkallats.
Citera
2018-10-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
alltså

har åkt fast för fortkörning, skjuten med laser

108 på 70 väg

nekade till allt , således kommer det leda till rättegång
körkort tas på platsen , får skriva på ett papper så jag får köra 48 timmar .

skickar in yttrande till transportstyrelsen om behovet av körkort .

får till svar att spärrtiden är en månad och sedan får jag köra bil igen .

Ditt körkort är per definition redan återkallat och de väntar på slutligt beslut av domstolen.

Spärrtiden är den tid då Transportstyrelsen inte får utfärda ett nytt körkort åt dig.

Vad Transportstyrelsen menar med att det är sannolikt att körkortet kommer att återkallas slutligt är den typ av gärning du gjort dig skyldig till och omständigheten att du valde att ta saken till domstol. Enligt körkortslagen ska ett körkort "återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande av återkallelsefrågan om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas slutligt [...]"

Att överhuvudtaget göra ett körkortsingripande - ex.vis återkallelse - måste grunda sig på en lagakraftvunnen dom.

De väntar på ett beslut från domstolen så att de sedan kan ta ditt körkort "för gott".
Senast redigerad av thepirate 2018-10-10 kl. 12:44.
Citera
2019-01-03, 00:14
Medlem
dömd för ringa narkotikabrott två gånger, båda från 2017. är det lönt att ansöka om körkortstillstånd över huvud taget? vet att det diffar mellan olika län, vilket är ett skämt i sig, men sådär överlag, mellan tumme och pekfinger, på ett ungefär, ni vet?
Citera
2019-01-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westcoastcrew
dömd för ringa narkotikabrott två gånger, båda från 2017. är det lönt att ansöka om körkortstillstånd över huvud taget? vet att det diffar mellan olika län, vilket är ett skämt i sig, men sådär överlag, mellan tumme och pekfinger, på ett ungefär, ni vet?

bumpelibump
Citera
2019-01-16, 22:32
Medlem
Hej, skulle va jätte tacksam för svar.
Jag fick hem brev från transport styrelsen för ett möte hos socialen om drogförhålladen osv.
Jag åkte dit på narkotika första gången på en festival i somras.
Hade ju inget med min körning/körkort att göra.
Kommer dom att ta urin prov på socialen eller är det bara samtal? Vad behöver jag förbereda mig på nu?
(Röker på kvällarna för medicinskt bruk)
Senast redigerad av johanssonn80 2019-01-16 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in